de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lunameyza

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 11:00

Ik heb gister de eerste groen volgroeide serrano geproefd, ik was zo benieuwd en dacht, heetheid zal vast meevallen.... :') Ben best wat gewend maar stond toch wel dik 10 minuten met brood en melk := Maar kan niet wachten tot de andere serrano pepers rood worden zodat ik kan proeven wat voor verschil er dan in zit.

Mn tomaten doen het goed! Ben wel een beetje teleurgesteld in mijn 6 tomaten planten die gezaaid zijn met de oogst van vorig jaar, want die zijn minder groot dan de twee tomaten plantjes die gezaaid zijn met 10+ jaar oude zaadjes. Had gehoopt dat de nieuw geoogste zaadjes het misschien beter zouden doen :o Al groeien ze wel allemaal precies tegelijkertijd, er is alleen grootte verschil.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:33

Haha pepers zijn niks voor mij :') ik heb gisteren een aantal tomaten plantjes verkocht, had er teveel voor bij mij in de tuin.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 12:35

Hier ook geen pepers en de paprika is voor mijn ouders.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:00

Ik wil iedereen trouwens nog bedanken voor de tips betreffende een kas. _/-\o_
Goedkoop is duurkoop hoor ik al. Ik ga nog lekker een jaartje sparen en dan koop ik er volgend jaar eentje met alles erop en eraan :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:08

Ik ga van het weekend proberen om te starten met het kweken van oesterzwammen

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 13:11

Haha, ik heb indische roots dus pittig eten heb ik altijd al gedaan. Wil graag proberen sambal te maken van oa de pepers die ik kweek, of misschien een marinade :) Moet gewoon de zaadjes en zaadlijsten uit de pepers halen, dan is het goed te doen om los te eten, maar mijn uiteindelijke doel is het gebruiken door eten heen of in een saus.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-21 22:42

Er komt weer wat beter weer aan *\o/* lekker van de week aan de slag in de tuin. Ik moet nog twee rekken op zetten. Heb vandaag komkommer voorgezaaid. Ik twijfel of ik vorig jaar de tomaten nog een keer verpot had naar een grotere pot dan 9, ze groeien goed.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:14

Ik wilde eerst nog een jaartje wachten met fanatiek moestuinieren omdat de achtertuin nog niet klaar is, maar nu heb ik dus een grote voortuin op het zuiden waar ik niks mee doe..... je voelt hem al aankomen, ik ga een moestuin maken in mijn voortuin.

Ik wilde eerst een heg plaatsen van aalbessen en dergelijke maar omdat alle mensen hun honden tegen de struiken laten plassen die nu aan de stoep staan durf ik dat niet aan. De eerste meter ga ik dus niet gebruiken en daar komt een hekwerk van klimop maar daarna allemaal eetbare planten.

De grote uitdaging is nu om een mooie moestuin te maken zodat het er ook nog een beetje leuk uitziet voor mezelf en de buurt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:18

In de winter is het wel een kale bedoeling hier :') en in de zomer staan er hoog gaas voor de klimmers. Zou er dus niet fraai uitzien, haha. Maar bij mij staat alles in de achtertuin

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:23

Haha ja dat had ik ook al gedacht, denk dat ik er wel wat vaste kruiden en lavendel of iets dergelijks doorheen zet om het aan te kleden.
En hoge klimmers zitten er niet in helaas. Maar wortel, courgette, radijs, knoflook en cherrytomaten zijn wel mogelijk denk ik.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:27

DemDeempel schreef:
Haha ja dat had ik ook al gedacht, denk dat ik er wel wat vaste kruiden en lavendel of iets dergelijks doorheen zet om het aan te kleden.
En hoge klimmers zitten er niet in helaas. Maar wortel, courgette, radijs, knoflook en cherrytomaten zijn wel mogelijk denk ik.

Ik heb er in de winter alleen knoflook in, maar dat zijn ook slecht wat groene sprieten in de winter :') rozemarijn blijft ook wintergroen. Er zijn ongetwijfeld nog wat dingen die in de winter in de tuin kunnen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:33

Courgette word een vrij grote plant dat is wel iets om rekening mee te houden.

Bieten, andijvie, sla.

En als je wortels doe zet er ook wat uien of sjalotjes erbij tegen wortelvlieg is dit.

Betreffende erwten je heb hoge (1 meter) en lage klimmers (50 cm).

Zou op het eerste randje helemaal vol zetten met bloemen die bijen aantrekken. Heb je wat fleurigs en is goed voor de bijen/bestuiving groente.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 16:56

Zou ik nu nog tomaten binnen kunnen zaaien?
Heb door omstandigheden gewoon nog nergens voor de tijd gehad.
Wil aankomend weekend beginnen met de buitenbakken in orde te maken.
Ik heb 7 betonnen bakken staan waar oa gemeentes hun bloemen in zetten of die ter bescherming staan bij winkels, zodat er geen snelkraak kan plaatsvinden.
Ik doe altijd onderop (1/3) mest van de paarden, dan een laagje (1/3) oude aarde van vorig jaar, en bovenop (1/3) nieuwe moestuinpotgrond.
Werk dan gedeeltelijk via de makkelijke moestuin methode.
Ik wou vorig jaar al een hele lange bak gaan maken zodat ik extra moestuin kon maken, maar dat kwam er niet van. Heb toevallig vanmorgen een idee gezien van een bak op hoogte.
Ik heb daar waarschijnlijk alles al voor liggen. En ga dan de bakken op wieltjes maken.
Minimaal 3 maar ik hoop er 4 te kunnen maken.
Dan kan ik ze makkelijker verplaatsen als we het huis moeten schilderen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 17:07

Ja kan prima. Ik heb er vorig jaar nog geplant die begin mei waren gezaaid. Prima opbrengst gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 17:22

Nog ruim op tijd hoor :j Hier al wel gezaaid, maar nog niet opgekomen. Zal komende week pas zijn als de kas weer terug opwarmt.

Onze wortels hebben de 2 horrorweken overleefd en komen nu echt op. Geen voorsprong meer, maar ach *\o/*

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 17:26

Iemand vroeg of ik op een wachtlijst had gestaan, maar nee dat was hier niet nodig gelukkig.

Heb al aangegeven dat ik graag een grotere tuin wil hebben als er iemand ophoud na dit seizoen, waar bij voorkeur al een hokkie opstaat, anders zet ik die er zelf op :j

Tomaten en peper groeien goed in de vensterbank, paprika heb ik opnieuw gezet 2 weken terug maar die zit nog onder de grond.

Peulen en erwten komen inmiddels op. Ook de sjalotten gaan goed. En een paar heel kleine stukjes groen boven de grond bij mijn rucola, peterselie, munt en dille. die zijn allemaal in de volle grond gezet.

Vandaag heb ik aardbei en witte kool plantjes gekocht en in de tuin gezet onder vogelgaas.

verder heb ik vanmorgen augurk, venkel en paksoi voor gezaaid. Ik kan niet wachten tot ik het eerste uit mijn eigen tuintje kan eten :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 17:28

Als je je munt niet door al je kruiden en tuin wilt, zou ik die nog even uitgraven en in een ingegraven emmer zonder bodem stoppen :+

Wel ideaal geen wachtlijst! Dat is vaak anders..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 17:37

ikkeniet schreef:
Zou ik nu nog tomaten binnen kunnen zaaien?
Heb door omstandigheden gewoon nog nergens voor de tijd gehad.
Wil aankomend weekend beginnen met de buitenbakken in orde te maken.
Ik heb 7 betonnen bakken staan waar oa gemeentes hun bloemen in zetten of die ter bescherming staan bij winkels, zodat er geen snelkraak kan plaatsvinden.
Ik doe altijd onderop (1/3) mest van de paarden, dan een laagje (1/3) oude aarde van vorig jaar, en bovenop (1/3) nieuwe moestuinpotgrond.
Werk dan gedeeltelijk via de makkelijke moestuin methode.
Ik wou vorig jaar al een hele lange bak gaan maken zodat ik extra moestuin kon maken, maar dat kwam er niet van. Heb toevallig vanmorgen een idee gezien van een bak op hoogte.
Ik heb daar waarschijnlijk alles al voor liggen. En ga dan de bakken op wieltjes maken.
Minimaal 3 maar ik hoop er 4 te kunnen maken.
Dan kan ik ze makkelijker verplaatsen als we het huis moeten schilderen.

[ [url=m/xFwS8A.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je ze toch nog moet bouwen en je wil je makkelijk verplaatsen, zet er dan een paar fatsoenlijke wielen onder, 2 die kunnen draaien en evt 2 vaste (zijn goedkoper). 1x meer werk maar daar ga je veel plezier van hebben (en vooral je rug)

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 17:43

idinn schreef:
Als je je munt niet door al je kruiden en tuin wilt, zou ik die nog even uitgraven en in een ingegraven emmer zonder bodem stoppen :+

Wel ideaal geen wachtlijst! Dat is vaak anders..

Daar zeg je wat.. :+

Hij is nu nog ieniminie, druk er straks wel een emmer omheen en haal het restant eruit. Echt nevernooitniet aan gedacht :+

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 19:16

Weet iemand wanneer ik mijn paprikas in een mini kas buiten kan planten? Ze staan nu lekker warm met groeilicht maar beginnen al tegen het groeilicht aan te groeien en heb eigenlijk geen plek meer bij het raam... :') Kasje is niet extra verwarmt, het is gemaakt van polycarbonaat en 4mm dik en dubbelwandig. Is er een mininum temperatuur buiten waarbij het veilig is om paprikas buiten te zetten? Ze hebben natuurlijk veel warmte nodig..

En mijn tomaten en pompoen zijn nu zo'n 20cm hoog en buigen veel mee naar het licht, iets te veel denk ik. Sommige komen echt horizontaal te staan :+ Moet ik ze dieper in de grond zetten? Vorig jaar gebeurde het niet namelijk.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:12

Eind april, half mei.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:19

Lunameyza schreef:
Weet iemand wanneer ik mijn paprikas in een mini kas buiten kan planten? Ze staan nu lekker warm met groeilicht maar beginnen al tegen het groeilicht aan te groeien en heb eigenlijk geen plek meer bij het raam... :') Kasje is niet extra verwarmt, het is gemaakt van polycarbonaat en 4mm dik en dubbelwandig. Is er een mininum temperatuur buiten waarbij het veilig is om paprikas buiten te zetten? Ze hebben natuurlijk veel warmte nodig..

En mijn tomaten en pompoen zijn nu zo'n 20cm hoog en buigen veel mee naar het licht, iets te veel denk ik. Sommige komen echt horizontaal te staan :+ Moet ik ze dieper in de grond zetten? Vorig jaar gebeurde het niet namelijk.

In wat voor potten staan ze? Je kunt ze nog verpotten. Zelf zet ik er trouwens een stokje bij zodra ze wat ombuigen, maar dit is als ze echt beginnen te buigen niet als het van het zonlicht komt, ze groeien namelijk wel naar de zon toe dus dat ze naar het licht buigen is normaal, ik draai ze regelmatig om.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 20:30

De tomaten en pompoen staan in +/- 15cm brede en 12cm hoge potten, hoop dat ze hier in kunnen blijven tot ze in de volle grond mogen. Ik draai ze idd ook elke dag om, maar omdat ze vorig jaar niet zo gingen rondslungelen, iig niet zo horizontaal, vraag ik me af of ze dieper in de grond moeten, vorig jaar had ik ook zeker geen steun stokjes nodig namelijk.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:20

Prairy schreef:
Als je ze toch nog moet bouwen en je wil je makkelijk verplaatsen, zet er dan een paar fatsoenlijke wielen onder, 2 die kunnen draaien en evt 2 vaste (zijn goedkoper). 1x meer werk maar daar ga je veel plezier van hebben (en vooral je rug)

Ik heb in totaal 12 wielen gevonden, 6 die kunnen draaien en 6 vaste wielen.
Als we op onze wasserij oude wascontainers wegdoen, halen we alle bruikbare onderdelen eraf.
De rest gaat naar de oud ijzer toe.
Want inderdaad stevige wielen is echt meer plezier hebben.
En dan ook nog de bakken op hoogte, is mijn rug helemaal blij.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-21 21:36

Top, dat worden mooie bakken!