Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cindequil

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:55

Vullen die havermout pannenkoeken ook goed? Want dan maak ik er morgen even een paar!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:06

Ik zit er bomvol van :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:09

Door dit topic net ook havermout gekocht, van de week in Engeland ermee ontbeten(met melk)en smaakte goed.
Ik wil het warm met melk eten...(amandelmelk/sojamelk)welke verhouding is ongeveer goed?

Die pannekoekjes zien er ook erg lekker uit zeg.
Heb weleens zoiets gemaakt maar dan met boekweitmeel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:09

Hoi! Ik ben ook havermouteter en ik zag toevallig de fotos van de pannekoekjes.. Complimenten :j ! :)

Als ipv rijstemelk ook sojamelk gebruikt kan worden, kan ik ze ook maken.. kan dat? :o

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:28

KarinvdM schreef:
Weet zo'n mooie foto Glitch! Mag ik een keer bij jou komen eten?? :9
Ik heb nu ook weer overnightoats klaarstaan met diepvriesfruit. Ik sla dat in als het in de aanbieding is. :)

Ja hoor, ik maak toch altijd teveel! :D

Bhriseis schreef:
Ik schuif ook aan Glitch :))

Ik zal een bordje voor je klaarzetten! :Y)

Chanen schreef:
Zijn die pannenkoeken na twee dagen in de koelkast nog steeds lekker, Glitch? Als ik 'gewone' pannenkoeken bak, leg ik het restant vaak in de koelkast voor de volgende ochtend, maar dan liggen ze daar hooguit een halve dag in. Geen idee hoe lang je ze zou kunnen bewaren, maar met die havermoutpannenkoekjes kan dat dus best twee dagen liggen?

Ja hoor, ik heb er in totaal drie dagen van gegeten. Bleef prima, heb ze wel ff opgewarmd (oven/magnetron) want dat is wel zo lekker.

NeverGiveUp schreef:
Ik ga vanmiddag ook eens een poging wagen voor die pannekoekjes.

Doen jullie dat gewoon in een kleine koekenpan? Want wij hebben alleen grote en dat spreidt hij helemaal uit. Terwijl zo'n kleine dikke juist lekker is.

Ik doe het in mijn middelgrote koekenpan haha, hij spreidt enkel uit als je hem beweegt zeg maar. Ik giet het erin in het midden en laat het even 'hard' worden, en dan kun je hem keren etc, dan wordt hij niet te groot.

Cindeeh schreef:
Vullen die havermout pannenkoeken ook goed? Want dan maak ik er morgen even een paar!

Ze vullen enorm! Ben van twee pannekoekjes al goed vol. Er zit ook heel veel in he, banaan/ei/(rijst/amandel/soja/haver)melk/havermout/chiazaad. Dus dat vult zeker! :j

Cer schreef:
Hoi! Ik ben ook havermouteter en ik zag toevallig de fotos van de pannekoekjes.. Complimenten :j ! :)

Als ipv rijstemelk ook sojamelk gebruikt kan worden, kan ik ze ook maken.. kan dat? :o

Dankjewel!! Ja hoor, dat kan zeker. Ik wissel altijd af tussen rijstmelk, amandelmelk, sojamelk, havermelk. Dus geen probleem.

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:46

Heeeerlijk, ik ontbijt altijd 's ochtends met havermaut. Ik maak het altijd met melk en eet het warm, vind het koud niet zo lekker.
Ik doe er altijd een beetje kaneel in, lekker en nog gezond ook. Verder doe ik er meestal dadelstroop doorheen en verder gooi ik er van alles in. Vers fruit, tutti frutti (<3), noten en soms wat pure chocolade.
Havermaut door een fruitshake in de blender geeft trouwens ook een lekker voedzaam drinkontbijt :)

Dit blijf ik volgen! Kom maar op met nog meer ideeën!

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:57

Anoniem schreef:
Door dit topic net ook havermout gekocht, van de week in Engeland ermee ontbeten(met melk)en smaakte goed.
Ik wil het warm met melk eten...(amandelmelk/sojamelk)welke verhouding is ongeveer goed?

Voor het gemak gebruik ik meestal een maatlepel en de verhouding die ik dan gebruik is 1 deel havermout en 3 à 4 delen melk, afhankelijk van hoe 'nat' je de pap wilt hebben. Volgens mij komt dat overeen met 40g havermout op 150 à 200ml melk. ;)

En die pannenkoekjes vullen inderdaad behoorlijk! Ik heb wel een ander recept gebruikt, maar daar zat minder in (één banaan, twee eieren en zo'n 50g havermout) en zelfs die kreeg ik niet in één keer op.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:11

Dat is dan toch geen pannenkoek meer maar een gebakken ei met havermout ? :D
Of is een pannenkoek ook eigenlijk een gebakken ei met een smaakje ..hmmm.. *peins* :P

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 17:16

Ik ga binnenkort ook maar eens die pannenkoeken maken :D

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:45

Darkchrystal: Als je Quaker of andere snelkokende hebt, is het geloof ik ongeveer 250 g vloeistof voor 40 g havermout.
Zelf gebruik ik traagkokende; die zet ik een nacht in de week (50 g) met 125 g-150 g sojamelk. 's Ochtends 2 minuutjes ofzo in de magnetron, en nadien een klein scheutje sojamelk/water erbij doen en even roeren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:07

Wist niet dat er verschil tussen verschillende soorten havermout zit?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:10

De meeste uit de supermarkt is snelkokende. Ze is na het koken zo meer een papje van structuur, waar de langkokende meer een 'gebonden soepje' is. Persoonlijk vind ik langkokende veruit het lekkerste, maar das natuurlijk helemaal persoonlijk. Je hebt dan ook nog havermout (dus haver in pietsiepeuterige stukjes) en havervlokken; en van beide kan je dus 'havermoutpap'/overnight oats maken.

Velen vinden het de eerste keren niet echt lekker, maar oh wee het is enorm verslavend! Ik ben helemaal chagrijnig als ik een dag geen havermout heb. Het is ook even zoeken wat jij lekker vindt: pindakaas, banaan, vanille, rozijntjes, appel kaneel... er door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:13

Ik heb Quaker gekocht, daar staat volgens mij gewoon 'havermout' op.
Had ook nog een zakje afgelopen najaar gekocht,maar die heb ik aan de roodborstjes gevoerd.
Dat was een merkloos zakje.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:17

Jep, das de kortkokende. Morgenvroeg gewoon de sojamelk/whatever bij doen, in de magnetron en klaar :)

Het is even wennen maar het is gewoon heerlijk :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:20

Ik ken het wel qua smaak, maar al jaren eigenlijk niet meer gegeten.
Ook weleens Brinta gehad maar dat vind ik niets, havermout zit meer structuur in.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:21

Ik vind Brinta echt smerig, daar kan ik niet aan wennen. Inmiddels heb ik het maar opgegeven :+

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 08:14

Bhriseis schreef:
De meeste uit de supermarkt is snelkokende. Ze is na het koken zo meer een papje van structuur, waar de langkokende meer een 'gebonden soepje' is. Persoonlijk vind ik langkokende veruit het lekkerste, maar das natuurlijk helemaal persoonlijk. Je hebt dan ook nog havermout (dus haver in pietsiepeuterige stukjes) en havervlokken; en van beide kan je dus 'havermoutpap'/overnight oats maken.

Velen vinden het de eerste keren niet echt lekker, maar oh wee het is enorm verslavend! Ik ben helemaal chagrijnig als ik een dag geen havermout heb. Het is ook even zoeken wat jij lekker vindt: pindakaas, banaan, vanille, rozijntjes, appel kaneel... er door.

verslavend? ja, dat herken ik, maar dan in de zin dat het zo gezond is dat je je schuldig voelt als je het niet doet.
Het geeft een goed gevoel om zo de dag te beginnen :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:26

Afbeelding

Even mijn creatie van vanmiddag :D

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:29

Nohhh dat ziet er lekker uit :~

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:31

Ik vind het ook echt héérlijk.
Het gezicht ervan al. Honing erbij gemengd, kaneel en dan aardbeien, blauwe besjes en walnoten.

Zo fijn dat mijn moeder het ook leuk vind en ook bereid is die dingen te kopen :j

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:53

Wauw, alweer zo'n lekker bord havermout. Jummie, ik krijg er spontaan weer trek van. Wat kunnen jullie trouwens mooie foto's maken. Jaloers!

Cer schreef:
Dat is dan toch geen pannenkoek meer maar een gebakken ei met havermout ? :D
Of is een pannenkoek ook eigenlijk een gebakken ei met een smaakje ..hmmm.. *peins* :P

Vroeg ik mij ook al af, maar het smaakt absoluut niet naar gebakken ei. Waarschijnlijk door de banaan die erdoor zit. Overigens zijn gewone pannenkoeken ook maar gebakken ei met bloem en een scheutje melk. Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt. ;)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:20

Hier, door jullie topic, ook een havermouteter. Eigenlijk aten wij het vroeger vooral als toetje, maar zo als ontbijt is eigenlijk ook wel lekker! Heb nu geprobeerd:
dag 1: rozijntjes, cacao, suiker en banaan -> prima te eten, had alleen wat teveel cacao ;)
dag 2: stukjes appel, beetje suiker en kaneel -> mwah... niet echt mijn ding geloof ik
dag 3: gewoon met suiker, hihi
dag 4: rozijntjes en een klodder pindakaas -> redelijk lekker, vond de pindakaas niet echt iets toevoegen

Iemand nog toevoegingen? Wilde morgen rozijntjes en honing proberen. Vind de suiker erin toch wel erg lekker (en ik doe het niet om af te vallen :P ) en zoek daar eigenlijk nog vervanging voor (en dan geen stevia oid).

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:23

Ik vind het lekker met honing of agavesiroop!

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:53

Klein lepeltje aardbeienjam erin!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:52

Ik word de laatste tijd ontzettend moe en loom na m'n havermout. Maar ik mix het ook met spelt en quinoa. Morgen ga ik weer alleen havermout koken en dan hoop ik dat dat helpt :)