Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:25

Sonja_vR schreef:
Hier krijgen de honden biologische kvv en brok (en groentebokashi).
Ze zijn er al en het zijn nu eenmaal carnivoren
Ik heb hier nu wel het uitsterfbeleid ingesteld ;)
Maar de oudste is 6,5 en de jongste is in Januari 2 geworden
Voorlopig hebben we dus nog wel honden
Als er 1 weg valt en het blijkt dat de achterblijver een soortgenootje nodig heeft dan ga ik op zoek naar een herplaatser Met een vergelijkbare verwachte levensduur zeg maar , want we willen op een bepaald moment toch een tijdje huisdiervrij zijn
Maar daarna zal er vast wel weer een hond of kat volgen
Hoewel dat dan waarschijnlijk dan wel herplaatsers zijn(de huidige komen bij fokkers vandaan die via de rasvereniging Fokken en daar zou ik bij dit type hond de volgende keer weer voor kiezen)

Die neiging heb ik ook... Maar ja, om de redenen die ik al eerder noemde, ik heb er dan maar geluk mee dat er teveel katten zijn :o Ik zal zelf niet bijdragen aan de hoeveelheid ongewenste/straatkatten (al mijn beestjes laat ik castreren) maar zolang er dieren zijn die een warm mandje nodig hebben staat mijn huis daar absoluut voor open.
En eerlijk, ik denk dat mijn kater geen dag in het wild zou overleven. Hij schrok net van een propje papier op de grond en rende toen tegen een deur aan. :')

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:55

Selka schreef:
Mijn kat is af en toe vrijwillig vegan :')

Als hij mag kiezen tussen echt of nepvlees dan gaat hij voor nepvlees.
Ook als hij mag kiezen tussen kaas of sla/andijvie/boerenkool dan kiest hij voor het laatste.

In het nest kregen ze allemaal KVV maar meneer weigerde dat te eten. Bij mij wel vleesbrokjes hoor maar ik geloof dat hij net zo lief vegan zou zijn :') :')

Hahaha herkenbaar, hier lusten ze ook vega vlees en een van de katten is gek op komkommer en watermeloenen... Die komt dan steeds bij het aanrecht staan als ik dat aan het snijden ben.. :')

RoosG

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:46

Ik heb mijn hond jaren terug een maandje vegetarische brokken gegeven. Ze had een tal van allergieën en ik zat met mijn handen in het haar wat ik haar wel of niet kon geven. Uit eindelijk vond ze het niet te vreten en pasten de ingrediënten toch niet helemaal bij haar en ben ik overgestapt op KVV. Tot haar dood heeft ze daar op gestaan.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:37

marinke182 schreef:
@Sonja
Wat voor biologische KVV honden jij de honden? Onze herder + de kat krijgen beide kvv. Er gaat dus flink wat vlees doorheen hier iedere dag. Moet toch steeds wel even slikken als ik het zie, maar ik wil wel aan hun behoeftes voldoen. Biologisch lijkt me een mooi compromis, maar ik ben een beetje bang voor de kosten.

Darf, eerlijk gezegd valt het me nog mee qua kosten
Zeker naast bijvoorbeeld Carnibest etc

Naast bijvoorbeeld lotgering zal het prijzig zijn idd
Maar na veel merken toch hier op Belanger omdat de reu toch last van vloeibaar boeren bleef houden en hij wisselvallig at
Sinds darf geen last meer van

Azmay, zolang het mensenwerk is zullen er overal misstanden bestaan vrees ik
Maar als ik moet kiezen tussen regulier of biologisch dan kies ik voor het tweede.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:41

Herkenbaar Magrathea, ik heb 1 poes die ook echt een bange poeperd is. Onze kater zou wel echt een buitenkat zijn, maar dat wil ik niet. Onze omgeving is gevaarlijk voor ze om naar buiten te gaan.
Onze kater zou ook een fantastische vegan zijn :) Hij is echt dol op alle stamppotten die ik maak. En dan echt niet met jus ofzo, maar alleen de groente en aardappelen.
De poes eet alleen haar brokjes, ook geen vlees. Dat vindt ze teveel "back to nature" volgens mij...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 23:12

Mona81 schreef:
De poes eet alleen haar brokjes, ook geen vlees. Dat vindt ze teveel "back to nature" volgens mij...

Ja, zo een heb ik er ook. Mevrouw is een ex-zwerver maar haalt tegenwoordig haar neus op voor prooien. Als de kater ze met veel drama door de kamer slingert en erop "jaagt" zit zij er echt enorm laagdunkend naar te kijken :') Een beetje alsof de koningin van Engeland langsgaat in een all you can eat spareribs tent :=

Ik voel me zo saai de laatste tijd -O- Ik eet echt super veel AGV met iets van vegafit ofzo, of broodjes falafel, of wraps met *wat er dan toevallig in de koelkast staat* of pasta rood.
Het is niet dat ik geen recepten kan vinden ofzo maar ik kom er gewoon nooit op om iets nieuws te proberen denk ik :o

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 01:31

Tijd voor een rondje recepten! Dahl bat! Vegan curry!

Katje is hier ook uit de opvang. Eet brokjes zonder granen.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 07:33

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 12:30

Oja curry eten we ook wel eens maar dat vind mijn vriend niet zo fantastisch (1x in de maand is wel genoeg ofzo). Wat is dahl bat? :)

Oeh Turkse pizza, goed idee! Is wel nog een soort van wrap maar dan anders dus dan telt het niet :Y)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:21

Heb de afgelopen weken twee lekkere eenvoudige couscousrecepten gemaakt (veganistisch):

Recept 1: voor 1 persoon:
- couscous :Y)
- bouillonblokje
- kopje kikkererwten (ik deed gewoon een klein blikje)
- twee teentjes knoflook
- 1 grotere rode ui
- kwart tot een halve spitskool
- kurkuma
- komijn
- paprikapoeder
- chilipoeder

Knoflook en ui fruiten, spitskool in reepjes erbij roerbakken, kruiden erdoor (niet te weinig kurkuma en komijn!) Kikkererwten erbij en goed doorwarmen.
Couscous maken met het bouillonblokje.
Kwartiertje werk.

Afbeelding

Recept 2:
- couscous
- bouillonblokje
- 1 grote gekookte rode biet
- 1 avocado
- peterselie/munt
- (feta)
Couscous maken met het bouillonblokje, de rest snijden en erdoorheen :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 13:40

Oh lekker, ik wil wel weer eens rode biet eten :) Bedankt!

Spitskool, is dat hetzelfde als Chinese kool?

Ik heb trouwens nog een koolrabi in de koelkast liggen waarvan ik niet zo zeker ben wat ik ermee zal doen :) Ik heb het nog nooit gegeten volgens mij dus improviseren is niet zo aan de orde :o

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 14:30

Nee het is niet hetzelfde, maar het kan vast ook prima lekker worden met Chinese kool. Ik heb het ook wel eens met witte kool gemaakt, of met wortel erbij, maar spitskool vond ik het lekkerst :)

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 14:46

Ik kies eigenlijk elke week wel minimaal 1 oer week een Allerhande recept. Vaak heel simpel vega(n) te maken door het vlees te vervangen door peulvruchten, vega kipstukjes/reepjes/balletjes of (goedkoper!) sojabrokjes met flink wat kruiden en/of saus. Noten vind ik ook vaak lekker in groenteroerbak met rijst.
Ik was dat zoeken ook n beetje zat, daarom heb ik nu op m'n laptop een vegan receptenboekje. Alles wat ik een keer gemaakt heb en lekker vond, sla ik daar gewoon op. Ik heb het uitgeprint en in een map gedaan. Nu heb ik nooit meer het probleem dat ik geen inspiratie heb voor het avondeten!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 14:49

Cool! Hopelijk denk ik eraan als ik bij de supermarkt sta. Of de groentekraam. :)

Mijn vriend heeft dus vrienden op bezoek (altijd op zaterdag) en dan koken ze samen. Meestal is er wel een optie tot vegan (vlees apart koken ofzo), maar vandaag vroeg hij of ik misschien mijn eigen eten kon regelen want de groep wilde graag vlees eten. Prima, er is nog een afbakstokbroodje en allerlei zooi plus een soepje dus ik ga dat lekker eten. Kijk ik net in de koelkast: blijkt dat ze risotto gaan eten. Met spekjes. 8)7 kijk ze moeten doen wat ze willen maar als er nou één gerecht is dat makkelijk en lekker is vegan...
Bovendien, als je op een dag per se vlees wil eten, is spekjes dan echt de lekkerste optie? :o
Om maar te zwijgen over dat je ook gewoon vivera spekcjes kan halen. Maar goed, ik ga lekker uiensoepje met stokbrood en vegan tzatziki verorberen vanavond <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 14:59

Avis schreef:
Hoi allemaal!
Ik eet sinds een tijdje veganistisch. Nu zit het zo dat ik allergisch ben voor o.a. tomaat (vers weliswaar erger dan verwerkt, maar beide hebben een niet zo toffe reactie), maar ik morgen pizza's ga bakken met enkele van mijn lieftallige klasgenoten. Het probleem is nu: tomatensaus. Aangezien ik op internet niet veel verder kom dan 'doe crème fraîche' en ik daar dus niet zoveel aan heb, vroeg ik me af of jullie nog sprankelende ideeën hebben over een eventuele vervanger. :D

Spoiler:
Misschien heeft een enkeling van jullie in een ander topic gelezen dat ik momenteel kamp met een eetstoornis. Ik vind de situatie daarom sowieso al erg moeilijk, maar wil dit soort dingen niet (meer) uit de weg gaan. Ik vond het ook te makkelijk om dit als excuus te gebruiken om maar niet te gaan, maar wil dan wel graag een leuke vervanger.

Beetje laat, maar een paprika wortelsaus doet wonderen! :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 15:17

Dahl bat is een soort linzencurry. Heel lekker!

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 17:10

Nou inderdaad, eet dan biefstuk ipv spekjes... risotto is inderdaad heerlijk. Ik doe daar ook altijd edelgist doorheen, heerlijk!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 17:14

Ja lekker is dat! :)
Ik maak ook wel eens een soort strooisel van cashewnoten, knoflook, zout en peper, eventueel wat panko bread crumbs (of oud brood). Dat in de hakker flink laten draaien en dat is heerlijk als "parmezaan". (Het smaakt niet naar parmezaan maar om een idee te geven van de toepassing)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 17:28

Misschien als het brood héél oud is :))

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 17:32

Magrathea schreef:
Ja lekker is dat! :)
Ik maak ook wel eens een soort strooisel van cashewnoten, knoflook, zout en peper, eventueel wat panko bread crumbs (of oud brood). Dat in de hakker flink laten draaien en dat is heerlijk als "parmezaan". (Het smaakt niet naar parmezaan maar om een idee te geven van de toepassing)

Ik doe precies dit, maar dan zonder brood kruimels en met edelgistvlokken, verder hetzelfde!
Dan doe ik gewoon als of het parmezaan is haha

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:35

Je kan het ook anders zien, biefstuk, kipfilet en zo zijn de premium stukken vlees en de vraag daarna bepaald hoeveel dieren er geslacht worden. Spekjes zijn een bijproduct net als kippendijen en gehakt en zo, daar is het dier niet speciaal voor geslacht. Met dit verhaal kwam mijn dierwetenschappen studerende zoon aan. Weet niet wat ik er van moet denken, klinkt wel logisch maar hoef ook die bijproducten niet ;) .
Maar ben helemaal met je eens dat je dan net zo goed vega spekjes kunt gebruiken als dat al beslist wilt in risotto.

Mona81 schreef:
Nou inderdaad, eet dan biefstuk ipv spekjes... risotto is inderdaad heerlijk. Ik doe daar ook altijd edelgist doorheen, heerlijk!

Hoe maak je dat, gebruik graag edelgist.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:42

Ja, dat is ook wel weer waar. :)
Dat is ook de reden dat mensen daar vaak minder moeite mee hebben, heb ik het idee. Bijv. mijn ouders die al tijden geen "echt" gehakt meer hebben gegeten maar nu altijd vegagehakt gebruiken ("proef het verschil toch niet"- mijn standaard-carpaccio-bestellende-biefstuk-etende-vader :) ) in bijv ovenschotels en spaghetti.
Het zou fijn zijn als het omgekeerd was _O- Maar helaas werkt het niet zo.

Ik heb dus de hele dag al een advertentie voor eieren onder dit topic :') over dat je eieren moet eten als je af wil vallen. Juist ja :o? zit dat niet vol met cholesterol? In de USA mogen overheids-gefunde reclames voor eieren al niet meer zeggen dat ze gezond zijn / een goede bron van eiwit zijn / passen in een gezond eetpatroon...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 18:45

Alles past in zekere zin in een gezond eetpatroon. Als je maar een beetje afwisselt :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:20

Hier een grappig probleem afgelopen week, zoonlief eet graag Petit filet van de vegetarische slager op brood. Waren de juffen in paniek want hoe kon ik zo dom zijn mijn kind met het warmere weer zoiets bederfelijkst op zijn brood geven... en dit leek zo echt kon niet vegetarisch zijn _O-

Tsja nog een voordeel van vegetarisch eten, het is wat minder bederfelijk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 19:40

Sharani schreef:
Hier een grappig probleem afgelopen week, zoonlief eet graag Petit filet van de vegetarische slager op brood. Waren de juffen in paniek want hoe kon ik zo dom zijn mijn kind met het warmere weer zoiets bederfelijkst op zijn brood geven... en dit leek zo echt kon niet vegetarisch zijn _O-

Tsja nog een voordeel van vegetarisch eten, het is wat minder bederfelijk.

Ja _O- Mijn kans om ziek te worden is gekelderd sinds ik vegan eet, ik ben super vergeetachtig enzo dus ik vergeet geregeld mijn boodschappen/restjes van het avondeten/ingrediënten van het koken in de koelkast te doen := Edit: ook problemen met niet-gaar eten zijn de wereld uit met vegan eten... Bij plantaardige maaltijden moet je hooguit met een vork testen of iets gaar genoeg is om te eten (bij aardappels of lasagnebladen bijv) maar als je (zoals ik) weer eens bent vergeten de kookwekker te zetten kun je makkelijk testen of je eten al klaar is zonder risico op salmonella of andere narigheid :)