Gezond(er) eten deel II

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:44

MaartP, wat heerlijk zo'n oma! Ben benieuwd hoe dan dat kneden gaat en doe je dat dan in de oven?

Heb ook geen BBmasjien dus hier zou het ook in de oven moeten. En dan in de vriezer, maar wel eerst gesneden in van die lekkere dikke hompen :9

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:48

Ik heb net de rest maar opgedronken. Hij smaakte al iets minder. Ik denk als ik hem tot morgenochtend had bewaard, dat hij niet meer lekker was. Weetje voor de volgende keer!

MaartPaard

Re: Gezond(er) eten deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:55

Ja ik denk gewoon in de oven hoor :) Hopelijk gaan we er nog vanalles door doen haha daar hou ik van, zoals noten of vijgen ofzo.

Ja mijn oma is echt eentje die van vers en zelf maken houdt. Ze bakt heel vaak zelf taarten als we komen en sowieso altijd haar eigen brood en sapjes. Echt leuk vind ik dat :) Ze heeft er ook echt de keuken naar moet ik zeggen, daar ben ik jaloers op!

Goede vraag vogeltje ik vroeg me dat ook af over die chiazaden!!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:05

Geen idee van die chiazaden, ben ik ook wel benieuwd naar!

Vanavond heerlijke penne met broccoli en kaas"saus" gegeten :9

En met zoon naar huisarts geweest ivm een bult in zijn nek (waar de keelamandelen ook zo ongeveer zitten), die er al een jaar lang zit. Hebben verwijzing naar t ziekenhuis voor een echo. Kan cyste zijn of ontsteking. In ieder geval komt het er waarschijnlijk op neer dat het er of weggehaald wordt of leeggezogen, hangt er dus vanaf wat het is. Vind het vreselijk, arm jochie ;(

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:17

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:40

Wat zijn julli hard gegaan :oo

Toess, wat vervelend voor je zoon :(:)

MaartPaard, idd handig :j

Vandaag wat eten betreft niet de beste dag,maar wel onwijs lekker!
Mijn vader kwam een middagje langs hier in Gent, en we zijn lekker uit eten gegaan.
Super goed restaurant!
Heb een carpaccio gegeten van Sint Jacobsschelp en daarna tarbot met seizoensgroente. Als afsluiter had ik een heerlijk dessert met chocolademousse, ijs en espuma van koffie met daarop wat geroosterde pistache.
Niet allemaal even gezond, maar voor een keer moet het kunnen! Heb er in elk geval goed van genoten!

Nog een leuk feitje: bleek meer afgevallen dan ik dacht, kon mijn kleding twee maten kleiner kopen :oo *\o/*

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 00:49

Dat is altijd leuk nexthorse
Ach wat sneu toess

Ik merk dat ik ook veel behoefte heb aan kh maar ik had ook veel bewogen
Eten was er lekker vanavond wel wat gesnoept vandaag

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 03:52

Vandaag begon ik erg goed, met appel&kaneel, alweer een salade en een klein beetje cornflakes (die vind ik zo lekker :P ), maar vanavond was minder... Ik doe vrijwilligerswerk, waarvoor ik van 3 tot 9 's middags/'s avonds weg ben, en daarna nog moet eten. Allereerst natuurlijk veel te laat, maar als dan alle spullen voor pizza ook nog klaar staan... Ik heb er maar zoveel mogelijk groenten op gegooid.

Trouwens, iemand tips voor gezonde dingen om mee te nemen als tussendoortje onderweg? Nu grijp ik vaak naar een fruchtenreep oid, maar die zitten bomvol suiker.

En nexthorse, dat is super! Leuke verrassing

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 07:37

Ik neem vaak rauwkost mee of fruit zou ook wel meet variatie willen

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:48

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:19

Dat is een leuk boekje inderdaad! Staat steeds in wat goed is aan een product en wanner het niet meer goed is(1 banaan is goed , alleen maar bananen of meerdere op 1 dag niet zo goed).
Wil je laten weten hoe het boek van A A is als je het binnen hebt MaartPaard?
Gister nog redelijk gezonde kokoskoekjes gemaakt:
3 eiwitten stijfkloppen met snufje zout, dan erdoor mengen:
100 gr geraspte kokos
2 el cocosmelkpoeder(optioneel, heb het wel gedaan)
2 druppels stevia
hoopjes ervan op een bakplaat met bakpapier leggen
bakken op 160 graden voor 45 min.

vanmorgen goed begonnen met een groene smootie van 1 kropsla(kleintje)1/4 ananas, 1 sinasappel en granaatappel-frambozensap van healty people erdoor. Ook nog een eetlepel chiazaadjes en lijnzaad erdoor gedaan. Wat erg lekker!

Wat een toffe oma heb je trouwens MP! Ik maak ook regelmatig zelf brood en bak het dan in de oven af op 200gr dan krijg je zo'n lekkere korst. (maak er dan een grote bol van en leg die op een bakplaat )

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:41

Goedemorgen! :D

Wat leuk dat je oma zo bezig is, Maartje! Maar ik vind sowieso altijd de maaltijden van jouw familie, die jij beschrijft, heel bewust klinken :) super!

Ik vond de aflevering over filet americain nog wel meevallen eigenlijk.. :o de conclusie is wel dat je het bij een goede slager moet kopen en binnen één dag moet opeten. En dat ik het niet meer eet, omdat er plantaardige olie in zit :P dat laatste vond ik wel bizar, omdat Sonja Bakker het aanraadt, ging ik er altijd vanuit dat het mager was..

Zometeen lekker improviseren met een smoothie :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 09:44

ik eet het zoiezo niet :P
alleen al om hoe het eruit ziet :o

En daarbij, de meeste slagers hebben het ook gewoon uit van die plastic grootverpakkingsbakken van een groothandel.

Vandaag schiet mn water met citroen erbij in. Mn hand pers staat in de vaatwasser :P
en voor een halve citroen ga ik niet de electrische pakken :o

Ontbijten moet ik nog doen, maar wacht even tot vriendlief zn bed uit uit

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 09:55

Thanks to all! :) Mijn oma is echt zo'n huisvrouw geweest en mijn opa was altijd aan het werk dus van mijn oma kan je echt nog wat leren haha!

Bah ja filet american eet ik ook nooit, vind het er smerig uitzien en nergens naar smaken! Mijn broertje eet zo elke ochtend 8 boterhammen met filet.. Wat daar toch van terecht moet komen :P

Citroen pers ik nooit met een pers maar gewoon met mijn hand! Ik steek er een vork in en draai daarmee in de citroen en knijp m uit :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 09:57

dat kan ik ook nog wel ff doen de volgende keer, maar das nu niet heel nuttig meer gezien ik mn smoothie al op heb :P

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:53

Oh ik vind filet americain echt superlekker juist, met een uitje op brood... :9 Maar ik weet nu al dat ik het waarschijnlijk (bijna) nooit meer ga eten. Deed ik eigenlijk al niet sinds ik puur aan het eten ben, maar nu ik weet dat er transvetten in zitten al helemaal niet meer... :+

Ik heb echt de lekkerste smoothie ooit gemaakt! :D 1 banaan, grote theelepel kaneel, eetlepel chiazaden, flink wat kokosschaafsel (een flinke hand denk ik..), aantal stukjes pure chocola, half bakje biogarde en een flinke scheut sinaasappelsap! Dit ga ik van de zomer ook aan de visite serveren! :D

Hoe mijn dagje er verder uitziet qua eten weet ik nog niet..

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:56

maar waar ging het nou precies om bij de filet americain? Dat er varkensvlees in zit of dat bacterien zich heel gauw vermenigvuldigen als je het langer dan 1 dag bewaart?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:58

Beiden ja, bij een aantal broodjes werd varkensvlees aangetroffen en bij een aantal broodjes ook veel te veel bacteriën :) Bovendien wordt er plantaardige olie gebruikt in de 'saus', filet americain bestaat dus voor één derde uit saus :')

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:00

@Hesterve: oe, die koekjes zien er goed uit! Die ga ik misschien ook vanmiddag wel bakken, mijn ouders hebben namelijk al stevia dus dan kan ik daar eens gebruik van maken.

Ik ga zo maar eens naar de supermarkt om wat fruit te scoren en spullen voor het avondeten. Ga vanavond groene curry met basmatirijst maken, ben benieuwd of me ouders het lusten. Ik ben er al aan verknocht en ondertussen ook een beetje mee aan het experimenteren, heb het al een keer met garnalen gemaakt wat erg lekker was. Maar vanavond zal ik het nog met kip maken aangezien me zusje niet echt een garnalenpersoon is.

Ik ga uiteraard ook weer iets bakken (naast de kokoskoekjes dan) en heb me stiefvader laten kiezen, hij wil een abrikozentaart. Dus zo eerst maar eens een receptje op internet gaan zoeken. Vind zelf bakken ook zoveel leuker en lekkerder, je ziet dan ook precies wat erin gaat en kan zelf aanpassingen maken. Zo had ik een recept voor brownies waar volgens de beschrijving 500 gram suiker in moest. Dat is gewoon een halve kilo suiker! :oo Heb het weten te verlagen tot 300 gram en dat smaakte ook nog prima, volgende keer wil ik het eens proberen met 200 en dan steeds afbouwen om te kijken wanneer het niet meer lekker wordt.

@Toad: die aflevering ging over Filet American en wat erin zat. Er zit in sommige dus varkensvlees en er is wettelijk gezien een max van 1 miljoen bacteriën per gram toegestaan en in sommigen zaten er wel 10 miljoen in.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:04

hmmz, filet americain is dus 1 grote bron van bacterien. Ik eet het zeer zelden, dus dat scheelt :)

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:07

Ik lees vanalles over filet american..ga toch ook die aflevering maar eens bekijken als ik tijd heb.
Ik eet het niet vaak, we hebben het in het weekend ongeveer om de week en dan eet ik er hooguit 2 broodjes mee. Vind het best wel lekker, zeker met een uitje..

Hester heb jij een recept van het brood dat jij zo in de oven kunt bakken?
Leuk koekjesrecept ook, iets voor in het receptentopic? En Mara, jou groene curry misschien ook?

Wow jou smoothie klinkt inderdaad super lekker vogeltje! Waar koop je amandelschaafsel? en is dat niet heel duur?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:08

Ik heb de aflevering gister bekeken en ik at al nauwelijk filet americain omdat het nu gewoon te vet voor me is en ik had ook wel verwach dat er varkensvlees in zou zitten. Dat is niet goed. Ik hoop wel dat m'n man het laatste bakje filet op maakt, maar ik acht de kans erg klein :')

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:08

Mm ik dacht dat filet altijd een redelijk mager beleg was? (wij hebben vaak wel de 'mager' variant)

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:10

Ik weet niet precies hoe gezond mijn groene curry recept is, ik gebruik namelijk wel zo'n groene curry boemboe bakje omdat ik nog niet echt thuis ben in de aziatische keuken en niet precies de kruidencombinaties weet. En in die boemboebakjes zitten toch ook een aantal e-nummers. Maar voor de rest zitten er wel 'verse'/gezonde ingrediënten in dus als er belangstelling voor is wil ik hem wel in het receptentopic plaatsen. ^^

En Filet American eet ik echt heeel soms, maar ik denk nu ook wel een stuk minder. Vind het opzich wel lekker, maar na inderdaad 1 of 2 broodjes ben ik er ook wel klaar mee. :P

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:13

Ik ben inderdaad ook niet zo thuis in die aziatische keukens enzo, maar vind het vaak wel lekker.
Wat mij betreft mag je hem plaatsen, misschien komt er dan nog wel iemand met een vervanging voor de boemboe. Ik heb dat zelf nog nooit gebruikt, maar kan het best eens proberen..