De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:04

Moeten frambozen warm gehouden worden, of kan dat zoiets als bramen, gewoon in de tuin en ook in de winter buiten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:05

Hier zitten de knoppen alweer in de frambozen :)

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:08

@Breghje: Ik hoor alleen maar om mij heen dat je die echt niet voor de ijsheiligen in de grond moet gaan zetten, het kan nog slecht weer worden jongens (en meisjes)! Voorkweken in een bakje is goed om de slechte of niet ontkiemende boontjes eruit te halen. Dit jaar wordt ook een bonenjaar voor onze tuin! Ik heb nog een witte framboos voor de liefhebbers, ik zoek nog een rode...die van ons is vorig jaar dood gegaan door de braam die toch weer omhoog kwam _-:( .
Edit: framboos staat gewoon buiten en idd weer in knop.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:14

als ze eenmaal in je moestuin staan kan je ze gewoon laten staan eind van het jaar even tot de grond snoeien.

zolang het niet vriest kan je vaak wel planten in je moestuin.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:18

Ah, handig... Thuis maar eens overleggen dan of wij ook achter een frambozenstruik aan willen gaan of niet...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:18

Ik ben net even snel gaan kijken, maar ik heb idd ook alweer knoppen in de frambozen én zelfs een klein uitlopertje uit eentje waarvan ik dacht dat ie dood was dus ik ben blijijijjij!! Ik heb drie rode frambozen dus als iemand tegen stekkentijd wil dan roep maar.

Zunzuncito, dan wacht ik nog eventjes, is voor mij de eerste keer boontjes en ik moet nog plaats en rasters maken waar ze tegenop kunnen klimmen.

Even niet zo on topic: ik heb een overschot aan Annabelles, die sneeuwballen (bloemen) als iemand wil??

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:26

Ik ben ook druk aan het voorzaaien geweest ( heb de helft nog maar binnen, maar ik ben maar alvast begonnen. )
Piemelpeper ( dat ding weet wat!)
Courgette
verschillende tomaten ( waaronder blauwe!)
5 soorten eetbare bloemen ( kamille, goudsbloem, viool, OI kers, bourage ( die van jou doet het nog steeds geweldig Antheman! Het staat zo mooi door de sla!)
Thaise Basilicum,
Citroengras
rode en gele paprika ( gewoon uit de winkel, zaadjes eruit en laten drogen, vorig jaar met een cherrytomaat gedaan, maar dan rauw in de grond en een geweldige opbrengst gehad!)
Cherry, pruim en smaaktomaat over de grond uitgeknepen.
En nu wachten op de volgende bestellingen!
Ik wil vandaag ook nog even spinazie in de kouwe grond zaaien, en nog wat knoflook die ik wat later heb gekregen ( die van het najaar staat er super bij!)
Ik heb alles dus in voorkweekbakken gezaaid, die nu heerlijk beschut tegen het huis in het Lidl kastje staan te podderen. Aankomend weekend zou het heerlijk weer worden, dus laat de zaadjes maar exploderen!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:30

Oh knoflook! Kan iemand me zeggen wat ik hiermee:Afbeelding kan? Kan dat nu of later gewoon zo de grond in?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:44

ik heb heel wat binnen staan. verlopig stop ik met zaaien want huis staat vol en moet ook nog verpot worden. Dan kom ik dus plaats tekort. in de kas staan al bloemen en peultjes.

vrijdag nog dingen gezaaid en er komen al weer wat dingen (bloemen, staan niet verwarmt op matje) zelfs de komkommer al.
de paarse paprika komt ook op. dus die wil ik over twee weken even over potten.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:45

kan nu de grond in hoor niet te ondiep zetten en de partjes apart de grond in zetten met 10 cm ertussen

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 20:14

Juangi schreef:
Heeft er iemand een frambozenstek voor mij?

Ik heb wel wat gele frambozenstekjes over... van afgelopen jaar. Zitten al wat uitlopers aan.
Ik weet alleen niet waar je weg komt?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 20:43

Leuk Femiaans!! Hier heb ik tot in de late winter blad gegeten van de boragie. Ik zaai niet nieuw, want er staan hier overal zaailingen.

Zelf ben ik bezig gegaan om de kas van de Lidl in elkaar te zetten. Hij is megagroot en kan de stal niet meer uit :) Ik moet even wat uit elkaar halen, en een plek voor hem zoeken.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 21:52

Hoelang duurt het voordat zo'n stekje een plant/struik word en vruchten gaat geven? De frambozen bedoel ik :)

Ik heb hier heel hard geroepen dat ik geen plek had om wat te kweken := Maar nu heb ik ongeveer 1m2 aan plantjes en kiemende zaadjes midden tussen het gereedschap. := (het groeit en bloeit ook nog eens veel harder dan dat ik had gedacht := )

Moet je komkommerplanten trouwens ondersteunen zo ja hoe :=
En als je zwarte zand/grond mengt met wit zand en compost kan ik daar straks de plantjes in zetten. Of moet ik er nog iets door heen/op gooien?

Sorry voor al de vragen! Maar het groeit allemaal zo hard en bijna alles ontkiemt dus ik heb zo veel dat ik al in lichte paniek aan het schieten ben :=

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:02

Juangi schreef:

ja ik heb wel frambozen stekken van zo'n meter lang voor je.
Ik woon in Friesland, wil ze wel opsturen maar dan zijn de verzendkosten voor jou!

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:16

Ik heb wat verschillende soorten minitomatenzaadjes wat struikjes worden. Kunnen goed in een pot groeien. Niet moeilijk doen met dieven, toppen of steunen.
Griekse basilicum, gaat ook goed in een pot.
Franse tijm, heerlijke citrus geur.
Parijse ( ronde) worteltjes, en witte wortels.
Groene asperges.
Pompoenen en meloenen.
Ik heb op de makkelijke moestuin een mooi stevig raamwerk gevonden voor ondersteuning.
Verwarmingsbuis met daartussen gaas. Dat ga ik dit jaar uitproberen.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:23

ik doe de komkommer altijd steunen met bamboe stokken soort geraamte van maken ook ideaal voor andere gewassen.

ligt eraan wat je in die grond wil zetten. voor in de kas is het prima en voor alle vruchtgewassen, zeker pompoen, courgette, paprika, tomaat, aardappelen en komkommer lekker veel poep. binnen moet je gewoon potgrond gebruiken anders is je neus niet blij. voor bonen, erwten, uien, knoflook en dat soort dingen geen poep erbij. anders mislukt het juist. alle bladgroenten een klein beetje mest. hoop dat je vraag zo beantwoord is. voor binnen gebruik je gewoon potgrond met 6 maanden voeding er in.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 22:31

missnynke schreef:
Juangi schreef:

ja ik heb wel frambozen stekken van zo'n meter lang voor je.
Ik woon in Friesland, wil ze wel opsturen maar dan zijn de verzendkosten voor jou!

Heb je misschien nog over :o

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:50

de makkelijke moestuin dat is een leuke site daar ga ik eens rond snuffelen :))

Sweetsox super dank je wel! Daar heb ik echt wat aan :D
Maar over wat voor verhouding heb je het van ieder 1/3 paardenpoep voor de vruchtgewassen?

En het stuk van de moestuin moet ik nog af gaan zetten.. dus nog een weekje of 2 binnen en dan lekker naar buiten :D

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 22:54

voor de pompoen, ccourgette en tomaat maak ik een diepe kuil en daar doe ik flink poep in daarop zet ik de planten dan. maar een derde kan wel hoor. maar pompoen moet nog meer hebben.

wat hou je nog twee weken binnen?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:07

Alle planten := (of ik moet morgen wat gaan improviseren) ik moet nog een stuk af zetten zodat de hond er niet tegen aan kan piesen en de bouwvakkers er niet overheen stampen :D

En dan alles naar buiten wat naar buiten mag. :j
Ok dan ga ik beginnen met splitsen van vruchtdragende planten. (Komkommer, augurk, courgette, pompoen en veel verschillende soorten tomaten.. en vast nog wel meer := ) En bladgroenten en kruiden (erwten etc heb ik niet :) ) De mesthoop leeg roven op stal :D En bamboestokken kopen :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-14 23:09

Je kunt ook wilgen neerzetten, die zijn momenteel overal gesnoeid. Mooiere uitstraling geeft dat en je recycled zo nog iets.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:12

Die zijn bij ons in het najaar al gesnoeid in de straat -O-

Ik heb overigens nog wel ladingen ijzeren buisjes en betonijzer maar ik denk niet dat dat geschikt is of wel? (Ik ben wel van het recyclen :j ik probeer alles her te gebruiken en alles op te maken met de verbouwing. Mensen om mij heen worden er gek van :') maar echt wel dat het zijn vruchten af werpt *\o/* )

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:16

Firefly4 schreef:
Juangi schreef:

Ik heb wel wat gele frambozenstekjes over... van afgelopen jaar. Zitten al wat uitlopers aan.
Ik weet alleen niet waar je weg komt?

Ik kom uit leeuwarden!

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:30

Juangi schreef:
Ik kom uit leeuwarden!

Dat is wel eind weg.. Ik overijssel, buurt Enschede... Zag al iemand uit Friesland na mij posten?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 23:51

oke dacht al. bij mij gaan de bloemen na het verspeend te hebben zet ik ze daarna over in de kas. ze moeten het maar overleven. de een wat eerder dan het andere. maar volgens mij kan het wel aardig. groenten hou ik nog binnen.

de komkommer als die goed opgekomen is op het wamrte matje dat is denk ik morgen tot over een paardagen zet ik die in de vensterbank. anders word het te lang gerekt. de pepers, tomaten, paprika, meloen blijven er allemaal opstaan. De pompoen gaat dan ook het kozijn in.en de courgette natuurlijk ook op een gegeven ogenblik heb namelijk twee soorten probeer ik die ook al in de kas te zetten luk het dan de andere erbij.