de eetbare tuin vervolg

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:34

Dat ziet er mooi uit!! Mooie boomgaard <3

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 14:35

<3 <3
Heerlijk.

Een van de gratis opgehaalde bomen die appel of peer zouden zijn zit een vreemd ganger tussen die is nog appel nog peer. Maar wel pruim. Nadeel is dus op verkeerde moment gesnoeid van de winter. :=
En moet spinazie opnieuw zaaien. -O-

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:13

Marcella schreef:
<3 <3
Heerlijk.

Een van de gratis opgehaalde bomen die appel of peer zouden zijn zit een vreemd ganger tussen die is nog appel nog peer. Maar wel pruim. Nadeel is dus op verkeerde moment gesnoeid van de winter. :=
En moet spinazie opnieuw zaaien. -O-

Pruim gaat ook niet gelijk dood van snoeien in de winter. Komt wel goed

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 15:20

Nee gaat niet dood, maar heeft wel flink gebloed. Hangen wel beginnende pruimen in.

Dorine92
Berichten: 5383
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:10

Marcella schreef:
Nee gaat niet dood, maar heeft wel flink gebloed. Hangen wel beginnende pruimen in.


Ah je bedoelt denk ik dat hij is gaan gommen. Nee dan vond ie actie niet leuk. Flink gesnoeid zeker?

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 23:04

Nou 1 grote tak verwijderd moest een andere boom ernaast kwijt.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 10:41

Ik vond deze nog in de Intratuin, snel nog voorzaaien!!

Afbeelding

Er zijn echt gave rare groentes, volgend jaar ga ik daar meer mee doen.

Ik heb dus overal cacaodoppen gelegd rond mijn kool en sla etc en geen slakken meer die aan mijn planten vreten sindsdien!

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:07

Doe gewoon regelmatig slakken plukken en dan voeren aan de kippen. Werkt hier ook goed.

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 12:28

Ik verwijder ze ook zoveel mogelijk

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 12:00

Vrees voor het moment dat als nu ineens temperaturen omhoog gaan we een flink coloradokever probleem gaan krijgen. :=

Gisteren was het heerlijk weer en zeer weinig regen gezien.
Afbeelding
Zit nog even in dubio of ik de hoeken van de 50x50 tegels die afgebroken zijn op zal vullen met snel cement.
Afbeelding
Afbeelding
Nog even wat 40x40 stenen regelen en worden de lage bakken ook goed bereikbaar. *\o/*

Hopelijk dat vandaag nog wat opsluitbanden erin gaat krijgen. :=

Lunameyza

Berichten: 552
Geregistreerd: 14-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:09

Weet iemand hoe deze soort kalebas heet?
Afbeelding

Ik heb hier zaadjes van en wil graag weten hoe groot de plant van deze soort wordt.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:04

Kan geloof ik net groot worden als pompoen.

Sherivey
Berichten: 8843
Geregistreerd: 06-11-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 21:10

Hier is het spul naar buiten gegaan. Vooral de pompoen begon zn bakje op te eten :')

Maar ben heel benieuwd of het buiten gaat overleven :=

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 21:18

Er lijkt eind volgende week eindelijk beter weer aan te komen *\o/*

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 21:20

Nou eindelijk inderdaad! Al viel het vandaag vergeleken wat ze opgaven ook wel mee. De zon kwam af en toe toch nog tevoorschijn.

Mijn vriend haalt nu elke avond de tray met oa augurken uit de kas naar binnen. Want de slakken hebben de blaadjes ontdekt :')

Sherivey
Berichten: 8843
Geregistreerd: 06-11-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 21:32

Die slakken gaan hier ook een probleem worden vrees ik. En anders wel de buurtkatten :=

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 21:34

M'n komkommerplantjes worden ook opgegeten

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 06:51

Ja, 4 courgetteplanten zijn hier ook gatenkaas |(

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 07:43

Bloemkool en spitskool gatenkaas.

Oshaa
Berichten: 1056
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 09:25

Hallo allemaal,

vorig jaar even in de topic meegeschreven, maar was (ben) niet zo goed in het bij bijhouden. Zeker vorig jaar niet, omdat ik toen nog op 2 adressen woonden (en de tuin maar op 1 was). Na al maanden aandachtig mee te lezen hier, toch nog maar eens een poging wagen :). Al is het maar om het leed van opgegeten / verdwijnende plantjes te delen ;).

Korte introductie van onze tuin:
We wonen in een bosrijke omgeving en hebben dan ook (woorden van mijn vriend) een 'lichte bosrand' tuin. Komt er vooral op neer dat we nergens écht volle zon hebben. Er zijn plekken in de tuin die een paar uur goede zon hebben (de ene hoek in de ochtend, de andere in de middag). De rest heeft vooral gefilterd licht. Niet altijd even makkelijk voor een moestuin, maar de doen ons best.
De tuin is een mengeling van permacultuur principes, met een stuk wildernis, veel inheemse planten / bomen, en dus moestuin, zowel in de volle grond als in bakken. O en sinds vorig week 2 vijvertjes! Onze oprit is 120 m2 (totale tuin is 1000 m2), wat we veel te veel vinden. We gebruiken de oprit dan nu ook voor enkele moestuinplanten in bakken. Ook heeft ons warmste hoekje geen goede grond (is zo dicht tegen het huis dat het half verhard is), dus ook daar een paar bakken.

Op dit moment hebben we qua moestuin planten: tomaten (3 rassen, de siberische in de volle grond - ging vorig jaar goed ondanks gefilterd licht, dit jaar hebben ze het een beetje zwaar, de andere waarschijnlijk in potten / zakken), komkommers (al 3 verloren, steeltje rot steeds weg door de nattigheid denk ik), courgette, pompoen, meloen (voor het warme hoekje, verwacht er weinig van), spinazie (gaat als een trein), pastinaak (komt niks naar boven, al weken niet...), sla, veel kruiden, veel soorten bessen (braam, framboos, aalbes, kruis bes, blauwe bes), fruitboompjes (appel, kers, peer, pruim) en aardbei. We hebben 3 verschillende grond soorten in de tuin (klei, leem en zand), waardoor het altijd even zoeken is. Ook veel kruiden staan (eetbaar en medicinaal), en daar ook veel mee bezig. Op het moment groeien de kruiden zo hard dat we bijna dagelijks marjolein, dille, koriander en peterselie moeten eten ;).

Onze grootste uitdaging op het moment is de (zoals bij iedereen denk ik) de regen.
Rottende komkommerplantjes, tomaat die niet blij is (en een deel moet echt nog in een grotere pot, maar dan kan ik ze niet goed meer uit de regen houden) etc. Maar ja, hopelijk snel beter ;)


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:12


moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:14

Ik keek net het weerbericht en op 2 juni wordt het 18 graden en zonnig(als het niet weer veranderd :')) de tuin en ik zijn er zo aan toe

Oshaa
Berichten: 1056
Geregistreerd: 19-09-14
Woonplaats: Maple Ridge, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:18

soesita schreef:
Sfeervol, Oshaa! Ik kan jouw tuin precies wel smaken. <3
Als je zin hebt zijn er in het tuintopic https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=139&t=1646111 vast nog meer mensen geinteresseerd in jouw tuin.


Dankjewel :).
Ik ben vooral van het eetbare / medicinale gedeelte en mijn vriend van het inheemse insect vriendelijke (niet dat die twee elkaar uitsluiten), waardoor we nu een goed gemengde tuin hebben ;).

Ik ga ook eens rondkijken in dat topic :).

Wij doen ook mee aan de Velt open ecotuinen dag en zijn heel benieuwd of (je weet het nooit) we bezoekers krijgen en wat die ervan vinden. Het is een beetje een chaotische wildernis hier en daar, mag ach.

We hadden vorig jaar Russische smeerwortel gekocht. Handig dachten we, want die kan niet woekeren, maar je hebt er wel de voordelen van (bijen + medicinaal).
Nu hebben we 4 1,5 meter hoge smeerwortel planten staan. Toch niet Russische dus ;). Gelukkig vinden de kippen het ook lekker (in beperkte maten) en zijn de bijen er dol op! Dat vinden de frambozen weer fijn (daar staat de grootste naast). Al vraag ik me wel af waar ze volgend jaar allemaal gaan opduiken!

Moonsparkle oooo dat zou wel heel fijn zijn! Mag ook nog wel een paar daagjes eerder! Misschien kan ik dan nog een komkommerplant redden...

Kaka

Berichten: 4828
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 10:53

Fijne tuin Oshaa!

Ik heb komkommer, tomaat, paprika en aubergine ook nog lekker binnen staan (in grote bakken op wieltjes) en ik denk dat ze daar ook blijven totdat het s nachts boven de 15 graden is. Tijd voor een kasje (maar we hebben nog zoveel andere dingen te doen).

Lunameyza

Berichten: 552
Geregistreerd: 14-06-15

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 11:14

Mooie tuin Oshaa! Ben heel erg van de bos achtige tuinen.

Ik heb gister mijn pompoen ook in de grond gedaan, tot nu toe blijven de slakken iig van mijn tomaten en zonnebloemen af. De tomaten staat er wel een beetje ongelukkig bij, en een van mijn zonnebloemen die juist klein maar sterk was (meteen gezaaid in volle grond namelijk), is bij de stam geknakt dus ik weet niet of die het gaat overleven.
Helaas mijn kat moeten begraven, daar heb ik er nog 3 bij gezaaid.

Ondertussen is er al veel te oogsten bij mijn pepers, en het is leuk om te zien dat de kleine bloemknoppen die weken lang op pauze stonden om de volgroeide pepers te rijpen, nu ook weer bezig zijn om te gaan groeien.