De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:44

Als ik hier zo mee lees kriebelt het wel. Misschien dat ik toch in bakken wat ga planten. Die zijn makkelijk mee te nemen met verhuizen (weet nog steeds niet wanneer dat is -O- )
Iemand hier die een kasje op wieltjes heeft? Of een idee daarvoor? Zou een lage kast kunnen met aan de voorkant ruiten ipv houten deuren?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 15:04

_CS_ schreef:
Antheman, mooi gedaan ook! Hoe groot is ie?

Dank je :j

De voorkant is 2,30 breed. De diepte weet ik niet uit mijn hoofd.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 15:05

aikon schreef:
Als ik hier zo mee lees kriebelt het wel. Misschien dat ik toch in bakken wat ga planten. Die zijn makkelijk mee te nemen met verhuizen (weet nog steeds niet wanneer dat is -O- )
Iemand hier die een kasje op wieltjes heeft? Of een idee daarvoor? Zou een lage kast kunnen met aan de voorkant ruiten ipv houten deuren?

Mijn net gemaakte koude bak ga ik ook steeds verplaatsen, om wisselteelt aan te kunnen houden. Staat niet op wielen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 16:49

Oh dat is nog best een grote, ik vind hem er super uit zien, echt mooi gedaan.

Als a.s. weekend mooi weer is (lees: droog), dan wil ik mijn tuintje vast weer wat oppakken.
Wil toch wat kolen zaaien, dus moet even wat in elkaar frutselen ter bescherming van die oh zo leuke ongedierte.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 17:07

Ik vraag me eigenlijk nog wel af in hoeverre zo'n koude bak een voordeel heeft, ik neem aan dat het vooral tegen de eventuele (koude) wind beschermt?

Het zal er in de winter ook gewoon in gaan vriezen maar het is dan vooral dat je (in het voorjaar) een beetje extra bescherming hebt zeker..? :)

Hier de bakken zojuist ook weer van onkruid ontdaan, stalgenootje heeft heel lief geholpen *\o/*
Heb ze daarna nog helemaal losgewoeld en vlak gemaakt, alleen de laatste niet meer helemaal af gemaakt want heb het toch wel een beetje in m'n rug nu :P

Als het weer een dag of wat droog is dan de compostbak openmaken en kijken of er bruikbare compost onder zit om de bakken mee aan te vullen maar met het losmaken is het natuurlijk ook weer een stuk omhoog gekomen en eigenlijk hoeft er niet eens zo gek veel compost bij :)

Verder nog 1 dezer dagen onder de heggen koeienkorrels strooien, op de dijkwei Perlka strooien en even kijken hoe het ook alweer zat met de herfst / zomerframbozen, moet daar nog steeds wat snoeien geloof ik :o

En nog compost (of koeienkorrels) gooien onder de appel- en perenboom :)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 21:02

pmarena schreef:
Ik vraag me eigenlijk nog wel af in hoeverre zo'n koude bak een voordeel heeft,

Je verlengt het zaai en oogstseizoen.
Eerder zaaien in de lente, en in de herfst doorzaaien. Langer kunnen eten uit de tuin. :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:15

Ik heb ook vandaag alle fruitbomen voorzien van een laag koemestkorrel :)
Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel je precies moet mesten.. heb maar op gevoel wat neergegooid. Is daar een regel voor ofzo?
En appelbomen.. die moet je officieel in februari snoeien.. maar die van mij hebben al knoppen. Zou je dan toch nog kunnen snoeien?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-14 21:44

8nnemiek schreef:
Ik heb ook vandaag alle fruitbomen voorzien van een laag koemestkorrel :)
Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel je precies moet mesten.. heb maar op gevoel wat neergegooid. Is daar een regel voor ofzo?
En appelbomen.. die moet je officieel in februari snoeien.. maar die van mij hebben al knoppen. Zou je dan toch nog kunnen snoeien?

Zelf snoei ik de appels en wilgen in december. Gewoon wat uitdunnen. Als je al knop hebt, zou ik wat minder snoeien dan je plan was hoor. Zonde!

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:02

Vandaag al even bij de Lidl geweest. Veel meer meegenomen dan gepland....
Ui
Bloemkool (vorig jaar mislukt)
Bietjes
Radijsjes
Spinazie
4 soorten sla
Snijbiet (lees ik veel over, nog nooit gegeten, dus ben benieuwd)
tomaatjes
Thijm
Bieslook
4 zakjes afrikaantjes (kan ik die overal tussendoor zaaien)

Was nog geen EUR 3,50 kwijt....

Ben benieuwd wat er opkomt. Als er dit jaar weer een hoop mislukt dan is er geen man overboord....

Maandag kasje halen (waarschijnlijk gaat mijn vriendinnetje hem halen als ik het niet red met werken)
Manlief probeert dit weekeind de koude bak in elkaar te zetten. Ik moet nu snel beginnen met voorzaaien!
Leuk!!!!

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 07:52

Ow heeft Lidl alweer zaden? Of zou dat per vestiging verschillen?
Ik wou maandag kijken naar de tunnelkas.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:07

Denk dat ik dan maar eens ga kijken of de lidl dat hier ook heeft. Een koude kasbak overweeg ik ook. Heb nog ruiten liggen. Met wat strobalen en ruiten kom je een heel eind :)

Ik weet trouwens niet hoeveel zaadjes ik nodig hebt... hoeveel zakjes kopen jullie per soort dat je wil planten?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 09:27

liljebo schreef:
Denk dat ik dan maar eens ga kijken of de lidl dat hier ook heeft. Een koude kasbak overweeg ik ook. Heb nog ruiten liggen. Met wat strobalen en ruiten kom je een heel eind :)

Ik weet trouwens niet hoeveel zaadjes ik nodig hebt... hoeveel zakjes kopen jullie per soort dat je wil planten?

Dat 1e zeker doen! :j

Zakjes koop je er 1 van per soort. Over t algemeen hou je dan veel over! Je kunt het jaar daarop er weer van zaaien. De rest geef je weg, of ruil je.

Sommig zaad moet je steeds opnieuw kopen. En laatst had ik een zakje rode boerenkool, daar zaten echt maar 20 zaadjes ofzo in.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 10:18

Ligt er aan hoe groot je tuin is en hoeveel er in een zakje zit.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:46

Zo, ik heb net mijn moestuin vergroot. Stenen uit de tuin gehaald zodat de moestuin groter wordt. Er ligt zand onder de stenen vermengd met aarde, moet ik dit afgraven of kan het gewoon blijven liggen als ik dit weer meng met verse aarde en mest?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:49

Lekker, weer een stukje erbij +:)+

Mij is verteld dat je bij zand uit moet kijken of het uit zoet of zout water komt, zout zand zou niet zo best zijn voor planten. Maar in hoeverre mensen hier echt wat van merken als het gemengd is met vanalles...dat weten andere Bokkers beter denk ik :j

Ik heb gisteren de compostbak opengemaakt (jaar geleden mee begonnen) en vind het resultaat wat tegenvallen eerlijk gezegd... het is wel zwart/bruin en groenteresten enzo zijn wel aardig weg, maar het zit gewoon vol met ronde keutels :P

Dacht dat dat ook uit elkaar zou vallen... moet ik dan nog langer wachten ofzo... :?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:02

Van mijn compost van vorig jaar is heel weinig over. Ik weet niet of er nog hele keutels tussen zitten, maar ik neem aan van niet aangezien het zeker 80% minder is van wat ik erin heb gegooid :=
Heeft er ook genoeg lucht en vocht aan kunnen komen, pmarena? Had je een open bak, of ook zo'n kliko-achtig ding?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:25

Hier is het ook enorm ingeklinkt :j

Is een bak van worteldoek, met een deksel dat open en dicht kan.
Materiaal ademt maar broeit ook, met te veel regen deksel dicht zodat het niet te nat wordt.

Mest, hooi, gras, snoeiresten, kalk, keukenafval, resten potgrond...er is vanalles in gegaan en het slinkte echt enorm in de zomer, hij was niet vol te houden zeg maar :P

Heb er ook een halve kilo van die tijgerwormen (of hoe heten ze :P ) bij gegooid.

Verder niet omgewoeld ofzo, wel af en toe even een luchtgat er in gemaakt.

Het stomme is, dat de mest + hooi die we op de aanhanger gooien om weg te brengen, na een aantal weken soms half gecomposteerd lijkt en hier zit het nog vol keutels :P

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:14

Zo, ik heb een hele voorraad met zaad gekocht.
Bloemen en groente. Wat een keuze bij de lidl!!

We gaan nog even nadenken over de tunnel en
die maandag misschien ophalen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 15:26

liiza schreef:
Zo, ik heb net mijn moestuin vergroot. Stenen uit de tuin gehaald zodat de moestuin groter wordt. Er ligt zand onder de stenen vermengd met aarde, moet ik dit afgraven of kan het gewoon blijven liggen als ik dit weer meng met verse aarde en mest?

Dat hangt van je grondsoort af. Zit je op veen of klei, dan zou ik juist heel blij zijn met zand erdoorheen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 16:00

over grond kan ik niets zeggen, maar bedankt voor het antwoord over de zakjes .
De groentetuin is nog niet zo groot. Rustig aan beginnen. :)

Ik zal ook eens naar de lidl gaan , Misschien hebben ze hier ook wel zaadjes. Zou wel handig zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:45

Oef, vanmiddag liep ik naar buiten, lag mijn kas een tuin verder.. jaja, de grote tunnelkas van 2 bij 3 meter :') ik heb em maar snel op de goede plek gezet en vast gelegd aan de palen := nu heb ik alleen geen tijd gehad om de grond eronder goed in orde te maken, maar ach, er is in ieder geval nog een flinke regenbui overheen gekomen gisteren.

Bij de action hadden ze de zaaibakjes weer :) en nog twee gistflessen meegenomen voor de wijn :D nergens te vinden, maar de action heeft ze voor een paar euro!
Ik hoop dat het dit weekend lekker weer wordt. Kunnen we buiten lekker aan de slag!

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 23:13

Volgens mij word het dit weekend lekker, en na het weekend zelfs 13 graden! Bizar!
Ik heb eigenlijk geen idee op wat voor grond ik zit, volgens google zitten we op veengrond gebied.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:12

Ik had 3 soorten zaad proberen te laten kiemen. Tomaten, komkommers en meloenen. Van die eerste 2 is nu na 10 dagen ruim de helft gekiemd maar van de meloenen niks... Heb nog nooit meloenen gedaan. Ben ik te ongeduldig of is geen resultaat na 10 dagen een kansloze actie?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:42

Welke meloen heb je?
Meloen wou vorig jaar bij mij ook niet.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 09:43

Ehm... moet ik thuis even nakijken. Gekocht bij intratuin en ze hadden maar 1 meloen, of watermeloen maar die is het niet.