de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 12:05

Alles is hier wel flink gegroeid met de regen :D vooral de aardappels, peulen en sugar snaps.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:52

Maandag komen de t-posts en kan er weer een heel deel aan plantjes naar buiten vanuit de kas *\o/*

Net nog even pompoenen, augurk en artisjok gezaaid.

Femke_Tweety

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 17:01

Ik heb het weerbericht voor bij mij eens bekeken, en vond de tijd rijp op de bloemkolen en broccoli buiten uit te planten.
Die staan al een hele poos in een bijkeuken, die altijd een graad of wat warmer is dan buiten, maar niet veel.

Nu dus de volle grond in, ben benieuwd hoe die het gaan doen dit jaar. Waren gekochte blokjes, het zaaien liep vorig jaar op niets uit. Even kijken of dit beter gaat.

Pompoen en courgette en komkommer beginnen het goed te doen. Pompoen en komkommer nu nog binnen, in de echte warmte, courgette is al naar de bijkeuken toe.

Bonen beginnen ook heel mooi te kiemen nu. Mooi zo, eerste lichting was mislukt. Ik ben vaak te lief voor ze, geef te veel water en dan verzuipen ze. Zou ik onderhand moeten weten, maar om de een of andere reden doe ik dat toch vaker. Beetje stom, maar he. Vroeg genoeg om ze dus die tweede ronde nog een keer te doen.

Verder vandaag nog wat met siertuindingen gedaan, maar dat hoort niet echt hier thuis. Hoewel het bij mij redelijk door elkaar staat eigenlijk. :+

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 17:47

Zijn er hier mensen die verstand hebben van appelbomen en de tijd van verplaatsten?

Ik heb al drie jaar een dwerg appelboom in een grote pot staan. Nu zijn wij net verhuisd en ik heb de voortuin nu deels af en wil hem in de volle grond zetten. Echter, kan dat nog of ben ik al te laat. Hij zit al in de bloesem namelijk.
Hier het boompje in kwestie
Afbeelding
En hier moet hij heen
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 17:54

Gewoon doen, het wordt de komende dagen vrij koud en nat, voorzichtig uit de pot, groot gat. Voldoende rijke aanvulgrond bv potgrond erbij en heel veel water geven voor een langere tijd. Vorig jaar heb ik rond deze tijd mijn hele tijd verhuisd. Inclusief fruitbomen en struiken in bloei

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 17:57

Dat moet zolang je de wortels niet teveel beschadigd gewoon goed gaan .
Juist niet alleen maar potgrond erbij dat maakt dat de boom alleen maar worteld in het plantgat dat wil je niet .
De nieuwe grond goed losmaken rondom groot genoeg plantgat graven en de potgrond mengen met de grond die er nu in de bak zit .
Dan voorzichtig de oude pot eraf proberen geen wortels te beschadigen en erin zetten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 17:58

Zo bedoelde ik het ook. Staat alleen wat raar, :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 18:11

Kool planten staan hier ook buiten.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 19:16

Dankjewel Karuna en little_birdy voor de tips. Hij staat inmiddels op zijn plek en ik ben lekker met gieters aan het slepen

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 19:44

Als de pepers eindelijk beginnen met kleuren, dan gaat het zo snel!
Vanochtend:
Afbeelding

Nu <3:
Afbeelding

Ik vind ze zo mooi als ze gaan kleuren, bijna zonde om te eten, maar tegelijkertijd kan ik ook niet wachten om ze te eten :=

En de habaneros hebben ook een mooie donker bruine kleur:
Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 10:40

Hier al kleine abrikoosjes zichtbaar <3

Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 10:42

Lekker, abrikozen!

Ik baal wel van het weer, ben bezig met af harden en hoopte volgende week de tomaten in de grond te kunnen doen, maar ze houden niet van veel regen en wil ze niet gelijk in een plensbui zetten, maar de voorspelling is tot nu toe elke dag flinke buien -O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 10:43

Ik ben blij met mijn bakken met deksel en muurkasje. Normaal zou bv de spinazie al goed moeten groeien maar die zonder deksel doen niet veel nog kwa ontkiemen. Gewoon te koud.

Ik zal vandaag eens bij mijn nectarine en abrikoos kijken of daar iniminidingen te zien zijn

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 12:49

moonsparkle schreef:
Lekker, abrikozen!

Ik baal wel van het weer, ben bezig met af harden en hoopte volgende week de tomaten in de grond te kunnen doen, maar ze houden niet van veel regen en wil ze niet gelijk in een plensbui zetten, maar de voorspelling is tot nu toe elke dag flinke buien -O-

Ik heb twee grote buiten gezet, twee grote hou ik nog binnen. Dat zijn gekochte planten, die zijn al veel verder dan mijn eigen gezaaide spul. Mijn eigen gezaaide spul staat vooreerst nog even binnen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:25

+ Het is nog koud. Gewoon nog even geduld hebben. ;)

Ik ga maar even kijken of ik straks auto van mijn oom mag lenen om de tomaten veilig naar de moestuin te krijgen, want scooter is geen succes. :=

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:29

Ik heb m'n 2 grootste tomatenplanten vast in de grond gezet. Ik heb er genoeg dus als deze het toch miet doen heb ik nog reserve.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:41

moonsparkle schreef:
Lekker, abrikozen!

Wel goed voor de natuur.. het is elke keer zo droog! Als boeren elke zomer al het water over het land moeten sproeien en alles verdampt, dan gaan we een keer een probleem krijgen in dit land. Het was vorig jaar of het jaar daarvoor zelfs een periode verboden (of iig met klem afgeraden) om je gazon te sproeien

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:55

Ja dat is zeker waar maar een andere week was handiger geweest :') ik heb niet zo'n grote tuin dus ik wil niks op de gok naar buiten doen

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:59

moonsparkle schreef:
Ja dat is zeker waar maar een andere week was handiger geweest :') ik heb niet zo'n grote tuin dus ik wil niks op de gok naar buiten doen

Je kunt er ook even iets overheen spannen zodat ze droog blijven

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 14:01

Hier denk ik ook mijn stekjes te vroeg naar buiten gedaan.. -O- tomatenplantjes hebben het zwaar.
Zal inderdaad eens kijken of ik ze droog kan houden vanaf nu.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 14:02

Ik hoop echt echt echt dat we morgen eindelijk regen krijgen en dan woensdag en donderdag ook. Het heeft hier nog steeds niet geregend.

Morgen wordt ook eindelijk onze grondwaterpomp geïnstalleerd, kunnen we het voedselbos sproeien want alle nieuwe aanplant krijgt het al zwaarder...

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 14:02

Prairy schreef:
Ik hoop echt echt echt dat we morgen eindelijk regen krijgen en dan woensdag en donderdag ook. Het heeft hier nog steeds niet geregend.

Morgen wordt ook eindelijk onze grondwaterpomp geïnstalleerd, kunnen we het voedselbos sproeien want alle nieuwe aanplant krijgt het al zwaarder...

Je mag wel wat regen van hier hebben... :+ het komt hier echt met bakken uit de hemel vallen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 14:06

Graag, heel graag! Stuur het maar want mijn regen dansjes hebben 0 effect tot nu toe -O-
Laatst bijgewerkt door Prairy op 03-05-21 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 14:06

Muurp schreef:
Prairy schreef:

Je mag wel wat regen van hier hebben... :+ het komt hier echt met bakken uit de hemel vallen.

Hier ook al best wat regen gehad afgelopen week. Morgen weer volgens buienradar.

Mijn plantjes staan nog binnen. Durf ze nog niet buiten te zetten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 14:11

Ach scheelt mij weer water geven als het regent. Hier blijf alles ook nog even binnen.