Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: Wie bakt er nog meer zo graag? - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:07

Ik ga waarschijnlijk bij het kerstdiner tiramisu maken als toetje, maar dat is natuurlijk niet echt bakken.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 18:13

Vier kerstavond en 1e kerstdag bij mijn schoonouders. Dus geen zorgen voor het eten.

Ga de 2e kerstdag koekjes bakken voor bij mijn ouders thuis.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 07:16

Ik ga deze week nog zandkoekjes maken en met kerst ga ik sws monchou taart maken en savonds kook ik op eerste kerstdag allerlei hapjes enz en vrienden van mijn ouders komen dus die nemen ook wat mee

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 08:49

Met Sinterklaas druk aan het bakken geweest, speculaasmuffin met chocola, manderijnenkwark met speculaasbodem en speculaasbolletjes.

Voor kerst ben ik nog aan het denken wat het zal worden. Ik denk in elk geval kaneelbroodjes en heb van sinterklaas ster bakvormpjes gekregen. Denk dat ik hier vanillecake in doe en schijfjes appel er op druk. Dan na het bakken insmeren met verwarmde abrikozenjam. Zou dat smaken denken jullie?
En als cadeautje ga ik nog american cookies maken, twee soorten.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:42

Klinkt goed Fugel! Die vanillecake klinkt goddelijk :Y).

Ik heb van de week nog twee monchou taarten gemaakt voor de verjaardag van een vriendin maar verder bak ik wenig, beetje inspiratieloos!

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:25

Ik wil juist vanalles wel proberen, moet er om denken dat het ook nog opgegeten moet worden, haha!

Met oud en nieuw ook zelf oliebollen en nieuwjaarsrolletjes maken! :9

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:09

Wat een lekkere ideeën allemaal!

Ik wil voor eerste kerstdag denk ik een citroentiramisu maken. Misschien ook wel brownie met cookie dough erop. Maar mijn nichtje maakt ook al arretjescake.. Daar ben ik dus nog niet helemaal uit, nog iets met fruit is ook lekker. :) En tweede kerstdag gaan we verlaat Sinterklaas vieren (mijn broer heeft een Vietnamees vriendinnetje en we vonden het wel leuk om haar een echt Sinterklaasfeest te laten meemaken, maar dan op de verkeerde datum :Y) ). Dus daaarvoor ga ik speculoostruffels of gevulde speculaastruffels maken denk ik. :)

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:37

Oe, ik ben wel benieuwd naar je receptje voor citroentiramisu!

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 14:47

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 12:50

Saskiaa_ schreef:
Die staat hier! :)
http://grandmotherskitchen.org/recipes/ ... amisu.html

Ik heb hem nog nooit gemaakt. Heb me nog niet zo in dit recept verdiept ook, misschien verander ik nog wat aan. :)

Oh dat ziet er echt heerlijk uit! Ik houd me zeker aanbevolen voor je definitieve recept (kan de ingrediënten ook niet zien op de site namelijk). Voor kerst ben ik al klaar, maar oudjaarsavond moet ik nog wel een toetje voor hebben. Dit is het eerste toetje waarvan ik denk, die komt in aanmerking!

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 14:58

Als je inlogt met Facebook kun je het wel zien. Ik heb het uiteindelijk wel gedaan.. Ben er niet voor, maar ik kon geen goed alternatief vinden.. Dus toen toch maar gedaan. Als ik hem gemaakt heb, zal ik het hier posten! :) En uiteraard hoe ie smaakte. :D

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 09:25

Heb geen facebook, vandaar dat ik het niet kan zien. Dus ik wacht braaf op jou recept! Meestal zijn jou aanpassingen aan een receptje heel goed, dus wacht ik gwn :D

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:34

Dat vind ik wel een mooi compiment! :D Morgen ga ik de frozen yoghurt maken! Heb het een beetje verdeeld over de week...

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:17

Wat een ellendig recept. Nooit meer ga ik zo citroentiramisu maken. :( Het was sowieso wel een beetje apart recept. Je moet eerst custard maken, daar boter ( :? ) en chocola doorheen doen en laten smelten. Dan moest je eigenlijk meteen de mascarpone en de slagroom erdoorheen doen, maar dat leek me niet verstandig. Dus heb het af laten koelen en het er daarna doorgeroerd. Ik had de custard behoorlijk dik laten worden, maar blijkbaar niet dik genoeg. Mascarpone en slagroom (waar ik ook al klop fix bij door gedaan had, voor de zekerheid) erdoor, maar het was nog zo dun.... -O- Toen maar maïzena erdoor gedaan, dat maakte het wel wat dikker, maar nog niet dik genoeg. Heb het maar gewoon in elkaar gezet (voor zo ver de lange vingers niet weer naar boven kwamen drijven....) en dan moeten we het maar met een rietje eten ofzo. Of er gebeurd een wonder en het wordt nog een stuk dikker als het afgekoeld is. En van de chocola proef je niks terug.. %)

Van te voren heb ik nog overwogen om zelf wat te verzinnen ipv dit recept te volgen. Had ik dat nou maar gedaan.... :Y)

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 13:29

Oei Saskia, smaakte het nog wel?

Enne, ik had toch al gezegd dat jou aanpassingen vaak goed zijn! Volgende keer dus gewoon je gevoel volgen :Y)

Hier zijn de American Cookies geslaagd, alleen de kaneelbroodjes kunnen in deze oven dus echt véél korter :x

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:23

Ik had een clafoutis gemaakt met rood fruit en witte chocola, dat was erg goed gelukt!
Ook heb ik een stroopcake gemaakt, ook die was gelukt.
En ik had ook nog tiramisu gemaakt, die zonder alcohol was goed gelukt, alleen die met was niet goed opgesteven. Ik denk dat dat kwam omdat die in een hele grote schaal zat ofzo.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:36

Hangt denk ik ook af hoe lang je m hebt laten stijven en hoeveel eiwitten je hebt gebruikt?

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 17:24

FuGeLiCu schreef:
Oei Saskia, smaakte het nog wel?

Enne, ik had toch al gezegd dat jou aanpassingen vaak goed zijn! Volgende keer dus gewoon je gevoel volgen :Y)

Ja, dat had ik beter kunnen doen. :Y) Hij was wel lekker! En hij was veel steviger geworden dat ik ooit verwacht had. := Nog niet zoals ie hoorde, maar het dreef in ieder geval niet meer het schoteltje af. :Y)

Waren ze zwart fugelicu? Zonde! Fijn dat je koekjes wel lekker waren!

Klinkt heerlijk Kimmie! :) In de tiramisu met alcohol zat misschien meer vocht en evenveel bindmiddelen? Op zich moet het niet uitmaken dat het in een grote schaal zat. Dan duurt het alleen wel langer voor hij opgesteven is, maar uit eindelijk moet het wel stijf worden.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:11

Forumster, ik heb volgens mij 5 eiwitten gebruikt, hoeveel zou ik dan de volgende keer beter kunnen gebruiken?
Saskia, Ik denk dat dat wel zou kunnen. Ookal zit de alcohol alleen in de lange vingers. Hij heeft in principe een nacht en een halve dag kunnen opstijven. Nou ja, volgende keer beter! Hij was namelijk wel gewoon heel lekker.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 11:44

Jup, de helft was vrij zwart. Heb van al die broodjes het buitenste rondje af gehaald (kon zo breken..) het midden is wel te eten, maar die helft was dus niet geschikt om mee te nemen met kerst, haha!
Krijg meer en meer de indruk dat in deze oven alles bijna wel 10 graden lager en 10 min korter kan als elk recept zegt.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:38

ik had heel simpel, zandkoekjes gemaakt voor kerst had bij de prijsmepper(outlet van kruidvat) een blikje met 20 steekvormpjes gekocht voor 1,50! dus die moesten even uitgeprobeerd worden..

Smaakte goed, alleen veelste veel gemaakt. heb gelukkig wel een onwijs gave koektrommel gekregen!

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 22:15

Oh, dat is echt niet duur, die vormpjes! Wat voor koektrommel heb je gekregen?

Fugelicu, ik doe ook altijd alles korter. Zet sowieso de wekker altijd een hele poos eerder. Liever nog even langer erin dan al zwart.. :) Ik denk dat het bij ons eraan ligt dat de oven klein is, maar ik weet niet of dat echt zo is. :P

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 00:25

In de vorm van een oude/retro radio.

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:33

Oh echt, bij prijsmepper? Zit hier wel, maar echt niet op de route. Eens kijken of ik er binnenkort een keer langs kan. Wat voor vormpjes zijn het?

Ja, ik moet nog steeds wennen aan deze nieuwe oven. Nog lang niet alles wat ik veel maak er in gemaakt, vandaar dat het nog even zoeken is. De vorige durfde ik wel op te vertrouwen, ging eigenlijk altijd goed. Dat moet bij deze nog even komen :j

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 00:00

Fuge; ik kan je teleurstellen, moest voor mijn schoon zusje halen maar ze zijn al uit de winkel gehaald. Waren allemaal kerst vormpjes.