Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 07:30

Annemiek, dat idee heb ik ook
En bij sommige kippen zal het misschien een gewoonte worden of stereotiep gedrag zou ook kunnen gok ik :?

Maar ik gebruik dus idd wel eieren ,maar dan Die van stal
Deel van de kippen zijn opvangers(we kunnen jaarlijks kippen van straat plukken Die door mensen gedumpt zijn rondom vakantietijd , Die anders dus platgereden worden of andere narigheid want ze lopen nooit op handige plekken
En de gemiddelde achtertuin kip is niet echt “zoek het maar uit” geschikt
Beestjes lopen in een grote ren Met een flink binnenhok Met onbeperkt voer.
En honing uit de buurt van kleinschalige imkers gebruik ik ook

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 07:49

Avis schreef:
Hoi allemaal!
Ik eet sinds een tijdje veganistisch. Nu zit het zo dat ik allergisch ben voor o.a. tomaat (vers weliswaar erger dan verwerkt, maar beide hebben een niet zo toffe reactie), maar ik morgen pizza's ga bakken met enkele van mijn lieftallige klasgenoten. Het probleem is nu: tomatensaus. Aangezien ik op internet niet veel verder kom dan 'doe crème fraîche' en ik daar dus niet zoveel aan heb, vroeg ik me af of jullie nog sprankelende ideeën hebben over een eventuele vervanger. :D

Spoiler:
Misschien heeft een enkeling van jullie in een ander topic gelezen dat ik momenteel kamp met een eetstoornis. Ik vind de situatie daarom sowieso al erg moeilijk, maar wil dit soort dingen niet (meer) uit de weg gaan. Ik vond het ook te makkelijk om dit als excuus te gebruiken om maar niet te gaan, maar wil dan wel graag een leuke vervanger.

Barbecuesaus is ook lekker op een pizza! :j

YellowLeaf

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 08:20

Pesto kan heel goed, humus ook. Daarnaast vind ik een mayolijn mengen met paprika kruiden, Italiaanse kruiden en wat peper ook heerlijk. Gepureerde paprika (even roosteren in de oven).

Chilisaus of BBQ saus kan ook prima, evt met wat mayolijn mengen.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:34

In de nazomer, herfst en vroege winter is een laagje geroosterde en gepureerde pompoen met wat kruiden ook echt om je lippen bij af te likken. Vooral als je er een pizza met dungesneden aardappeltjes (voorgekookte) en cashewroom (of met geitenkaas, als je dat nog eet) van maakt, flink peper en Italiaanse kruiden erover en aftoppen met wat rucola :9
Laatst bijgewerkt door mar_fay op 12-04-18 09:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:35

Magrathea schreef:
Ik denk dat we daarover van mening verschillen :) Ik heb in elk geval geen zin om die discussie hier weer te gaan voeren, zeker niet met iemand die schapen houdt voor de slacht.

Goed plan. De beste manier je kritische denken te stimuleren is alleen te discussieren met mensen die het helemaal met je eens zijn... :D

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 09:45

Mona81, was inderdaad niet van plan iets te kopen. Krijg nu al vaak kippen aangeboden maar woon helaas tijdelijk bij mijn moeder ivm verbouwing dus nu wijs ik alles af. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 11:29

Kuggur schreef:
Magrathea schreef:
Ik denk dat we daarover van mening verschillen :) Ik heb in elk geval geen zin om die discussie hier weer te gaan voeren, zeker niet met iemand die schapen houdt voor de slacht.

Goed plan. De beste manier je kritische denken te stimuleren is alleen te discussieren met mensen die het helemaal met je eens zijn... :D

Nee, ik wil gewoon dit topic niet vervuilen met een discussie die al heel vaak gevoerd is en waarvan ik weet dat het verspilling van mijn tijd is

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 13:00

Gewoon nieuwsgierig, maar ik dacht dat de term veganisme alleen sloeg op het gebruik van dierlijke producten? En dat de meesten gewoon ook tegen zijn op de exploitatie van dieren? Of hoort dat echt in de term?
Het is wel lastig dat er niet zoveel varianten zijn. Sommigen eten alleen veganistisch en anderen dragen ook geen wol of leer. Daar zijn geen andere woorden voor toch?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 13:05

Persoonlijk zie ik veganistisch eten los, je kan vegan eten maar wel een leren jas dragen imo.

Vragen over kippen etc, tja wat wil je horen of bereiken?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 13:12

Ik denk dat je maar gewoon moet eten en dragen waar je je lekker bij voelt..
Ik ken ook vegan's die honden en katten hebben, en die dieren hebben wel echt voedsel nodig van dierlijke afkomst. De term 'vegan' vind ik minder belangrijk dan de principes waar je achter staat, het is uiteindelijk maar een woord.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 13:33

Probleem van labels is idd dat er dan opeens een bak Met regeltjes aan schijnen te hangen Die ook nog eens varieren naar gelang wie je het vraag ten en en en
Mensen, de diersoort waar je knettergek van kunt worden :+

Ik eet voornamelijk plantaardig , ik hang er geen vegan of vegetarisch labeltje aan
Kan de tofu politie ook niet zeuren

Als er bij omstanders behoefte is aan meer uitleg dan gebruik ik de term “linksdraaiende biogarde hufter”

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 13:39

Vind ik ook joanieke :j Het is maar een woord..
In Amerika hebben ze het ook wel over een ‘plant based diet’, wanneer je alleen plantaardig eet maar wel dierlijke producten gebruikt. In Nederland ken ik daarvoor alleen de term ‘veganistisch eten’ idd.

Uiteindelijk leeft niemand in onze maatschappij volledig veganistisch, dat is gewoon onmogelijk, maar hoe ver mensen daar voor moeten gaan om er zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen kun je niet zo zwart/wit zien denk ik. Ligt die grens bij het houden van katten/honden? Bij het gebruiken van tweedehands leer? Of bij het eten van gespoten of genetisch gemanipuleerde groente? Of bij het vermijden van alles waar lijm in verwerkt is? Dat is voor iedereen anders.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 14:47

Sheran schreef:
Gewoon nieuwsgierig, maar ik dacht dat de term veganisme alleen sloeg op het gebruik van dierlijke producten? En dat de meesten gewoon ook tegen zijn op de exploitatie van dieren? Of hoort dat echt in de term?
Het is wel lastig dat er niet zoveel varianten zijn. Sommigen eten alleen veganistisch en anderen dragen ook geen wol of leer. Daar zijn geen andere woorden voor toch?

Veganisme is meer een levensstijl, wat je voornamelijk terugziet in plantaardig eten (en ook vaak het eerste is waar mensen mee beginnen). Iemand die plantaardig eet maar wel leer koopt is geen veganist, die eet plantaardig (en is dat waarschijnlijk gaan doen vanwege het milieu, gezondheid oid, niet voor de dieren. Ja of je bent inconsequent dat kan ook :D )

Wikipedia zegt:
Citaat:
Veganisme is een levenswijze waarin gestreefd wordt naar het vermijden van het gebruik van dierlijke producten.[1] Als zodanig gelden ten eerste delen van het dierenlichaam of producten die daarvan vervaardigd zijn (zoals vlees, gelatine, leer, bont en wol) en ten tweede door dieren voortgebrachte producten, zoals zuivel en honing. Vaak worden alternatieven gevonden in het gebruik van plantaardige voedingsmiddelen en materialen. De meeste veganisten keuren ook exploitatie van dieren en wreedheid jegens dieren af, zoals het vasthouden van dieren voor vermaak of ter gebruik als proefdier.[2]

De 'Vegan society', voor zover bekend de eerste "club" van vegans:
Citaat:
... a way of living that seeks to exclude, as far as possible and practicable, all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing and any other purpose.

Ik vind persoonlijk dat het hebben van een (herplaats)huisdier daar niet onder valt aangezien deze ten eerste door menselijk toedoen zich niet kunnen redden in het wild (en "wij" dus verantwoordelijk zijn voor hen)(enerzijds doordat er weinig natuur/voedsel over is en anderzijds doordat de vaardigheden om te overleven vaak niet meer aanwezig zijn) en ten tweede ze vaak ook bestaan door menselijk toedoen (denk het fokken van paarden of honden).
Ik vind het in huis hebben van een herplaatser prima passen in het veganisme, immers, je neemt een levend wezen in huis, verzorgt hem/haar, zorgt dat hij/zij zich prettig voelt, zonder dat je daar iets voor terug verwacht. Dat laatste stukje is belangrijk denk ik. Als een huisdier kan rekenen op jouw onvoorwaardelijke liefde en toewijding en hij/zij in goede (fysieke en mentale) gezondheid oud mag worden, wat er ook gebeurt, dan is daar niks niet-vegan aan. (Uitgezonderd extreme situaties, wanneer je bijv plotseling veel geld kwijt bent, of je in een rolstoel terecht komt waardoor je je hond niet meer de beweging kunt geven die hij/zij nodig heeft... etc)

Edit: ik merk vaak dat mensen vallen over het woordje "voor zover praktisch". Dit betekent natuurlijk niet dat je als je echt super veel trek hebt en je kan alleen een broodje kaas kopen en je kunt echt niet die 5 meter doorlopen naar de volgende lunchroom je nog steeds vegan bezig bent :+ Het betekent meer dat vegans nog wel eens niet-vegan medicatie gebruiken als er geen vegan alternatief is. Of het welbekende voorbeeld van gebeten worden door een giftige slang (antigif wordt altijd gemaakt van slangengif).

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 12:55

Ik las laatst ook een stuk over mensen die zelfs hun kat of hond alleen plantaardig lieten eten. In mijn ogen gaat dat te ver. Wij hebben een keuze, wij hebben vlees niet perse nodig. Een kat of hond wel. Als je die alleen plantaardige voeding geeft, is het vragen om gezondheidsproblemen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:02

Mona81 schreef:
Ik las laatst ook een stuk over mensen die zelfs hun kat of hond alleen plantaardig lieten eten. In mijn ogen gaat dat te ver. Wij hebben een keuze, wij hebben vlees niet perse nodig. Een kat of hond wel. Als je die alleen plantaardige voeding geeft, is het vragen om gezondheidsproblemen.

Precies mijn gedachte, neem dan geen huisdier..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:07

Ik ga ook even meelezen vorig jaar een super start gemaakt in het geen vlees meer eten helaas nu weer paar keren gegeten maar 80% vd maand eet ik geen vlees!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:08

J0anieke schreef:
Mona81 schreef:

Precies mijn gedachte, neem dan geen huisdier..

+1 :+, ik kan er echt niet bij :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:10

Mona81 schreef:

Mwah, het is wel iets waar ik open voor sta, maar wel nadat uit onderzoek is gebleken dat vegan katten en honden net zo gezond zijn als hun vleesetende soortgenoot :j Nu dus nog niet. Het is ook niet alsof KVV echt bijdraagt aan de vleesindustrie, ik heb wel eens gelezen dat dat gewoon het restvlees is wat van karkassen af komt. (En wat dáárna nog over is gaat naar fabrikanten van bitterballen enzo. :+ )

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:39

Voor mensen in en in de buurt van Nijmegen; ik was gisteren eten bij De Plak en ze hebben er voortaan ook vegan kaasgehakt. Kok: "ja, nu niet alleen meer zonder gehakt, maar ook zonder kaas!" En hij gaf ook aan steeds meer vega/vegan te gaan willen doen (en ze hebben er sowieso al een fijne keuze). Echt super bevallen, was heel erg lekker :)

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:42

shilady schreef:
Ik ga ook even meelezen vorig jaar een super start gemaakt in het geen vlees meer eten helaas nu weer paar keren gegeten maar 80% vd maand eet ik geen vlees!

Toch heel goed van je dat je er mee bezig bent!
Gezellig :)

Even over de huisdieren;
Ik heb zelf een slang, die eet (bevroren) muisjes. Niet echt Vegan helaas. Ik heb de slang al een aantal jaar, en hij gaat ook nog wel even mee. Ik zou trouwens noooit meer een slang kopen, maar heb het destijds in een relatie toch gedaan en nu heb ik het beestje dus nadat die relatie over is.
Ik vind het ontzettend zielig, maar ik kan de slang niks anders voorschotelen en of ik of iemand anders de slang voert, dat maakt niet uit denk ik; het resultaat is hetzelfde.

Hoe denken jullie hierover eigenlijk? Of zouden jullie dat anders aanpakken?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:45

LilChar schreef:
Even over de huisdieren;
Ik heb zelf een slang, die eet (bevroren) muisjes. Niet echt Vegan helaas. Ik heb de slang al een aantal jaar, en hij gaat ook nog wel even mee. Ik zou trouwens noooit meer een slang kopen, maar heb het destijds in een relatie toch gedaan en nu heb ik het beestje dus nadat die relatie over is.
Ik vind het ontzettend zielig, maar ik kan de slang niks anders voorschotelen en of ik of iemand anders de slang voert, dat maakt niet uit denk ik; het resultaat is hetzelfde.

Hoe denken jullie hierover eigenlijk? Of zouden jullie dat anders aanpakken?

Hier denk ik ook; je kunt dat dier wel verhuizen maar hij blijft leven. Het dier afstaan klinkt mij als je handen wassen in onschuld, beestje kan er ook weinig aan doen dat ie is geboren en dat hij carnivoor is.

Wat je misschien wil overwegen is om kuikens te geven? Dat zijn de haantjes uit de eier-industrie, daarmee draag je dus niet specifiek bij aan het doden van dieren. Ik weet verder niks van slangen en of ze dat kunnen eten :o dus ik zou het even onderzoeken

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:58

Hier krijgen de honden biologische kvv en brok (en groentebokashi).
Ze zijn er al en het zijn nu eenmaal carnivoren
Ik heb hier nu wel het uitsterfbeleid ingesteld ;)
Maar de oudste is 6,5 en de jongste is in Januari 2 geworden
Voorlopig hebben we dus nog wel honden
Als er 1 weg valt en het blijkt dat de achterblijver een soortgenootje nodig heeft dan ga ik op zoek naar een herplaatser Met een vergelijkbare verwachte levensduur zeg maar , want we willen op een bepaald moment toch een tijdje huisdiervrij zijn
Maar daarna zal er vast wel weer een hond of kat volgen
Hoewel dat dan waarschijnlijk dan wel herplaatsers zijn(de huidige komen bij fokkers vandaan die via de rasvereniging Fokken en daar zou ik bij dit type hond de volgende keer weer voor kiezen)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 14:52

Mijn kat is af en toe vrijwillig vegan :')

Als hij mag kiezen tussen echt of nepvlees dan gaat hij voor nepvlees.
Ook als hij mag kiezen tussen kaas of sla/andijvie/boerenkool dan kiest hij voor het laatste.

In het nest kregen ze allemaal KVV maar meneer weigerde dat te eten. Bij mij wel vleesbrokjes hoor maar ik geloof dat hij net zo lief vegan zou zijn :') :')

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:00

@Sonja
Wat voor biologische KVV honden jij de honden? Onze herder + de kat krijgen beide kvv. Er gaat dus flink wat vlees doorheen hier iedere dag. Moet toch steeds wel even slikken als ik het zie, maar ik wil wel aan hun behoeftes voldoen. Biologisch lijkt me een mooi compromis, maar ik ben een beetje bang voor de kosten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:14

marinke182 schreef:
@Sonja
Wat voor biologische KVV honden jij de honden? Onze herder + de kat krijgen beide kvv. Er gaat dus flink wat vlees doorheen hier iedere dag. Moet toch steeds wel even slikken als ik het zie, maar ik wil wel aan hun behoeftes voldoen. Biologisch lijkt me een mooi compromis, maar ik ben een beetje bang voor de kosten.

Biologisch is niet perse diervriendelijker he :o

Selka schreef:
Mijn kat is af en toe vrijwillig vegan :')

Als hij mag kiezen tussen echt of nepvlees dan gaat hij voor nepvlees.
Ook als hij mag kiezen tussen kaas of sla/andijvie/boerenkool dan kiest hij voor het laatste.

In het nest kregen ze allemaal KVV maar meneer weigerde dat te eten. Bij mij wel vleesbrokjes hoor maar ik geloof dat hij net zo lief vegan zou zijn :') :')

Komt dat niet door smaakversterkers enzo? Weet niet waar en hoe dat spul is gemaakt?