Sorry was in de war, zie nu met de iens versie degene die je bedoelt. Deze is wel oké, was vroeger een AYCE wok. In de stad zit nog Yuki, dat is degene die ik bedoelde waar je beter niet heen kan gaan.
Veel plezier vanavond
Anoniem
Geplaatst: 23-06-15 13:20
Ik kom even inbreken, ben al een tijdje sushi verslaafd! Misschien een tip voor de mensen op de gezonde Tour, ik vind het iig ook onwijs lekker. Quinoa sushi! Heel snel te maken ook en ideaal als lunch.
Ik mist in het lijstje bovenaan in het topic trouwens Neri Sushi in Breda, geen ayce en Mai Delicious in Etten-Leur (op maandag avond onbeperkt all you can serve). Zijn beide aanraders!
Is heel erg tegen de Japanse gedachte van Sushi in in Japan zal je het niet zien net als bijvoorbeeld wasabi in je sojasaus oplossen
Dat vind ik nou juist superrrrrr lekker haha Zo pittig mogelijk hihi...
In sommige restaurants krijg je ook van die 'slappe' wasabi. Die kan je dan gewoon nog puur eten. Vind ik niet te doen... Het moet echt goed pittig zijn
Ik had de reactie verwacht van in sushi hoort rijst het was eigenlijk ook tegen mijn principe in om het te maken, maar het is zo snel gemaakt en zo lekker voor lunch! Ik ben geen held met rijst koken, dit is zo gelukt en kan bijna niet mislukken. Dan maar soms vloeken in de kerk
Anoniem
Geplaatst: 23-06-15 13:50
Voor de geinteresseerden, het is best bijzonder om te lezen hoe verschillend Nederlanders en Japanners met eten omgaan met dank aan Sushi-San.nl
In Japan heb je ook geen uramaki's, die zie je hier ook veel
Ik krijg vrdorie steeds meer zin in sushi
---
Eten met stokjes:
Prik nooit met je stokjes in de gerechten om ze zo op te eten.
Wrijf niet je chopsticks over elkaar om mogelijke splinters te verwijderen. De restauranteigenaar zal dit als een belediging zien. Je moet er vanuit gaan dat hij voor chopsticks met een goede kwaliteit heeft gezorgd.
Gebruik de stokjes niet om schotels te verschuiven en wijs niet met de stokjes naar de verschillende gerechten bij het beslissen welk gerecht je zult nemen.
Pak geen etenskom met de hand waarin je ook al je eetstokjes hebt.
Zet de stokjes nooit verticaal in de rijstkom. Zo wordt namelijk voedsel geofferd aan de voorouders.
Wanneer je van een gezamenlijke schaal sushi eet, pak je een stukje sushi met de achterkant van je chopsticks. Voor het opeten gebruik je de andere kant.
De chopsticks rusten met de punt op een legger. Ze liggen evenwijdig aan de tafelrand met de punten naar links.
Pak nooit een Sushi aan met je eetstokjes
Sojasaus
Sojasaus giet je nooit over je sushi. Het is een dipsaus, geen ‘gietsaus’.De rijst dip je nooit in de sojasaus. Je dient de topping van je sushi in de saus te dompelen. Bij Nigiri’s gaat dit overigens makkelijker dan bij Uramaki’s. Maar goed, de Japanners eten zelf dan ook geen Uramaki’s.
Soms kiest de sushichef ervoor om zelf de toppings van de sushi te marineren. Dan gebruik je geen sojasaus meer, maar eet je de sushi direct op.
Meng geen wasabi in je sojasaus. Japanners serveren traditioneel eigenlijk sowieso geen wasabi naast de sushi, maar verwerken deze er al in. Alleen dan wordt de sushi gegeten zoals de chef dit heeft bedoelt.
Drinken bij het eten
Vul tijdens het eten nooit je eigen glas bij. Dit wordt als onbeleefd gezien. Het is in Japan gebruikelijk dat de tafelgasten elkaar steeds bijschenken.
Begin pas met drinken wanneer alle tafelgasten zijn ingeschonken.
Voordat je begint met drinken proost je door ‘Kanpai!’ te zeggen.
Proost in ieder geval nooit door ‘chin chin’ te zeggen. De Japanners gebruiken dit om mannelijke geslachtsdelen mee te duiden.
Nog een paar dingetjes
Bestel nooit meer dan je op kunt. Japanners houden niet van verspilling. Bestel liever in meerdere rondes in plaats van direct schalen vol met sushi.
Geef geen fooi. De restauranteigenaar zal dit als een belediging zien. Je zegt er eigenlijk mee dat hij zijn personeel te weinig salaris betaalt.
Een Japanner geef je geen hand, maar je maakt een buiging. Mannen houden hierbij de armen gestrekt langs het lichaam hangen, vrouwen houden hun armen hierbij vóór hun lichaam.
Voordat je gaat eten zeg je ‘Itadikimasu’ (eet smakelijk).
Na het eten zeg je ‘Gochisousama deshita’ (bedankt voor het eten).
Misosoep drink je uit de kom, alsof het een beker is. Gebruik chopsticks om de grotere ingrediënten eruit te vissen en op te eten.
Snuit nooit je neus in het openbaar. Japanners vinden dit erg onbeleefd. Je neus snuiten aan tafel is echt een ‘no-go’.