70 tomaten Vorig jaar had ik gewoon een handje zaadjes gestrooid in een bakje want 'ze zullen vast niet allemaal opkomen', I was wrong En toen moest ik zo'n 30 kleine tomatenplantjes weggooien
Anoniem
Geplaatst: 07-04-21 14:47
Haha mijn vriend wilde ook alle tomaat zaaien. Ik heb van beide soorten er 5 gezaaid. Als alles dan groeit kunnen we het nog precies kwijt.
Iemand nog een makkelijk voorbeeld voor een tomaten afdakje knutselen?
Tomaat komt hier eigenlijk altijd goed op. Zaai hooguit 2 plantjes meer dan ik kwijt kan. Dan kan ik de mooiste selecteren en die overblijven worden gedoneerd aan familie/vrienden/buren Maar goed ik kan zo'n 7 tomatenplanten goed kwijt in mijn vruchtgewas bed, dus dat zijn er ook niet super veel.
Wat zaaien jullie eigenlijk allemaal voor? Ik eigenlijk alleen de vruchtgewassen. De rest gaat direct de grond in.
leeslampje
Geplaatst: 07-04-21 16:11
Ja zoveel tomaat was niet de bedoeling. Het ging mis toen ik allerlei verloren zaadjes ontdekte en per se alle 20 soorten wilde zaaien (en een beetje extra van iedere soort, gewoon voor de zekerheid ).
Afdakje heb ik er nooit voor gemaakt, dus daar heb ik geen voorbeeld van.
Ik zaai ook alleen wat vruchtgewassen voor. Paprika, courgette, tomaat, komkommer, bonen, zoiets...
Ik heb tot nu toe alleen een hele hoop pompoen voorgezaaid, die komen rond bomen in het voedselbos. Verder nog geen zin /tijd gehad. En in de kas zaaien was vorig jaar geen succes, alles uitgegraven door muizen. En dit jaar heb ik er ook nog ratten bij, dus voorzaaien alleen in huis...
Wat leuk, aubergine. Dat heb ik nog nooit geprobeerd. Hoeveel vruchten geeft zo'n plant ongeveer?
Marcella
Geplaatst: 08-04-21 13:38
Dit jaar behalve anti eenden beleid ook anti kinderen. Dit stuk is betreffende indeling klaar, maar staat nog niet op de foto. Tomaten en meloenen dit jaar. Toch paprika gedaan voor mijn ouders en daar heb ik nu ook al 4 plantjes van. De bitchen club die de allerjongste niet binnen laten en de sussex zijn net zo erg. Kas gaat ook lekker. Lage bak geen foto van gemaakt is weinig te zien door condens op de ramen. Maar de mest stook de plantjes heerlijk warm. Bitchen club. En perensap (6 kg) gemaakt en restant ook 3,5 potje perenmoes. Restant dat de kippen mochten hebben. De boompjes. Paashaas langs geweest.
Is tegen de mollen, maar moest vanwege frezen opzij. Of het werk een beetje zou ik zeggen. Tegen muizen werkt het niet in ieder geval. Staat ook bijna in bloei ook.
Escada
Geplaatst: 08-04-21 13:59
Wauw marcella wat een prachtige moestuin en kippenverblijf zo
Hoe vaak geven jullie de stekjes water? Ik kreeg dus schimmel op een paar zaadjes, de rest zoals boontjes, paprika en komkommer groeit wel goed. En al 1 aardbeienplantje
Ik geef stekjes water als het droog aanvoelt/lijkt, dat is om de dag of om de twee dagen.
Marcella
Geplaatst: 08-04-21 14:17
Alleen nog iets te veel kippen lopen en hoop nog steeds dat ik de 3 jonge hennen verkocht ga krijgen. Blijkbaar had ook de sussex haan die ik te koop had een kam fout dus daar ga ik straks wat aan doen.
Plantjes zo direct vanuit pot de grond in zonder scheuren of wat dan ook alleen als de grond droog is. Plantjes die los gehaald worden van elkaar en de volle grond in gaan dagelijks. Gaan ze een potje in zorg ik dat water van onderaf gegeven word door ze in een bak te zetten. Dan alleen water geven als ze droog zijn.
Laar_
Geplaatst: 08-04-21 15:32
leeslampje schreef:
Wat leuk, aubergine. Dat heb ik nog nooit geprobeerd. Hoeveel vruchten geeft zo'n plant ongeveer?
Geen idee, is m'n eerste keer aubergines
Solleke_Noah
Geplaatst: 08-04-21 15:48
Laar_ schreef:
leeslampje schreef:
Wij hadden vorig jaar van één aubergineplant denk zéker 15 aubergines. Maar ze waren wel niet echt heel eetbaar
Laar_
Geplaatst: 08-04-21 16:07
Solleke_Noah schreef:
Laar_ schreef:
Wij hadden vorig jaar van één aubergineplant denk zéker 15 aubergines. Maar ze waren wel niet echt heel eetbaar
Of gebruikt van zaden van een plant van vorige jaren? Begrepen dat dit bij courgette en aubergine kan zijn(en dat die dan giftig zijn)
neile
Geplaatst: 09-04-21 10:44
Mag ik komen binnen vallen en volgen? Ik ben namelijk ook bezig met moestuin en zo veel mogelijk eetbare/nuttige/biodiverse planten te zetten in de tuin.