Gezond(er) eten deel III

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:49

Tuurlijk! WelKom Renske_M!
Er zijn volgens mij wel wat adviezen die helpen je bloedsuikerspiegel stabiel(ler) te houden . Dat kan je bijvoorbeeld doen door voeding te eten met een lage GI of GL(zoek daar maar eens naar op google)
Verder zorgen dat er bij de koolhydraten die je eet voldoende vezels binnen komen . Loze koolhydraten scippen (o.a. alles waar veel gewone suikerin zit ,wit brood/pasta/rijst)
Als je dan niet te veel wilt afvallen goed opletten dat je genoeg voeding binnenkrijgt en genoeg sporten om je lijf stevig/bespierd te houden.

12sterre34

Re: Gezond(er) eten deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 08:54

Mijn geplande lijstje voor vandaag (heb een heerlijk lui dagje zonnen op het balkon gepland):

Ontbijt: 2 volkoren beschuitjes met dun laagje becel en aardbeien, handje extra aardbeien ernaast. Kop thee
Tussendoor: water, meloen
Lunch: stokbroodje kruidenboter, water
Tussendoor: water, waterijsje zonder suiker
Diner: pastasalade
Tussendoor: thee

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 09:02

Lekker, zonnen op het balkon.. :D Ik ben nu flink aan mn huiswerk (eigen schuld, want ik heb het te lang uitgesteld) en ga vanmiddag werken tot morgenochtend (slaapdienst). Vandaar dat ik mn avondeten nog niet weet, want ik eet daar mee (cliënt kookt :') ):

Ontbijt: Smoothie met magere kwark, bosvruchten, sinaasappel en chiazaden
T: speltcracker met emmentaler
Lunch: rest van de smoothie
T: roggebroodje met suikervrije hagelslag
Avondeten: ?

Ga verder voor het ontbijt morgenochtend denk ik wat aardbeitjes, kiwi + noten meenemen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 09:50

Gister de heel wat uren in de auto gezeten en op een festival geweest. Lange tijd geen honger gehad en vooral veel gedronken, maar tegen een uur of 8 had ik toch wel echt flinke honger en trek in veel zout. Klein patatje gehad, een halve focacia en een halve pizza. Waarschijnlijk door het warme weer en het weinige eten. Normaal gesproken heb ik de dag daarna echt geen honger en wordt ik misselijk wakker, daar had ik vandaag geen last van, had heb blijkbaar wel echt nodig?

Nu net ontbeten met vers fruit sap en zo nog een roggebroodje met pindakaas. Vanavond denk ik de resten van BBQ op eten, hoewel dat ook wel lekker veel groenten zijn enzo. :)

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 11:18

Mijn lijstje:

O: banaan
T: /
L: 2 volkoren boterhammen met geraspte radijs+kwark+citroensap
T: fruitslaatje van aarbei+druiven+bramen+frambozen
A: boerenomelet :D
T: of niet, of nog wat fruit

Is niet zoveel maar ik doe ook helemaal niets met dit weer + scheurtje in meniscus. Ga wel weer even naar mn paard vandaag met 1 kruk, maar echt actief is dat niet te noemen :+

Verder ben ik errug blij dat de temperatuur morgen weer een stuk naar beneden gaat :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:18

Niet zo'n geweldig dagje hier. Hij begon oké, maar daarna...

O: magere kwark/muesli/rozijn/lijn+chiazaad
T: appel
L: boterham gebakken ei, 2 kapjes (1 biopindakaas, 1 biojam)
T: bastognekoek
T: softijsje!
A: BBQ = aantal vleesjes, paar stokbroodjes en salade nicoise
T: fruitbakje

Wel aardig bewogen vandaag. Vanmorgen vroeg paardgereden, vanmiddag 12 km gefietst en straks denk ik nog 30 min hardlopen

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:14

Omnomnom ik heb echt de allerheerlijkste aarbeien <3
En dat op maandagavond op de bank met Grey's Anatomy :D

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:33

hmmm lekker aardbeien miek! daar ben ik ook gek op. Mijn ouders hebben nu heel veel aardbeienplantjes in de tuin, dat wordt straks lekker veel aardbeien smikkelen :D

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:59

Even een berichtje vanuit Andalusie!

Het is heerlijk hier! Eten is mua, tot nu toe alleen met fruit en gebakken ei ontbeten. Fruit is super lekker hier!!!!! Eet wel op de meest vreemde tijden, maar dat is normaal in Spanje. Met de tapas zoveel mogelijk groente proberen te bestellen. De e-nummers ga ik helaas niet tegen maarja het zij maar even zo. Gooi er na de vakantie wel weer lekker groene klei in.

Vanmorgen op de markt zelfs goji bessen gespot!! Echt grappig! Drink ook iets te veel wijn en sangria hier maarja het is ook zo lekker! Ook helaas wel wat veel wit brood op maarja probeer het zowel mogelijk te beperken. Vanmiddag trouwens als lunch zwarte rijst met inktvis en gamba's besteld, gezond hè! :d

Vooralsnog wel jaloers op jullie lijstjes! Kan het eigenlijk best moeilijk loslaten maar gaat steeds beter :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:33

Ik heb een bar slechte dag gehad, ik moet ongesteld worden O:) Ik heb voornamelijk op zoete All Bran, pizza en patat geleefd. Ook nog gezonde zalm filets, dat dan weer wel :')

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 23:58

Maartje: en ik ben jaloers op jouw vakantie :D echt, laat het even gaan joh :D gebeurt niks :D

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:11

Ja zeg, heerlijk zo'n vakantie. Ik zou. er ook gewoon van genieten en niet teveel bij nadenken.
Ik zit weer in de trein naar Groningen, dus de hele week, op woensdag na, alles weer zelf in de hand. Ik ga kijken of vandaag op de markt het stoepje weer met zijn nieuwe kraam staat. Vorige week hadden ze allerlei brood zonder toevoegingen. En natuurlijk lekker groente en fruit inslaan

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 09:02

MaartPaard veel plezier!

Zo! Het is over met het gevreet, ik ga weer aan de slag!
Mijn lijstje voor vandaag:
O: glas warm water. Yoghurt met aardbeien en een beetje muesli.
T: mango
L: 4 x zuurdesembrood (appelstroop/pindakaas)
T: Biokoek + appel
A: witlofsalade en een stukje vlees

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 10:19

Ik ben ook weer in the house :D Kom uit mn slaapdienst en heb 3 uur geslapen, maar voel me verrassend fit. Gelukkig, want ik moet nog naar school :=

Zit nu aan een uitgebreid ontbijt van een bakje aardbei, kiwi en noten, 2 gebakken eieren met 1 paprika en 1 tomaat en anderhalve speltboterham. Ben al vanaf 6.15 op, maar had eerder niet de gelegenheid om te eten.

Voor de rest van de dag weet ik het nog niet echt... Denk dat ik van mn ontbijt iig wel een tijdje vol zal zitten :P

Zou je waterijs kunnen maken als je ananas blendert met wat water en dat dan in van die ijslollybakjes invriest?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:12

Vast wel, klinkt lekker ananasijsjes :D

Ik heb het beetje te druk om te reageren...Hebben een fles kitten in opvang en een extra konijn (die vannacht helaas is dood gegaan)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:28

agh wat vervelend dat dat konijn dood is gegaan zeg Colway! Is het vakantie opvang of om een andere reden dat ze bij jou zijn. Lijkt me niet prettig tegen de eigenaren te moeten vertellen dat ie niet meer leeft...

@ Vogeltje : denk dat dat wel gaat lukken maar zal wel wat kristallen in komen omdat de normale huisvriezers het niet snel genoeg kunnen bevriezen. Denk er ook aan dat als je het invriest om als ijs te eten je de smaak minder proeft omdat het zo koud is

ga vandaag ook weer even de handrem erop zetten :)

Vanmorgn begonnen met een groot glas lauw water met citroen en heb voor tussen de middag lekker volkoren vijgenbrood gekocht en heb er lekker een salade bij...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:46

Ik heb ook geen geweldige week/weekend gehad, probeer het nu weer op de rails te krijgen. Had vanochtend wel een raar momentje toen ik me echt heel licht in mijn hoofd voelde... mijn benen en handen trilden helemaal. Ben maar even gaan zitten en heb wat gegeten, toen ging het beter. Nu lekker zelfgemaakte tomatensoep met gegrilde paprika en ui en wat donker stokbrood met kruidenkaas (okee, dat laatste is niet super gezond, maar wel lekker voor erbij!) als lunch. :9

Vanavond ga ik een recept uit het receptentopic proberen, de pasta met spinazie en ovengeroosterde tomaatjes (maar dan wel met gehakt erbij, want mijn huisgenoten willen niet vegetarisch).

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:28

@ hesterve, nee het was 'ons' konijn, we hebben hem opgevangen, stond op een zoldertje te verpieteren en wij hebben een groot stuk gras afgezet met hok, boompje etc. Maar goed, achteraf was hij beter af geweest op het zoldertje....

Mijn lijstje vandaag weinig indrukwekkend :+ was al vroeg op en had haast

O: banaan
T: Roggebroodje sandwichspread
L Veldsla, rode ui, komkommer salade (uit een bakje :+ ) en kidneybonen (saaie salade niet aan te raden)
T: Niets, heb niets bij me :o
D: Denk een omelet met veel groentes

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:34

Bedankt voor de tips! Op dat gi-dieet had ik al wel gegoogled inderdaad, heb er nu ook een boek over geleend van iemand maar overal benadrukken ze zo erg dat het ook echt een afval-dieet is! Maar ja, misschien moet ik dan maar gewoon goed op mn porties letten en komt het dan ook wel goed.
De laatste dagen ontbijt ik steeds met een bakje magere yoghurt, muesli, gebroken lijnzaad en wat honing. Daarna heb ik echter steeds flinke buikpijn. Wat denken jullie, kwestie van wennen?

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:38

Die buikpijn kan komen door de lijnzaad. Hier hebben mijn moeder en ik ook last van gehad en dit herkende de winkel ook wel. Schijnt op internet ook wel wat over te vinden zijn. Het is belangrijk veel water daarbij te drinken en niet teveel lijnzaad gebruiken (misschien ook wat opbouwen, beginnen met 1 eetlepel en later 2 ofzo) Bij chiazaad heb ik er geen last van. Aangezien dat een stuk duurder is mix ik het nu. Dus niet teveel lijnzaad en dit aangevuld met chiazaad. Nu heb ik geen last meer. En ik drink minstens 2 glazen water erbij

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:40

Ik heb net weer 1,5 uur hardlooptraining gehad. Nu even een fruitsmoothie maken.

O: magere kwark/muesli/rozijnen/chia+lijnzaad
T: appel
L: 3 boterhammen (kaas, biopindakaas en biokipfilet)
T: beetje rauwkost
A: vis-prei schotel met rijst
T: smoothie (yoghurt, rood fruit, halve banaan)

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:15

Renske_M schreef:
Bedankt voor de tips! Op dat gi-dieet had ik al wel gegoogled inderdaad, heb er nu ook een boek over geleend van iemand maar overal benadrukken ze zo erg dat het ook echt een afval-dieet is! Maar ja, misschien moet ik dan maar gewoon goed op mn porties letten en komt het dan ook wel goed.
De laatste dagen ontbijt ik steeds met een bakje magere yoghurt, muesli, gebroken lijnzaad en wat honing. Daarna heb ik echter steeds flinke buikpijn. Wat denken jullie, kwestie van wennen?

Het gaat er niet zozeer om dat je je aan het GI dieet houdt maar het helpt je wel om goede keuzes te maken als je een beetje weet wat bepaalde voeding voor invloed heeft op je suikerspiegel dus je insuline aanmaak en bedenk je daarbij dat insuline een vetopslaand hormoon is . Dus hoe meer insuline er aangemaakt wordt hoe meer je lichaam gestimuleerd wordt om vet op te slaan...
Als je nog wat goed lee(r)svoer wilt is het boek van Amber Albarda misschien wat voor je.
Denk ook dat je buikpijn aan de lijnzaad ligt ,bouw dat rustig op en drink voldoende,begin het liefst de dag met een glas lauw water met een scheut citroensap. Dat zorgtervoor dat je darmen sneller uit hun slaapstand komen.

Mijn lijstje van vandaag(t is niet zo veel ,compenseerd gister een beetje haha):
O: glas lauw water met citroen
t: stukje volkorenbrood met vijgen
L: volkorenbrood met vijgen met een likje perenstroop en 1 stuk met tahin
T: appel met handje noten
D: sauzijzenworstje met gekookte koolrabi en groentesaus

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:58

Goedemorgen!
Colway, sneu van het konijntje :(:)
Ga ook eens googlen op GI-dieet, maar kan nog goed uit de voeten met het boek van AA :)

Mijn lijstje voor vandaag:
O: brinta
T: snee zuurdesembrood
L: salade met avocado, klein beetje geitenkaas, paprika, tomaat, kk.
T: paar wortels
A: ???? Weet iemand een snelle schotel met bloemkool??

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:01

Mijnes:

O (04.15): laatste handje aardbeien en kop koffie
T: 2 koppen thee
O nr. 2 (9:00): Büdwigpapje met frambozen
M: roggebrood met halve komkommer
T: wortel
T2: appel
T3: banaan

dus :')

Blegh voel me echt niet zo lekker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 09:22

Zo jij bent vroeg op!

Renske, eet je normaal ook yoghurt bij het ontbijt? Dat is juist waar ik buikpijn van krijg, maar lijnzaad opbouwen is sowieso goed.

Miek, volgens mij heerst er iets? Ik ben namelijk ook ziek eigenlijk. Zou van half negen tot half zes school hebben en dan tot een uur of tien cursus. Heb mezelf maar de eerste twee uur vrij gegeven.

O: Havermout/boekweit met heet water, lijnzaad, rozijnen, cranberry's en een banaan.
T: - laat ontbeten
L: Aardbeien, komkommer en radijsjes.
T: ?
A: Stampot rauwe andijvie met feta en zongedroogde tomaatjes.

Moet eigenlijk nog wel wat meer eten, maar mijn eetlust is ook weg.