De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

masja

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:57

Ik heb al 2 courgette plantjes in de koude bak staan. So far gaat t nog goed.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:08

Ik heb even een vraagje.

Ik wil in de voortuin wat leuks en nieuws hebben, het gaat om deze twee plekken.

Afbeelding
Afbeelding

Zoals jullie zien, ziet het er niet meer uit, ik wil hier een bodembedekkende plant in hebben, liefst beetje fleurig ook, die er niet in de winter helemaal verdord en lelijk uitziet.

Enige suggesties?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:11

Ik vind Campanula adenda leuk als bodembedekker, maar ook de schoenlappers plant. Maar ook vinca minor.

Welke kant staat die plek?

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:12

Op t zakje van courgette stond pas mei, maar dan ga ik die de ik vast voor zaaien.

Hoe zit het met een muurkasje en vorst? Ik zaai nu op mn slaapkamer en dan hard ik ze af naar de noordkant op de overloop. wil ze over een weel met mooi weer langzaam aan naar buiten. Maar ik zou ze ook in de kas kunnen zetten dan?

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:13

Vinca minor heb ik ook voorbij zien komen, vind ik ook leuk, die andere ga ik eens naar kijken.
Geen idee wat de stand precies is, maar sochtends en smiddags heb ik daar zon, en namiddag en avond in de achtertuin.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:00

Geen idee of ik te vroeg ben hoor :) Neem aan mij alsjeblieft geen voorbeeld :) Haha. Ik doe maar wat en soms gaat t goed en soms niet.

Ik wil dit jaar steeds een paar zaadjes zaaien en paar weken later weer een paar, zodat ik hopelijk een beetje gespreid kan oogsten :)

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:00

Ja vorig jaar ging het fout. Hele zakje gezaaid en dus honderden tomaten. Heb er een hoop weg gegooid. Zonde... Nu dus was minder zaaien

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:25

Haha, hier zelfde en geen 1 normale tomaat. Waren al rot voor ze rood werden.
Nu laat ik ze in het kasje staan. Zo'n Lidl kasje van 50 euro. Ben benieuwd of dat beter gaat :)

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:57

hoi! Ik meld me hier ook. Ik lees al een tijdje mee en ik heb sinds gisteren een vierkante moestuin op ons balkon staan. De eerste dingen zijn al gezaaid en in de vensterbank heb ik in het bekende Ikea kasje nog wat dingetjes voorgezaaid. Ik ben zo benieuwd!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 18:40

@ Cindeeh: Een combinatie van campanula addenda/porscharskyana of soortgelijk met tuingeranium/ooievaarsbek, die heb je ook wintergroen, ik geloof dan wel vaak voorjaarsbloeiend, en een langbloeiende salviasoort lijkt me ook mooi. Vinca is ook leuk, maar alleen vinca is wel saai en dan gaat er niks de hoogte in.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 21:04

Ik heb in de vensterbank courgette staan en die gaan echt super hard!
Vandaag aardbeien en rabarber bij de aldi gekocht :)) Zou ik die al buiten kunnen planten/zetten? Er staat vroeg in maart/april op het zakje lekker duidelijk dus :=

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 21:17

Jolandaa_ schreef:
Iemand al courgette gezaaid?

Gisteren Cherry tomaat, Roma tomaat en gewone tomaat en paprika gezaaid. Vond ook nog een zakje basilicum dus die ook maar proberen.

Ik ga vanavond een klein muurkasje halen. Staat een dorp verderop. Mijn vader was begonnen aan een oude koelkast te slopen voor een kasje maar bleek lastiger dan gedacht. Eindelijk een leuk kasje gevonden.

Nee, courgette en pompoen komen eind vd maand aan de beurt ;)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 21:18

Hebben jullie alle plantjes op de vensterbank 'afgedekt' zodat het een mini kas is of gewoon zo open? Bij mijn dragonfruit is 2 dagen geleden 1 zaadje ontkiemt, maar derest zit nog dicht. Moet ik me zorgen gaan maken?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 21:23

Ik heb ze eerst in kleine vensterbank kweekkasjes en als ze daar niet in passen gaan ze in een bloempot op de vensterbank :D

Courgette en pompoen staan hier ook al lekker in de vensterbank te groeien. De halve bloempotten collectie staat al vol :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:42

Hier vandaag de Romanesko en grote broccoli overgezet in een grote pot waar ze weer iets verder mogen groeien voordat ze de tuin in gaan :)

Maar wat zijn die bloemkool-achtigen toch altijd fragiel, zo'n redelijk lang steeltje en plantje dat snel omvalt...hebben jullie dat ook :? Had ik vorig jaar buiten ook, toen volop zon en nu hier ook in vensterbank op het zuiden. Lijkt echt of ze ondersteuning nodig hebben...?

Verder een nieuwe bak van 80x120 gemaakt van 2 palletranden die hier nog rondslingerden.
En de plastic moestuinbakken in elkaar gezet. Ik had er daarvan 3 maar toen de ponies ingebroken hadden in de moestuin van het najaar hebben ze overal de gaten en scheuren in gestampt, rotknollen _-:(

Nu van de onderdelen van 3 bakken nog 2 bruikbare bakken kunnen maken....wel met wat scheuren en randjes eraf maargoed -O-

Heb in de palletranden (50cm hoog denk ik?) 3/4 half-vergane compost (met mestballen) uit de compostbak geschept en daar overheen een laag Makkelijke Moestuin Mix.

In de plastic moestuinbakken (30-35cm hoog denk ik) heb ik 1/4 tot de helft volgeschept met half-vergane compost (met mestballen) en daar overheen een laag Makkelijke Moestuin Mix.

Eens kijken wat dat gaat doen zo in die combinatie, nu nog stoppen met twijfelen wat ik in welke bak ga kweken, wat zouden jullie doen? :)

De MM-mix in die "nieuw neergezette" bakken heb ik uit mijn langwerpige bak met klimrek geschept zodat die leeg was, en stalgenootjes waren zo lief om die bak weer vol te scheppen met ook de half-vergane compost met mestballen. (terwijl ik inmiddels bezig was met klussen aan de afrastering).
Daar wil ik dan tomaten en courgette neerzetten :)

Volgende punt op de agenda is bepalen wat ik met mijn bonenplantjes ga doen, die zijn inmiddels al aardig groot en willen klimmen := Ik denk ook maar in een bak met klimrek zetten en dan bubbeltjesplastic er omheen doen ofzo om ze een beetje te beschermen :?

En een plekje zoeken buiten voor mijn nu inmiddels 3 weken geleden gezaaide bietjes. Dat zijn kleine plantjes nu.

Ik zit er aan te denken om die morgen in een bak met puur MM-mix te zetten, met een plastic kap er overheen :)

Bakjes zijn ELHO Grow Camps, erg handig en netjes in de vensterbank!

http://barefoot-saddle.nl/nl/shop/out/p ... 170469.JPG

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:39

Zo dat zijn al grote plantjes! En mooie bakjes idd :)
Bij mij worden de meeste plantjes ook erg smal en hoog.. kan schijnbaar ook komen door te warme temperaturen. Broccoli moet rond de 12 graden staan volgens mij. Dan groeien ze wel een stuk langzamer.

Ik ben dit jaar vrij laat begonnen met zaaien, maar nu begint alles toch lekker te kiemen :) Morgen ga ik een hoop omzetten naar grotere potjes.. En ik ga al mijn kasjes buiten in de grote kas zetten, met de warmtematjes eronder, zodat ze allemaal wat meer licht en ruimte hebben.
En ik heb vandaag een volle kar compost geschept bij de gemeente :D en meteen de aardappelen, tuinbonen, kapucijners, peultjes en aardperen en zonnewortels in de grond gestopt. En ik heb nog twee latere soorten aardappelen die ik in mei pas ga planten zodat ik wat gespreid kan oogsten :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:22

Ik heb 2 Ikea kasjes in het raam staan! :D en mijn tomaten en komkommers komen onwijs snel op! :)

Pmarena, wat gebruik jij voor grond? Lijkt meer op zand! :)

Overigens, mijn aardbeien geven geen enkel teken van leven. Ze zijn 2 weken terug ingezaaid en in de kas gegaan, maar tot nu toe nog geen enkel teken van leven.

Hetzelfde geld voor mijn rozemarijn. Alle kruiden behalve rozemarijn komen op. Vraag mij af of ik te ongeduldig ben, of dat ze het gewoon niet gaan doen. :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:19

Aardbei moet vrij lang kiemen. Ook zijn het lichtkiemers, ze moeten dus niet afgedekt worden met grond.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:24

Ah! Dan zal dat het probleem zijn, ik heb ze weldegelijk met aarde afgedekt! :(

Kan ik dit nog redden, of gewoon nieuwe zaden kopen en opnieuw proberen? :)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:32

Jaaaaaaa, ik doe mee *\o/* (mag dat? :o )

Meestal is alles wat ik aanraak binnen no time dood, maar goed... dit keer gaan we het wéér proberen. Vorig jaar watermeloenen geprobeerd te kweken, maar geen enkel zaadje is ontkiemd.

Dit keer heb ik een wat hoger kasje voor Komkommer, sla en worteltjes. Dit is niet zozeer voor eigen consumptie bedoeld, maar voor de konijnen := Zodra het warmer is gaan ze in de volle grond.

Tips zijn altijd welkom, helemaal met mijn zo-niet-groene-handen :))

1. Het is in ieder geval in huis! Nu de rest nog... (btw, gotta love Action, het gereedschap was €0,80 per stuk! *\o/* )
Afbeelding

2. *Kantel uw hoofd naar links. Klik nu op de link...* De bloemen zijn nog niet gezaaid trouwens.
Afbeelding

3. En nu: afwachten!
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes, Jess

P.S. Het is voor de konijnen in het volgende topic. [BB-ITP] Mijn dieren 'projecten' *in aanbouw!* Ook zoek ik nog snel groeiende planten die ze lekker zouden kunnen vinden om de ren wat mee op te fleuren. Tips?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 22:34

Mogen konijnen het groen van radijs? Radijs is namelijk vrij makkelijk te kweken en groeit ook behoorlijk snel. Zo kan je zelf van de radijs genieten en hebben de knagers ook wat! :D

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:18

Tallie1979 schreef:
Mogen konijnen het groen van radijs? Radijs is namelijk vrij makkelijk te kweken en groeit ook behoorlijk snel. Zo kan je zelf van de radijs genieten en hebben de knagers ook wat! :D

Iew radijs :') Ik ben een muts met eten. Wat ik kweek lust ik dan ook niet (ja misschien de worteltjes nog wel. Of sperzibonen). :=

Radijs zal ik eens opzoeken of ze dat mogen. Rabarber schijnt ook als een malle te groeien? Klopt dat?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:20

Oei, dat weet ik niet, haha! Ik heb alleen een balkonnetje, dus ik kweek geen rabarber. :)

Misschien kan je aardbeien proberen, die zijn zelf gekweekt wel ontzettend lekker! Die van mij zijn altijd onwijs lekker, zo koop je ze nergens! :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:22

Dat paarse kweekbakje wilde ik ook! (hou van paars :p) Zag er één bij de Action. licht beschadigd, de rest was zeker uitverkocht, niet meer gezien... Jammer, nou ja, ik heb ook een groene van de Action van vorig jaar.

Ik heb ook konijnen, 4 stuks, ik heb vorig jaar snijbiet voor ze gezaaid. Mogen ze hebben en vinden ze ook lekker! Ik had de rainbow mix, ziet er nog leuk uit ook! Verder staan ze in de zomer zo vaak op het gras dat ze dan niet zoveel groen uit de winkel krijgen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 23:22

Tallie1979 schreef:
Oei, dat weet ik niet, haha! Ik heb alleen een balkonnetje, dus ik kweek geen rabarber. :)

Misschien kan je aardbeien proberen, die zijn zelf gekweekt wel ontzettend lekker! Die van mij zijn altijd onwijs lekker, zo koop je ze nergens! :)

De laatste poging die was gedaan was erg geslaagd... vonden de konijnen athans -O- Ik heb ze nooit kunnen proeven.