De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:24

Dagmar80 schreef:
Dat paarse kweekbakje wilde ik ook! (hou van paars :p) Zag er één bij de Action. licht beschadigd, de rest was zeker uitverkocht, niet meer gezien... Jammer, nou ja, ik heb ook een groene van de Action van vorig jaar.

Ik heb ook konijnen, 4 stuks, ik heb vorig jaar snijbiet voor ze gezaaid. Mogen ze hebben en vinden ze ook lekker! Ik had de rainbow mix, ziet er nog leuk uit ook! Verder staan ze in de zomer zo vaak op het gras dat ze dan niet zoveel groen uit de winkel krijgen.

Inderdaad alles bij de Action vandaan! Goed in de gaten houden, ze komen vast wel weer. Of even bij een andere vestiging kijken.

Snijbiet? Wat is da :+
Bij mij zitten ze in de zomer in de ren, dit om te voorkomen dat dochterlief (of ik) met blote pootjes in de konijnenkeutels ga staan. Onze tuin is immers maar 11x30m, dus dat ligt vrij snel vol. Helemaal als de kippekes ook nog rondrennen. In de winter lopen ze bij mij wel vaak buiten. Niet te veel dagen achter elkaar, want dan zijn ze aan de 'vrijheid gewend' en gaan ze in plaats van eten heel veel en diep graven. En nu ligt er in de ren wel gaas, maar niet in de rest van de tuin :')

Dagmar80

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:36

Snijbiet lijkt qua smaak wat op spinazie, je kan het ook zo klaarmaken. Jonge blaadjes kunnen ook in een salade verwerkt worden. Ik heb het vooral aan de konijnen gevoerd... Google er maar eens op, is weer helemaal hip en happening :p

Ik ga het zeker in de gaten houden, wil er graag nog een kweekkasje bij en het oog (en de portemonnee) wil ook wat! ;)

Bij mij kunnen ze in de voortuin op het gras, ik heb dan ook altijd veel aanloop van de buurkindertjes die konijntjes komen kijken :p Eentje heeft graven ontdekt, die gaat op grof gaas en de rest kan zo in de ren. De binnen bunny's zijn al in de achtertuin geweest in de ren, maar binnenkort mogen zij als de temperatuur goed is ook weer op het gras. Eerst ook maar weer even regelmatig een hoopje voor ze gaan plukken voor ze er een hele middag kunnen staan.

In de tuin laten lopen doe ik ook weleens, maar dan heb ik altijd veel af te zetten, ben ook gek op plantjes... en ja, die konijnen ook... :p

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:14

Tallie1979 schreef:
Ah! Dan zal dat het probleem zijn, ik heb ze weldegelijk met aarde afgedekt! :(

Kan ik dit nog redden, of gewoon nieuwe zaden kopen en opnieuw proberen? :)

Je kan het altijd proberen om de aarde er een beetje af te halen, maar je 'opbrengst' zal natuurlijk minder zijn, zijn zulke kleine zaadjes.

Moet zeggen dat mijn aardbeien al na een paar dagen begonnen te ontkiemen, nu na een week heb ik er al een paar met blaadjes. De zaadjes die ik van ebay heb groeien zelfs nog sneller dan die van het tuincentrum xD. Alleen mijn dragonfruit gaat langzaam. Zag vandaag wel een paar zaden die waren 'opengebarsten' dus hopelijk gaan die volgende week ook flink groeien :).

Ik dek eigenlijk nooit zaadjes af met aarde. Is dit voor sommige soorten echt nodig? Ik vind het leuk als ik alles een beetje in de gaten kan houden xD

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:52

Ik heb eigenlijk alles afgedekt met aarde, maar alleen mijn aardbeien en rozemarijn doen het niet.

Ik haal gewoon even nieuwe zaadjes om aardbeien te kweken, ik denk dat ik ze nooit meer terug vind in het bakje aarde, ook al is het niet eens zo veel aarde! :D

De komkommer groeit als onkruid, binnen 2 dagen had ik al blaadjes boven de grond uitsteken, nu is er al 1 zo'n 4 tot 5 cm groot! Ik heb de komkommer een week geleden geplant. Dus de komkommers moet ik met een paar dagen denk ik allemaal een eigen potje gaan geven :)

Dus op naar de action maandag, haha! :D

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:57

Ik weet niet of jullie ook de flying tiger kennen, maar daar hebben ze kleine kweekbakjes voor 1 euro die precies op de vensterbank passen :). Mijn vader doet alles trouwens gewoon in een lege ijsbak zonder dat ie het afdekt (wel binnen) en dat doet het vaak ook goed trouwens :+

Wat voor aardbeien had je gezaaid? Ik zie toch vooral zaadjes voor bosaardbeien voorbijkomen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 01:10

Ik weet niet precies welke het waren, zaten in een kweekset.

Maar heb even op internet zitten kijken, ik kan 20 plantjes kopen voor 9 euro. En dan kan ik ook kiezen voor verschillende rassen. Misschien doe ik dat wel. Hoewel ik niet weet waar ik 20 planten kwijt moet :=

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 01:15

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 01:34

Ik heb alleen een balkon, dus ik ben aangewezen op stapelen en slim planten, haha! Dus ik ga even kijken voor een toren inderdaad. :)

Aardbeien, tomaten, kruiden, sla en radijs doen het altijd goed op het balkon.

Dus 20 planten is denk ik te veel van het goede. Ik zoek gestaag door op internet, haha! Thanx voor de link, ik ga er even kijken. :)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 01:37

W-A-U-W..... wat een mega aardbeien :')

Ik ben altijd bang dat ik het niet te eten vind := En dan kan ik het weggooien

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 01:38

Ik zou erg graag zo'n plant willen met die enorme aardbeien, maar helaas, echt onvoldoende ruimte, ze hebben echt veel ruimte nodig! :))

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 01:48

Als ik het goed lees moeten de rijen 80cm uit elkaar en de planten 30cm?! Dat is inderdaad heul veel, vooral met 25 stuks :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 09:27

Die maxim aardbei heb ik :) er groeien niet heel veel aardbeien aan een plant, maar wel vrij groot idd. Op de foto zie je een klein kindje, dus dat vertekend wel ;) De aardbeien vind ik niet erg lekker. Ze zijn vrij droog en niet heel zoet. Ik zal wat uitlopers verzamelen voor jullie aan het eind van t jaar :)

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 09:36

Arghhh ik ben zo ongeduldig! Iedere ochtend kijk ik vol verwachting in mijn moestuin bak om te zien of er al groene puntjes komen. Nog steeds niks.... Maar het is pas dag 3 hoor :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 09:38

Die Maxim zijn ook de eerste die door de mieren aangevreten worden hier -O-

In het bakje zit onderop MM-mix en bovenop fijn vermiculiet.

Het vermiculiet is ideaal om op voor te zaaien: super los en blijft heel lang vochtig, zonder te nat te worden. Voorzaaien kan dus bijna niet mislukken daarin +:)+

Vorige keer heb ik alleen vermiculiet gedaan en dat is super handig, je kan je plantjes dan heel makkelijk gewoon er uit "trekken" zonder veel kracht en alle haarworteltjes blijven intact omdat het spul zo super licht en los van structuur is.

Nu eens geprobeerd met wat MM-mix eronder zodat ze na het ontkiemen langer konden blijven staan omdat ze dan voeding uit de MM-mix kunnen halen :)

Annemiek: je ziet ook echt de leegte achter de labels van de bloemkool :')

Ik heb trouwens vorig jaar ervoor gekozen om gewoon aardbeienplantjes te kopen...heb je al voor een duppie per stuk dus waarom moeilijk doen met zaadjes waarvan je overal leest dat aardbeien uit zaad opkweken zelden lukt :)

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:44

Whoehoe, de komkommer bloeit hier al!!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 11:46

Leuk hè als het goed groeit enzo? :p

In april ga ik ook komkommer zaaien. Ik heb zaadjes van de Crystal Lemon, als het goed is kan ik deze ook in een grote pot laten groeien... Ben benieuwd!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:11

Ojee, en wanneer ga je hem buiten zetten dan, ga je hem zo lang goed houden? Ik zit hier ook een beetje met de bonen :=

Heeft iemand nog tips wat je (succesvol :P ) direct op compost kan zaaien?
Ik zit flink te zoeken maar lees wat gemengde berichten.

Sowieso schijnt pompoen / courgette / tomaat het er goed op te doen.
Maar ik begrijp ook koolsoorten? Al wordt dat weer tegengesproken her en der?

Zou iets als spruiten , broccoli, bloemkool, palmkool ofzo ook direct op compost kunnen of zou dat te heftig zijn denken jullie? :=

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:35

De komkommer blijft binnen, er zijn al een aantal na de kas van mijn vader verhuisd en die van mij staat in de woonkamer(constant 20 graden). Wil hem alleen in een diepere pot, maar kan hier niks vinden. Morgen maar even op stal kijken.

De broccoli en bloemkool schieten nog niet echt op. :S Wellicht hebben ze meer ruimte nodig? Maar goed bij mijn ouders heerst knolvoet. Wat ik nog dacht, zou je ook een stuk grond kunnen afgraven en daar dan potgrond/ schone grond in gooien en dan de knolvoet kwijt zijn???

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:59

-O- aarbeien zaaien was het eerste project van mij en mijn dochtertje.. Staan hier al bijna 3 weken in kweekbakje... onder de aarde :o en doen inderdaad niks :P En ik wil juist veel aardbeien gaan planten. Daar is ze gek op en zijn in de winkel zo duur :D

Wat het wel goed doet is de Rucola, de bietjes en de worteltjes. Ook veel tomatenplantjes komen op. Alleen krijgen die wel een lange stengel en nog maar 2 blaadjes. Waar lag dat ook al weer aan?

Ben nog steeds aan het bedenken hoe ik alles in de tuin ga zetten ivm slakkenplaag.. Bakken of toch maar in volle grond met laagje schelpen er omheen. Of toch alles maar in een kas houden (of wordt dat te heet?) Of in potten op een tafel of of....ach het houdt je bezig :')

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:13

Nouja ik heb dus witte bosaardbeien zaadjes van ebay, en een set rode bosaardbeien van de intratuin. Op de set staat dus wel heel leuk met aarde afdekken terwijl ik overal op internet lees dat die juist niet moet :/.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:25

Ik had een kweekbakje inclusief aarde en inclusief zaad van de action... Stond ook niet bij dat je ze niet met aarde moest bedekken.. :-)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:27

Op mijn set stond zelfs dat je ze juist met aarde moest afdekken :'). Had het gelukkig niet gedaan en nu na een week heb ik gelukkig al een hoop baby plantjes :D. Alleen de dragonfruit is minder enthousiast, maar de kiemplantjes daarvan zijn ook een heel stuk groter, zou dat er iets mee te maken hebben?

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:47

Vandaag eerst even wezen paardrijden en toen in de schuur toch nog maar wat plantjes overgezet naar potjes! :)
Dit heb ik nu allemaal:
* Tomaten (vandaag van perspotjes naar 1 plantje per potje dus gelijk weer 60 potjes in gebruik)
* Broccoli (vandaag van perspotjes naar 1 plantje per potje, ik had er 6 gezaaid maar helaas is er eentje afgeknapt :( )
* Sierpompoen (staat lekker in mijn buiten kasje, afharden zitten nu 4 tot 6 blaadjes aan :) )
* Sperziebonen (staat ook in het kasje, was een beetje vroeg maar ze waren al 3 jaar oud dus dacht dat ze het niet meer gingen doen, maar toch wel hihi)
* Bloemkool (Ook in het mini-kasje maar die kunnen volgende week wel naar buiten)
* Rode ui (1 die in het netje van de winkel ging ontkiemen, gewoon probeersel)
* Andijvie (8 kleine plantjes van de week verpot en nu lekker in het kasje, zien er goed uit als de slak ze niet allemaal opeet ;) )
* Peterselie (Vandaag gezaaid in mijn kweekbak en nu maar wachten tot ze uitkomen hihi)
* Bieslook (Stond nog in de grond van vorig jaar en komt nu ook uit)
* Aardbei (Van de week alle uitlopers van de moederplant in een apart bakje gezet en eindelijk zien ze er wat groener uit :) )

Nou dit was het voorlopig, natuurlijk ook gewoon aalbas, perenbomen, frambozen en rosemarijn maarja die staan al gewoon in de tuin :D

Respect voor degene die het allemaal hebben gelezen :)
Ga nu nog even op slakkenjacht want hij vreet alles op die vreetzak :') Heb hem in 2 dagen nog niet kunnen vinden...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:50

Mijn spul doet het boven ook prima, ik vertroetel ze elke avond met lieve woordjes en ietsjepietsje water.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:18

_CS_ schreef:
Mijn spul doet het boven ook prima, ik vertroetel ze elke avond met lieve woordjes en ietsjepietsje water.

Ah dan ben ik niet de enige, liefde doet zoveel... :D