Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kaka schreef:Gaaf Dinopino! Ben nu ook heel nieuwsgierig naar het huisVooral omdat we zelf een boerderij aan het verbouwen zijn.
Kaka schreef:Wat een heerlijk huis! Zo leuk, die oude tuinderswoninkjes (ik kom uit bloembollengebied, daar staan nog best wat van dit type woningen)
Dorine92 schreef:Mij hoor je niet klagen nee![]()
Hier ook bollen dus dat klopt wel. Hier woonde de werklui vroeger. Dat schuine gedeelte was eerst een schuurtje, later is er een stenen muur gemaakt en hoorde het bij het huis. Het was namelijk van oorsprong gewoon een huis met een normaal puntdak
Malenka schreef:Heel erg leuk! En wat een fantastische collectie aan bomen en struiken. Zit je ook op klei?
Ik heb een veel kleinere collectie. Die zal ik straks ook nog plaatsen. Zou je dan suggesties willen geven om die aan te vullen? Ik ben heel benieuwd naar waar je mee zou komen op basis van wat je zelf hebt staan.
Lunameyza schreef:Wat een leuk huis! En wat leuk dat de oude boer soms nog komt kijken![]()
De wc ziet er opvallend gezellig uit
Malenka schreef:Leuk Idylle, een beetje inventief zijn is een goede eigenschap voor iemand die tuiniert. Goede eerste stap dus!
Dorine, het is een flink project. Maar heerlijk! Door de paarden in de tuin te integreren heb ik niet heel erg veel ruimte voor bomen. Maar ik heb nog wel wat plekjes over.
Mijn huidige collectie:
Appels;
Ananas Reinet
Rode ijzerappel
Wellant
Red love
Ingrid Marie
Inheemse wilde
(Ik denk niet dat ik nog meer appels wil)
Peren;
Doyenne de Merode
Kruidenierspeer
Shinko (Japanse)
(Ik wil denk ik nog een roodvlezige maar weet niet welke)
Kweepeer;
Aromatnaya
(Hier mag er nog wel een bij denk ik)
Pruimen;
Reine Claude d'oullions
Hauszwetse
Blauwe Franse zaailingen rasloos
Kersen;
Varikse zwarte
Udense Spaanse
Bessen;
Zwarte bes inheens
Rode aalbes inheems
Witte aalbes
Kruisbessen inheems en gekweekt waarvan ik de naam niet meer weet
Blauwe bes
Roze blauwe bes
Japanse wijnbes
Honingbes
Diverse bramen en frambozen en kruisingen waarvan ik niet meer weet welke het zijn.
Verder;
Witte en zwarte moerbei
Aardbeiboom
Cornus Kousa
Gele kornoelje (inheems)
Tamme kastanje (inheems)
Parasol den
Pecan
Wilde perzik zaailing
Amandel Robijn
Ik wil er graag perzik, nectarine, paw paw (X2), abrikoos en citrus bij. Mogelijk een rode peer en een kweepeer. Ik denk ook over olijfwilg maar die is weer erg giftig voor de paarden voor zover ik weet dus dan moet ik daar een veilige plek voor vinden. Alles waar echt goede ervaringen mee zijn is welkom aan tips.
Prairy schreef:Dorine, klopt het dat je veel uit het Oostblok gehaald hebt aan planten? Ik ben wel erg benieuwd waar je jouw plantgoed allemaal vandaan hebt Ivm onze nieuwe plannen
Ik heb mijn laatste plantgoed bij country Winery (voedselbos jipkeshof) gekocht.
Malenka schreef:Wind in de wilgen en Country winery staan inderdaad op mijn lijstje om in de zomer te bezoeken en in het na en voorjaar te kopen.
Ik zal de genoemde soorten eens nazoeken.
Mbt de citrus: we krijgen aan huis op het zuiden ook een kas/serre van 3x9 meter en (ik geloof) 2,80 hoog. Daar zou ik dus voor kleine bomen in pot ruimte kunnen maken om ze 's winters binnen te zetten. Onze oranjerie.
Malenka schreef:Zeker veel gedoe en daarom alleen plek voor dingen die veel gedoe waard zijn. Ik ga geen citrus bomen kopen bij de Aldi bijvoorbeeld. Maar ik wil bijvoorbeeld wel graag een mooie vruchtdragende passiebloem in de kas kweken.
idylle schreef:Wat voor grond gebruiken jullie om je moestuinbak mee te vullen? En hebben jullie je houten bakken nog ergens mee bewerkt tegen het rotten, of een bepaalde bekleding aan de binnenkant gegeven tegen het rotten?