De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:05

Ok, nou ik had watermeloen.
Maar vorig jaar mislukt, wou niet ontkiemen.

Heb vorig week zondag een paar zaden op die koffiefilter manier gedaan, en zag zojuist dat ze al iets beginnen.

Maar gewoon in wat aarde, nee deed helemaal niets.
Dus weet niet hoe je ze nu hebt, anders zou ik die koffiefilter manier eens proberen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:15

Watermeloen moet heel warm liggen om te kiemen. Vorig jaar had ik er een aantal gekiemd, maar die bak had ik verwarmd tot 24 graden.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 10:59

heb van sommige een foto genomen.

mijn peter pepers zien er weer niet uit dus ik hoop dat het nog een beetje goedkomt. zal ze diep gaan planten als het mooie plantjes worden.

peter peper
Afbeelding

mijn groene punt paprika beginnen eindelijk de eerste blaadjes te krijgen.
Afbeelding
deze ga ik in het weekend verpotten.

mijn kerse tomaatje heartbreaker, doen het wel goed.
Afbeelding

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:13

Ziet er goed uit zeg! Mijn peper ziet er ook ongeveer zo uit, is dat niet goed?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:51

Persoonlijk vind ik het vrij lang gerekt maar dat komt wel goed als ze wat meer blaadjes krijgen. Dan verpot je ze gewoon wat dieper

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 12:44

Meloen lukte vorig jaar niet bij mij. Dit jaar probeer ik het opnieuw, maar eerst op mijn warmtematjes wachten! Ik heb voerig jaar een plantje bij het tuincentrum gekocht en die op de composthoop gezet. Ik heb er 4 cantaloupe meloentjes van gegeten!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:01

Ik heb de meloen dit jaar met filter systeem en dan op de verwarming gelegd, gaat nu wel ontkiemen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:03

meloen heeft idd warmte nodig voor het kiemen, pepers houden ook van warm trouwens

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:39

Zo die tomaatjes zien er al goed uit sweetsox!
Die van mij willen vooral heel hard de lucht in.. ik heb niet een raam op het zuiden, en een raam daar valt alleen de avondzon op, dus eigenlijk krijgen mijn plantjes allemaal wat weinig licht.. maar dat komt inderdaad wel goed als ze straks lekker diep de grond in kunnen :)

Is het niet wat vroeg om meloenen te zaaien? Op mijn zakje staat vanaf april.. vorig jaar was ik ook in februari al begonnen met zaaien, maar van alle meloenplantjes heeft er toen maar eentje het overleefd. Dus dit jaar begin ik daar wat later mee zodat ze niet té lang binnen hoeven te staan :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:40

meloenen wacht ik ook nog even mee, dat is iets voor in april onder glas of in de kas voor mij

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:46

Eind maart die ik dat meestal net als komkommer, pompoen en courgette. En als het al echt warm is probeer ik al stamboontjes die ik dan later eerst nog in de kas laat staan.
ja tomaatjes gaan heel goed. Warmtemat werkt wel. De rest heb ik al in de kas staan. Maar zijn allemaal bloemen. Doen het nog goed dus dat lukt denk ik wel en anders zaai ik nog wat later

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:06

Hm... meer warmte, dan maak ik nog een keer met een paar zaadjes een nieuw kiem-pakketje aan en zet het warmer dan nu.
Dank voor de tips.

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:08

bij sommige planten is dat wel een vereiste de warmte heel veel lukt ook prima zonder. mijn tomaatjes van de foto staan pas na het ontkiemen en nu net een week op een matje dus lukt wel met tomaat. paprika en peper zijn moeilijker zonder warmte groot te krijgen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:15

tomaat gaat met iets koelere temperaturen vaak ook prima :j pepers en paprika kan, maar veel soorten verkiezen toch warmte om goed te kiemen, bij koelere temperaturen kunnen sommige pepers en zo een maand over doen om te ontkiemen :j

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:55

Precies wat ik zeg. Op verwarming, terrarium ofzo laten kiemen werkt oom

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 15:57

Ik heb toevallig gisteren nog wat warmtematjes bijbesteld. Werkt zo goed! Vorig jaar had ik alleen een gloeilampje, maar dat is ook niet ideaal.. Verbruikt ook veel meer stroom dan zo'n matje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:40

Nou iedereen begint weer aardig wakker te worden *\o/*

Bestellingen voor de Makkelijke Moestuin Mix stromen ook weer binnen, leuk wel al die enthousiaste mensen :)

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:20

Het is altijd leuk als mensen enthousiast zijn.
had deze week weer erg veel bezoekers op mijn site. Is gewoon leuk

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:36

Ik heb het boek van Jelle besteld. En even op het kaartje gekeken voor de MMM, blijkt dat in Hellevoetsluis ook iemand zit die het verkoopt. Anders had ik bij Melissant gegaan, begrijp ik nou goed dat dat bij jou is pmarena?

We willen in ieder geval sla voor de kippen gaan kweken. Daar zijn ze dol op.

Ik las hier volgens mij iets over slakken-overlast? Ik vroeg me af, heeft iemand wel eens geprobeerd de kippenren om de moestuin te maken? Dan eten zij alle slakken en andere ongedierte op en kan je de meeste moestuinresten ook direct bij ze droppen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:52

Ja, klopt.

Ik in Melissant en mijn moeder in Tinte :j

Later is Hellevoet erbij gekomen, veels te dichtbij....beetje jammer als je net een vracht zakken gekocht hebt voor de mensen in die omgeving en dan komt er ineens een verkooppunt bij -O-

Hij zou ook maar tijdelijk op de kaart staan om zijn overschot aan MM-zakken te verkopen maar hij staat nu al zo lang op de kaart dat ik wel twijfel of die niet stiekem toch ook een vast verkooppunt is geworden -O-

Kippenren om moestuin heen zou ik hier ook heel erg graag willen :j
Maar moestuin hebben we in de wei gemaakt en die huren we, om er nu ook nog een kippenren bij te bouwen wordt wat te gek denk ik :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:25

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:54

Nee ken dat niet nooit in het echie gezien.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:44

Net stekaarde gehaald. Ik wilde MMM halen, maar hier in de buurt helaas niet echt gemakkelijk aan te komen. Vermiculiet ook niet. En om nou een uur in de auto te gaan zitten ging me even wat ver.
Dus nu maar even met stekaarde. Dan hopen dat ik binnenkort een bedrijfsbezoek in de buurt van een MM punt heb. Dan gelijk maar paar zakken halen. We gaan met 4 bakken beginnen. Maar die moeten ook nog gemaakt worden.....
Wil trouwens ook proberen om aardappel in autobanden te kweken. Zag ik op internet. Zag er super handig uit en ik heb hier nog een setje banden liggen van onze oude auto.
Iemand hier al een keer geprobeerd? Hoe beviel dat?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 10:01

Jammer dat het niet in de buurt is, ik vind het echt geweldig spul, werkte vorig jaar ook veel beter & fijner dan potgrond...die rommel droogt al uit als je erbij staat -O-

Aardappels in autobanden schijnt wel aardig te werken. Ik vind het persoonlijk wel een beetje een vies idee, maar dat heb ik ook met houten bakken die gebeitst zijn aan de binnenkant. Ik vraag me dan af in hoeverre er rommel in de aarde en je groentes terechtkomen -O-

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 10:31

Wat een mooie tomaatjes!