De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cindequil

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 13:16

Haha wil ik net gaan beginnen in de tuin. Gaan we samen met de buren nieuwe Tegels leggen binnenkort. (We delen onze tuin)

Voorlopig alleen voorzaaien dus. Want de rest heeft nu nog geen zin want er zijn geen concrete plannen

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 15:05

Ahhh ik kom even binnenvallen in dit topic hoor :)

Mijn vader heeft een volkstuintje met fruitbomen, en aardappels en van alles eigenlijk. We hebben nog steeds groente in de diepvries van vorig jaar :) Hij doet dit al behoorlijk lang en heeft ook best wel wat ervaring :)

Zelf vind ik het ook leuk om wat dingen te saaien etc. Ik heb net dragonfruit en rode en witte bosaardbeien gezaaid. Ze staan nu op de vensterbank :)

Ik heb ook zaadjes van de zwarte moerbei, deze ga ik volgende maand in de grond doen, maar daar gaat nog wel een aantal jaar overheen voor ik wat kan oogsten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 18:25

Leuk zeg! Dan hebben jullie vast een grote vriezer!
Dat lijkt mij ook super inderdaad, om alle groente uit eigen tuin te hebben het hele jaar door!
Ik heb vanmiddag een zakje bloemkoolzaad gehaald bij de Lidl die ook voor weeuwenteelt geschikt is, voor 's winters dus. Dat ga ik komend jaar ook proberen.

En vandaag buiten hard bezig geweest. Wat een héérlijk weer!
Ik heb mijn vitrage-gordijn kas af :') ziet er niet uit.. maar hopelijk wel effectief, en eten we sla en kolen zonder beestjes dit jaar!
Afbeelding

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 18:47

We hebben er een extra vriezer voor aan moeten schaffen die aan het eind van het seizoen ook echt propvol zit! We geven ook veel dingen weg omdat we het zelf anders niet op krijgen het is natuurlijk zonde om het weg te gooien!

Slimme oplossing! Het weer was inderdaad echt lekker vandaag :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 00:17

Firefly4 schreef:
Ik heb vorig weekend in binnen bak wat zaadjes gezaait, en vanmorgen staken de eerste blaadjes de kopjes op!!! Heb binnen nu basilicum, oranjetomaat, vleestomaat en paprika staan. De basilicum en oranjetomaat komen al op. Hoop dat de zaadjes van de vleestomaat nog goed zijn, op zakje stond dat ze al overdatum waren, maar we zullen zien. De paprika is nieuw.
Vanaf wanneer kan dit spul naar buiten, in een kasje van de lidl? Moet nachtvorst echt weg zijn neem ik aan? Ergens eind april?

Nee, half mei ;)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 00:22

Ik heb een aantal bakken waarin ik mijn groente in kweek.
Wie heeft er een goed idee waardoor de katten deze niet gaan gebruiken als kattenbak?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 07:04

Gaas er over :j dat helpt namelijk ook tegen vogels, en als je fijn gaas neemt dan helpt het ook nog tegen vlinders en vliegen (dus geen rupsen en koolvliegen enzo in je groente)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 08:41

Je hebt wel geluk dat dit achter je huis hebt staan 8nnemiek. Ik woon tegenover een moestuincomplex en als dat tegenover mijn huis stond zou ik niet al te blij zijn. Nou staan daar al rare dingen gebouwd, moet ik zeggen, maar dit is ook meteen vrij hoog, dat mag hier gelukkig niet. Ben je trouwens niet bang dat het allemaal wind gaat vangen?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:02

Ik vind het wel lekker creatief ogen!
Alleen ik was van plan het anders te doen.
Vanmiddag even mee bezig, gister waren we te druk met andere dingen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:07

Ik vind het zelf ook erg lelijk :+ maar het werkt echt super fijn, je kan er bijna rechtop staan binnen, en het houdt wat wind tegen, dus lekker warm :) ik heb al zitten denken hoe ik het hele ding wat mooier kan laten uitzien, misschien zet ik er wilgenmatten tegenaan aan de schaduwkant. Ik had het liever van hout gemaakt, mooi whitewash ofzo, maar dat werd me te duur. Ik was nu zo'n 15 euro kwijt voor de buizen én het doek.. Volgend jaar hoop ik stiekem op een echte mooie glazen kas!

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 17:53

Wat een ontzettend leuk topic!

Ik zet gelijk een stipje en ik zal me even voorstellen :)
Ik ben Kimberley, 15 jaar en vind een moestuin (onder)houden echt ontzettend leuk! Ik heb in onze eigen tuin een klein kasje staan waar ik meestal spulletje mee opkweek en daarna buiten verder laat groeien omdat anders mijn hele kasje gelijk vol staat :') Heb zins 2 weken ook een klein opkweek bakje voor thuis en gewoon potjes die boven in de badkamer staan ;)

Vorige week alvast begonnen met mijn kasje schoonmaken, wat een vieze boel zeg haha, nu weer lekker fris!
Mogen hier ook foto's geplaatst worden van bijv mijn kasje enzo? :)

Vandaag lekker bezig geweest in de moestuin, geschoffeld, omgeschept, aardbeien in bakjes gedaan, pompoen van mini kweekbak naar potjes, andijvie plantjes naar een groter bakje want die zaten nog in een zielig perspotje

Dit was het wel even, heb nog al wel meer gedaan maar dan wordt het wel een erg lang verhaal haha :p

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:10

Welkom! Leuk dat je een eigen kasje hebt! Lijkt me heerlijk om gewoon buiten alles te kunnen opkweken.
Foto's zijn hier van harte welkom hoor! Ik ben heel benieuwd.

Ik ben ook weer druk bezig geweest. De tunnelkas staan weer, voor de derde keer dit jaar :+ dit maal extra goed verankerd.. En 15 maart kan ik eindelijk gratis compost ophalen bij de gemeente *\o/*
Het aardappel-stuk is eindelijk vrij van takken en stenen en puin.. Hebben we met de tractor los getrokken en toen nog uren bezig geweest met schoon maken.. en dat is dan een stukje van 3x6 meter := maar goed, ik ben blij dat het klaar is nu! Volgende week een kar compost erop, en hopelijk komt bij bestelling van vreeken's dan eindelijk binnen zodat alles de grond in kan.
Zijn er meer mensen die bij vreekens besteld hebben? Hoe lang was/is jullie levertijd? Ik heb de bestelling nu 3 weken geleden geplaatst.

kimberley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:05

Okeey leuk! :)
Ik zal wat foto's laten zien!
Dit is mijn mini kasje dat het hele jaar buiten staat, het is superhandig en heb er sinds vorig jaar een kleine thermometer in zitten dus dat is ook erg fijn. Foto is niet zo heel erg goed maar even snel met mobiel genomen ;)
Afbeelding

Deze andijvie plantjes heb ik vandaag overgezet naar een groter potje, helaas slechte foto maar wilde mijn kasje niet meer open doen voor het warmtebehoud ;)
Afbeelding

En dit zijn mijn aardbei plantjes die verstopt zaten tussen de bladeren :)
Afbeelding

Dit was het wel voor nu :) Heb wel meer foto's maar moet nu helaas leren voor mijn tentamen...

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 19:40

Vandaag hier pootaardappelen geplant, ben benieuwd ;-)
Morgen weer verder.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 19:47

Oei,

Net mijn brandnetelbitterballen gegeten {:} HEERLIJK!! Ik heb dit keer geen foto gemaakt.

Ze waren erg welkom na een dag hard werken in de tuin. Alles is onkruid vrij. Mijn aardbeienveld heb ik gemulchd, het is niet mooi. Ik hoop dat het riet zijn werk doet. Verder ook de borders en wat weideonderhoud gedaan. En genoten van de kippen, honden en paarden vandaag <3

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:24

Tot zo ver het idee voor mn moestuin.

Buren gaan de tegels veranderen en aangezien we een gedeelde achtertuin hebben. Dachten we van. Ach waarom wij ook niet. Dus nu is eigenlijk de hele tuin op schop haha.

En vanaf nu ga ik gewoon wat kleinschalig in potten kweken aangezien we zo goed als geen stuk grond meer hebben. Daarnaast heeft mn meter-bak de sloop vanmiddag niet overleefd haha. Ik was de bamboe zat en hij mijn bak. Dus sloten we een compromis.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:34

Heb een aardbeientoren gemaakt van oude klinkers en heb daar heel veel uitlopers ingedaan en nu maar hopen dat het werkt!

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 08:43

zigranta schreef:
Heb een aardbeientoren gemaakt van oude klinkers en heb daar heel veel uitlopers ingedaan en nu maar hopen dat het werkt!

Heb je een foto van hoe dat eruit ziet?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 08:46

Antheman schreef:
Oei,

Net mijn brandnetelbitterballen gegeten {:} HEERLIJK!! Ik heb dit keer geen foto gemaakt.

3

Heb je daar een recept van :o Ben vorig jaar ook voorzichtig begonnen met brandnetelsoep en brandnetelthee. Heb ook nog een recept voor brandnetelburgers die ik een keer wil maken.
Wil meer met wilde planten doen (bv ook met paardenbloemen en misschien stroop opvangen van de berkenbomen) maar ik weet nog niet zoveel, dus het gaan schoorvoetend. :o

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:00

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:00

zo ik heb nieuwe spinazie geplant + de eerste bloemkolen in de tunnelkas gezet. we zijn weer vertrokken!

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:03

Ik kom hier ook voorzichtig binnenvallen :D Ga dit jaar voor het eerst een klein moestuintje aanleggen. Zaterdag een stukje van de tuin helemaal leeg gemaakt, daar mogen straks de groentes gaan groeien. Wat ik ga zaaien, weet ik nog niet precies. In ieder geval niet te bewerkelijke plantjes, want ik weet niet hoe groen mijn vingers zijn haha. Ik ben ook echt een complete leek op moestuingebied, dus ik vermoed dat ik in dit topic een heleboel kan leren!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 14:03

liljebo schreef:
Antheman schreef:
Oei,

3

Heb je daar een recept van :o Ben vorig jaar ook voorzichtig begonnen met brandnetelsoep en brandnetelthee. Heb ook nog een recept voor brandnetelburgers die ik een keer wil maken.
Wil meer met wilde planten doen (bv ook met paardenbloemen en misschien stroop opvangen van de berkenbomen) maar ik weet nog niet zoveel, dus het gaan schoorvoetend. :o

Heb ik, zoek ik vanavond voor je op! Wel even werk, maar t was echt lekker!

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:05

welk deel van de brandnetel gebruik je nu eigenlijk en hoe moet je dat bewerken. Prikt dat niet vreselijk in je keel hihi?
En pluk je zelf de brandnetels gewoon in het bos ofzo?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:12

Ik van het weekend ook de moestuinbakken onkruid vrij en al wat spinazie, sla en rucola gezaaid. Het is wel weer echt super lekker weer om buiten bezig te zijn. Heb nog geen andere dingen aan het opkweken denk dat ik daar eind van de middag of morgen even de tijd voor moet nemen. Heb nog mooie kasjes voor in de vensterbank en ook nog wel wat pompoen, courgette en tomaten zaadjes. :)