de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:04

Gaaf Dinopino! Ben nu ook heel nieuwsgierig naar het huis :o Vooral omdat we zelf een boerderij aan het verbouwen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:07

Klinkt als een fijne plek!

Ideaal je bomen tijdelijk parkeren in de volkstuin. Zo hebben wij dat nu ook. Alle vaste planten en fruit in de volkstuin. Als we dan van huur naar koop gaan, hebben we iig al een deel fatsoenlijke planten om mee te nemen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:07

Lunameyza schreef:
Oh wauw dat klinkt heel fijn! Je hebt mij al jaloers bij het woord balkenplafond :') Erg gaaf daarbij dat je zo veel plek hebt voor een moestuin :)

Balkenplafonds zijn ook leuk :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:03

Kaka schreef:
Gaaf Dinopino! Ben nu ook heel nieuwsgierig naar het huis :o Vooral omdat we zelf een boerderij aan het verbouwen zijn.

Het is natuurlijk een moestuintopic maar oké stiekem dan

Afbeelding

Afbeelding

En van binnen wat voor en na foto’s

Woonkamer (inmiddels wel opgeruimd maar nog steeds niet ingericht, geld is op :+ )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Keuken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Badkamer (was eerst de tweede slaapkamer)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Links gang rechts toilet (was eerst links toilet rechts douche, oftewel de badkamer)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Schouw zit er nog in

Afbeelding

Afbeelding

Dat stuk grond staat nu dus vol fruitbomen :D
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 22-04-21 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:04

Wat een heerlijk huis! <3

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:07

Wat een heerlijk huis! Zo leuk, die oude tuinderswoninkjes (ik kom uit bloembollengebied, daar staan nog best wat van dit type woningen) <3

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:12

Kaka schreef:
Wat een heerlijk huis! Zo leuk, die oude tuinderswoninkjes (ik kom uit bloembollengebied, daar staan nog best wat van dit type woningen) <3

Mij hoor je niet klagen nee *\o/*
Hier ook bollen dus dat klopt wel. Hier woonde de werklui vroeger. Dat schuine gedeelte was eerst een schuurtje, later is er een stenen muur gemaakt en hoorde het bij het huis. Het was namelijk van oorsprong gewoon een huis met een normaal puntdak

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:19

Heel erg leuk! En wat een fantastische collectie aan bomen en struiken. Zit je ook op klei?

Ik heb een veel kleinere collectie. Die zal ik straks ook nog plaatsen. Zou je dan suggesties willen geven om die aan te vullen? Ik ben heel benieuwd naar waar je mee zou komen op basis van wat je zelf hebt staan.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:26

Dorine92 schreef:
Mij hoor je niet klagen nee *\o/*
Hier ook bollen dus dat klopt wel. Hier woonde de werklui vroeger. Dat schuine gedeelte was eerst een schuurtje, later is er een stenen muur gemaakt en hoorde het bij het huis. Het was namelijk van oorsprong gewoon een huis met een normaal puntdak

Mijn zus en zwager hadden precies zo'n huisje, maar dan in Heemskerk. Met in het aangebouwde schuurtje een keukentje waar je nauwelijks normaal kon staan. Er zijn er helaas heel wat tegen de vlakte gegaan.

En idd, totaal off topic, ik hou weer op :o

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:27

Malenka schreef:
Heel erg leuk! En wat een fantastische collectie aan bomen en struiken. Zit je ook op klei?

Ik heb een veel kleinere collectie. Die zal ik straks ook nog plaatsen. Zou je dan suggesties willen geven om die aan te vullen? Ik ben heel benieuwd naar waar je mee zou komen op basis van wat je zelf hebt staan.

Nee ik zat op klei. Woon feitelijk hemelsbreed nog geen 5 km van mijn oude huis maar hier is zand. Zit nu dichter aan de kust.
Leuk ik ben benieuwd naar jouw collectie en ik zal zeker tips geven! Ik heb overigens zelf nog lang niet alles geproefd van wat ik heb staan.
Sowieso raad ik iedereen aan om een moerbei te nemen. Geven meteen vrucht en gigantisch lekker. Als je geen ruimte hebt voor een grote boom kun je een dwerg moerbei nemen. Bijv geraldi’s dwarf

@Kaka mijne was ook tegen de vlakte gegaan als ik hem niet had gekocht. Er waren al andere kopers die het wilden platgooien en toen had ik beloofd het te laten staan en 25.000 euro meer geboden en ook nog zonder voorbehoud van financiering. En nu staat het huis er nog. Het oude boertje komt af en toe even kijken. Hij had zelf een grote moestuin hier dus hij vindt het super leuk hoe ik bezig ben

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:36

Wat een leuk huis! En wat leuk dat de oude boer soms nog komt kijken <3
De wc ziet er opvallend gezellig uit :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:48

Lunameyza schreef:
Wat een leuk huis! En wat leuk dat de oude boer soms nog komt kijken <3
De wc ziet er opvallend gezellig uit :D

Haha de rest moet net zo gezellig worden maar het is nog niet klaar :o

@Malenka oh nou zie ik het. Ik volg jouw topic al heel lang. Jij hebt helemaal een mega project.
Maar wel zo heerlijk als je je (moes)tuin aan huis hebt. In de lente elke ochtend even een wandeling maken en kijken met telefoon in de aanslag om foto’s te maken van de bloesems en bijen/hommels. In de zomer ook elke ochtend wandeling maken maar dan met een oogst emmertje/mandje

Er belde trouwens laatst al een imker aan die hier bijen wil zetten. Dat gaat als het goed is deze zomer gebeuren en hij gaat me dan van alles leren als hij er toch is. Zo leuk! En krijg dan ook honing
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 22-04-21 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:49

Mag ik me hier melden?
Ik ben een complete beginner en hoop hier veel te kunnen leren. Ik ben de moestuintjes van de AH aan het sparen. Ik heb ze gezaaid en de eerste komen op. Nu wilde ik buiten een moestuintje gaan maken, maar wist niet goed hoe. Dacht eerst gewoon wat tegels uit de tuin trekken,maar een bak leek me toch wat handiger omdat je dan niet zo hoeft te bukken. Toen ik daarnaar ging kijken, schrok ik me kapot van de prijzen :wow:
Na wat verder spitten op internet naar alternatieven kwam ik op een website uit en daarin werken ze met pallet randen. Dat leek me makkelijk, dus advertentie op fb geplaatst en vanavond ga ik 4 randen ophalen. Dat betekend uiteindelijk 2 moestuinbakken van 120cm x 75cm en 40cm diep. Kan niet wachten! :D

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:52

Een moestuin bij huis is inderdaad heerlijk. Ik wandel vaak door de tuin tijdens het telefoneren voor mijn werk. Kan ik mooi even onkruid wieden tussendoor :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 13:52

Prachtig huis hoor!
En ook ruimte zat voor een moestuin :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:08

Leuk Idylle, een beetje inventief zijn is een goede eigenschap voor iemand die tuiniert. Goede eerste stap dus!

Dorine, het is een flink project. Maar heerlijk! Door de paarden in de tuin te integreren heb ik niet heel erg veel ruimte voor bomen. Maar ik heb nog wel wat plekjes over.

Mijn huidige collectie:
Appels;
Ananas Reinet
Rode ijzerappel
Wellant
Red love
Ingrid Marie
Inheemse wilde
(Ik denk niet dat ik nog meer appels wil)

Peren;
Doyenne de Merode
Kruidenierspeer
Shinko (Japanse)
(Ik wil denk ik nog een roodvlezige maar weet niet welke)

Kweepeer;
Aromatnaya
(Hier mag er nog wel een bij denk ik)

Pruimen;
Reine Claude d'oullions
Hauszwetse
Blauwe Franse zaailingen rasloos

Kersen;
Varikse zwarte
Udense Spaanse

Bessen;
Zwarte bes inheens
Rode aalbes inheems
Witte aalbes
Kruisbessen inheems en gekweekt waarvan ik de naam niet meer weet
Blauwe bes
Roze blauwe bes
Japanse wijnbes
Honingbes
Diverse bramen en frambozen en kruisingen waarvan ik niet meer weet welke het zijn.

Verder;
Witte en zwarte moerbei
Aardbeiboom
Cornus Kousa
Gele kornoelje (inheems)
Tamme kastanje (inheems)
Parasol den
Pecan
Wilde perzik zaailing
Amandel Robijn
Krent (inheems)
Meidoorn (inheems)

Rozen;
Rubiginosa
Canina
Rugosa
Diverse sierrozen

Ik wil er graag perzik, nectarine, paw paw (X2), abrikoos en citrus bij. Mogelijk een rode peer en een kweepeer. Ik denk ook over olijfwilg maar die is weer erg giftig voor de paarden voor zover ik weet dus dan moet ik daar een veilige plek voor vinden. Alles waar echt goede ervaringen mee zijn is welkom aan tips.
Laatst bijgewerkt door Malenka op 22-04-21 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:21

Wat voor grond gebruiken jullie om je moestuinbak mee te vullen? En hebben jullie je houten bakken nog ergens mee bewerkt tegen het rotten, of een bepaalde bekleding aan de binnenkant gegeven tegen het rotten?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:32

Malenka schreef:
Leuk Idylle, een beetje inventief zijn is een goede eigenschap voor iemand die tuiniert. Goede eerste stap dus!

Dorine, het is een flink project. Maar heerlijk! Door de paarden in de tuin te integreren heb ik niet heel erg veel ruimte voor bomen. Maar ik heb nog wel wat plekjes over.

Mijn huidige collectie:
Appels;
Ananas Reinet
Rode ijzerappel
Wellant
Red love
Ingrid Marie
Inheemse wilde
(Ik denk niet dat ik nog meer appels wil)

Peren;
Doyenne de Merode
Kruidenierspeer
Shinko (Japanse)
(Ik wil denk ik nog een roodvlezige maar weet niet welke)

Kweepeer;
Aromatnaya
(Hier mag er nog wel een bij denk ik)

Pruimen;
Reine Claude d'oullions
Hauszwetse
Blauwe Franse zaailingen rasloos

Kersen;
Varikse zwarte
Udense Spaanse

Bessen;
Zwarte bes inheens
Rode aalbes inheems
Witte aalbes
Kruisbessen inheems en gekweekt waarvan ik de naam niet meer weet
Blauwe bes
Roze blauwe bes
Japanse wijnbes
Honingbes
Diverse bramen en frambozen en kruisingen waarvan ik niet meer weet welke het zijn.

Verder;
Witte en zwarte moerbei
Aardbeiboom
Cornus Kousa
Gele kornoelje (inheems)
Tamme kastanje (inheems)
Parasol den
Pecan
Wilde perzik zaailing
Amandel Robijn

Ik wil er graag perzik, nectarine, paw paw (X2), abrikoos en citrus bij. Mogelijk een rode peer en een kweepeer. Ik denk ook over olijfwilg maar die is weer erg giftig voor de paarden voor zover ik weet dus dan moet ik daar een veilige plek voor vinden. Alles waar echt goede ervaringen mee zijn is welkom aan tips.

Voor perzik en nectarine en abrikoos moet je absoluut bij Wind in de Wilgen zijn en nergens anders. Avalon Pride is een goede (krulziekteresistente!!! dat moet je echt hebben) perzik, maar hij heeft er meer die resistent zijn en hij kan je echt goed adviseren voor jouw standplaats, grondsoort en doel.
Nectarine zou ik niet doen want daar zijn geen goede krulziekteresistente rassen van
Citrus is enige wat echt voor ons klimaat kan, de wilde citroen (poncirus trifoliata). Die is niet lekker om zo te eten maar wel geschikt voor bijv bakken (de schilrasp en het sap). Ik heb daar in Nederland en België mooie bomen van gezien. Je wilt natuurlijk wel een succesvolle boom dus iets anders zou ik niet doen omdat dat toch wel invriest of niet afrijpt
Rode peer (bloedpeer) heb ik nog niet kunnen proeven. Kweepeer is misschien Miagklopodnaja leuk, omdat je die ook rauw kunt eten.
Olijfwilg giftig voor paarden.. is dat niet de elaeagnus ebbingei? Die is groenblijvend. Als je ze voor het opeten wilt moet je de elaeagnus umbellata of multiflora hebben. Ik vermoed eigenlijk dat die niet giftig is voor paarden maar dat zou je moeten nazoeken. Deze groeit goed in combinatie met (wal)noot omdat die graag stikstof heeft en olijfwilg kan stikstof beschikbaar maken voor andere bomen die er vlakbij staan

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:33

Dorine, klopt het dat je veel uit het Oostblok gehaald hebt aan planten? Ik ben wel erg benieuwd waar je jouw plantgoed allemaal vandaan hebt Ivm onze nieuwe plannen :+

Ik heb mijn laatste plantgoed bij country Winery (voedselbos jipkeshof) gekocht.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:45

Prairy schreef:
Dorine, klopt het dat je veel uit het Oostblok gehaald hebt aan planten? Ik ben wel erg benieuwd waar je jouw plantgoed allemaal vandaan hebt Ivm onze nieuwe plannen :+

Ik heb mijn laatste plantgoed bij country Winery (voedselbos jipkeshof) gekocht.

Ik heb het echt letterlijk overal vandaan. Van wind in de wilgen tot carya baumschule, de moerbeiboom, palmaverde, aatree, de smallekamp, de kruisbessenproeftuin, obstbaume.de
Echt overal. Gewoon zoeken op leuke soorten en dan kom je vanzelf op sites

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:47

Wind in de wilgen en Country winery staan inderdaad op mijn lijstje om in de zomer te bezoeken en in het na en voorjaar te kopen.

Ik zal de genoemde soorten eens nazoeken.

Mbt de citrus: we krijgen aan huis op het zuiden ook een kas/serre van 3x9 meter en (ik geloof) 2,80 hoog. Daar zou ik dus voor kleine bomen in pot ruimte kunnen maken om ze 's winters binnen te zetten. Onze oranjerie. <3

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:33

Malenka schreef:
Wind in de wilgen en Country winery staan inderdaad op mijn lijstje om in de zomer te bezoeken en in het na en voorjaar te kopen.

Ik zal de genoemde soorten eens nazoeken.

Mbt de citrus: we krijgen aan huis op het zuiden ook een kas/serre van 3x9 meter en (ik geloof) 2,80 hoog. Daar zou ik dus voor kleine bomen in pot ruimte kunnen maken om ze 's winters binnen te zetten. Onze oranjerie. <3

Ohja dat is inderdaad mijn ding niet maar dat kan bij jou dan wellicht wel. Wel een hoop gedoe hoor!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:57

Zeker veel gedoe en daarom alleen plek voor dingen die veel gedoe waard zijn. Ik ga geen citrus bomen kopen bij de Aldi bijvoorbeeld. Maar ik wil bijvoorbeeld wel graag een mooie vruchtdragende passiebloem in de kas kweken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:15

Malenka schreef:
Zeker veel gedoe en daarom alleen plek voor dingen die veel gedoe waard zijn. Ik ga geen citrus bomen kopen bij de Aldi bijvoorbeeld. Maar ik wil bijvoorbeeld wel graag een mooie vruchtdragende passiebloem in de kas kweken.

Leuk hoor! Heb je al vijgen trouwens? Ook zeer de moeite waard

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 16:36

idylle schreef:
Wat voor grond gebruiken jullie om je moestuinbak mee te vullen? En hebben jullie je houten bakken nog ergens mee bewerkt tegen het rotten, of een bepaalde bekleding aan de binnenkant gegeven tegen het rotten?

Ik heb een aantal betonnen bakken staan, en die vul ik eerst met 1/3 compost of paardenmest,
dan 1/3 oude aarde van vorig jaar en dan 1/3 verse moestuingrond.

Ik ben bijna klaar met een houten bak van steigerhout, alleen nog de bodem erin schroeven, dan doe ik daar dik landbouwplastic in. Het liefst uit 1 stuk. Zodat er niet zoveel water kan weglopen.
Onderop 1/4 hydrokorrels, 1/4 compost of paardemest, 1/4 oude aarde, 1/4 verse moestuingrond.

Dit doe ik al een paar jaar, en het bevalt me een stuk beter dan op de knietjes in de klei wroeten.

Heb gisteren en vandaag pas mijn eerste dingen gezaaid.
Sla, bietjes, uien, wortels, aardappel en spinazie.
En werk gedeeltelijk via de makkelijke moestuin methode.
Mijn bakken staan in die app en iedere dag krijg ik dan bericht wat er moet gebeuren.
bv water geven, onkruid wieden. Het is een mooi geheugensteuntje.