De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

masja

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:28

Wow dat is een mooi kasje! Maar ja, onbetaalbaar waarschijnlijk. Ik ben benieuwd of ik uit mijn Lidl kasje een beetje tomaatjes kan krijgen. Als dat lukt is het vroeg genoeg om flink te investeren in een grote (dure) kas.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 21:31

Die houten kas is echt práchtig!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:41

ik wil ooit als ik de loterij nog eens win, een grote metalen victoriaanse kas <3

maar verder houd ik het ook simpel hoor, dit jaar alleen een paar tomaten en wat pepers in de kas (de late soorten) en weer een poging zoete aardappel en watermeloen, de rest moet het echt buiten gaan redden :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 22:29

Ik heb nu ook steviazaadjes. Ik heb even gegoogled, maar dat is wel lastig om te zaaien. Ik heb nog een blok cocopeat, dar zaai ik het in, vermengt met scherp zand. En dan maar warm houden. Lijkt me wel erg leuk als t lukt!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:23

Mooie kas. Vrienden van ons hebben ook iets in die richting maar dan vele malen groter en rond. Heel mooi. Maar tuin is haar passie (ze heeft ook echt een enorme tuin die ook open staat voor bezoekers; heel erg mooi) en hij is timmerman. Ze hebben hem dus zelf ontworpen en gemaakt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:52

Dat lijkt me echt gaaf als je zoiets zelf kan maken!
Wij zijn van plan om achter het huis een grote tuinkamer te maken. Een beetje dit idee:
Afbeelding
<3 Maar dat is nog toekomstmuziek.

Mijn bloemkool en broccoli zaadjes willen nog niet zo.. ik denk dat die het toch wat te koud hebben op mijn slaapkamer.. Ik had eigenlijk graag eens wat echt vroege bloemkool willen hebben, maar dat wil nog niet zo. Zouden ze die bij kwekerijen gewoon kunstmatig licht geven?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:54

Zoiets lijkt me ook nog wel eens gaaf, een serre aanbouwen waar je lekker in kan zitten en ook lekker wat groen kan zetten.

Alleen wel erg zonde van onder glas kweken dat je dan zelf water moet gaan geven en beluchten enzo...toch weer meer werk :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 09:55

Ja zoiets zou ik ook wel willen. Maar het zit er hier voorlopig echt niet aan.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 10:40

Annemiek, als je kamer licht genoeg is heb je dan niet meer aan zo'n warmte matje? Vorig jaar vloog de broccoli hier bijna het potje uit. Terwijl er aan die kan van de woning 2-3h direct zonlicht is, maar mijn binnen was het aangenaam warm ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 11:12

Ja klopt, ik ben aan het wachten op mijn warmtematjes, die zijn vorige week besteld :j
Op de zakjes stond een kiemtemperatuur van 13 graden, dus had gehoopt dat ze zonder matje ook zouden groeien!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:32

Ik heb mijn peter pepers binnen :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:44

Die kassen machtig mooi. Maar ja dat geld ervoor ook.

Hier al een beetje begonnen met voorzaaien, peterselie (2soorten), rucola en krulsla binnen. Het muurkasje is aan het opwarmen, de bakjes zijn al voorzien van zaai en stekgrond. Maar het is me nog net te koud daarin. S nachts duikt de temperatuur naar 2 graden. De overwinterplanten doen het wel goed, de aardbei en venkel lopen al uit. Zelfs de vergeten :o broccoli plantjes beginnen nu wel wat te doen en te groeien. Vorig jaar wilden ze niet groot genoeg worden dus laten staan.

De bakken aan de zijkant staan al lang klaar maar daarvoor is het nog te vroeg. En er moet een kipveilige heining omheen. Maar die komt vrij als we aan het terras gaan beginnen.

Wel moeten mijn aardbeien verhuizen. De halve tuin gaat weer overhoop, de indeling zint ons nog niet en er waren twee struiken gesneuveld afgelopen "winter". Nu kunnen we bij de keukendeur de boel helemaal doortrekken naar achter kwa terras. Alleen staan er wat fruitboompjes en aardbeien in de weg dan. De aardbeien komen op de plek waar ik al eerder groente heb gehad. Maar die ruimte hadden we nodig voor de kipjes en hout. Dat komt weer vrij omdat het hout op is en de kipjes dan pech hebben voor dat stukje. Is 3 bij 3 en ligt netjes beschut, alleen wat droog maar voor aardbeien geen probleem.

De fruitboompjes verhuizen naar rechtsachter, daar staat nu de tafel maar we zitten daar niet graag. Is nu grind met worteldoek, dat gaat weg en gaan we poging doen met graszoden waar de fruitboompjes op komen te staan. Een achterste verhoogd deel wordt dan voor de kipjes zodat ze daar hun geliefde overkapinkje en extra nachthokje krijgen. Ernaast past dan nog de nectarineboom, tenzij die niet wil verplaatsen dan mag die blijven staan in het terras voor wat schaduw.

Is wel wat werk, aardbeien verplaatsen, 5 kleine fruitboompjes, 2 struiken verwijderen. Twee nachthokken verplaatsen, een overdekte ren. Worteldoek en grind weghalen/verplaatsen, boompjes overplanten, graszoden leggen. En daarna alles vlakken, worteldoek erin en een mooie grind/bomschors oid aanschaffen, terras wordt dan 3 bij 10 achter het huis. *\o/* genoeg voor tafel, pizzahoutoven, eventueel een prieeltje die we nog hebben liggen van hout met doek.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:55

Zo, dat wordt een hele klus zeg!!
Een pizzakachel <3 dat vind ik zo gaaf! Dat staat ook nog op mijn verlanglijstje.

Bomen en planten verhuizen zou ik idd niet te lang mee wachten, die kunnen volgens mij het beste verpot worden als ze nog niet in bloei staan.
Ik ga volgende week een nieuwe kersenboom halen, eentje is vorig jaar gesneuveld. De rest heeft het allemaal overleefd :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 16:37

8nnemiek schreef:
Zo, dat wordt een hele klus zeg!!
Een pizzakachel <3 dat vind ik zo gaaf! Dat staat ook nog op mijn verlanglijstje.

Bomen en planten verhuizen zou ik idd niet te lang mee wachten, die kunnen volgens mij het beste verpot worden als ze nog niet in bloei staan.
Ik ga volgende week een nieuwe kersenboom halen, eentje is vorig jaar gesneuveld. De rest heeft het allemaal overleefd :D

Ik ben ook een kers aan het zoeken :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:35

Waar woon je? In Nederweert verkopen ze oude fruitbomen van een boomgaard die ermee stopt. De jongere bomen (tot 10 jaar) voor 20 euro en oudere iets duurder. Echt prachtige bomen en hartstikke goedkoop. Ik heb er vorig jaar twee pruimenbomen, drie kersenbomen en een appelboom gekocht.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:44

Da's geen geld. :wow: Jammer dat ik te ver weg woon. ^) Een paar pruimen en kersen er bij zou ik niet erg vinden O:)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:02

Idd, echt geen geld, daar kun je wel een stukje voor rijden :D
En echt mooie, grote bomen, heel mooi grillig van vorm. Eens zien of ik nog een foto heb van de tuin..
Ik had er graag nog wat meer, maar ik heb er verder geen plek voor :+

Edit; een foto van een pruimenboom en een kersenboom vorig jaar net na het planten:
Afbeelding

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:49

8nnemiek. Hoe groot worden die Boompjes?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 19:45

8nnemiek schreef:
Waar woon je? In Nederweert verkopen ze oude fruitbomen van een boomgaard die ermee stopt. De jongere bomen (tot 10 jaar) voor 20 euro en oudere iets duurder. Echt prachtige bomen en hartstikke goedkoop. Ik heb er vorig jaar twee pruimenbomen, drie kersenbomen en een appelboom gekocht.

10 km ten noorden van Utrecht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:06

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 20:09

8nnemiek schreef:
Dat is wel een stukje rijden ja..
Dit zijn de bomen:
http://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-ter ... ousPage=lr
Cindeh, je kan ze groot laten groeien, maar ik doe ze zelf elk jaar snoeien zodat ze vrij klein blijven. Dan dragen ze ook beter schijnbaar.

Geen optie :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:54

Balen, ben op zoek naar koolraap, moet ik alleen daarvoor online bestellen -O-
Of ik moet de welkoop nog proberen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 10:36

Gaaf zeg die bomen :oo

Maar is dat geen enorme wortelkluit die je in moet graven dan met bomen die al zo oud zijn, en overleven ze dat wel...? Hoe lang geven ze eigenlijk fruit en hoe moet je ze onderhouden om er nog lang goed van te kunnen oogsten...dat soort dingen. En kun je ze ook "laag" houden of.... nouja ik krijg er best veel vragen van maar ik wil wel graag nog een fruithaag planten hier als we eindelijk zover zijn met de tuin :j

Vorig weekend het 1 en ander voorgezaaid van broccoli, bloemkool, bietjes en bonen.
Gewoon in het raamkozijn, vensterbank op het zuiden, bakje met een plastic kap er overheen.

Vanochtend de eerste plantjes te zien *\o/*

De broccoli heeft gewonnen, die staan alle 4 netjes 1-2 cm boven de grond.
Een paar bonen beginnen voorzichtig te komen, er ontstaat een soort molshoopje boven :+

Van de rest nog geen teken van leven :P

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 12:38

nou kreeg weer geen mail dus moest maar weer veel bij lezen.

hier groeit eigenlijk alles gewoon ouderwets in de potgrond en verpot het af en toe. doe alles zo,peultjes komen alweer op in de kas. en de afrikaantjes die ik voor gezaaid heb doen het fantastisch en de stokrozen gaan ook wel goed.

Ik ben erg aan het dubben of ik toch na vorig jaar weer een moestuintje neem. ik denk namelijk dat ik het erg gaat missen maar eigenlijk wil ik mijn zoon erbij betrekken. die mist het helemaal erg. En dat vind ik heel naar. ga het straks met mijn man erover hebben wat hij vind. wil dan wel zo klein mogelijk omdat het lichamelijk eigenlijk te zwaar is. ik dacht dan aan 50 vierkante meter en dat te delen met mijn zoon.

eerst met mijn man overleggen en dan maar contact opnemen met de moestuin of er uberhaubt plek is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:58

De bomen hadden geen enorme kluit. Bij zo'n bedrijf krijgen ze speciale voeding om zo veel mogelijk vruchten te dragen en zo weing mogelijk blad en wortel, dus de kluit is zo klein dat ie gewoon in een emmer zou passen := eentje had zelfs alleen één wortelstokje van hooguit 40 cm lang := je moet ze in een grond zetten met veel compost, het eerste jaar enorm veel water geven, en ik heb ze allemaal een flinke hand beendermeel gegeven voor de wortelgroei. Ze hebben het allemaal gered, behalve die kers. Degene met het kleine worteltje heeft zelfs enorm veel appels gegeven!
Ik neem aan dat ze blijven dragen zo lang de boom gezond is, en ze kunnen makkelijk een jaar of 40 worden. In de herfst of lente snoei je ze in de goede vorm en grootte, en dat zorgt er dan ook weer voor dat ze goed blijven dragen. Je kan ze gewoon klein houden inderdaad. Die van mij laat ik ook niet te groot worden.. wil wel wat zon in de tuin houden.