De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dungen

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:57

Ik heb geen warmtematjes := Ik heb alle zaden in een koffiefilter gemikt met een boterhammenzakje er om heen. Die met 5 tegelijk in van die plastic bakjes gezet en toen op de radiator waar ze ook nog eens een paar uur per dag zon krijgen :) En nu is dus met een week 90% al ontkiemt :=

Kunnen de tomaten etc. nog niet de open lucht in dan := ?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 08:46

heb net de tomaten van de warmte mat gehaald. krijgen ze net meer zon en kunnen ze al een beetje afharden

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:03

Juangi schreef:
Heeft er iemand een frambozenstek voor mij?

Ik kom uit leeuwarden!

Dan kun je ze het beste ophalen denk ik?!
Heb je ruilmateriaal :j *\o/*

Antheman: ik heb meerdere!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 16:11

Ik ben op zoek naar zaadjes voor muntplantjes. En dan de muntsoorten die geschikt zijn om vers in de thee te doen. Ik had 2 soorten besteld bij Vreeken, maar toen mijn bestelling gisteren (eindelijk) binnen kwam bleken die niet leverbaar te zijn en ik heb weinig zin om weer 5 weken te wachten op een nieuwe bestelling. Heeft iemand voor mij hier munt zaadjes?

Wat ik terug kan bieden is
Baktarwe/kattengras
Komkommer Johanna
Bergsteenthijm
Meloen Charantais
Basilicum grofbladig
Bosaardbei
Pomodori tomatenSierkalebassen (cucurbita pepo)

Iemand? Denk dat zaad per post prima moet lukken, dus dichtbij wonen maakt dan ook weinig uit...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 20:38

Ik heb geen muntzaad helaas..

Wel vandaag lekker veel in de tuin kunnen doen! Uien geplant, sla en prei en koolrabi en andere dingen gezaaid onder een plastic tunneltje.. En ik heb eindelijk mijn houten plank voor de raam gezet zodat ik zaaibakjes kan stapelen :')
Afbeelding
Nu is het nog wachten op mijn warmtematjes zodat ik de rest ook kan zaaien :)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:17

Waar haal je die warmtematjes?
Of kan ik een kweekkas op de vloerverwarming zetten?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:38

tuurlijk kan dat ook. ik heb er nog een van mijn terrarium. gewoon op mp kijken

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 07:44

Ik heb laatst in het topic gevraagd of er nog mensen waren die matjes wilde hebben, dan had ik ze voor je kunnen mee bestellen. Ik heb ze via ebay, voor zo'n 5 tot 10 euro, afhankelijk van de maat.

Kweekkas op de vloerverwarming kan ook, maar zodra de zaden gekiemd zijn moeten ze wel vol in het licht staan. Ik heb er een thermometer in staan. Pepers en paprika moet minstens 24 graden zijn om goed te kunnen kiemen. Maar er zijn ook veel groentes die het beter doen bij een graad of 14.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 09:07

Nickeltje schreef:
Ik ben op zoek naar zaadjes voor muntplantjes. En dan de muntsoorten die geschikt zijn om vers in de thee te doen. Ik had 2 soorten besteld bij Vreeken, maar toen mijn bestelling gisteren (eindelijk) binnen kwam bleken die niet leverbaar te zijn en ik heb weinig zin om weer 5 weken te wachten op een nieuwe bestelling. Heeft iemand voor mij hier munt zaadjes?

Wat ik terug kan bieden is
Baktarwe/kattengras
Komkommer Johanna
Bergsteenthijm
Meloen Charantais
Basilicum grofbladig
Bosaardbei
Pomodori tomatenSierkalebassen (cucurbita pepo)

Iemand? Denk dat zaad per post prima moet lukken, dus dichtbij wonen maakt dan ook weinig uit...

ik heb wel munt, kijk vanmiddag even voor je welke dit is. ;)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:23

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:46

Jammer dat ik dit topic niet eerder heb gezien.
Anders had ik wel gereageerd op die warmte matjes.
Nu maar even verder kijken.

Ik vind het zaad bij www.denieuwetuin.be ook erg goed.
Daar haal ik samen met een vriendin mijn zaad vandaan.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:11

Wat een mooi kasje Annemiek! Is dat die van de IKEA?
Slim om zo een plank er tussen te zetten!

Bij mij komt alles al veel harder op dan ik verwacht had. Courgette en Komkommer spannen de kroon! Hoop dat ze niet te ver doorschieten voor ze naar buiten kunnen. Heb van alles 4 zaadjes in 1 bakje gedaan. Maar denk dat ik de plantjes die opkomen maar in aparte bakjes moet gaan zetten om ze wat ruimte te geven.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:19

dat zijn inderdaad snelgroeiers. maar omdat het best goed weer is dacht ik ik probeer het gewoon. zet het in april al in de kas en dan zie ik wel of het dan al warm genoeg is. en anders heb je zo weer een andere plant.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:32

Dat is ook wel weer zo :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 15:05

masja schreef:
Wat een mooi kasje Annemiek! Is dat die van de IKEA?

Ik antwoord even: ja :D Ik heb hem ook en ben er erg blij mee :D

Zondag 20 graden *\o/*

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:08

Jeetje echt wat heerlijk lekker weer

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:45

Zit nu even lekker in het zonnetje in de tuin met tablet, heeeeerlijk.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:24

Ik ben nu net binnen ben ontzettend duizelig enorme hoofdpijn en koorts een stagaire en 6 oppaskinderen. Niet een goede combinatie

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 16:53

Wat ik nog graag zou hebben:

verbena
en de grote slaapbol ( om de zaaddozen te drogen) papaver

Heeft iemand dat? Ik heb belachelijk veel zaad, dus vast wel te ruilen tegen iets wat je zelf wilt hebben.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:59

Afbeelding bedoel jij deze?
Die heb ik heel veel.... Met dubbele bloem met als ik het goed gezien heb vorig jaar, een zwarte rand in het blad.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 17:06

ik denk t Nickeltje, dat zijn flinke dozen, toch? Het gaat me echt om het droog effect, dus de kleur bloem maakt me niets uit.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:28

De zaaddozen hebben ruim centimeter diameter. Misschien wel meer. Zal een volle zaaddoos bij de andere zaden doen die vanavond of morgen op de post gaan ;)
Dank alvast.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:06

Jee wat een temperaturen he! Vannacht heeft het nog gevroren hier, en dit weekend wordt het ruim 20 graden := naja, mij hoor je niet klagen :D

Beginnen jullie zaden al goed te kiemen en te groeien? Bij mij begint het nu langzaam op te komen allemaal. Gisteren is een van mijn warmtematjes aangekomen :) de rest nog niet, best gek want ik heb ze allemaal bij dezelfde verkoper besteld. Maar ik kan nu iig eindelijk de grootste kweekbak gaan verwarmen :D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:11

Ik heb gisteren de eerste dingen toch maar naar buiten gezet. De doperwten werden echt een beetje te groot voor mijn kweekbakje, daar gaan ze het niet nog een week zonder verzorging in overleven. Hetzelfde gold voor mijn tomaatjes. Nou is het wel zo dat mijn bakken buiten niet op de grond staan en ik over beiden een plastic kas geknutseld heb, anders had ik het sowieso niet gedaan. Nu is het nog een gok, maar ik zaai binnen gewoon vast weer nieuwe. Dan zie ik volgende week wel hoe het er voor staat (ik ga vanaf morgen een weekje wandelen langs de kust, dus *\o/* voor dit weer! Maar vandaar toch de beslissing dingen naar buiten te doen).

Paprika en peper heb ik wel binnen gehouden, maar die zijn nog zo klein dat ze rustig in de bak kunnen blijven. De enige die nog niet zo enthousiast opkomt is de ananaskers.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:35

Ik doe verlopig van de groenten niks naar buiten. Vind de temperaturen nog veel te schommelend.

heb alleen bloemen in de kas en dat gaat goed.en heb dan de kolen gezaaid in de kas. En dat gaat fantastisch omdat je dan niet van de lang gerekte planten krijg. Dus wanneer dat omkomt zal misschien nog wel even duren. Maar heb daar totaal geen haast mee. Voor het eerst in jaren heb ik geen uien en aardappels. Heb daar simpelweg de ruimte er niet voor. Helaas want zal voornamelijk de uien wel missen.

ik denk dat ik volgende week snijbiet ga zaaien. Even kijken of ik nog heb hahaha en wil vroege andijvie zaden hebben dus daar ga ik straks nog even in mijn doos met zaden snuffelen.

verder erg blij met mijn piemel peper heb nu vijfplantjes met lobblaadjes en zie dat ze in ontwikkeling zijn. Paprika doet het ook erg goed. Dus als het zo door gaat heb ik te veel voor in de kas. Want heb ook nog vier meloenzaden gezaaid, zijn nog niet opgekomen. Twee komkommers gezaaid en op gekomen. En een zaadje van de san mariano is op gekomen dus ja eigenlijk veel te veel. Maar vaak ruil ik dan gewoon met andere tuinders. Vooral paprika heb ik erg veel van. Als het allemaal mooie planten worden natuurlijk.

gaat het bij jullie ook zo goed?