Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 20:00

Klaren gebeurt idd vaak met gelatine, maar ook vaak met pectine. Het gebeurt vooral bij goedkopere wijnen omdat die snel gebotteld moeten worden en geen tijd krijgen om natuurlijk te klaren.
Ik maak mijn eigen wijn en gebruik helemaal geen middeltjes om te klaren, alleen extra tijd, dan klaart ie vanzelf.
Goede wijnen die op het vat zijn gerijpt zulken ook minder vaak gelatine bevatten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:23

Ik heb mezelf getrakteert op een vegan spicy pizza van domino’s

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:44

Vriendlief had ook de spicy, ik had zelf een margherita met extra champignons. Mijn vriend was wel erg enthousiast, ik vond het 'wel lekker'. Maar kan wat mij betreft echt niet tippen aan de vegan shoarma van NYP :=

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:05

Ik kom me hier ook weer melden, de laatste keer is al jaren geleden meen ik, toen ik nog vega was in ieder geval :D
Inmiddels ben ik afgelopen winter overgegaan op vegan, maar omdat het me teveel geld kostte moest ik er mee stoppen, tegen mijn principes in helaas...
Ik ben nu een paar weken geleden opnieuw begonnen en hoop het nu lowbudget toch te kunnen doen, zonder al die dure en fancy dingen die je op -met name- FB voorbij ziet komen.
Meen me te herinneren dat hier niet zo'n elitaire extremistische sfeer heerst als ik op de FB groepen over het algemeen wel ervaar (helaas).
Ik denk omdat hier vega en vegan gemengd is :)

Die pizza's waren iets van 8-9 euro geloof ik toch?
Dan maak ik het liever zelf, zoals deze van 2 weken geleden :D

Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:18

Normaal maak ik gewoon zelf pizza
Maar vandaag echt Zo geen zin om te koken dus dacht
Doe es gek ;$

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:24

BarbaLala schreef:
Ik kom me hier ook weer melden, de laatste keer is al jaren geleden meen ik, toen ik nog vega was in ieder geval :D
Inmiddels ben ik afgelopen winter overgegaan op vegan, maar omdat het me teveel geld kostte moest ik er mee stoppen, tegen mijn principes in helaas...
Ik ben nu een paar weken geleden opnieuw begonnen en hoop het nu lowbudget toch te kunnen doen, zonder al die dure en fancy dingen die je op -met name- FB voorbij ziet komen.
Meen me te herinneren dat hier niet zo'n elitaire extremistische sfeer heerst als ik op de FB groepen over het algemeen wel ervaar (helaas).
Ik denk omdat hier vega en vegan gemengd is :)

Welke FB groep zit je? Ik vind Super Vegans erg leuk, zijn lieve mensen. En er zijn vanuit die groep volgens mij ook 1 of 2 groepen bedoeld voor mensen die "bezig zijn" met vegan worden als het ware, waarbij ruzie zoeken omdat iemand af en toe nog kaas eet ofzo uit den boze is :D (lastig uit te leggen maar ik denk dat de sfeer gemoedelijker is dan wat jij beschrijft. Ik zit er zelf niet in omdat ik daar niet zo'n behoefte aan heb maar misschien is het wat voor jou :) )
Ik vind de Low budget vegan groep ook leuk, komen erg veel tips langs over dat er iets lekkers bij de Lidl of de Aldi ligt, of over aanbiedingen van A-merken die je ander niet zo snel zou kopen (vegan B&J :Y) om maar wat te noemen)

Vegan domino's ga ik donderdag proberen denk ik :) Dan moet ik buiten de deur eten.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:57

Pizza maak ik ook altijd zelf, is niet te betalen om voor zes personen die van NYP te halen, nu zit die ook niet hier in de buurt dus die optie heb ik niet eens := . Maar wel super dat NYP en Domino’s vegan opties hebben, ga het wel onthouden ( voor die enkele keer per jaar dat ik daar een pizza haal).

Jou pizza ziet er ook prima uit Barbalala.

Hier net Turkse Durum gegeten, gewoon makkelijk zo’n maaltijdpakket. Had bedacht dat er wel Kikkererwten in konden om het vega te maken, staat dat dus ook als tip op de verpakking _O- . Wel dan weer jammer dat daar dan ook niet als tip bij staat om de yoghurt door soja yoghurt te vervangen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:05

@Sonja; Ah zo, ja dan is het wel een chille afhaal maaltijd natuurlijk :)

@Magrathea; Ik zit in een stuk of 8 groepen geloof ik, maar heb de namen zo niet hier want heb een break van FB. Je slaat wel gelijk de spijker op de kop, niet betreft de kaas op zich :P maar hoe ze reageren inderdaad, haha. Zeker als ze je profiel bezoeken en zien dat je paarden hebt of nog erger; paard rijdt of hebt gereden. Heb me echt verbaasd over hoe radicaal sommigen zijn, zonde!
Ja de vegan wiki en vegan supermarkt zijn er 2 die ik idd superhandig vind!

@Sharani; Waar koop je zo iets?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 07:15

Vegan nl hoor ik altijd slechte verhalen over, daar moet je ver uit blijven :D

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:53

@BarbaLala: is gewoon zo’n wereldgerechten pakket. Al kun je dit gerecht ook prima zelf maken, maar dit is voor een inspiratieloze avond ook best handig ;) .

Jammer als in Facebook groepen zo fel wordt gereageerd. Het is nog altijd zo dat de meeste winst voor de dieren en het milieu wordt geboekt als vele mensen minder dierlijke producten gaan eten, in plaats van dat een handje vol strikt vegan wordt. Natuurlijk hoop je dat de mensen die minderen steeds minder dierlijks eten/ gebruiken, maar met mensen wegjagen uit groepen door ze af te branden voor iedere gemaakte “fout” schiet je ook niet op lijkt mij :roll: .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:58

Er zijn veel groepen Die totaal niet tof zijn
Niet alleen vegan groepen...
Ik zit in een paar groepen waar ik de notificaties uit heb gezet en ontvolgd etc
Ik wil wel bij de bestanden kunnen
Maar verder wil ik er niets mee te maken hebben :')
(Onderwerppen varieren van dieet/leefstijl tot moestuin rn huisdieren)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:09

Precies wat jullie zeggen en denken, zo denk ik er ook over!

Ik vind het ook heel fijn dat deze groep je wel in zijn/haar waarde laat. Ik was meteen welkom, dat vond ik erg fijn en heeft me zeker in de goede richting geholpen! :D

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:33

Je hebt ook de Fb groep all day vegetariers en veganisten, die vind ik ook fijn. Veel jonge mensen en t is gemengd en daardoor veel gemoedelijker dan andere groepen voor mij. :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 14:00

Ik voel me vandaag erg healthy qua eten :Y)

Begonnen met een smoothie van 2 bananen, 3 dadels , zelf gemaakt amandel/cashew melk en een Klodder pindakaas <3
(Met amandelpasta is ie ook te Jummie trouwens )

Lunch een Bakje quinoa salade Met noten van de Apple en een handje noten

En vanavond een groene Currie Met heul heul veul groente

En heb een proef Abbo op de tassen van boer giel genomen bij de coop
Die mag ik van de week voor het eerst halen
Eens zien wat het is
Ken het concept wel van Odin en de vita tas
Maar die zijn niet meer in of om het dorp te krijgen en de dichtsbijzijnde afhaal locatie krijgt Ze op een onhandige dag binnen

Edit ; en Ik wil van de week seitan gaan proberen te maken

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:49

Tja, en toch snap ik de gedachtengang van die mensen hoor. In de praktijk is het misschien zo dat het totale aantal vleesverminderaars voor een grote vermindering van dierenleed zorgt dan het kleine handjevol veganisten, maar zij hebben (en ik ook wel) meer moeite met het feit dat men zich er dus wel bewust van is dat het zinvol is om meer plantaardig te eten, maar ik kan dan echt niet begrijpen waarom je het op die paar dagen in de week dan ineens niet meer erg vind. :o? Als je tegen dierenleed bent waarom ben je dat dan maar drie dagen per week en de andere vier dagen niet?
En ja ik snap dat mensen daar gefrustreerd door raken. Heb ik zelf ook regelmatig. "Ik vind het inderdaad vreselijk wat er in de bio-industrie gebeurt, en klimaatverandering is ECHT iets waar we nú wat aan moeten doen. Dus ik ga voortaan op maandagochtend mijn plakje rosbief op brood vervangen door iets plantaardigs." |o
Dat niet iedereen van de ene op de andere dag veganist wordt kan ik inkomen, maar het lijkt soms wel alsof men toch maar per se redenen zoekt om niet te hoeven stoppen met dierlijke producten. ("Ja maar weet je, het is eigenlijk best wel onhandig" of "Ja maar ik eet ook niet elke dag vlees hoor, dus ik hoef er niet helemaal mee te stoppen". Of de ergste types, die doodleuk toegeven niet te willen denken aan alles wat er schuil gaat achter dierlijke producten want dat is extreem of niet gezellig of niet leuk :n ) Of denken dat dat ene plakje rosbief in de week écht een verschil maakt wat klimaatverandering gaat stoppen. Juist ja.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 19:05

Ik ben geen lid van fb groepen, omdat ik nogal vreemd ben.

Ik eet namelijk niks uit de bio industrie, maar ik eet wél vlees en zuivel. In de praktijk komt dat neer op eigen eieren maar ook de kippen zelf, eigen melk en boter en geschoten wild.

Mensen in mijn omgeving snappen dit meestal beter dan helemaal veganistisch, maar in fb groepen of op andere websites snappen ze hier juist nog minder van want wie kan nou zn eigen dieren opeten.. Ik krijg een enorme lading gemene berichten over me heen.

Daarom lees ik hier mee voor de recepten, maar hou ik mijn eigen eetwijze aan :)

*kruipt weer onder een steen

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 19:47

Begrijp de frustratie ook best over mensen die om het dierenleed te verminderen/ milieu te sparen 1 of enkele keren geen vlees eten, maar ik ben dan toch zo optimistisch of naïef dat ik hoop dat ze inderdaad beseffen dat die andere dagen er ook een dier voor ze heeft geleden en dat ze merken dat je zonder vlees en zuivel e.d. ook heel lekker kunt eten. En dan steeds minder vlees eten.

Weet nog heel goed dat wij onszelf beloofden dat we in principe vegetarisch zouden eten maar heel af en toe wel nog een biologisch biefstukje zouden eten omdat we dat het allerlekkerst vonden. Dat maakte dat we vol enthousiasme ons gingen verdiepen in vegetarisch eten en nieuwe recepten. en toen aten we dat biefstukje na een maand of zo, maar het smaakte echt niet meer, en ik kon alleen maar aan de koe denken die ik op at...
Laatst bijgewerkt door Sharani op 02-05-18 19:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 19:53

Magrathea
Ik kan me de frustraties van sommige mensen wel vooratellen
Maar Ik ben er flink allergish voor als mensen gaan lopen preken en zeuren
Ik ben ook van mening dat je juist mensen weg jaagt Met dergelijk sektarisch gedrag( en het projecteren van een gedachtengang achter bepaalde beslissingen )
Ook een reden waarom ik absoluut geen lid word van bepaalde groepen
Ik word er namelijk instant super dwars van als ik enigszins het gevoel krijg dat Ze me iets door de strot willen duwen

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 23:13

Hmm nouja naar vleeseters etc. ben ik ook fel hoor. }> }> }>
Al zoveel gezeik mee gehad, dat boeit me dan weer niks.
Maar in zo'n vegan groep verwachtte ik die vijandigheid dus juist niet omdat je daar toch een soort van "onder elkaar" bent, met allemaal dezelfde uitgangspunten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 23:33

Ik vind dat fel zijn naar mensen Die ook vlees eten nogal contraproductief
Daar jaag je mensen alleen maar mee weg
En Ik heb gewoon echt de Schurft aan geevangeliseer
Dat is nu net wat me stoort aan een deel van de vegan community

Ik eet grotendeels plantaardig en ben op weg naar geheel plantaardig
Maar zal mezelf als ik geheel plantaardig zou eten nog steeds geen vegan Noemen :n
Ik ken te veel zure vegans waar ik liever niet bij ga horen :+

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:31

Ik merk ook dat mensen vragen wat ik zoal eet, als ik zeg dat ik plantaardig eet. Terwijl als ik vertel dat ik veganistisch eet, knikken ze alleen een beetje van: oja, ben jij er zó eentje :')

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:36

Net trouwens geluk met boodschappen doen, zowel oatly’s als veggie filet met 35% sticker bij AH. Mindere was alleenstaande de oatly’s eruit gaat, zou juist dat assortiment liever zien uitbreiden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:10

Ah is sowieso heel irritant Met het assortiment
Verloop is echt hoog qua Merken
En ook producten binnen een merk opeens pleite
Bv de vanille rijstnelk van dream opeens weg en in plaats daar van
Een tweede variant naturel in het schap:?
Ik moet voor steeds meer zaken naar de jumbo

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:19

Dat is zo vervelend inderdaad. Nu is het bij onze AH sowieso drama met de vega(n) producten. Terwijl er wel vaak vraag naar is ( hoor ik van mijn kinderen die er werken).

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 22:55

Ik heb hier al lang niet mee gekletst maar wel een vraag! Heeft iemand hier ervaring met een zeer kwalitatief restaurant (michelin erkenning of van gelijkwaardig niveau) waar je je als vegan helemaal begrepen voelt?

Echt fancy pancy dus met veel gangen. Een gelegenheid waar ik geen eens kleding voor heb :') Maar mijn vriend en ik zijn er ingerold en nu zijn we op zoek naar een restaurant, dus ik benieuwd of jullie iets weten!