De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 17:35

Ik heb hier veel veldzuring staan...die kan ook in de salade.Mijn jongens vinden het iig erg lekker :D

Wil ook volgens jaar wat aardappelen poten....vind die victoreaanse aardappelkweekbak wel wat hebben :) maar waarschijnlijk toch in de volle grond.Iemand suggesties voor een lekkere aardappel?

Jaaaa...tomaatjes zien er niet alleen lekker uit...ze zijn het ook :D :9

Jellie

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 22:25

Aikon, leuk! Goede boeken zijn ook altijd leuke dingen om te vragen voor verjaardagen e.d.

Tinky, die bak vind ik ook erg gaaf. Had ik eerst willen bestellen maar de plek waar ze komen te staan is toch uit t zicht dus dan maar voor de goedkopere oplossing gekozen :D
Vind t altijd heerlijk om met o.a. tomaatjes, sla enz uit eigen tuin een broodje gezond te maken.
Krijg nu spotaan al weer honger :D

Net nog ff op slakkenjacht geweest maar de opbrengst was wat magertjes. Gelukkig ook maar.
Mss dat we t nu een beetje onder controle krijgen.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 03:14

Hier ook weer begonnen, heb de aardbeitjes weer staan (net overgenomen van een bokker)
Wil komend jaar nog aardappels planten en rabarber.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 07:12

Dit jaar nog aardappelen planten? Die gaan nu de grond uit. Volgend voorjaar april kunnen ze weer :j

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 08:13

Ibbel, t gaat ook al over volgend voorjaar :D

Een dezer dagen ga ik lekker mijn snijbiet oogsten.. Is zo lang geleden dat ik t op heb, kanniewachte :D

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:26

Ik heb een vraagje!

Ik heb afgelopen maand nog aardbei plantjes geplant zodat ze volgend jaar volop aardbeitjes mogen geven. Nou zitten er al een paar pietsie beetje rode aardbeien aan(stuk of 5 die goed gegroeid en rood zijn) kan ik die nu nog eten of ik moet ze gewoon weg doen? =P

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:11

Ik heb nog steeds aardbeien! Wij eten ze ook nog gewoon, ook de kleintjes die rood zijn.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:30

weten jullie iets om klavertjesonkruid uit te roeien, overal duikt het op?

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:53

Tjong ik heb ook aardbei plantjes. Eerst 1 en al heel snel veel meer.. Helaas nog maar 2 aardbeitjes kunnen plukken. Zal dat volgend jaar dan nog komen??

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 21:19

Mijn aardbeitjes hebben voor de 2e keer gegeven. In de vroege zomer vele kiloos en nu geven ze er een paar.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 22:42

hier 2 soorten aardbeien, de eerste gaven vooral in het voorjaar veel, de andere, wat kleinere, geeft nu nog steeds vruchten, heerlijk :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 10:52

zo, weekje op vakantie geweest, lekker in the middle of nowhere in drenthe ...genieten al die rust
we hebben nu ook echt voor ogen dat we over een jaar of twee in de polder willen zitten...huis hoef niet groot te zijn (toch geen kinderwens etc, dus dan is 1 extra kamertje voor kantoortje en/of rommel genoeg)
zolang we maar lekker de ruimte om het huis hebben en een goede schuur die we tot muziekhok kunnen verbouwen.

en (directe) buurloos leven lijkt me helemaal heerlijk :j

tuin heeft zich gedragen in onze afwezigheid, courgettes, tomaten en pepers te over :+ en de siersnijboon is ook al aan het geven , en de heilige boon is klaar om te drogen
Pompoenen...1 soort heeft wel vruchten die klaar zijn(uihi kuri), maar ze kunnen ook nog wel even blijven liggen denk ik

ik las iets over rabarber, ik heb gepoogd te zaaien, maar opschieten doet het niet, van de 20 zaden is er 1 opgekomen en die is opgegeten door 1 of andere onverlaat .

en een trieste disteltuin die moestuin word, ik denk dat je idd aan de spit moet,
ik gok dta je het beste het zand door de klei kunt spitten , dan nog een flinke hoeveelheid compost toevoegen en dna kom je al een heel eind
kalk kan ook nog nodig zijn
mesten zou ik niet te zwaar doen zo op het eerste idee, maar eventueel wat meer op plekken die veel voeding nodig hebben (kolen enzo)

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:37

Ohoh, mijn courgetteplant heeft allemaal witte plekken.... Schimmel?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:54

Hoet niet zo te zijn. Bij courgettes laat soms de bovenste cellaag los, dan krijg je ook witte vlekken, maar dat kan geen kwaad.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 11:56

Even een stipje hier, ben mn tuin aan het ombouwen tot kruiden/ groententuin, en dit lijkt me een handig topic

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:17

ik heb de hele zomer nog geen aardbeien gehad en nu opeens wel :?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:46

Grappig he Loulou?? hier ook zo af en toe ineens nog een aardbeitje, maar voor Portugal is het niet vreemd. Nog steeds behoorlijk warm hier. Ik ga later deze week of zo zowat de hele tuin leeghalen. En dan begint het feest weer helemaal overnieuw. Echt winter wordt het niet, vriezen is zeldzaam.
We beginnen straks weer met plantuitjes. Het hele jaar door wordt hier op de markten alle soorten (plant)groentes verkocht. O ja... ik had een paar gele framboosjes!

Hier stopt de tuin met groeien als het té heet wordt, en da's veelal juli/augustus. Sla is dan niet mals meer maar wordt stug en niet lekker. Geeft niet... alle sla verdwijnt dan richting kippenhok, de dametjes en beide heertjes zijn heel dankbaar voor alle groen!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:19

ik heb nu al de hele week dagelijks een paar aardbeien. ik snap echt niet waarom nu opeens wel, naja lekker is het wel :9

leuk die markten het hele jaar door!

ik heb trouwens de volgende peulen in de aanbieding. misschien een lijstje maken voor wie er interesse heeft en wie er wat te ruilen heeft?

Loulou
- broccoli peulen
- ruccola peulen
- sla peulen
- courgette zaden (waarschijnlijk, ik moet hem nog open snijden)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:59

Aardbeien. :9 Daar is bij mij dit jaar weinig van terechtgekomen helaas.

Ik heb vanavond één van die monstercourgettes in een soep verwerkt en dat was érg lekker. Nu kan ik een nieuwe poging doen om zaden te drogen. Met de pompoenzaden is het niet goed afgelopen. Ik had ze even in een bakje gedaan om te voorkomen dat onze katten ze door het hele huis zouden zaaien, maar toen zijn ze jammer genoeg verschimmeld. Binnenkort dus nog maar eens opnieuw proberen met pompoen, maar nu eerst de courgette.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:20

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:24

Dat ziet er goed uit!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:58

Vooral die twee oranje snackpaprika's! Haha! Maar blij met m'n oogst :)) Dank je :D

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:13

ziet er goed uit op de foto hierboven.

ik heb gister weer even in m'n moestuin gewerkt. ik heb de aarbeien laten stekken, omdat ik (tot vorige week) toch maar geen aardbeien eraan kreeg. en gister alle stekjes eraf gehaald. het waren er 49! :wow:
ik wist niet waar ik ze allemaal moest laten haha. ze staan nu in een van mijn plantenbakken, maar daar wil ik eigenlijk geen moestuin groenten in hebben omdat daar al het regenwater in valt wat van m'n asbest dak af komt en ik geen idee heb of dat kwaad kan. iemand verstand van?

ook heb ik m'n eerste twee pompoenen geoogst. er zitten er echt heeeel veel aan!

verder kwam ik erachter dat ik ook nog radijs zaden heb, dus roep maar als je interesse hebt :)

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:18

Mijn rode bieten zijn aan het doorschieten, dus als dat lukt heb ik die te vergeven.
Ik weet alleen niet precies wanneer ik zie dat die goed zijn. Ik denk dat het zich vanzelf wijst, ik heb al eens van afrikaantjes zaad genomen en dat had kiemkracht en ik weet hoe de zaden van rode biet eruit horen te zien, maar het wordt dus pas de tweede keer.

Wat ik begreep was het:
- Zaad winnen wanneer de zaaddozen rammelen en er zeg maar dor en dood uitzien.
- Zaad een dag in een potje doen zodat de beestjes eruit kunnen lopen
- zaad in een envelop doen.
Vergeet ik nog iets belangrijks? Please let me know :)

Verder heb ik nog wel bonen. (sperzie en heiligenbonen) Die moet ik dan in de 'schil' laten drogen tot ik de boontjes er heel makkelijk uit kan ploppen zeg maar? Dus ze hoeven nog niet dor te zijn als ik ze van de plant afhaal? En zijn ze dan direct goed of moet er nog iets mee gebeuren?

Met kapucijners ben ik denk ik te laat. Ik heb die planten een tijd terug al helemaal kaal geplukt en de kapucijners ongeveer 3 weken lang buiten laten drogen. Nu liggen ze in de kelder. Zouden die voor het volgend jaar nog kiemkracht hebben m.a.w. kan ik ze volgend jaar in de grond stoppen of had ik ze dan niet zo lang buiten moeten laten drogen?

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:24

Hoe weet ik precies wanneer mijn radijsjes klaar zijn om te oogsten?
Dit is mijn allereerste moestuin jaar (zeg maar kwartaal haha) en heb er nog niet zoveel verstand van.

Komen ze vanzelf boven of moet je ze uit de grond trekken?