Gezond(er) eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gezond(er) eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:05

Ik ontbijt met havermout en sojamelk en kaneel en rozijnen.
Of met muesli (van dorset cereals) met sojamelk en evt. nog wat fruit (al dan niet gedroogd) erdoor.

Wil binnenkort gaan ontbijten met brinta! kijken of dat lekker is.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:09

Tja, brood van tarwe valt idd in de categorie: beter van niet. Nu ik train maak ik er niet zo'n punt van, alhoewel ik 9 van de 10 keer voor rogge- of speltbrood kies.
Ik vond gister zelfs speltbrood bij de C1000, dus die heb ik lekker meegenomen, al zal daar natuurlijk wel gist in zitten. :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:15

ohhh echt waar? Ik heb al vaker gekeken en kon niets vinden, bakker tegenover de C1000 heeft wel speltbrood, ook gewoon met gist overigens

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:18

Ja, het is een vrij blond brood, zit ook lijnzaad in. Ik zag het gister spontaan.

Toen ik gistvrij speltbrood begon te eten, zo'n 6 jaar geleden, waren dat hele zware, donkere broden. Daar kon je een muurtje mee bouwen! Als ik nu bij de bakker gistvrij speltbrood haal dan vraag ik 20 keer of het wel echt gistvrij is :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:20

gistvrij is altijd zwaar en taaier/harder hoe luchtiger het brood hoe meer gist. Het brood dat ik hem is dus wel lekker luchtig oftewel gist...Maar goed eet het niet zo vaak en al helemaal niet veel het vult wel beter, althans je hebt minder snel weer trek

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:23

Dat vond ik dus zo raar, dat speltbrood van deze bakker is luchtig zoals normaal brood en hij blijft volhouden dat er geen gist in zit. En het zware, donkere speltbrood van vroegah kan ik echt niet meer vinden. Wat heel jammer is, want dat was echt té lekker :9

Eten jullie trouwens ook weleens vega? Ik heb echt een tempeh verslaving en ik vroeg me af wat jullie voor marinades gebruiken. Mijn favoriet is sojasaus, knoflook en lenteuitjes en dan lekker knapperig bakken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:27

nee dat gebruik ik nooit wil hetv wel gaan proberen

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:55

Wij eten weleens vega, maar dan niet per se met een vleesvervanger. Soms eten we wel eens falaffel balletjes.

Vanavond eten we ook vega, maar dan een japanse pizza en lekker pittige brocolli met sojasaus, cashews (ongebrand en ongezout uiteraard) en knoflook.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:57

Waarom willen jullie gist mijden? Iivm candida of is er een ander ongezond aspect?

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 15:58

Ik heb iedere maandag als bewuste vega dag ingelast en soms eet ik vaker (onbewust) vega. Maar dan niet met die vleesvervangers inderdaad, wil maandag iets doen met me eiermie en cashewnoten, wat groentes erbij en nog even kijken voor een lekker sausje erover/doorheen. :)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:50

Nou ik ben gister even de bio winkel in geweest!
Ik heb speltbrood gekocht en vind het heerlijk! Ik had serieus 2 sneetjes gegeten en ik zat de hele middag vol! Het vult zoveel beter! Vanmiddag at ik bij mn zus en zij had gewoon tarwe brood en daar heb ik er 4 van moeten eten en zat ik nog niet eens half zo vol!
Ook heb ik Quinoa gekocht. Staat nu te koken en dat gaat vanavond de koelkast in, ik maak er morgen een lekkere salade van voor op het werk. En verder nog lekkere noten, muesli etc.
Alleen vind ik het jammer dat het zo prijzig is.. maar goed

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:59

potverdorie wat gaan jullie hard haha! Ik heb net even alles bijgelezen. Ik vraag me trouwens af wat jullie bedoelen met de snelle koolhydraten?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:09

Klinkt goed duuk! Ik ben ook nog op zoek naar speltbrood maar nog niet gevonden!
Vandaag wel bij de tuinen wat lekkere dingen mee genomen. Pompoenzaad, pijnboompitten, gedroogde cranberries, goji bessen en nog 2 soorten notenmixen. Was 3 halen 2 betalen.

Dinsdag eens kijken bij de reform winkel naar brood en speltmeel voor die lekkere pannekoeken! Ik ben inmiddels ook al bijna 3 kilo afgevallen en voel me goed :)

Ben ook wel benieuwd naar hoe dat precies zit met snelle en langzame koolhydraten!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:12

Oh bij de tuinen?! Ga ik daar volgende week even heen (of was het alleen deze week nog?)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:22

Ja bij de tuinen! Zou best kunnen zijn dat het de laatste dag was, misschien staat het op hun website? Scheelde toch mooi wat!

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:46

wow goed zeg 3 kilo!

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:03

Snelle koolhydraten, oftewel eenvoudige koolhydraten geven snel energie. Ze zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel snel stijgt en er veel insuline (vetopslag hormoon) vrij komt.

Langzame of complexe koolhydraten hebben een lage GI waarde en geven langzaam energie af waardoor je bloedsuikerspiegel constant blijft en insulineafgifte ook langzaam en constant is. Je hebt langer energie, minder snel een suikerdip en je slaat uiteindelijk minder snel vet op.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:04

Ik heb ook speltmeel gehaald, morgen die pannenkoeken eens proberen :j

Phormicola, ik ben vegetariër maar heb nog nooit tempeh gegeten :o

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 01:10

Jaaah ik ben nu echt blij dat ik op kot biologisch vlees eet! las vanavond de consumentenbond en die hadden een onderzoek gedaan naar schouderham.
de biologische van de AH was beste koop en beste keus :) verder bevat deze 95% vlees en 7 toevoegingen.
heb deze even vergeleken met een andere schouderham uit de test: de C1000 basis schouderham deze bevat 67% vlees!!!! en 17 toevoegingen :x

jeetje ik heb er echt nooit bij stil gestaan dan sommige 'vlees' producten eigenlijk maar heel weinig vlees bevatten!

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:56

Ja erg he! ik had dat laatst met de biologische hamburgers bij de AH, daar zitten ook meer toevoegingen in dan vlees. Toch maar voor de biologische tartaar gegaan dat is 99.5 % vlees geloof ik en nog wat vitamine c..

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:28

Heeft iemand nog een tip voor een gerecht met bloemkool? :D Ik heb nog een bloemkool liggen die op moet, en ik vind gewoon koken met aardappelen zo saai :') We zijn met 2 personen!

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:03

Hmm misschien kun je de bloemkool eerst even een minuutje of 2 stomen ( in een vergiet boven een pan kokend water) En vervolgens wokken met wat knoflook en sojasaus en wat ongebrande cashews? Zo maak ik broccoli wel eens klaar, misschien is het met bloemkool ook wel lekker.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:05

Oh dat klinkt lekker! Bedankt! :) Ik weet alleen niet veel van dat stomen. Gewoon echt een vergiet met bloemkool op een pan kokend water zetten zonder deksel oid? En dat heeft effect na 2 minuten? :=

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:11

zoiezo kleine roosjes maken, niet grote stukken. Dan wordt het ook eerder gaar, en zeker bij wokken/roerbakken lekkerder dan grote brokken!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 11:12

Oké, erg bedankt, ik ga dit maken vanavond :D