Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:08

Maris schreef:
Ik heb nu 2 keer quinoa gegeten, maar wat ligt dat zwaar op de maag zeg ! Totnutoe dus niet echt een goede ervaring mee......
Brrr die amandelmelk s'ochtends , mij veeeeel te zoet ! Dus ik gebruik het nu om s'middags speltpannekoeken mee te bakken, dan is het wel lekker.

ik maak de amandelmelk zelf, dus puur amandelmelk zonder suiker etc, die is niet smerig zoet, ziit wel een zoetje in van de amandelen zelf, maar niet overheersend zoals de meeste kant en klaar verkrijgbare

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:49

Ik zit nu aan een smoothie van banaan, sinaasappel, hand spinazie en een handje lijnzaad vedund met amandelmelk.
Ziet er goor uit, maar het is echt lekker. :D

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:22

Maris schreef:
Ik heb nu 2 keer quinoa gegeten, maar wat ligt dat zwaar op de maag zeg ! Totnutoe dus niet echt een goede ervaring mee......

Hoeveel gebruik je dan? Ik eet soms als ontbijt quinoa, ik gebruik dan ongeveer 75gram en meng daar stukjes appel en rozijnen doorheen. Het vult idd goed, maar het ligt mij niet zwaar op de maag.

Diane_

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 13:48

Daenerys: Eet je de quinoa dan gekookt of gewoon zo uit het pak, zeg maar? Ik heb het nu alleen een keer (gekookt) bij het avondeten op, toen vond ik het wel lekker.

Ben in het boek bezig, erg interessant en leuk om te lezen. :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:58

kennen jullie lucumapoeder als zoetstof ???

Ik las trouwens ergens deze tip mbt zelf amandelmelk maken

En daarom heb ik dit bedacht: amandelmelk van amandelpasta. Op het etiket staat hoe je het moet doen door met de hand te roeren maar ik wilde een grote hoeveelheid maken en ik wilde geen stukjes erin.

Dus doe ik nu 1 grote eetlepel in de blender (met de sapzeef krijg je het lekker schuimig!). Of doe het in een schaal of kom en gebruik de mixer of staafmixer. Doe er langzaam steeds wat water bij, ongeveer 1,2 tot 1,5 liter afhankelijk van de grootte van je blender en hoe vet je de melk wilt hebben.
Ongeveer 3-4 dagen houdbaar in de koelkast en ZEER geschikt voor het maken van pannenkoeken. Ze scheuren namelijk minder met amandelmelk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:48

Ik heb lucuma
Gebruik het alleen in de chocola. Ik vind het wel lekker

Ik ga het ook eens proberen, maar dan met amandelen denk ik. Kon ze in de supermarkt niet wit vinden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:56

Ik heb rond half 1 een smoothie en gekookt ei gegeten en ik heb nu nog steeds een vol gevoel. :+
Had een beetje teveel gegeten denk ik, want ik liep echt rond alsof ik zou ploffen zo vol.
En dat was na 2 uur nog zo.
Energiepijl blijft ook goed, ik heb net wel weer wat gegeten, maar dat was niet eens omdat ik honger had.
Beetje vreemd gevoel. :+

Kortom ik ben er wel tevreden mee en het is nog lekker ook.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:04

Maris schreef:
kennen jullie lucumapoeder als zoetstof ???

Ik heb een pot staan, maar vind het niet zo heel erg lekker en ook niet bijzonder zoet eigenlijk. Ik heb het tot nu toe alleen gebruikt in mijn havermout. Dan proef je het amper terug. Ik ga het van het weekend eens experimenteren met chocolade met lucuma.

Ik heb vanavond een heerlijke rissoto van quinoa gegeten! Ik vond het eigenlijk nog lekkerder dan met rissotorijst omdat de quinoa meer bite houdt. De kinderen vonden het ook best heel lekker al vroeg mijn neefje van 4 van dat slijm op zijn bord was :D Uiteindelijk heeft hij prima gegeten!
Laatst bijgewerkt door Mrijn op 29-03-13 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:07

Diane_ schreef:
Daenerys: Eet je de quinoa dan gekookt of gewoon zo uit het pak, zeg maar? Ik heb het nu alleen een keer (gekookt) bij het avondeten op, toen vond ik het wel lekker.

Gekookt natuurlijk, rauw lijkt me niet zo lekker :=

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:09

Lekker knapperig :')

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:41

Vanavond de salade met aardappels en rucola met truffelolie gemaakt uit het laatste boek, yummie, zelfs manlief heeft gesmuld, voor onze dochter waren het wat sterke smaken ( parmesan en ruccola), maar dat was te verwachten :D

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 09:41

Weten jullie of er supermarkten zijn die amandelpasta verkopen? Amber heeft het daar steeds over in haar eerste boek dus ik wil het wel proberen.. Er zijn hier geen biologische winkels op loopafstand vandaar dat ik bij een supermarkt hoop te slagen haha

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 10:16

Als je een keukenmachine hebt kun je het ook heel makkelijk zelf maken. Gewoon de nodige hoeveelheid amandelen erin gooien, machine aan en malen maar. Eerst wordt het poeder, daarna pasta. Zelf heb ik ook alleen de poeder nog kunnen vinden. Maar ben dus van plan de pasta zelf te gaan maken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 10:41

Tanya schreef:
Weten jullie of er supermarkten zijn die amandelpasta verkopen? Amber heeft het daar steeds over in haar eerste boek dus ik wil het wel proberen.. Er zijn hier geen biologische winkels op loopafstand vandaar dat ik bij een supermarkt hoop te slagen haha

En anders misschien via internet bestellen ??

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 10:55

Tanya schreef:

Alle natuurwinkels verkopen het!

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 11:12

Tanya schreef:

Ik durf het niet helemaal met zekerheid te zeggen, maar volgens mij heb ik het weleens bij de Jumbo gezien. Als je dus een (grotere) Jumbo in de buurt hebt, zou je daar eens kunnen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:01

Hoe doen jullie dat dan als jullie ergens zijn? Ik bedoel het eten in restaurants/cafe's en dergelijke is niet zo gezond. Bakje thee oké maar wat kiezen jullie dan als lunch? Die salades staan ook stijf van de suiker in de dressing, of honing. Ik heb een tomatensoep genomen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:25

Ik kan toch al amper buiten de deur eten met mijn allergie.
Van de week bij de griek geweest maar daar eet ik geen salade, lust geen rauwe groente zo.
In een smoothie drink ik het wel zo weg.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:31

Bij uit eten gewoon de gezondste optie kiezen en verder niet te strict zijn op dat moment. een keertje wat minder strict moet ook gewoon kunnen , je kunt echte allergien natuurlijk niet even negeren. Maar een keer niet ultiem gezond vind ik geen proeem.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:40

Klopt Soja_vR.
Daarom eet ik s'avonds ook gewoon mee met de rest hier. :)
Gluten en melk moeten en soja ook geen pure soja als toetje of toevoeging, maar verder kijk ik niet te nauw.
Alleen varkensvlees wil ik niet teveel, histamine en hormoonbom en daar reageert fybromyalgie behoorlijk op.
Heb wel gevraagd of we zoveel mogelijk kokosvet kunnen gebruiken, waarom ongezond als je het verschil niet proeft? :D

De dingen tussendoor regel ik gewoon zelf.
Dus ik ben nu 3 dagen bezig met smoothies van fruit/groente/vetten/eiwitten.
Daarbij vanmorgen 2 rijstwafels gegeten van zilvervliesrijst en ik moet zeggen dat mijn maag dat fijner vindt als puur en alleen een smoothie.

Alleen suiker wil ik echt blijven vermijden zoveel mogelijk, dus geen zoet drinken!
Maar op deze manier heb je ook niet echt honger, wel zin in zoet maar dat is afkicken.
Voorheen kon ik dat niet hoor, water drinken. Maar nu lukt dat super. :D
Drink het ook gezuiverd met een Brita dus overal kan ik het met dezelfde hardheid drinken. :)
Ik had al geluk dat ik niet zoveel snoep en zooi mag hebben, maar toch heb ik er goed last van merk ik.

Voor het hardlopen enorme trek in suiker, dus maar hardgelopen net klein rondje van 2.5 km en nu gaat het weer goed.
Even wat eten nu om te voorkomen dat ik weer hetzelfde heb. :+

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:05

Ik ga niet supervaak uit eten, dus als ik ga dan maak ik er ook niet zo'n punt van wat ik dan ga eten. Ben vegetarier dus een enorme keus is er dan vaak al niet, maar ga daar niet moeilijk over doen. Ik probeer nu gewoon in de basis gezond te eten en daaromheen kun je dan best een beetje losser zijn vind ik. Zo eet ik nu met pasen ook rustig chocolade eitjes en vanavond lekker ijs als toetje. Maargoed, het is ook maar net wat je doel is en hoe strikt je wilt zijn. Ik hoef bijv. geen gewicht te verliezen en heb verder geen allergieen, maar wil er wel graag bewuster mee bezig zijn.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:49

Hoi, mag ik hier "inbreken"?

Ik wil/moet enige kilootjes kwijt die er dankzij een stress periode en veel pijn er weer aangekomen zijn. Mede door drop :9 (ben ook een pijn eter heb crps)
Ik vind dit dieet wel passen bij wat ik sowieso van gezond eten vind. Ik heb een moestuin waar ik mijn eigen "biologische" groente en fruit van haal. Maar ik loop toch tegen het niet echt kwijt raken van kilo's aan. Ondanks dat ik toch wel mijn best doe, maar door allergieën toch niet zover kom, denk ik.

Ik eet/drink geen: (door oa allergieën, niet lusten)

koemelk, koemelkproducten of waar koemelk in zit
gluten/rijst/soja arm dieet
bruinmeel producten
geen zoet broodbeleg (tenzij zelf gemaakte jam zonder suiker)
citrus vruchten, kost energie om te verbranden
sla (zie citrus vruchten)
vis (idem)
gevogelte (idem + darmklachten)
weekdieren :r
alcohol houdende dranken/spijzen
kant en klaar maaltijden
gekruid/gemarineerd vlees
frisdrank
sap uit pak
koek/gebak (tenzij zelf gebakken)
snoep (kleurstoffen)
namaak suikers/zoetstoffen
olijf olie
amandelen, amandel producten
kerrie (producten met veel kerrie)
zo min mogelijk zout

Ik ben aan het zoeken naar een boek van amber, ook met recepten, misschien dat ik iets over het hoofd zie. Ik ga dit topic door spitten en hoop hier wat hulp te krijgen.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:59

Ik had snoepzin, dus net maar de blauwe bessencake met bramen ipv bessen :) uit het 2e boek van amber gemaakt. Hij ziet er lekker uit, nu nog even wachten totdat hij is afgekoeld.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:01

Ik heb dat ook, ik hoef geen gewicht te verliezen, wil gewoon gezonder eten..

Aikon, zijn er producten die Amber aanraadt die je misschien niet lust, maar waar je wel tegen kan? Aan sommige dingen moet je namelijk ook wennen.. Amandelen bijvoorbeeld?
En hoe zit het met andere noten/bonen bij jou, lust je dat wel?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:03

Welkom aikon, en jeetje niet onaardig bedoeld maar wat mag jij veel niet eten zeg :oo Ik denk wel dat je redelijk wat dingen uit Amber haar boek zou kunnen maken met her en der wat aanpassingen. Ze kookt sowieso al zonder 'verpakt' voedsel, dus geen (nep)suikers e.d. maar bijv. wel met soja en olijfolie om maar iets te noemen. Maar daar zou je wel omheen moeten kunnen werken.

Ooh ben heel benieuwd hoe ie is Esther! Wil m zelf ook graag eens maken. Heb jij de bramen er in zn geheel door gedaan of meegemixt? Dat stond niet duidelijk in het recept, en ik ben dan weer zo'n muts die daar dan over gaat twijfelen :')