Sheran schreef:Gewoon nieuwsgierig, maar ik dacht dat de term veganisme alleen sloeg op het gebruik van dierlijke producten? En dat de meesten gewoon ook tegen zijn op de exploitatie van dieren? Of hoort dat echt in de term?
Het is wel lastig dat er niet zoveel varianten zijn. Sommigen eten alleen veganistisch en anderen dragen ook geen wol of leer. Daar zijn geen andere woorden voor toch?
Veganisme is meer een levensstijl, wat je voornamelijk terugziet in plantaardig eten (en ook vaak het eerste is waar mensen mee beginnen). Iemand die plantaardig eet maar wel leer koopt is geen veganist, die eet plantaardig (en is dat waarschijnlijk gaan doen vanwege het milieu, gezondheid oid, niet voor de dieren. Ja of je bent inconsequent dat kan ook
)
Wikipedia zegt:
Citaat:
Veganisme is een levenswijze waarin gestreefd wordt naar het vermijden van het gebruik van dierlijke producten.[1] Als zodanig gelden ten eerste delen van het dierenlichaam of producten die daarvan vervaardigd zijn (zoals vlees, gelatine, leer, bont en wol) en ten tweede door dieren voortgebrachte producten, zoals zuivel en honing. Vaak worden alternatieven gevonden in het gebruik van plantaardige voedingsmiddelen en materialen. De meeste veganisten keuren ook exploitatie van dieren en wreedheid jegens dieren af, zoals het vasthouden van dieren voor vermaak of ter gebruik als proefdier.[2]
De 'Vegan society', voor zover bekend de eerste "club" van vegans:
Citaat:
... a way of living that seeks to exclude, as far as possible and practicable, all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing and any other purpose.
Ik vind persoonlijk dat het hebben van een (herplaats)huisdier daar niet onder valt aangezien deze ten eerste door menselijk toedoen zich niet kunnen redden in het wild (en "wij" dus verantwoordelijk zijn voor hen)(enerzijds doordat er weinig natuur/voedsel over is en anderzijds doordat de vaardigheden om te overleven vaak niet meer aanwezig zijn) en ten tweede ze vaak ook bestaan door menselijk toedoen (denk het fokken van paarden of honden).
Ik vind het in huis hebben van een herplaatser prima passen in het veganisme, immers, je neemt een levend wezen in huis, verzorgt hem/haar, zorgt dat hij/zij zich prettig voelt, zonder dat je daar iets voor terug verwacht. Dat laatste stukje is belangrijk denk ik. Als een huisdier kan rekenen op jouw onvoorwaardelijke liefde en toewijding en hij/zij in goede (fysieke en mentale) gezondheid oud mag worden, wat er ook gebeurt, dan is daar niks niet-vegan aan. (Uitgezonderd extreme situaties, wanneer je bijv plotseling veel geld kwijt bent, of je in een rolstoel terecht komt waardoor je je hond niet meer de beweging kunt geven die hij/zij nodig heeft... etc)
Edit: ik merk vaak dat mensen vallen over het woordje "voor zover praktisch". Dit betekent natuurlijk niet dat je als je echt super veel trek hebt en je kan alleen een broodje kaas kopen en je kunt echt niet die 5 meter doorlopen naar de volgende lunchroom je nog steeds vegan bezig bent
Het betekent meer dat vegans nog wel eens niet-vegan medicatie gebruiken als er geen vegan alternatief is. Of het welbekende voorbeeld van gebeten worden door een giftige slang (antigif wordt altijd gemaakt van slangengif).