Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 00:22

Ik gebruik vrijwel geen verzorgingsproducten dus ik kan je er weinig over vertellen helaas :+

Ik slik ook een multivitamine maar dat is meer omdat ik verkeerd gegrepen had bij de kruidvat. Weet niet zeker of ze vegan zijn (voor zover ik weet wel) maar had ook het bonnetje niet meer. Dus ik dacht laat ik ze maar gewoon opmaken, tegen dan zien we wel weer verder

BarbaLala

Berichten: 9625
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 08:55

Je hebt wel vitamines voor veganisten bij het kruidvat, moet je even de potjes lezen daar staat het letterlijk op. Of vraag het een medewerker :)

Ladyingreen

Berichten: 241
Geregistreerd: 03-06-16

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 11:27

Jullie hebben mij weer geïnspireerd om deze week een vega-menu te serveren en voor de familie-bbq mij af te melden als vlees-eter! En bedankt voor de tips voor vega-gehakt! We eten deze week gepofte zoete aardappel met mais, rodekool, augurk, avocado, kaas en zure room. Turkse pizza. Spaghetti of lasagne van het BOSH recept. Nasi én een bladerdeegplaattaart met lekker veel groenten.

BarbaLala

Berichten: 9625
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 12:04

Klinkt goed Ladyingreen!

Ik denk dat ik vanavond pasta met spinazie en artisjok ga eten, moet alleen nog ff zien of ze dat hier wel verkopen.

mar_fay

Berichten: 2625
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:05

Wat gaan jullie soms toch hard! Bbq'en bij anderen blijft idd een dingetje. Mijn vrienden zijn gelukkig geen grote vleeseters, dus er is altijd veel vega, veel salade etc. Ik ben van huis uit ook niet anders gewend, dus ik was heel verbaasd toen ik erachter kwam dat dat voor heel veel mensen níet zo was :+
Eergisteren de hele middag met m'n hoepels en touwslagerij in een park gestaan in het kader van 'vier de natuur'. Een wijk in Nimma waar ik nooit kom (en meteen weer duidelijk dat mijn oppaskindjes echt supergoed zijn opgevoed :') ) en een bbq aan het eind. Ze hadden speciaal voor mij vega zooi gehaald, dus super lief. Toch vielen de 6 (!!) vleesvervangers die mijn maaltijd vormden me zwaar op de maag. Later op de avond was ik bij vrienden, inclusief potluck. Alles vega, super lekker, veel groenten, veel fruit. Echt een wereld van verschil. Zo grappig om dan te merken hoe sterk je je in een bepaalde sociale bubbel kunt bevinden.

Overigens hebben wij hier nu bloem, een halve krop andijvie, ui, knoflook, kokosroom / gewone room, amandelmelk, pinda's, gedroogde paprika's in olie en ingemaakte witte uitjes in 't zuur. Kruiden etc zijn volop aanwezig, margarine niet. Ik heb ab-so-luut geen zin om de berg op en af te skaten om boodschappen te doen, dus als jullie een idee hebben met deze ingrediënten... roep maar!
Edit: ik zit dus te denken aan een quiche, maar heb dus geen tofu of ei. Hebben jullie er ervaring mee wat het doet als je dit weglaat? Ik kan de amandelmelk wel wat inkoken. Ik heb niet zo'n zin in zwembad-quiche ;)

lies_sparkle

Berichten: 6147
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 13:50

Gister werd er bij een verjaardag ook een BBQ gedaan, ik vind het zo vies.

Ik laat altijd alles weg in de quiche en met amandelmelk gaat het prima!

mar_fay

Berichten: 2625
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:11

Yes! Goed om te weten. Dat dacht ik al, maar zekerheid is toch fijn.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:17

Vriend was bij een bierfestival dit weekend en daar stond een meisje van/voor milieudefensie mensen te ondervragen. Vraag: heeft u kip thuis? A: Nee V: toch wel in de koelkast? A: nee wij eten veganistisch.
Opmerking: Maar dat is toch veel te duur? ... -O- -O-

Vriend: Nee joh, vlees is duur! -- Trots *D

Toch jammer dat iemand die daar staat om blijkbaar de inname van kip te beperken zo reageert op iemand die geen kip eet.

BBQ hadden wij zaterdag. Er lagen bij de Jumbo vegan spiesjes en ik heb de visburger op van So Fine. Die was lekker!!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:33

mar_fay , je zou ook een sausje kunnen maken van boter, meel en amandelmelk (alsof je roux/roomsaus maakt).
Let wel echt op dat je geen naturel amandelmelk gebruikt! Die is zoetig, dat is echt niet lekker in de quiche denk ik

mar_fay

Berichten: 2625
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:50

@Magrathea, dat was dus mijn eerste idee, maar deze koekepeer heeft nooit margarine/boter etc in huis en een roux van olie vind ik vies. Naturel amandelmelk (wel de ongezoete variant) staat hier toevallig, dus ik ga het toch maar gebruiken. Maar ik gooi er wat miso doorheen dus dat zal een boel schelen. Ik vind koemelk ook zoetig (en vies :+ )

@Selka, dat is inderdaad bijzonder! Maar wel leuk dat je vriend er zo mooi op reageert :j

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33923
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:29

Ik vind Quiche altijd zo overheersend naar ei smaken. Maar nooit bedacht dat je gewoon ei weg kon laten. Binnenkort maar eens experimenteren er mee!

Nog mensen ideetjes voor vegan risotta recepten zonder kokos. Wil eens risotto proberen heb dat nog nooit gegeten (dat ik me herinner). Dus wil het dan direct vegan doen haha.

mar_fay

Berichten: 2625
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:04

Ik heb het weleens door tofu vervangen, maar met deze hitte wil ik geen energie verspillen aan de berg op en af skaten :+ Ik moet dat vanavond toch al doen voor dansles, twee keer wordt me echt te gortig.

Ik heb nu een deeg gemaakt met olie/bakpoeder/bloem/amandelmelk (olie+amandelmelk ipv margarine) en komijnzaad. Vulling is ui/andijvie/knoflook/kokosroom/amandelmelk/miso(witte)/urid dal/gerookte paprika op olie/pinda's(gezouten, dus zout weggelaten)/kruiden --> kurkuma/curryblad/kardamom/komijn/koriander. Ik ben benieuwd :D

lies_sparkle

Berichten: 6147
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:35

@Selka, kan je mijn vriend ook een beetje opvoeden? :+

Je kan risotto maken met risottorijst? Dan heb je geen melkproduct nodig :)
Ik heb altijd een berg groenten + vervanger/zaden/noten

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:41

Een lekkere aspergerisotto... of de red ratatouille risotto van Bosh <3

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:42

Heb hier ook 12 jaar over gedaan hoor. En hij eet af en toe nog wel vlees, zo'n 1x per maand. Meestal als hij ergens wordt uitgenodigd. Maar dat hij nu uit zichzelf bij mensen aangeeft dat vlees voor hem niet zo hoeft vind ik al een super mooie stap.

Ben erg benieuwd naar je ratjetoe quiche mar_fay haha

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:04

Hier staat de eerste poging seitan op hey vuur ( eindelijk, het schoot er telkens bij in om er aan te beginnen)
Ben benieuwd of het wil lukken , plan is spicy chicken wing style

Miesemuisje

Berichten: 3099
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:23


MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33923
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:26

Wanneer je "Ik eet vooral vlees want aardappelen, groente en rijst is vies" vriendje zegt dat je vega burrito's zijn lievelingseten is. <<) :D

Maar Risottorijst ga ik eens proberen. :) Of misschien met amandelmelk?

lies_sparkle

Berichten: 6147
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:31

Ik kreeg net wel de complimenten van mijn vriend dat ik altijd zo lekker kook.
Maar als we niet samen eten, eet hij ook echt niet vega(n) :+

Afgelopen weekend heb ik 3 taarten gemaakt. De mokkataart, appel-peren-noten-rozijnen-taart en een frambozencrumble. Allemaal vegan en super yum!

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:32

Jaaa risotto <3

Ik maak het met alpro cuisine, witte wijn, enorm veel paddenstoelen, edelgist, ui en knoflook :+: En dan gewokte spinazie met tomaatjes of doperwtjes en groene asperges erbij.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33923
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:33

Klinkt lekker! Laat ik de paddestoelen wel weg voor vriendje. Lust hij ook niet. :')

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:42

Wie heeft er overigens nog een briljante toevoeging voor een high tea? Over 3 weken hebben we een 'meet the parents' high tea omdat mijn ouders de ouders van mijn vriend nog niet kennen :') Maar ik weet dus niet hoeveel ik moet maken en wat ik nog echt mis. Of als ik te weinig heb, of te veel :')

Het is voor 8 personen en moet vegan zijn.

Ik heb tot nu toe dit bedacht (en alles is dus vegan):
- Sandwich komkommersalade
- Sandwich kipkerrie salade met rucola
- Mini worstenbroodjes
- Scones met cream en jam
- Mini quiches gevuld met groenten
- Bananenbrood
- Rocky Road
- Risottoballetjes
- Carrotcake
- Muffins
- Chocolaatjes met diverse toppings
- Mini wraps gevuld met komkommer, hummus en zongedroogde tomaatjes
- Bakje olijfjes

8nnemiek

Berichten: 43534
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-18 20:59

Heerlijk, risotto :9
Ik heb vorig jaar een zak van 5kg gekocht, die is nu bijna leeg :))
Ik maak mijn risotto met ui en knoflook en bospaddestoelen, even bakken, dan de risotto rijst fruiten, blussen met rode wijn en dan een halve liter sterke bouillon erbij. Als ie klaar is roer ik er wat edelgist doorheen, eventueel wat verse kruiden en that’s it. Ook lekker met pompoen ipv paddestoelen.
Room of melk hoeft er echt niet doorheen vind ik. Hij wordt vanzelf romig :j

mar_fay

Berichten: 2625
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:32

Selka schreef:
Heb hier ook 12 jaar over gedaan hoor. En hij eet af en toe nog wel vlees, zo'n 1x per maand. Meestal als hij ergens wordt uitgenodigd. Maar dat hij nu uit zichzelf bij mensen aangeeft dat vlees voor hem niet zo hoeft vind ik al een super mooie stap.

Ben erg benieuwd naar je ratjetoe quiche mar_fay haha


Het was lekker :9 M'n sjefke was ook erg tevreden: ''joepie, ik mag hier nog twee dagen van eten!'' :')

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:57

YellowLeaf schreef:
Wie heeft er overigens nog een briljante toevoeging voor een high tea? Over 3 weken hebben we een 'meet the parents' high tea omdat mijn ouders de ouders van mijn vriend nog niet kennen :') Maar ik weet dus niet hoeveel ik moet maken en wat ik nog echt mis. Of als ik te weinig heb, of te veel :')

Het is voor 8 personen en moet vegan zijn.

Ik heb tot nu toe dit bedacht (en alles is dus vegan):
- Sandwich komkommersalade
- Sandwich kipkerrie salade met rucola
- Mini worstenbroodjes
- Scones met cream en jam
- Mini quiches gevuld met groenten
- Bananenbrood
- Rocky Road
- Risottoballetjes
- Carrotcake
- Muffins
- Chocolaatjes met diverse toppings
- Mini wraps gevuld met komkommer, hummus en zongedroogde tomaatjes
- Bakje olijfjes


Het ziet er heel erg lekker uit, en meer dan genoeg. Heb je een recept voor de risottoballetjes? Dat lijkt me heel erg lekker