de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:25

ikkeniet schreef:
idylle schreef:
Wat voor grond gebruiken jullie om je moestuinbak mee te vullen? En hebben jullie je houten bakken nog ergens mee bewerkt tegen het rotten, of een bepaalde bekleding aan de binnenkant gegeven tegen het rotten?

Ik heb een aantal betonnen bakken staan, en die vul ik eerst met 1/3 compost of paardenmest,
dan 1/3 oude aarde van vorig jaar en dan 1/3 verse moestuingrond.

Ik ben bijna klaar met een houten bak van steigerhout, alleen nog de bodem erin schroeven, dan doe ik daar dik landbouwplastic in. Het liefst uit 1 stuk. Zodat er niet zoveel water kan weglopen.
Onderop 1/4 hydrokorrels, 1/4 compost of paardemest, 1/4 oude aarde, 1/4 verse moestuingrond.

Dit doe ik al een paar jaar, en het bevalt me een stuk beter dan op de knietjes in de klei wroeten.

Heb gisteren en vandaag pas mijn eerste dingen gezaaid.
Sla, bietjes, uien, wortels, aardappel en spinazie.
En werk gedeeltelijk via de makkelijke moestuin methode.
Mijn bakken staan in die app en iedere dag krijg ik dan bericht wat er moet gebeuren.
bv water geven, onkruid wieden. Het is een mooi geheugensteuntje.

Super handig! Ik heb de app inmiddels gedownload, maar nog geen moestuin _O-
Zonder gekheid, ik heb vanavond m'n pallet randen opgehaald en hoop deze zondag een plekje te kunnen geven. Manlief neemt worteldoek mee, dan moet ik alleen nog afdekzeil (of misschien ook landbouwplastic) hebben en dan kan ik hem gaan vullen. Hmmm, paardenmest, gaat dat niet stinken? Ik denk dat ik er gewoon helemaal moestuingrond in ga doen, maar dat moet ik nog bedenken.

Marcella

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:57

Dan ben je heel veel zakken nodig. Gaat behoorlijk prijzig worden dan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 22:02

Zelf mix ik potgrond met paardenmest, ik ruik er echt niks van en mijn man die niet van de paarden is ruikt het ook niet.

Vorig jaar heb ik een stuk gras omgetoverd tot moestuin door het af te dekken met karton en daarop alleen maar tuinmest, nu zo'n drie kwart jaar later lijkt de grond super goed te zijn, vol met wormen en de peulen groeien heel snel. Maar dat is niet aan te raden als je het gelijk wil gaan gebruiken.

Bij binnen voorzaaien lees ik ook vaak over van alles en nog wat, maar alles komt heel prima op met gewoon potgrond. Gebruik binnen nooit iets anders. Het een of ander zou vast extra kunnen helpen, maar vind ik zonde van mijn geld nu dit zo prima gaat.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 23:00

Ik merk helemaal niet van geur van de paardenmest.
En bij het vandaag de bakken weer opnieuw vullen, zag ik ook dat de mest en stro van vorig jaar helemaal vergaan was.
Als je de bakken alleen maar gaat vullen met moestuingrond ben je echt een vermogen kwijt.
Ik ben ook wel even gaan rondkijken waar ik een beetje goedkoop aan deze grond kon komen.
Bleek uiteindelijk bij de lokale landbouwwinkel te zijn. En niet bij de Ranzijn, Intratuin of Welkoop.
Nu betaalde ik voor 60liter iets minder als bij hun voor 40liter.
En ik heb toch 10zakken gekocht. Dus hou geld over om meer leuke zaden, kruiden of een fruitboompje te kopen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 23:13

Dorine92 schreef:
Malenka schreef:
Zeker veel gedoe en daarom alleen plek voor dingen die veel gedoe waard zijn. Ik ga geen citrus bomen kopen bij de Aldi bijvoorbeeld. Maar ik wil bijvoorbeeld wel graag een mooie vruchtdragende passiebloem in de kas kweken.

Leuk hoor! Heb je al vijgen trouwens? Ook zeer de moeite waard

:o alweer vergeten!

Ja, ik heb twee hele kleine vijgen. Ik hoop eigenlijk nog een keer een grote voor een klein bedrag te vinden. Deze schieten niet zo op... (Soms is geduld hebben zo moeilijk)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 00:03

Doe eerst gewoon een laag van paarden en koeienmest (beter niet alleen paardenmest) en dan aanvullen met potgrond/compost (niet teveel compost) van 5/10 cm. Ruik je niks van de mest ook.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 01:26

Malenka schreef:
Dorine92 schreef:
Leuk hoor! Heb je al vijgen trouwens? Ook zeer de moeite waard

:o alweer vergeten!

Ja, ik heb twee hele kleine vijgen. Ik hoop eigenlijk nog een keer een grote voor een klein bedrag te vinden. Deze schieten niet zo op... (Soms is geduld hebben zo moeilijk)

Zonde van het geld. Een grote krijgt eerder een terugval. Beter even wachten op deze. Let maar op, gaat heel hard ineens. Als je geen geduld hebt neem dan een japanse wijnbes, dormanbes, of een apart frambozenras, of plant allerlei rassen bosaardbeitjes. Dan heb je gelijk het zelfde jaar nog vruchten

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 08:38

Als je niet aan mest kunt komen (of zoals bij mij, de compost nog niet klaar is, je net verhuist bent en nog niet goed weet waar je daar aan kunt komen) en je wel alvast bakken wilt kunnen vullen, is het misschien voordeliger om direct een kuub in een big bag te laten komen. Is ook prijzig hoor, maar ben je wel in 1 keer klaar. En scheelt een hoop afval. De big bag heb ik herbruikt als aardappelzak.

Goede ervaringen met https://www.bio-kultura.nl/ Die is niet goedkoop, voordeel vind ik dat er vrijwel geen ongewenste zaden in de tuinaarde en compost zitten. Ik heb nog nooit zo weinig onkruid in mijn moestuin gehad.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 18:47

Mijn bestelling van Vreeken's zaden is binnen. Ik ben blij! Bijna alles kan in april of mei rechtstreekse buiten gezaaid worden. Dus het kan nog prima. Maar ik moet nu wel even doorwerken. := Ik had er niet meer op gerekend namelijk.Afbeelding

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 20:17

Bedankt voor al het meedenken! Kan ik ook konijnenmest gebruiken? :o

Dit is hoe het gaat worden, maar doe ik 4 losse bakken (20 cm hoog, zie linker op de foto) of doe ik er 2 op elkaar en heb dan dus 2 bakken (van 40 cm hoog, rechter op de foto)?Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 20:21

Of twee lage en 1 hoge? Hoge zijn oa fijn voor de wortels :D

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 20:38

idylle schreef:

Ja, maar niet verse.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:01

Kaka schreef:
idylle schreef:

Ja, maar niet verse.

Konijnenmest is koude mest, het kan dus zo uit het hok bij je planten, echter als je er in wil zaaien zal je het moeten mengen met bv potgrond, anders hebben de wortels nergens grip op en je zaden kunnen makkelijk te diep zakken om te kiemen. Kijk wel wat je bij je mest hebt zitten ivm onkruid zaden of graszaden die ook graag groeien in zulke grond. Enkel gehakselde bodembedekking + keutels zal geen probleem zijn, hooi er bij mogelijk wel.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:04

moonsparkle schreef:
Of twee lage en 1 hoge? Hoge zijn oa fijn voor de wortels :D

Ohh dat is ook slim ja!

Is er nog iets anders als mest waarmee je kan vullen en wat niet zo duur/gratis is?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:20

Konijnen mest is zelfs zo'n beetje de beste mest die je kunt hebben voor je moestuin. Zeker gebruiken!

En de meeste planten wortelen 25 tot 40cm diep. Ik zou dus twee randen gebruiken als je het niet op de volle grond zet.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:22

Malenka schreef:
Konijnen mest is zelfs zo'n beetje de beste mest die je kunt hebben voor je moestuin. Zeker gebruiken!

En de meeste planten wortelen 25 tot 40cm diep. Ik zou dus twee randen gebruiken als je het niet op de volle grond zet.

Kan dit dan gemengd met stro en zaagsel, of komen er uit het stro ook zaden die opkomen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 21:30

Bladafval (wel even controleren wat wel en wat niet mag) en zelfde geld voor takafval. Bepaalde soorten worden afgeraden wegens bepaalde stoffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 22:03

Ik zou geen zaagsel gebruiken ivm verzuring van de bodem :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 22:43

Oehh, ik ben helemaal enthousiast! Leer al super veel van jullie, hartstikke fijn! Ik ga me eens inlezen op blad afval en stro. Super bedankt!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 23:02

Moestuin schreef:
Ik zou geen zaagsel gebruiken ivm verzuring van de bodem :)

En dat het verteren daarvan (zaagsel) ook weer voeding weghaalt van je planten

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 09:02

Een vraag over basilicum.

Welke soort raden jullie juist wel of niet aan voor pesto? De keus is te groot :D :o

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:49

Zijn mijn tomaten verbrand? Ik heb ze een paar dagen geleden een paar uur buiten gehad rond eind ochtend. Zon stond er wel op.
Afbeelding
Afbeelding

En over konijnenmest, moet dat ook gedroogd zijn en zo ja, hoe lang?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 11:53

Konijnenkeutels zijn al droog (en daarom trekken ze ook wat vocht aan, wat meer vocht bij je planten oplevert. De urine schijnt ook te werken als pesticide (geur o.a.), maar of dat ook werkt als het geabsorbeerd is door je bodembedekking weet ik niet.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 12:07

Dus even voor mijn eigen duidelijkheid. Konijnenmest kan vanuit het hok, zo bij de grond in. Het mogen dan alleen keutels en urine met stro zijn. Dus geen hooi (ivm onkruid groei) en geen zaagsel ( ivm zuren en opname van voeding voor de planten)
Kan het eventueel gemengd met hennepvezel, of is dit ook niet aan te raden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-21 12:14

Hennepvezel kan ook, maar ik moet zeggen dat dat hier wel vaak begint te groeien. Er zit daar blijkbaar toch nog iets van zaad in of dergelijke.

Konijnenmest mag van het hok zo de moestuin op.