De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:49

Ik heb alleen wat problemen met de bloemkool en broccoli; allebei in twee verschillende kasjes gezaaid, eentje verwarmd tot 18 graden en eentje rond de 13 graden.. Maar de koele daar komt al wekenlang niks uit.. En de warme daar kwam wel wat uit maar die blaadjes waren geel en groeien niet verder..

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:05

Ik weet wel dat broccoli graag van mest houd. Als er te weinig mest/ voedingsstoffen zijn dan kleuren de bladen geel-paars bij mij.

Hier heb ik allerlei bonen voorgezaaid waarbij vermeld werd dat ze +/- 20 dagen nodig hebben tot ontkiemen. Wat zie ik hier, bijna al het zaad steekt al boven het zaad na +/- 10 dagen := Ik doe iets te goed, help. En al het gezaaide zaad is afkomstig van de lidl. Top zaad voor een nette prijs.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:23

Jullie zijn allemaal zo enthousist aan het zaaien. Bij mij staat alles nog leeg en ik ben nog bezig de tuin in orde te brengen *loopt dus achter*. Ik vertrouw het niet om nu al veel dingen (ja behalve de tuinbonen) te zaaien of buiten te zetten. Ik heb ook van die lidl zaadjes gekocht, ben heel benieuwd!
Als onzettende moestuin- }:0 heb ik vorig jaar in mijn enthousiasme al zaadjes gekocht van groente waar je echt een serre voor nodig hebt (blijkbaar), hoornmeloen, okra...ik heb een collega blij kunnen maken geloof ik. Volgende keer beter opletten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 12:42

Annemiek, had ik die bloemkool nou van jou?

Dat is de enige die mij ook niks doet :=

Bloemkool Neckar Perle en Alpha 6 komen totaal niet op. Andere bloemkool die ik zelf al had komt wel gewoon op, Broccoli ook: Purple Sprout heel goed :j Calabria een beetje twijfelachtig, ook maar 1 van de 2 die ik gezaaid had :P

Mijn eigen broccoli doet het beter :j

Ik wil trouwens naast de bakken met Makkelijke Moestuin Mix ook 1 bak gaan maken waarin ik een bodem maak van het spul uit de composthoop.

Dit is eigenlijk compost maar wel nog met hele keutels erin...al het groen is 99% netjes verteerd maar de keutels zijn nog intact :P

Wat zou het hier goed op kunnen doen?

Ik begrijp tomaten en paprika's enzo ook, maar misschien ook de broccoli dan...? En andere kolen of boontjes ofzo..? :)

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:13

pmarena schreef:
Ik wil trouwens naast de bakken met Makkelijke Moestuin Mix ook 1 bak gaan maken waarin ik een bodem maak van het spul uit de composthoop.

Dit is eigenlijk compost maar wel nog met hele keutels erin...al het groen is 99% netjes verteerd maar de keutels zijn nog intact :P

Ik begrijp tomaten en paprika's enzo ook, maar misschien ook de broccoli dan...? En andere kolen of boontjes ofzo..? :)

Ga je hier nog vermiculiet doorheen doen?

Ik ben heel erg benieuwd of dat veel verschil zal maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:33

Nee, ik wilde deze gewoon eens zo proberen om te kijken wat het doet :)

Er groet vanzelf al vanalles op, aardappelschillen worden aardappelplantjes enzo :')

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 13:53

8nnemiek schreef:
Jee wat een temperaturen he! Vannacht heeft het nog gevroren hier, en dit weekend wordt het ruim 20 graden := naja, mij hoor je niet klagen :D

Beginnen jullie zaden al goed te kiemen en te groeien? Bij mij begint het nu langzaam op te komen allemaal. Gisteren is een van mijn warmtematjes aangekomen :) de rest nog niet, best gek want ik heb ze allemaal bij dezelfde verkoper besteld. Maar ik kan nu iig eindelijk de grootste kweekbak gaan verwarmen :D

He balen, mijn matje zat er dus niet bij?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 13:57

pmarena schreef:

Wat je kunt doen, is hier een broeibak mee maken. De compost uitspreiden, hier een laag van ongeveer 5 a 10 cm aarde op doen. Daar op zaaien. Zo haal je de temperatuur omhoog. Zeker paardenmest verhoogt de temperatuur.

Ik doe het zelf ook, ik heb half verteerde compost en daar ga ik mijn grote kas van de Lidl overheen zetten. En dan zet ik de tomaten/paprika/peper en meloenen daar rechtstreeks in. Nu nog net uiteraard ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 14:04

Oooow-ja dat kan natuurlijk ook inderdaad, bedankt voor het meedenken :)

Ik denk dat ik maar een bak ga maken met dat idee, en dan nog een bak met puur de compost.
En dan eens kijken wat ik daar op kan laten groeien, zou wel leuk zijn als iets van broccoli of bloemkool of spruiten ofzo het daar goed op deed :)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 15:33

Ohh jeetje wat gaan jullie allemaal goed. Hier minder :=
Ik heb een bak om laten vallen dus zaadjes en half gekiemde planten door elkaar heen en op de grond := En ik heb 2 komkommer plantjes vermoord door onoplettendheid :P

Maarrr ik heb wel de moestuin border af!!! :))
Dus ik heb nu ongeveer 3m2 beschikbaar en volgend jaar nog een 2m2 er bij dan vind ik hem groot genoeg :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 17:11

Zou het dat toch aan de zaden liggen.. -O- de neckerperle doet hier idd ook niks, en van de alpha6 is er eentje op gekomen die dus gele blaadjes heeft.. Dan denk ik dat ik er nog maar een aantal in een koffiefilter stop, en dan toch ook maar een nieuw zakje bloemkool haal..
De purple sprouting komt van een plant uit mijn tuin, zelf het zaad geoogst, dus verser zaad vind je niet :D

Antheman, helaas, jouw matjes zijn er nog niet, en ook mijn eigen matje in de kleinere maat is nog niet hier. Maar ik verwacht ze wel heel snel binnen. Ze zijn op dezelfde dag verstuurd..

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:06

Hebben jullie trouwens zaai schema's oid om te zorgen dat je het hele seizoen aanbod hebt of doen jullie dit op gevoel of doen jullie alles in 1 keer?

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 20:51

Jullie zijn allemaal enthousiast bezig. Mijn tuin is nog in winterstand. Maar ik ga morgen beginnen met de tuin met de hoge druk te bewerken. Om vervolgens alles op te ruimen. Oude dingetjes verwijderen. Opspitten, bemesten en al die rotzooi. Daarna toch maar wat voorzaaien.
Klaarmaken voor hopelijk een heerlijke zomer haha.

Ik heb trouwens een ui die ineens een wortel eruit liet groeien. Kan die nu gewoon de grond in? Samen met knoflook. Ookal is het niet het seizoen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:19

Ik heb geen schema meer, die kloppen toch nooit. De ene groente kiemt langzaam, de andere snel, en de oogsttijd klopt niet vaak met wat er op het zakje staat, dus ik doe op goed geluk een hoop zaaien en wat ik te veel heb doe ik invriezen of inmaken. Wel doe ik elke maand tm juni een aantal spitskool plantjes zaaien zodat ik elke maand een paar kooltjes heb, en dat doe ik ook met andere groente die je over een langere tijd kan zaaien.

Cindeeh, een wortel aan de ui.. is het geen stengel? Uien kun je nu in de grond stoppen, maar er komt geen nieuwe ui uit een oude ui.. wel geven ze meestal erg mooie bloemen en kun je het zaad oogsten om in het najaar te zaaien.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:28

Ok bedankt. Geen schema dus maar op goed geluk :D
Ik hoop dat ik iig iets uit de moestuin kan eten deze zomer en niet alles voor niets is geweest :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:31

Wat het hier erg goed deed dat waren de wortels, de erwten en peultjes, en de radijsjes. Die hebben echt maar weinig nodig, kunnen haast niet mislukken :D

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:36

Weer wat geleerd. Vorig jaar een heel zakje gezaaid en veelal mislukt. Nu half zakje gezaaid en ging goed. Al verspeend.. Echter is jouw plan veel beter.. Iedere maand wat.. Echter voor een maaltijd op de zorgboerderij hebben we minimaal 2 tot 3 spitskolen nodig..

Eerst maar eens zien dit jaar. Doe het met veel liefde en plezier en vrijwillig..

Vind het wel leuk zo zien groeien. Het verspenen en verder zien groeien. Echter is ons mam niet zo blij, de overloop staat vol. Mn vader is van een oude koelkast met glazen voorkant een kasje aan het maken. Ben benieuwd.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 00:06

Die heb ik dus allemaal niet geplant := wel courgette, tomaat, pompoen, paprika, broccoli, sla en kruiden. En dan denk ik dat de moestuin al weer vol is :P

Ik vind het ook zo leuk om alles te zien groeien! :)) En dan er goed voor zorgen om ze nog beter te laten groeien :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 09:39

Ik ben blij met dit topic! :D Ik heb hem ooit zelf gestart omdat ik alles wat eetbaar is, nu eenmaal erg leuk vind. Dus ook onkruid. En vroeger liep ik altijd met bakjes en zaadjes te rommelen in de vensterbank, toen in een pot op t terras en nu heb ik een heuse moestuin. Mega gaaf. Maar wat ik hier erg leuk vind, is dat er geruild wordt. Delen is fijn! Zo maak ik anderen blij en zij mij. Gisteren zijn de framboosstekjes aangekomen, briljant toch, dat je dat via Bokt en de post kunt organiseren? ;)

Vandaag ga ik denk ik de kas zetten in een hoekje van de wei. Daar ligt oude compost en daar zet ik hem overheen.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:51

Wanneer is het juiste moment om mijn lidl kas te plaatsen. Nu is het wel lekker weer maar dat kan ook zo omslaan toch. Kolen en bonen kunnen tegen vorst?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 10:08

Antheman, ik snap jouw helemaal dat je hier blij van wordt.
Je passie delen met anderen, perfect toch!

Nou, wij gingen gister hals over kop naar de ikea voor een vaatwasser, en dus meteen die vitrage meegenomen.
Dus daar ga ik vandaag even tunnels in naaien, buizen heb ik al, dus dat staat zo.
Kolen zonder rupsen dit jaar. *\%/*

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 10:10

_CS_ schreef:
Antheman, ik snap jouw helemaal dat je hier blij van wordt.
Je passie delen met anderen, perfect toch!

Nou, wij gingen gister hals over kop naar de ikea voor een vaatwasser, en dus meteen die vitrage meegenomen.
Dus daar ga ik vandaag even tunnels in naaien, buizen heb ik al, dus dat staat zo.
Kolen zonder rupsen dit jaar. *\%/*

Maak je een foto als de vitrage staat? Dit wil ik ook nog regelen.

Spetter, je kunt nu alleen iets zaaien wat niet vorstgevoelig is.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:17

8nnemiek schreef:
Ik heb geen schema meer, die kloppen toch nooit. De ene groente kiemt langzaam, de andere snel, en de oogsttijd klopt niet vaak met wat er op het zakje staat, dus ik doe op goed geluk een hoop zaaien en wat ik te veel heb doe ik invriezen of inmaken. Wel doe ik elke maand tm juni een aantal spitskool plantjes zaaien zodat ik elke maand een paar kooltjes heb, en dat doe ik ook met andere groente die je over een langere tijd kan zaaien.

Cindeeh, een wortel aan de ui.. is het geen stengel? Uien kun je nu in de grond stoppen, maar er komt geen nieuwe ui uit een oude ui.. wel geven ze meestal erg mooie bloemen en kun je het zaad oogsten om in het najaar te zaaien.
ja ik heb er niet zoveel verstand van. Stengel wortel. Whats the difference :+.

Hoe oogst ik het zaad? Is dat uit de bloem?

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:31

Ik heb vorig weekend in binnen bak wat zaadjes gezaait, en vanmorgen staken de eerste blaadjes de kopjes op!!! Heb binnen nu basilicum, oranjetomaat, vleestomaat en paprika staan. De basilicum en oranjetomaat komen al op. Hoop dat de zaadjes van de vleestomaat nog goed zijn, op zakje stond dat ze al overdatum waren, maar we zullen zien. De paprika is nieuw.
Vanaf wanneer kan dit spul naar buiten, in een kasje van de lidl? Moet nachtvorst echt weg zijn neem ik aan? Ergens eind april?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:34

Als het staat zal ik een foto maken antheman.