De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

muntdrop

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:22

Waar kun je eigenlijk goedkope plastic potjes krijgen??

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:26

muntdrop schreef:
Waar kun je eigenlijk goedkope plastic potjes krijgen??

Bedoel je gewoon om over te potten of echte nette potjes voor in de vensterbank bijv.? :)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:28

Om over te potten :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:34

Ik gebruik gewoon plastic drinkbekers :) heel stuk goedkoper!

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:27

muntdrop schreef:
Om over te potten :)

Bij de intratuin/tuinland hebben ze bij de kassa's (en bij het inpakpapier) vaak hele grote kisten staan met allemaal kleine en soms ook grote potten, super handig en je mag ze zo meenemen :) Ik heb zo'n beetje 800 potjes gespaard in de afgelopen jaren hihihi ;) En als je geluk hebt zijn de ook allemaal hetzelfde en ze hebben ook bladen om ze in te zetten :)

Heb nog nooit potjes gekocht zonde van je money haha

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:35

Oeh beiden zijn wel slim :)

Annemiek, maak je dan ook gaatjes aan de onderkant van de bekertjes?

Hoelang wachten jullie totdat jullie je plantjes overzetten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:54

Ik maak er geen gaatjes in. Ik heb transparante bekers gekocht zodat ik precies kan zien hoe veel water ik geef en waar de grond droog is :) ideaal!

Bij onze intratuin geven ze helaas geen potjes weg. Wel heel af en toe trays inderdaad, maar ook die kom je bijna nergens gratis tegen hier.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:03

Hallo allemaal!!

Ik wil ook maar eens weer beginnen met een moestuintje.
T liefst wil ik alles in plantjes kopen.
Maar ik weet dus niet wat ik in plantjes kan kopen en wat ik (nu dus zo'n beetje) moet zaaien.
(En ja ik heb google geraadpleegd maar die wil mij niet echt helpen)

K wil t volgende zo'n beetje in mn tuin:
Komkommer
Wortelen
Sla
Paprika
Tomaatjes (cherry)
Aardbeien (ik wil graag grote zoete dus als iemand een naam heeft?)
Prei
Maggieplant
Suikermais
Bloemkool
Broccoli
Ik heb ook een kiwiplant gekocht dus die komt er ook ergens bij in tegen de schutting aan *\o/*

Mijn moestuin word compleet tegen de schutting aangeplant op hoogte van 50 cm. (dus niet op de grond)
Ongeveer 6 meter lang en 1 meter breed(?).
Ik dacht er dus aan om tegen de schutting kant de plantjes te zetten die hoog worden zoals de tomaat en kiwi. (Verder weet ik het niet haha)

Zou fijn zijn als jullie me kunnen helpen.
(Ik ga ook 2 konijntjes aanschaffen en ik wil voor hun dus de wortelen en mais planten is er meer wat ze lekker vinden wat ik in de tuin kan zetten?)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:09

Wat leuk om te lezen wat iedereen zaait! :)

Ik heb de aardbeien allemaal als plantje gekocht, gaan alweer wat jaartjes mee. Ik heb Ostara's, blijven doorbloeien, smaken lekker zoet, echt een aanrader! Ook heb ik ananas-aardbeien, bloeien helaas niet door, smaak is prima en de aardbeien zijn erg mooi, wit met roze pitjes en een roze blosje als ze rijp zijn. Je hebt er ook zo een heleboel, want er komen heel veel uitlopers aan. Mocht iemand ze willen hebben: ik wil wel ruilen met mini-paprika of mini-courgette, zaadjes of plantjes. :)

Wat de vraag over de konijnen betreft: ik heb voor mijn konijnen snijbiet gezaaid, vinden ze lekker en mogen ze ook hebben. Ik heb de rainbow mix, dus ziet er ook nog best leuk uit met al die gekleurde stelen!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:13

Ah daar heb ik wel wat aan ja!
Ik wil 3 verschillende aardbeien plantjes nemen want ik heb voor de aardbeien hangpotten gekocht.
Die annanas aardbeien stonden idd ook op mijn lijstje.
Heb je een foto van de Ostara's?

Snijbiet is ook een optie om te planten ja :)

Ik heb trouwens 2 mooie sierpotten op voet van ongever 25 cm doorsnee, kan ik daar nog iets leuks in zetten? Of is daar gewoon bloeiende plantjes leuker?

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:15

Ik wil evt. ook wel ruilen met aardbeienplantjes over evt. verkopen voor 0,50 euro (wilde ingeving), volgens mij heb ik dezelfde dagmar maar ik weet het niet zeker....
Zal vanavond eens kijken ;)

Branka:
Misschien tomaten in pot? :) Of allemaal verschillende kruiden? :)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:22

Ah ik heb nu grote transparante bekers die ik gebruik als mini plantenkas. Potgrond tot de helft, zaadjes erin en water, en dan afdekken met plasticfolie.

Ik zie dat ze bij de ah van die basic plastic bekertjes hebben, 50 voor 60 cent, misschien ga ik die maar halen. De intratuin is toch een stukje hier vandaan, en de ah is 1 minuut lopen xD

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:44

Ik heb mijn kruiden ook allemaal in plastic bekertjes staan hoor! :) en ik ben ook van plan de tomaten ook ieder een eigen bekertje te geven! :D

Ik heb van die rode bekertjes van de action, kocht er 100 voor 89 cent geloof ik! :D

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:45

Aahhh morgen even langs de action dan maar :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:48

Ostara: http://www.bakker-hillegom.nl/product/aardbei-ostara-/

Ik heb ze in een traytje van 6 stuks bij een tuincentrum gekocht, waren niet erg duur. Is best een bekende soort. De ananas-aardbeien had ik online besteld samen met wat bloemetjes! :)

Ik zou sowieso wel voor doorbloeiende soorten kiezen, daar heb je langer wat aan en zeker leuker voor in een hangpot. Aks je een grote moestuin hebt is het wat minder erg als daar wat aardbeiensoorten instaan die alleen een bepaalde periode bloeien.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 18:59

Ik had op welke die plastic bekertjes gezien. Heb dat nu ook. al ga ik de courgetten en pompoen wel in p9 potjes zetten of 12cm potjes. Ik heb altijd in t tuincentrum gewerkt op 500m afstand en kan gebruikte potjes daar zo mee nemen. Dat is wel mn voordeel, klanten moeten nieuwe kopen. En dan zijn plastic bekers veel goedkoper. Een 12cm potje kost geloof ik 12cent.

Ik ben behoorlijk fan van tuincentra. Ik ga regelmatig een eindje met de auto op pad eb langs een tuincentrum. Voor inspiratie en andere planten te vinden. En andere zaadjes voor bloemen. Heeft iemand dit meer? Merk wel dat ik de enige ben van mijn vriendinnen met deze interesse..

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:07

Oh oh, ik dacht van mijn Ebay verslaving af te zijn. Ik was nooit op het idee gekomen om daar voor zaden te kijken, maar wat een keuze :D .

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:08

Mijn paps heeft volgens mij ook ostara op de volkstuin :)

Ik vind tuincentra ook helemaal geweldig, maar vooral de afdeling met zaadjes, groente/kruiden en de fruitbomen enzo :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:13

ik wil een vijgenboom hebben. maar ik woon nog thuis. misschien eens kijken waar zo iets het beste staat en of ie ook in pot kan. en of mijn ouders er mee akkoord gaan. Op vakantie voor 't eerst een vijg op. zo heerlijk...

ik heb op ebay ook zaadjes gehaald. heb wonderbloemen besteld met een beetje felle kleuren. schieten heel goed uit en zijn al verspeend. als ze goed groeien mogen ze al de kas in deze week.

nu ik het over kassen heb. hoe hebben jullie deze staan? mijne staat nu op een tafel op het oosten.
volgens mijn vader heeft hij veel licht nodig en niet direct zonlicht. hier staat hij wel het beste uit de wind en hoeft hij nooit verplaatst te worden (behalve in de winter natuurlijk. ik wilde hem op 't zuiden onder een open terras met golfplaten. maar dit word vaak dicht gemaakt met doeken bij een verjaardag. en om die iedere keer te verhuizen... bovendien word het bloed heet in de zon daaronder...

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:21

K zou graag weten welke plantjes in mijn lijstje ik moet zaaien.
Want de plantjes die ik kan kopen koop ik dan later.

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:34

branka16 schreef:
Komkommer ---> denk ik wel
Wortelen ---> denk ik niet
Sla ---> sws wel
Paprika ---> ook wel denk ik
Tomaatjes (cherry) ---> ook sws
Aardbeien ---> is zo'n beetje overal te koop
Prei ---> nog niet eerder gezien, dat vroeg ik me zelf namelijk ook af ;)
Maggieplant ---> denk het wel
Suikermais ---> weet ik niet, nog nooit naar gekeken
Bloemkool ---> sws wel
Broccoli ---> ook wel denk ik
Ik heb ook een kiwiplant gekocht dus die komt er ook ergens bij in tegen de schutting aan *\o/*

Dit is wat ik denk :) Misschien heb je er niet heel erg veel aan maar toch ;)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:38

Als je zaait kom je vaak wel goedkoper uit dan wanneer je losse plantjes koopt.

Wortels, sla, prei, mais en bloemkool zou ik sowieso zaaien.

Komkommer, paprika en tomaten zaait mijn vader ook, maar die vind je vaak ook in tuincentra :)

Aardbeien kan je het beste kopen, bijvoorbeeld die ostara's. Maggiplant is volgens mij ook makkelijk om te zaaien, mijn vader heeft er 1 van 2 meter of hoger :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:41

Mijn maggi plant heb ik er vorig jaar uit gehaald. Was ook 150 cm maar vol luis.. Spuiten hielp gewoon niet...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 19:42

Vandaag ben ik ook bezig geweest met nieuwe potjes. Ik heb van krantenpapier potjes gerold. Morgen ga ik per bak verspenen.

Ook nog even door de tuin gelopen en wat sfeerplaatjes gemaakt:

Venkel
Afbeelding

snijbiet:
Afbeelding

rabarber:
Afbeelding

Salie, met nieuwe fluweelblaadjes
Afbeelding

Pioenroos, omdat ze zoooo mooi is <3
Afbeelding

Goudsbloem, normaal zaai ik haar in april, zie hier al een dikke nieuwe knop
Afbeelding

verschillende sla:
Afbeelding

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 19:44

Ik zou sowieso tomaten en suikermais zaaien, courgette en pompoen uchi kuri. Verder ook groentes. Hangt er van af wat je lust en wilt. Ik zaai op werk anders dan met opa.
Ik heb knolselderij, spitskool, koolrabi gezaaid. Bloem, rode en witte kool moeten nog. Ook sla nog.