Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
. 

En tweede kerstdag gaan we verlaat Sinterklaas vieren (mijn broer heeft een Vietnamees vriendinnetje en we vonden het wel leuk om haar een echt Sinterklaasfeest te laten meemaken, maar dan op de verkeerde datum  
 ). Dus daaarvoor ga ik speculoostruffels of gevulde speculaastruffels maken denk ik. 

Saskiaa_ schreef:Die staat hier!
http://grandmotherskitchen.org/recipes/ ... amisu.html
Ik heb hem nog nooit gemaakt. Heb me nog niet zo in dit recept verdiept ook, misschien verander ik nog wat aan.
 En uiteraard hoe ie smaakte. 

Het was sowieso wel een beetje apart recept. Je moet eerst custard maken, daar boter ( 
 ) en chocola doorheen doen en laten smelten. Dan moest je eigenlijk meteen de mascarpone en de slagroom erdoorheen doen, maar dat leek me niet verstandig. Dus heb het af laten koelen en het er daarna doorgeroerd. Ik had de custard behoorlijk dik laten worden, maar blijkbaar niet dik genoeg. Mascarpone en slagroom (waar ik ook al klop fix bij door gedaan had, voor de zekerheid) erdoor, maar het was nog zo dun....  
 Toen maar maïzena erdoor gedaan, dat maakte het wel wat dikker, maar nog niet dik genoeg. Heb het maar gewoon in elkaar gezet (voor zo ver de lange vingers niet weer naar boven kwamen drijven....) en dan moeten we het maar met een rietje eten ofzo. Of er gebeurd een wonder en het wordt nog een stuk dikker als het afgekoeld is. En van de chocola proef je niks terug..  

FuGeLiCu schreef:Oei Saskia, smaakte het nog wel?
Enne, ik had toch al gezegd dat jou aanpassingen vaak goed zijn! Volgende keer dus gewoon je gevoel volgen
 Hij was wel lekker! En hij was veel steviger geworden dat ik ooit verwacht had. 
 Nog niet zoals ie hoorde, maar het dreef in ieder geval niet meer het schoteltje af.  

In de tiramisu met alcohol zat misschien meer vocht en evenveel bindmiddelen? Op zich moet het niet uitmaken dat het in een grote schaal zat. Dan duurt het alleen wel langer voor hij opgesteven is, maar uit eindelijk moet het wel stijf worden.                                                         
 Ik denk dat het bij ons eraan ligt dat de oven klein is, maar ik weet niet of dat echt zo is.