De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sweetsox

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 12:14

ook nog nooit geprobeerd. dit jaar voor het eerst geen aardappels denk ik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 15:21

Ik heb een stuk in de wei omgeploegd voor aardappels dit jaar :j en voor de aardperen en zonnewortels of hoe heten ze ook alweer.. En misschien voor de zoete aardappel, maar daar zou ik dan de tunnel overheen moeten zetten.

Gisteren nog bij de Action geweest voor tuinspulletjes.. hadden ze daar ook toevallig super mooie gistingsflessen :D <3 Voor maar 4 euro ook nog.
Afbeelding

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 17:54

Dan kan je flink aan het werk en veel oogsten straks.
ik ga netten over mijn bak maken want er zitten katten in. En dat vind ik een hoor idee.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:33

Ik heb een halve vuilniszak vers gelegde mest :D dus wij kunnen morgen aan de slag. Blaag was niet zo heel erg blij met mij hihihi.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:22

annemiek , hoe groot zijn die flessen ?

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:26

leuke flessen zijn dat!

Hier groeien de tomatenplantjes ook al goed. Alleen dit jaar wat ieler dan anders..

Ik hoop dat ik ook op tijd met de moestuin kan beginnen. We hebben een huis gekocht met redelijk wat grond aan, maar we zijn momenteel vooral binnen bezig. Hopelijk als we erin wonen wat meer tijd!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:36

Ik hoop op een goede oogst ja! Het stuk voor de aardappelen is zo'n 6 bij 2 meter, dus daar kan ik genoeg planten kwijt :)

De flessen zijn niet heel groot; 4 liter, voor zo'n 5 flessen wijn per kan.. een mooie maat om mee te beginnen :)

Leuk Madeliefje! Om te beginnen kun je natuurlijk gewoon wat voorgekweekte plantjes kopen op de markt of bij het tuincentrum, dan heb je er minder werk aan en kun je toch al wat oogsten aan het eind van het jaar :)

Madeliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:03

Ja dat was ik al deels van plan, tijd heb ik er helaas niet voor om ze allemaal zelf op te kweken. Maar wel mijn tomatenplantjes en paprika kweek ik zelf. Ik ga ze in grote bloempotten tegen de zuiderkantmuur plaatsen. ajuintjes heb ik ook al geplant in grote potten met glas over tegen de regen!

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 20:52

Dan zijn jullie al lekker bezig toch. Dit weekend geen tijd. Volgend weekend weinig tijd maar denk dat ik het probeer te doen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 21:10

Wat een activiteit hier allemaal!
Ik heb mijn zaadjes van Vreeken binnen *\o/* Nu nog tijd en puf vinden om hierbinnen vast wat te gaan zaaien.
Ik kreeg bij mijn zaadjes een verrassingszakje gratis, dit zijn sierkalebassen. Hier heb ik echter geen ruimte voor, dus als ik iemand er blij mee kan maken?

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:17

Koffiedrap helpt perfect tegen katten, hoe verser de drap hoe beter ~~}> Ik heb vandaag bij de Lidl zaad gehaald. Nu heb ik 4 zakjes met bonen, bietjes, snijbiet, zonnebloemen, tomaten, augurken.

Wie gebruikt eierdozen om het zaad in op te kweken? Ik heb laatst bonen op de koffiefiltermethode laten ontkiemen. Van de 10 bonen is er eentje ontkiemt :') De rest doet niks *humhum* En de 9 andere bonen, die in de aarde zaten, zijn op 1 na allemaal verrot |o
Hebben bonen toevallig een boven en onderkant waar je rekening mee moet houden? Ik wil boontjes ipv frustraties.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 08:34

Waren de bonen wel nog goed? Vreemd hoor, bij mij kiemen bonen heel gemakkelijk. Misschien zijn ze wat groot voor de koffiefiltermethode, maar in een bakje met vochtig keukenpapier doen ze het meestal super!

Is er toevallig iemand die snoeptomaatjes heeft, en een paar zaadjes wil ruilen? Vriendlief wilde ineens een plantje met snoeptomaatjes erbij :Y)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:21

Gewoon een lekker tomaatje uit de winkel uitknijpen, dan heb je prima zaad en je weet meteen zeker dat je een lekker tomaatje hebt :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:39

Ik heb nog een zakje tiny tim liggen, een lage kerstomaat. Volgens de verpakking een zoete, middelgrote kerstomaat. Als je dat een snoeptomaat vind, stuur me dan je adres maar dan stuur ik wat op :j.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:02

Ik ga vandaag ook de tuin in, en meteen een plekkie maken voor mijn sugar snaps en peultjes. Alles meteen bemesten en vegen en snoeien en en en en afijn, blaag is weer blij met mij!!

Dan nog even overzichtje maken voor mezelf wat ik waar wil hebben, en dan kan de pret gaan beginnen als het warmer wordt. Binnen voorkweken doe ik niet, geen goede plaats ervoor.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:14

8nnemiek schreef:
Waren de bonen wel nog goed? Vreemd hoor, bij mij kiemen bonen heel gemakkelijk. Misschien zijn ze wat groot voor de koffiefiltermethode, maar in een bakje met vochtig keukenpapier doen ze het meestal super!

Zou zo maar kunnen. Ik heb de bonen gekregen van iemand, die ze blijkbaar weer van een ander had.

Ik had ze eerst in een bakje met vochtig keukenpapier, deed na 5 dagen nog niks. Dus toen overgezet in het koffiefilter, omdat het vochtige papier snel opdroogde. Daar had ik eerst de schuld aan gegeven. Toen, diezelfde bonen, nog 4 dagen met het koffiefilter, met als resultaat 1 minimaal ontkiemde boon. Dus de rest van de koffiefilterbonen heb ik weer terug gezet. Misschien tegen beter weten in :=
De grootste/ dikste bonen zullen de grote hebben van een 20 eurocent muntstuk. Valt toch mee?

Naja... dus jij zegt nog een keertje proberen met de koffiefilters? Hoe nat maak jij die filters? 'Zeik' nat of dat ze vochtig aanvoelen. Het viel mij namelijk op dat de filters gedurende het kiemproces droger worden. Misschien dat de nattigheid de eerste dagen ook een rol heeft gespeeld in het ontkiemproces. Zucht, en ik maar denken dat boontjes zo makkelijk waren :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 12:36

Boontjes zijn volgens mij echt super makkelijk.
Vorig jaar had ik gewoon wat potgrond, zaad erin, vochtig houden en binnen een week was er van alles op.
De 2e lichting heb ik rechtstsreeks buiten in de grond gedaan toen.
Denk dat er wat mis is met het zaad, want bonen gaan volgens mij goed bij zelfs leken.

Zo, het zonnetje schijnt goed buiten, straks even de tuin in.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:03

Wat zonde van je bonen! Ik zou ze op watten leggen, dat deden we vroeger altijd. Geen idee of dat nu nog de 'handigste' manier is, ik ben nog maar een beginner ;)

Vandaag heb ik de grond van mijn toekomstige moestuin omgespit. Straks even naar de pony's en dan neem ik gelijk mest mee om over de aarde te leggen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 18:47

Bedankt voor alle tips rondom de meloen zaadjes.
Heb ze nu op de verwarming gezet om te kiemen en binnen 2 dagen zijn alle zaden wel aan het kiemen, daar waar ze de afgelopen 10 dagen niets gedaan hadden.
En de eerste tomaten en komkommer plantjes steken nu de eerste groene stukjes boven de grond.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 21:06

Mijn piemel peperzaadjes gaan morgen op de post, lees ik net :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:47

hier gaan de bonen gelijk de grond in, eerst in pot om daarna uit te zetten, of dalijk direct buiten
die komen over het algemeen toch wel op , zonder grond laten kiemen etc vind ik bij bonen te veel werk,

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 09:25

jeu wat gaan jullie snel. Kan het niet bijhouden.

Boontjes zouden iig normaal gesproken makkelijke moeten gaan, want ik ben een superleek en tuindummy (niet te verwarren met tuinkabouter) en had vorig jaar toch fijne boontjes.

Tomatenplantjes zien er goed uit... heb hier twee grote plantjes voor het raam staan, uit zaadjes van tomaatjes uit de supermarkt. hihi.

Heb nu ook zaadjes van een squasch.(eruit gehaald dus) Kijken of die ook iets doen.

Bij de lidl hadden ze hier geen zaadjes, helaas. Heb ze elders gehaald.... van alles wat. Maar ik kan pas later dan in nl inzaaien. Maar wellicht volgend weekend of zo alvast een deel binnenshuis voorkweken.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:11

Jeej! Wij hebben gisteren ons koude kasje in elkaar gezet en zijn begonnen om de bakken te maken.
22 maart krijgen we compost vanuit de gemeente (kun je 1x in de 2 jaar gratis afhalen) dus dan hebben we vast lekker een mooie bodem in de bakken. Hopelijk kom ik nog bij een MMM punt in de tussentijd.

Het kasje hebben we op de volle grond gezet. Hier hebben we eerst nog wat oude stalmest en kippenmest doorheen geschept.

Ik zit er aan te denken om vast wat radijsjes te zaaien.

Wat hebben jullie al in de koude kas staan?

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 14:55

Jullie brengen inspiratie met zich mee :))
Gaande weg zijn we ook een ontwerp voor onze eetbare tuin! Heb al veel leuke dingen gevonden :))
Ik ga zo ook nog even kijken bij de lidl. De cherrytomaten zaadjes zitten al in de koffiefilters :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:05

Lekker bezig allemaal hoor +:)+

Ik heb van het weekend ook vast het 1 en ander voorgezaaid.
In bakjes met een kap met luchtschuif. Onderop de MM-mix en daar bovenop fijn vermiculiet zodat de zaadjes in het vermiculiet kunnen ontkiemen en daarna met hun worteltje in de MM-mix wat voeding kunnen vinden.

Hopelijk blijft het weer zo lekker want dan gaan ze daarna linea recta de MM-bakken buiten in :j