Je eigen brood bakken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Je eigen brood bakken; wel of geen broodbakmachine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:00

Ik heb de kleinere maat volledig gietijzer van Ikea besteld, ben benieuwd. Bezorging pas 7 mei dus tja. Heb wel nog bij de Action een gehard glazen vorm meegenomen, rechthoekig + deksel. Die ga ik volgende keer proberen :)

Die is 36x24x12 en dat lijkt me wel een mooi formaatje.
Ben benieuwd trouwens of dat inclusief de handgrepen is :)

https://www.ikea.com/nl/nl/p/vardagen-b ... -00437266/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:03

Jullie deden het dan 20 minuten met deksel en 10 zonder? Plaatsen jullie dan nog extra water in de oven?

Het brood is hier alweer bijna op dus vanmiddag maar weer nieuw bakken _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:05

Eh of de eerste ronde 20 minuten was weet ik niet meer, was het niet wat langer...? Filmpje niet bij de hand nu ;) Maar dus wat ze zegt die tijd in een 230 graden oven. Zonder bakpapier, met deksel, in mijn geval met RVS pan omdat ik geen andere opties had.

Na de gewone baktijd nog 10 minuten op 200 graden zonder deksel gedaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:12

Ik doe altijd 15 minuten op 230 graden, met een klein scheutje water op de bakplaat (dan hoeft er niet perse een deksel op omdat je de luchtvochtigheid in de hele oven verhoogt) en dan doe ik nog 15 minuten op 200 graden.
Of in de houtoven begin ik gewoon op 230 graden en laat ik de temperatuur geleidelijk terug lopen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:26

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:42

DeMolenhoek schreef:
Jullie deden het dan 20 minuten met deksel en 10 zonder? Plaatsen jullie dan nog extra water in de oven?

Het brood is hier alweer bijna op dus vanmiddag maar weer nieuw bakken _O-

Ligt aan je recept. Ik moest 30 met en 10 zonder (250 gr)

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:53

imd schreef:
In stad verkoopt iig Jumbo Beren en Jumbo Euroborg meel van Pot.

Ik had een Bosch mum, die kon brood kneden net (niet) aan. Nu een Kenwood Chef, dat gaat als een tierelier <3

Hoeveel vermogen heeft jouw Bosch Mum? Ik heb net een Bosch Mum58L20 besteld bij de Lidl. Die heeft 1000 W vermogen. Heb jij misschien een lichtere Bosch Mum, of kneed jij zulke grote hoeveelheden?
Ik hoop eigenlijk dat ik voor het kneden niet meer de broodbakmachine uit de garage hoef te halen, maar maak me nu een beetje zorgen :o

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:14

Ik bak 20 met en 15-20 zonder, liefst zo'n 260 graden

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:18

imd schreef:
In stad verkoopt iig Jumbo Beren en Jumbo Euroborg meel van Pot.

Ik had een Bosch mum, die kon brood kneden net (niet) aan. Nu een Kenwood Chef, dat gaat als een tierelier <3

Heb je nu de "normale" Chef of de Titanium.
Maar ze zien er beide wel een stuk steviger uit dan de Bosch die je hiervoor had.

Bij de Kitchen aid heb ik een beetje het idee dat het een overrated merk is. Dat je meer voor het design en naam betaald dan kwaliteit in vergelijking met andere machines in dezelfde prijsklasse.

€500 is namelijk wel een beetje mijn max. Voor die prijs verwacht ik ook dat de machine echt wel wat jaren mee kan en niet al na 2 jaar versleten is. Het is niet dat ik wekelijks brooddeeg erin klaar ga maken. Gebruik hem ook veel voor eiwit opkloppen en roerdegen.

Nu kneed ik de degen met de hand. Opzich niet erg, maar het kost een bult meer tijd die ik anders kan stoppen in het voorbereiden van andere stappen of alvast het avondeten voorbereiden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:39

Dorien66 schreef:
[ [url=m/WGEKUv.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hoera *\o/* *\o/* *\o/*
Gelukt!

Welk recept heb je hier voor gebruikt? Dit ziet er super lekker uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:40

Mijn Bosch MUM doet het best heel goed met deeg eigenlijk, alleen niet op de hoogste snelheid. Ik wil morgen brioche hamburgerbroodjes afbakken dus dat deeg ga ik vandaag klaarmaken en hell no dat ik dat met de hand ga kneden hahaha.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:52

Heb er nu een maisbroodje in zitten, maar ben nu aan het twijfelen of ik wel zou afbakken in de oven is maar een klein simpel ding die max. 230 graden heeft.

Maar waarin bak ik het af. Heb niks met deksel behalve wat hele oude ronde oven schalen

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:57

Cabelona schreef:
Bij de Kitchen aid heb ik een beetje het idee dat het een overrated merk is. Dat je meer voor het design en naam betaald dan kwaliteit in vergelijking met andere machines in dezelfde prijsklasse.

€500 is namelijk wel een beetje mijn max. Voor die prijs verwacht ik ook dat de machine echt wel wat jaren mee kan en niet al na 2 jaar versleten is. Het is niet dat ik wekelijks brooddeeg erin klaar ga maken. Gebruik hem ook veel voor eiwit opkloppen en roerdegen.

Tja, Kenwood en Kitchenaid zijn niet goedkoop, maar worden niet voor niks ook vaak door professionals gebruikt. Mijn eigen Kitchenaid staat hier nu 9 jaar te draaien, minstens drie broden per week en allerlei andere klussen. We draaien er gehakt mee, gebruiken hem als sinaasappelpers (we hebben minimaal 250 van die dingen aan eigen boompje hier) en ik bak graag. Ik heb er destijds in een aanbieding 499 euro voor betaald.

Soms zie je ze nog goedkoper voorbij komen, als je goed zoekt. Ik heb voor ons tweede huis (jee, dat klinkt verwend, sorry!) via een kennis een nieuwe Kitchenaid voor 300 euro kunnen kopen. Best even getwijfeld, maar ik weet ook dat als we ooit hier weg gaan, ik de mijne makkelijk voor datzelfde geld weer kan verkopen.

En ja, ze staan allebei te pronken in de keuken, want ik vind ze wel heel mooi :-)

Snel op Google gekeken: Bol.com heeft nu bijvoorbeeld de Artisan (die ik ook heb) voor 449,00 euro.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:57

Marcella schreef:
Heb er nu een maisbroodje in zitten, maar ben nu aan het twijfelen of ik wel zou afbakken in de oven is maar een klein simpel ding die max. 230 graden heeft.

Maar waarin bak ik het af. Heb niks met deksel behalve wat hele oude ronde oven schalen

234-240 is max. voor mijn oven ook. Komt lekker brood uit. En ovenschaal met deksel gebruik ik hier ook. 30min meewarmen met opwarmen oven.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:09

Emmaa_ schreef:
Mijn Bosch MUM doet het best heel goed met deeg eigenlijk, alleen niet op de hoogste snelheid. Ik wil morgen brioche hamburgerbroodjes afbakken dus dat deeg ga ik vandaag klaarmaken en hell no dat ik dat met de hand ga kneden hahaha.

Ik laat mijn Kitchenaid brood ook op een lage snelheid kneden, heb gehoord dat het zo zou moeten (geen idee meer waar of van wie).

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:14

Ik zelf vind de artisan minder stevig dan de heavy duty maar ook die hebben we toen gekocht voor 400 euro. Hij staat gewoon wel prachtig in je keuken. Gewoon wachten op een juiste aanbieding of dat een bedrijf stopt met de verkoop. Deze staat nog bij mijn vader

Heb dan nu een teddy bear mixer (van varimixer) tja op internet staat die te koop voor 1000 maar ik heb er nog geen 500 voor betaald. Juist doordat het merk eruit ging. Dus je moet gewoon zoeken. De bear is wel veel massaler dan de kitchenaid en ook toch wat minder knap :')

In de gebruiksaanwijzing van de kitchenaid maar ook van de bear staat dat je niet op de hoogste snelheid zwaardere degen moet mixen. Mijn bear kan wel op een hogere stand dan de kitchenaid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:15

Mijn Bosch MUM 5 doet het prima met brooddeeg. De arm is nogal.. flexibel.. Buigt en kraakt een beetje :+ Maar hij blijft al een jaar of 10 prima kneden bij mij! Twee degen tegelijk heb ik ook wel eens geprobeerd, maar daar heeft ie het een beetje moeilijk mee. Een enkel brooddeeg doet ie met twee vingers in de neus. Wel op de laagste stand, anders kneed je het deeg kapot.
Alleen pastadeeg is te hard voor de Bosch, dat kneed ik met de hand.

Ik heb deze set van de Bosch MUM 5: KLIK
Alleen dan een iets oudere versie, zonder de chroom kleur.

De opzetstukken vind ik ook ideaal. Alleen de graanmolen staat nog op mijn verlanglijstje.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:20

8nnemiek schreef:
Mijn Bosch MUM 5 doet het prima met brooddeeg. De arm is nogal.. flexibel.. Buigt en kraakt een beetje :+ Maar hij blijft al een jaar of 10 prima kneden bij mij! Twee degen tegelijk heb ik ook wel eens geprobeerd, maar daar heeft ie het een beetje moeilijk mee. Een enkel brooddeeg doet ie met twee vingers in de neus. Wel op de laagste stand, anders kneed je het deeg kapot.
Alleen pastadeeg is te hard voor de Bosch, dat kneed ik met de hand.

Ik heb deze set van de Bosch MUM 5: KLIK
Alleen dan een iets oudere versie, zonder de chroom kleur.

De opzetstukken vind ik ook ideaal. Alleen de graanmolen staat nog op mijn verlanglijstje.

Ik heb de set uit jouw link, maar dan zonder vleesmolen. Zonder dat ding is hij 200 euro dus maakt blijkbaar nogal een flink verschil? Vind hem voor zijn prijs in ieder geval top. Bv koekjesdeeg komt hij op hoge snelheid super makkelijk doorheen. Met brooddeeg moet ik hem iets minder hard laten gaan aar werkt prima.

Edit: ik zie net dat ik het kleinere broertje heb, met iets minder wattage.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:32

MoniqueT ook al een geruime tijd met haar Kitchenaid dus dat ‘ie na 2 jaar stuk is lijkt me sterk :D
En inderdaad, de artisan is minder stevig dan de heavy duty maar daar is de prijs ook naar.

Ik heb mijn artisan een maandje terug voor 450 gekocht :j en tot dusver echt geen klachten en hij staat toch wel echt bijna dagelijks aan. Is het niet voor brood danwel voor koekjes, eitjes.. eigenlijk mix ik niks meer met de hand :+ Maar hoor ook prima dingen over die Bosch Mum!

Net mijn cranberrybrood gebakken, staat nu af te koelen. Hij is niet zo mooi geworden :') maar eh smaak zit van binnen denk ik maar. Als ik hem straks aansnij zal ik een foto plaatsen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:36

Sicayes schreef:
MoniqueT ook al een geruime tijd met haar Kitchenaid dus dat ‘ie na 2 jaar stuk is lijkt me sterk :D
En inderdaad, de artisan is minder stevig dan de heavy duty maar daar is de prijs ook naar.

Ik heb mijn artisan een maandje terug voor 450 gekocht :j en tot dusver echt geen klachten en hij staat toch wel echt bijna dagelijks aan. Is het niet voor brood danwel voor koekjes, eitjes.. eigenlijk mix ik niks meer met de hand :+ Maar hoor ook prima dingen over die Bosch Mum!

Net mijn cranberrybrood gebakken, staat nu af te koelen. Hij is niet zo mooi geworden :') maar eh smaak zit van binnen denk ik maar. Als ik hem straks aansnij zal ik een foto plaatsen.

De kitchenaid wordt hier ook al 6 jaar gebruikt ook. Dus ik verwacht ook niet dat die ooit stuk gaat.

Even opgezocht stand 1/2 is voor kneden.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 24-04-20 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:40

Zo heb ik ook een beetje mn aankoop verantwoord :') ja duur maar.. hij gaat zekerrr 10 jaar mee.. en ik bak zoveel... deel die momenten door de prijs.. dan is het best een goedkope aankoop! := O:)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:41

Sicayes schreef:
Zo heb ik ook een beetje mn aankoop verantwoord :') ja duur maar.. hij gaat zekerrr 10 jaar mee.. en ik bak zoveel... deel die momenten door de prijs.. dan is het best een goedkope aankoop! := O:)

Haha precies! Ik gebruik mijn mixer zeker 2/3 keer per week.
Iemand anders koopt een dure bbq ik een mixer :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:56

Brood staat in de oven ben heel erg benieuwd. :=

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:10

Ik volg dit topic al een tijdje. Ik bak regelmatig brood in onze broodbakmachine. Nu heb ik vanochtend een poging gedaan tot een Italiaans brood (oregano, tijm, rozemarijn, basilicum, knoflookpoeder en wat gedroogde kaas toegevoegd). Het brood is nu echter veel meer gerezen dan normaal :wow:
Heeft een van jullie toevallig een idee hoe dit kan? Ik dacht dat wellicht een van de toegevoegde ingrediënten zorgt dat het meer rijst. :)