De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sweetsox

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 14:12

inderdaad en het is makkelijk plukken. helaas daar geen ruimte voor. net wel weer op de wachtlijst laten zetten voor een klein beginners tuintje. mis het wel heel erg en 50 vierkante meter is wel te overzien. dus ik hoop dat iemand snel stop en dat ik daar lekker met martijn aan de gang kan gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:06

Ik duim voor je mee sweetsox. En senks voor de info Annemiek +:)+
Hou hou je zo'n boompje klein dan, simpelweg takken afknippen is dat geen doodzonde :=

Hier zijn er inmiddels ook 1 bloemkool, 1 romanesko en 1 geel bietje boven het vermiculiet uitgekomen *\o/*

De rest laat nog even op zich wachten. Met een beetje geluk is een week na het voorzaaien alles boven gekomen hoop ik nu :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:17

Kolen staan bij mij in de kas duurd dan duidelijk een stuk langer. Maar mijn ervaring is wel dat je mooie planten krijg.

rest heb ik wel wat pompoen, komkommer en courgette gezaaid veel te vroeg maar had er zin in. Verder wat verspeend.

moet zeggen dat ik zo erg hoop dat we weer snel een tuin toegewezen krijgen want heb er belachelijk veel zin in om die te gaan doen met mijn zoon, hij geniet daar zo van. Hij is er helemaal niet goed in. Maar ach daar ben ik dan weer voor. Hij is dan zo trots als een pauw. Dus wil dat hij dan de helft krijg. Met een grote vijver erin. Wat zal hij genieten.

dus duim met me mee want wil alleen op die volkstuin. Want wil wel biologisch tuinieren

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:38

Ik duim met je mee, sweetsox!
De planten die ik vorig jaar direct in de kas had gezaaid waren idd ook erg mooi uitgegroeid :) Maar ik ben blij dat ik dit jaar nog niks in de kas had gezet.. kwam gisteren thuis en vrienlief vertelde dat ie de kas verderop uit het veld heeft kunnen plukken, zat helemaal in elkaar := En hij lag nog wel aan vier palen vast.. Is er natuurlijk toch nog een flinke windvlaag onderin gekomen. Vanmiddag heb ik em met ducktape weer zo goed als recht staan.. Morgen het zeil naaien en hopen dat ie dit keer blijft staan!
Ik wil een échte kas -O-

Hoe de bomen moeten worden gesnoeid dat moet ik ook nog eens uitzoeken. In ieder geval moeten de appelbomen in de lente net voor de bloei.. en er zijn ook soorten die beter in de herfst kunnen worden gesnoeid. Takken die omlaag groeien kunnen eraf, en daar is volgens mij ook nog een regel voor.. iets met de ogen.. Bij sommige bomen laat je er een paar zitten zodat ze daar weer uitspringen volgend jaar.. Er zijn een hoop regeltjes, maar je kan ze prima klein houden. Alleen de stam blijft altijd dikker worden natuurlijk.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 00:00

ja bomen snoeien moet je idd voelen.
echte kas is goud waard. hahahaha erg blij mee.
ik wil nu een moestuin ik hoop dat mijn vriendin een stuk van haar tuin weg wil doen ze zit er over na te denken. Maar moet even met haar man over hebben. ik hoop het natuurlijk zodat martijn en ik snel aan de slag kunnen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:56

Ik hoop dat je idd binnenkort kan beginnen!

Ik heb vandaag de kers opgehaald, echt een prachtige, grote boom! En ik kreeg em voor niks mee omdat een andere het dus niet overleefd had :)
En hij zit al helemaal in de knop.
Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 21:58

Wow! Hoe heb je dat vervoerd? :D

Ik heb ook weer een nieuw project aan de eetbare dingen in de tuin toegevoegd:

Afbeelding

Stammen ge-ent met oesterzwammen en shiitakes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:25

Wat gaaf, die zwammen!! Ik ben benieuwd hoe die gaan groeien!
De boom pastte nét in de trailer :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:27

Oew... Die zwammen wil ik ook!!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-14 23:34

De pluggen zijn zó geregeld, maar t hout leverde een grotere uitdaging op. :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:14

Ja, daar loop ik ook tegenaan... Moet vers hout zijn toch een dan bij voorkeur populier als ik het goed onthoofden heb?
Misschien de moeite waard dat ik wat actiever ga zoeken.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 01:12

Vandaag druk geweest in onze volkstuin. Twee vakken gespit en bemest met koemestkorrel. Verder nog een stuk van het aardbeiveld ontdaan van onkruid maar dat alt niet mee in die natte grond...
Thuis komen de pepers al op. Morgen wil ik paprika voorzaaien binnen.
We willen nog meer spitten in de moestuin want we lopen wat achter. Hopelijk blijft het droog.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 03:28

Kan ik zoete kleine pompoen al voorzaaien? Is nog geen tijd voor maar zou dit uitmaken met de warme winter die we nu hebben?

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 12:44

Ik ben ook zowaar begonnen, heb aarbeitjes, rucola, courgette en oranje paprika gezaaid.
Oranje paprika waren zaadjes uit een paprika uit de winkel en hebben de hele winter in de schuur gelegen dus hoop dat die wat gaan doen. De rest komt van de Lidl en dat werkte vorig jaar prima dus zal nu vast ook goed gaan

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 14:22

Gestaag werk ik verder in de tuin. Ik kan nooit stoppen. Maar met mooi weer is het ook heerlijk om met de paarden weg te gaan. Gelukkig liggen ze nu allemaal gestrekt in de zon en kan ik het werk afmaken.

Maar wel zucht :D Want de boerenkool begint door te schieten. Dat vind ik zonde. Ik heb alles eruit gehaald, en dat ga ik zo in de pan mikken. Toch maar de diepvries in met de boerenkool.

Voor de rest ben ik zeer tevreden, ik heb er al veel instaan, vandaag nog peulen en doperwten gepoot, toen ook maar de snijbiet en de pastinaak erin. Het onkruid begin ik onder controle te krijgen. Nu tijd voor de leuke dingen in de tuin. ;) De boel omhoog kijken :D

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 14:59

Nickeltje schreef:
Ja, daar loop ik ook tegenaan... Moet vers hout zijn toch een dan bij voorkeur populier als ik het goed onthoofden heb?
Misschien de moeite waard dat ik wat actiever ga zoeken.

Ga jij populieren onthoofden :D (taalcorrectie foutje :') )

Sta er versteld van hoe snel alles begint uit te lopen.

Er zijn zelfs al eendenkuikens gesignaleerd in heerenveen. En dan zeggen ze "in mei leggen alle vogels een ei" >;) Jaja

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:15

Leuk om hier wat rond te neuzen!

Ik ga dit jaar op kleine schaal weer wat groentes opkweken, ik heb maar een klein achtertuintje, dus voornamelijk in potten. In mijn iets grotere voortuin vooral heel veel bloemen! Tot nu toe gezaaid: Tiny Tim, hyssop (eigenlijk vooral omdat het een bijen- en vlinderplant is en vanwege de mooie paarse kleur), Duifkruid perfecta (ook bloempjes voor de bijtjes). Net nog dahlia's gepoot, voor het eerst, kon niet goed zien wat nou boven of onder was... ? Verder heb ik nog slazaadjes van vorig jaar en ik heb nog een pot met snijbiet, het doet het nog. \o/ Vooral gezaaid voor mijn konijnen :p

Ik heb nog zaadjes van mini-romatomaatjes van tomaatjes uit de supermarkt, zou die plant ook klein blijven? Ik vind van die grote planten niet zo mooi staan en lastig in mijn kleine tuin. Nog gekregen tomatenzaden, geen idee welk ras... In ieder geval maar proberen wat het wordt denk ik. Bieslook ga ik ook weer zaaien en ik heb nog een aparte komkommersoort, maar die wordt ook wel flink... Even kijken waar die dan komt.

Ik hoop dit jaar op veel tomaten! Vorig jaar Garten Perle gezaaid, werd geen klein hangtomaatje en de tomaten die er in het najaar dan eindelijk aan zaten die waren niet bepaald mini... Sowieso niet veel soeps geworden die tomaten :p

Mocht iemand nog mini-paprika zaadjes hebben en willen ruilen???

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 16:25

Antheman, heb jij je pastinaak al gezaaid?
Heb ook zaadjes gehaald daarvan namelijk, maar was in de veronderstelling dat die later moesten.

Hier al echt het voorjaar in de kop, maar helaas, kan vanwege mijn handen nu echt even niets doen.
En ik wil zoooveel doen.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:25

Ik vrees dat ik dit jaar weinig moestuin kan regelen.
Tuin en terras gaan op de schop.
Maar ik wil wel graag wat doen.
Verder komen er allerlei bakken waar ik groente voortaan in ga kweken.
Ik krijg komende week nog een zaadjes binnen van de NieuweTuin.
En dan gaan de vensterbanken vol met zaadjes.

Daarbij neem ik naar aanleiding van dit topic een abonnement bij HelloFresh.
Lijkt me wel handig voor ons gezin.
Gaat wel lukken een pakket voor 2 personen, met 2 hele kleine kinderen.
Dus wie heeft er nog een kortingsbon?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:10

Nou ik ga hopelijk in juni beginnen met een nieuw project. Als het doorgaat vanuit de tuin verenging als ze een andere huurder willen heb ik een dierenwei tot mijn beschikking. Zou natuurlijk helemaal gaaf zijn daar kom dan achter een hekje mijn zoon zijn natuurlijke vijver met bloemen erom heen met wat groenten het en der ertussen vooral snijbiet. In mijn achtertuin blijf ik groenten kweken. In de wei komen dan in elk geval kippen, een speelplek voor de oppas kinderen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 19:12

_CS_ schreef:
Antheman, heb jij je pastinaak al gezaaid?
Heb ook zaadjes gehaald daarvan namelijk, maar was in de veronderstelling dat die later moesten.

Hier al echt het voorjaar in de kop, maar helaas, kan vanwege mijn handen nu echt even niets doen.
En ik wil zoooveel doen.

ja, het mocht in maart volgens het zakje. En het is bij mij 2 maart. :D En alles loopt voor nu.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:37

Heeft er iemand een frambozenstek voor mij?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 13:53

Nu nog niet Juangi, maar heb drie struikjes in wording staan dus ik weet niet hoe snel je ze moet hebben? Zowel zomer als herfstframboos heb ik dan.

Zag net dat ik mijn sugar snaps binnen moet voorkiemen...Is dat dan echt nodig of kunnen ze als t wat warmer is ook meteen de grond in? Heb hier echt geen plek om voor te laten kiemen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 14:36

Okee! Er zit opzich geen haast achter! Hier in de buurt word weinig aangeboden, dus mocht je willen ruilen, graag!

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 16:03

had de suger snaps ook in de tuin gezet. duurt dan een stuk langer. in de kas komen ze nu al op en zijn later gezaaid.

frambozen stekken is inderdaad nog iets te vroeg.