Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Re: Het mooie weer komt eraan..tijd voor de groententuin! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:37

Zie net dat mijn aardappelen deels bevroren zijn :(
En komende nacht zou het weer vriezen potdorie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:50

meen je niet? meeen nederland op zijn best :=

ik wil witte aardbeien :P geen idee hoe die smaken

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:55

Dat meen je niet :( heb straks de framboos buiten gegooid := hopelijk is die taai genoeg.

Kom trouwens zo even binnenvallen :wave:
Ben nog bezig om een stukje wei bij mijn zus om te toveren tot moestuin. Probeer al jaren wat in mijn eigen tuintje te hobbien maar helaas is én mn tuin te klein én er staat te weinig zon voor iets leuks (nou ja, aardbeien lukt altijd) Ben wel ongeveer halverwege. Dit weekend hopelijk wat mest door de grond heen en dan inzaaien. Aan de late kant maar ja, wat is laat :o . Ik heb ook geen idee hoe de witte aardbeien smaken, heb intussen wel zaadjes binnen van de witte aardbeien maar of ik ze dan ook dit jaar nog aan het bloeien krijg??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:00

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:00

Die vorst is niet leuk inderdaad. Volgens mij zijn mijn pompoenen al gesneuveld en voor de basilicum ziet het er ook slecht uit. De zonnebloemen staan er ook wat minder fris bij, maar ik heb hoop dat die nog wel aantrekken, als het tenminste niet blijft vriezen 's nachts, maar het is nu ook alweer erg koud. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:02

heb nog 2 zonnebloemen in de vensterbank maar die zien er doods uit

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:03

Die witte aardbeien vind ik trouwens erg mooi, maar ik vind ze er niet zo eetbaar uitzien. :P

Scubadoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:05

Ik heb vanwege de harde wind de afgelopen week het meeste nog binnen staan. Hopelijk krijgen we niet te veel vorst meer, want het spul moet nu toch een keer naar buiten.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:06

Ik heb witte bosaardbeien besteld:
Afbeelding
Hebben geen anderen nodig.

Komt dat niet doordat je ze niet anders kent dan in het rood?
En die witte wortels, of de rode uitvoering? Hebben jullie die al ooit eens op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 22:23

oeh ideaal dus , waar heb je ze vandaan?

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:16

lieke2 schreef:
Dat meen je niet :( heb straks de framboos buiten gegooid := hopelijk is die taai genoeg.

Kom trouwens zo even binnenvallen :wave:
Ben nog bezig om een stukje wei bij mijn zus om te toveren tot moestuin. Probeer al jaren wat in mijn eigen tuintje te hobbien maar helaas is én mn tuin te klein én er staat te weinig zon voor iets leuks (nou ja, aardbeien lukt altijd) Ben wel ongeveer halverwege. Dit weekend hopelijk wat mest door de grond heen en dan inzaaien. Aan de late kant maar ja, wat is laat :o . Ik heb ook geen idee hoe de witte aardbeien smaken, heb intussen wel zaadjes binnen van de witte aardbeien maar of ik ze dan ook dit jaar nog aan het bloeien krijg??

Frambozen zijn gewoon winterhard hoor. Die van mij staat het hele jaar buiten en frambozenstruiken die haal je 's winters immers ook niet 'even' uit de grond ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 23:38

lieke2 schreef:
Komt dat niet doordat je ze niet anders kent dan in het rood?

Deels wel denk ik, maar ze lijken gewoon ook niet rijp. Hoe zie je wanneer ze rijp zijn eigenlijk? :o Wat je ziet schijnt trouwens ook best wel belangrijk te zijn voor de smaak. Ik las eens een interessant artikel over hoe je mensen op het verkeerde been kunt zetten. Als je mensen bijvoorbeeld rood bananenijs voorschotelt en vraagt wat ze proeven zullen veel mensen antwoorden dat het naar aardbeien smaakt.

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:54

Het is gewoon een raar idee omdat ze het ook lijkt dat ze nog niet rijp zijn die witte aarbeien.
Ik zag op marktplaats druivenbomen (struiken) dat lijkt me ook heel leuk en mooi om zo'n tuin poort.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:23

Zo dan, heb vandaag 40+ soorten kruiden in potten en bakken gezaaid. Allemaal voor m'n permacultuurtuin om het huis. Had vorig jaar ook een poging gedaan maar kreeg de zaden toen vrij laat binnen en had ze allemaal in (te) kleine bakjes gedaan waardoor ze denk ik te snel uitdroogden.
Nu staat alles in grote bakken en hoop ik meer succes te hebben.

De aardappelen zijn na afgelopen nacht helemaal zwart :(
Het zal even duren voordat daar weer fatsoenlijk loof op komt. Potdorie, stomme vorst.

Die witte aardbeien, ik kan er maar slecht aan wennen :=
Voor mij horen aardbeien rood te zijn, kun je tenminste zien wanneer ze rijp zijn.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:15

Wow, wat veel soorten kruiden ranna! Waar heb je die zaden vandaan? Wie had het laatst trouwens over vergeten groenten? Dat lijkt mij voor volgend jaar wel leuk. Vandaag ben ik ook weer lekker in de tuin bezig geweest. Ik had al een grote border gemaakt voor onder andere mijn tomaten (waar ik veel te veel van had) en daar heb ik een net over gespannen zodat de kippen er niet bij kunnen. Verder heb ik de aardbeientoren nog wat hoger gemaakt en het gras gemaaid, hoewel de kippen het ook redelijk kort houden. Het begint nu eindelijk ergens op te lijken vind ik, dit weekend kan ik wel eens wat foto's maken.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:56

Ja ik hoop dat ze nu beter aanslaan. Zaden komen van http://www.morgensterzaden.nl/
Ze hebben daar ook bedreigde, beschermde en zeldzame soorten en dat vind ik erg leuk in de tuin.
Vorig jaar hebben een aantal het wel goed gedaan maar een paar heb ik binnen kippenbereik gepoot toen ze goed en wel een plantje waren en daar waren de kippen errug blij mee >;)
Gaan we nu dan ook maar niet weer doen. Wacht nu tot het flinke planten zijn voordat ze blootgesteld worden aan die vraatzuchtige wezens <<)

Eén van onze kippies zit nu trouwens te broeden. Dus over ca. 2 weken hebben we mss wel leuke kuikentjes ook!
Hier nog liefhebbers voor krielkuikentjes? Weet niet wat voor ras het helemaal is maar ze zijn leuk en daar gaat het om.

Goeroe, met een teveel aan tomaten kun je vast wel een aantal familieleden of buren blij maken :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 11:04

IJsheiligen is ook nog niet geweest natuurlijk. Dus de kans op vorst is in de avonden/nachten gewoon nog erg aanwezig. Daarna neemt de kans op vorst echt aanzienlijk en is het veel veiliger je planten buiten te zetten. Het is dus het risico dat je loopt als je al eerder je plantjes buiten hebt staan in een onverwarmde omgeving.

Ik ben ook erg benieuwd naar mijn tuin. Ben met vakantie geweest en het is natuurlijk erg droog geweest := een oppas was niet mogelijk dus het is even gokken. Heb gelukkig wel veel "onkruid" staan (framboos, braam, aardbeien enzo) dus heb goede hoop. Zal het van het weekend wel merken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:44

Is het nu echt zo dat je al die groente's niet kunt zaaien als het 's nachts nog vriest?
Ik heb vorig jaar braaf gewacht tot half mei met bonen planten maar dan heb je ook zo laat pas een eerste opbrengst en dat is zo jammer. Kunnen ze dat graadje nachtvorst niet aan?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:50

Sommige wel die hebben juist ook wat kou nodig om te ontkiemen zoals bijvoorbeeld kropsla. Andere zaden kunnen wel stuk vriezen. Ik kijk daarom altijd even op het zakje of op internet als het er niet op staat. Ik zaai ook vaak maar kleine beetjes dus ben ook wel eens eigenwijs onder het mom dat als het mislukt ik de andere helft van het zakje nog kan proberen ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:57

Ja dat kan natuurlijk ook, dan moet ik het maar gewoon eens proberen :P

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:59

Je kunt bij dreigende nachtvorst de plantjes toch ook afdekken? Noppenfolie werkt dan best goed om de koudestraling te weerstaan. Het is echt niet zo dat nu nog de vorst de grond in gaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:00

Werkt dat wel echt? Ik vraag me altijd af of dat soort dingen wel zin heeft.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:03

Werkt prima!
Je ziet toch ook vaak dat niet-winterharde tuinplanen in de winter ingepakt worden?
Gewoon dmv stokjes en folie een soort tentje maken en je kleine plantjes zijn goed beschermd. Ik heb mijn sla-puppies onder een speciekuip gezet, werkte ook goed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:04

Waar haal ik dan noppenfolie vandaan?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 15:09

Volgens mij hangt het van veel factoren af of een plantje de vorst overleeft, vooral als het maar heel weinig vriest. Bij mij zie ik bijvoorbeeld dat de zonnebloemen op 1 plek duidelijk last hebben gehad van de vorst (hoewel ik nog hoop heb dat ze het overleven) terwijl ze een eindje verderop ook staan en daar is niets bijzonder aan te zien. De basilicum heeft het erg zwaar gehad, maar de pas gekiemde basilicum die er naast staat groeit vrolijk verder. Ik had van tevoren niet goed kunnen voorspellen welke planten het moeilijk zouden krijgen. Overigens heb ik na de eerste nachtvorst de planten die beschadigd maar nog niet opgegeven waren voor de volgende nacht wel toegedekt met een mengsel van hooi en stro. Volgens mij werkt dat net zo goed als noppenfolie.