Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:01

E_J, hier komen op termijn kipjes en dan gaan de eieren inderdaad naar vrienden/kennissen en mensen uit de buurt.

Honing gebruik ik ook niet. Inderdaad de manier waarop de meeste honing gewonnen wordt is niet bepaald vriendelijk. Daarnaast zijn bijen inmiddels een bedreigde diersoort en denk ik dat we ze beter kunnen helpen dan hun voedsel te ontnemen.

Sharani

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:14

Ik heb kippen op de manier die je beschrijft en sinds eind vorig jaar weer vier jongere er bij die flink leggen. Wij eten die eieren gewoon. Ik koop nooit eieren en ook kippen koop ik niet, kregen 2 afdankers van een collega van mijn man en 2 ex legkippen. We houden de kippen ook als ze niet meer leggen want dat is niet de reden waarom we ze hebben en ze worden gemiddeld flink oud.
Nu ben ik niet veganist maar vegetarier omdat ik soms ook honing gebruik ( plaatselijke imker, maar dat deed ik al toen ik nog vlees at). En omdat ik heel soms wel eens zuivel eet bij uit eten of zo.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 12:25

E_J schreef:
Hoi! Ik kom even binnenvallen met een vraag. Mijn moeder en ik hadden het hier net over, en we kwamen er allebei niet uit.

Mijn moeder en ik vroegen ons af; stel een vegan zou zelf kippen hebben in de tuin, hè. Gewoon zo’n leuk stel kippen die leven als een god in Frankrijk in de tuin. Zou de vegan de eieren van de eigen kippen wel of niet eten? Want - correct me if I’m wrong - jullie doen het toch vooral zodat je zelf niet meedoet aan het dierenleed dat vaak achter de productie van eieren, melk, etc zitten? Maar als het eieren van je eigen kippen zijn, weet je dat ze niet slecht zijn behandeld :))

Dus wat zouden jullie doen?

Ik moest het gewoon even vragen, ik ben iets te nieuwsgierig _O-

Edit: ik voeg er nog even wat aan toe. Een vriendin wil namelijk ook graag weten hoe jullie tegenover honing staan. Drinken jullie bvb honing in jullie thee oid, of zijn jullie ook ‘tegen’ honing? :)

Er zijn heel veel plekken waar je uitgebreid antwoord kunt vinden op deze vraag, zoals hier: http://www.bitesizevegan.org/vegan-heal ... s-veggans/
http://www.theveganwoman.com/is-it-ethi ... -chickens/
Ik heb mij laten vertellen dat eieren terugvoeren aan de kippen een goed idee is maar zoals bij 8nnemiek lusten niet alle kippen dat. :) Maar ik zou het wel eerst proberen. M.n. de schaal is belangrijk omdat het de kip veel energie vergt om die te maken.
Moraal van de linkjes hierboven overigens is dat de vraag die je stelt compleet vanuit de verkeerde kant redeneert. Het impliceert namelijk dat we het recht hebben om eieren te eten tenzij je dit niet wilt. Maar, ik zou zeggen kijk in elk geval het filmpje van bite size vegan even want die legt het heel goed uit :)
In het geval dat ik 1) kippen zou hebben (en er dus ook ruimte en geld voor heb) 2) die niet komen van een fokker oid (maar bijv van redeenlegkip.nl 3) die eitjes leggen 4) die ze zelf niet willen eten (of maar een deel), dan zou ik de eitjes weggeven aan buren oid. Dat vermindert de vraag naar eieren uit de industrie :j

Wat honing betreft, zelfde verhaal, het is een dierlijk product en dierlijke producten geproduceerd op industriële schaal gaan nooit, maar dan ook nooit, in het voordeel van het dier zijn. Sterker nog, die leggen op grote schaal het loodje. Ook bij vegetarische dierlijke producten zoals zuivel, ei en honing.
Wat dus die honing betreft raad ik je dit artikel aan: http://www.vegetus.org/honey/ecology.htm . Zeker als je denkt dat we honing moeten kopen omdat de honingbij zo belangrijk is. Wat blijkt nou, eigenlijk zijn honingbijen destructief voor de lokale insectenpopulatie. Ze worden vaak geïmporteerd, nemen ziektes mee en eten al het eten van de inheemse insecten op, die daardoor in gevaar komen.
Verder geldt ook dezelfde reden als bij eieren. In plaats van aan te nemen dat je het wél wil eten tenzij <redenen>, kun je ook aannemen dat je het beter niet kunt nemen tenzij je er een extreem goede reden voor hebt (en "het is lekker" is dat niet vind ik eigenlijk :n ) .

Edit: mooie quote uit het laatste linkje
Citaat:
However, there are far more important issues than body counts or fossil fuel use. Buying honey endorses the beekeeping mindset--that animals are here for human use, that "it's OK to take things from the bees since I've put a lot of time and money into keeping them alive," and that encouraging excess production is desirable--precisely the values that are currently causing so much environmental damage.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:25

Interessante link over de bijen. Zo heb ik het nog niet bekeken... :\ .

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:38

Interessante links! Ik vind het ook ontzettend leuk om te zien dat er op zoveel verschillende manieren naar wordt gekeken :)
Je hebt veel goede punten, Magrathea! Zeker iets om wat meer over na te denken :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 13:48

Sharani schreef:
Interessante link over de bijen. Zo heb ik het nog niet bekeken... :\ .

Ik zou gewoon een keertje met die persoon gaan praten over waar hij/zij diens bijen vandaan haalt of heeft gehaald. Het artikel gaat hoofdzakelijk over de industrie (geloof ik?), ik weet zelf te weinig van bijen om te oordelen of een lokaal/klein werkende imker zuiver kan zijn. Ik weet bijvoorbeeld niet of zo'n imker bijvoorbeeld gewoon een kast neerzet en dat er dan vanzelf een volkje in neerstrijkt :o

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:01

Soms trekt een volk zelf in een kast. Ik weet dat sommige imkers bij mensen een bijenvolk weghalen, omdat het daar tot last is. Dan kan een imker die gewoon komen ophalen en hoeven ze niet dood.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 14:35

Ga het inderdaad eens vragen :j .

Ben soms wel eens jaloers op mensen die nergens over nadenken en gewoon eten waar ze zin in hebben... Aan de andere kant, hoe groot moet die plaat wel niet zijn die je dan voor je hoofd hebt om niet stil te staan wat jou consumeren allemaal veroorzaakt :? .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 14:54

Lokale imkers halen inderdaad bijenvolken weg die zijn gaan zwermen. Dat zijn vaak volken van andere imkers (een volk splitst zich op in het voorjaar, zodra er een nieuwe koningin is), of wilde bijen. Zo'n volk wil dan op ongunstige plekken een korf bouwen, en een imker vangt de zwerm en zet de koningin in een schone kas. Als het ze bevalt blijven ze in zo'n kas zitten en gaan ze de raten vullen met was en honing.

Bijenkassen zijn vaak echt nodig op plekken waar heel veel bloesem bestoven moet worden, omdat de natuurlijk aanwezige insecten gewoon niet met genoeg zijn om ál die fruitbomen te bestuiven, bijvoorbeeld op grote appelweides, en zonder imkers zouden veel boeren met een erg slechte oogst zitten.
Daarnaast zorgt een mooie fruitgaard ervoor dat bijen niet naar de bewoonde wereld en naar akkervelden trekken, waar volop wordt gespoten met insecticides en waardoor de wilde bij op uitsterven staat.
Na zo'n bloeiperiode zit een kas vaak al bomvol honing (die bedoeld is om te overwinteren). Bijen maken in een dag ruim 3 kilo honing aan in zo'n bloeiende boomgaard. Dat is niet heel natuurlijk, omdat er vroeger nooit zo veel bloesem tegelijk te vinden was en wilde bijen tot 5km ver moeten vliegen om bloeiende bloemen te vinden, en omdat die kas gewoon vol zit na een korte tijd wordt die na de bloeiperiode geslingerd en vervangen door lege raten, zodat de bijen ook in de volgende boomgaard weer honing halen. Sommige imkers laten in het najaar nog een volle kas staan om te overwinteren, anderen slingeren wel nog in het najaar en geven de bijen dan suikerwater. Voor de bijen schijnt dat weinig uit te maken. Ze overwinteren ook prima op suikerwater.
Ik ben zelf niet tegen kleinschalige imkerij, omdat het de bijen toch beschermt tegen insecticiden, tegen ongedierte, tegen roofdieren, en ze voorziet van een kant en klare kas en onbeperkt nectar.
Mensen denken vaak dat bijen honing eten, maar dat is niet zo. Bijen eten nectar, rechtstreeks uit de bloem, en de honing gebruiken ze alleen als voedselvoorraad in de winter en in het voorjaar om te kunnen zwermen.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 20:56

Mallow schreef:
Ik zit momenteel in Berlijn. Het walhalla voor vegan eten. Hallelujah <3

ik wil binnenkort die kant op, heb je nog plekken die echte aanraders zijn?

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 21:00

Mijn favoriet in Berlijn was Vöner <3 beste vegan kebab ooit. En zo enorm vullend, niet normaal!

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 21:11

Hoi allemaal!
Ik eet sinds een tijdje veganistisch. Nu zit het zo dat ik allergisch ben voor o.a. tomaat (vers weliswaar erger dan verwerkt, maar beide hebben een niet zo toffe reactie), maar ik morgen pizza's ga bakken met enkele van mijn lieftallige klasgenoten. Het probleem is nu: tomatensaus. Aangezien ik op internet niet veel verder kom dan 'doe crème fraîche' en ik daar dus niet zoveel aan heb, vroeg ik me af of jullie nog sprankelende ideeën hebben over een eventuele vervanger. :D

Spoiler:
Misschien heeft een enkeling van jullie in een ander topic gelezen dat ik momenteel kamp met een eetstoornis. Ik vind de situatie daarom sowieso al erg moeilijk, maar wil dit soort dingen niet (meer) uit de weg gaan. Ik vond het ook te makkelijk om dit als excuus te gebruiken om maar niet te gaan, maar wil dan wel graag een leuke vervanger.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 21:16

Pesto(roodof groen)
Paprikasaus(pot geroosterde paprika kopen en pureren, knoflook fruiten paprika er bij en peper en zout, evt nog wat oregano er door )
Je hebt Potten Met gele en rode , kun je ook qua kleurtje varieren ;)

Hummus kan ook , liefst de Pittige :9

Of een simpele Kant en klare oplossing ; Muhammara kopen en dat ipv gebruiken
Zit wel al heel wat meer een smaakje aan als ene basis paprikasaus maar volgens mij ook wel erg lekker (geloof dat Ik die van het weekend eens ga testen)

Edit even wat weg gestreept, iets Met het linkje leggen dat rode pesto toch echt van tomaat is gemaakt :+ )

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 21:36

Sonja_vR schreef:
Pesto(roodof groen)
Paprikasaus(pot geroosterde paprika kopen en pureren, knoflook fruiten paprika er bij en peper en zout, evt nog wat oregano er door )
Je hebt Potten Met gele en rode , kun je ook qua kleurtje varieren ;)

Hummus kan ook , liefst de Pittige :9

Of een simpele Kant en klare oplossing ; Muhammara kopen en dat ipv gebruiken
Zit wel al heel wat meer een smaakje aan als ene basis paprikasaus maar volgens mij ook wel erg lekker (geloof dat Ik die van het weekend eens ga testen)

Edit even wat weg gestreept, iets Met het linkje leggen dat rode pesto toch echt van tomaat is gemaakt :+ )

Goeie tips dit! :) Muhammara op een pizza klinkt inderdaad als een goed idee (al is het dan misschien meer een soort focaccia ofzo :Y) )
Je zou al je een beetje handig bent in de keuken misschien een witte cashewroom kunnen maken. Haverroom zou ook kunnen, dat is (relatief) dik.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 21:41

Oh wat een fijne tips dit, dank jullie wel!
Nog zoiets handigs is overigens dat ik ook allergisch ben voor noten :+, dus cashewroom valt dan helaas al af.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 22:19

Nog even over het kippen gebeuren...ik vind het eieren "teruggeven aan de kip" toch wel een beetje een vreemd iets. Het is toch niet natuurlijk voor een kip om zijn eigen eieren op te eten? Een enkel per ongeluk stuk gepikt eitje daar gelaten. Ik begreep dat echt niet...

Tevens lijkt het me ook dubbel om wel kippen te kopen, maar dan vervolgens de eieren niet eten... Je koopt dan een kip die voor de mens gefokt is. Met als gevolg ongewenste hanen en hun slechte toekomstperspectief. Of ga je geen kippen kopen Selka?

Ik heb zelf ook kippen, van Red een legkip. Als ze leggen dan eten we de eieren. Leggen ze niks, dan hebben we pech :)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 22:27

Het schijnt dus dat kippen de energie uit de niet-bevruchtte eieren weer opnemen door ze op te eten. :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 22:30

Nog wat ideeeen:

Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 22:31

Avis schreef:
Oh wat een fijne tips dit, dank jullie wel!
Nog zoiets handigs is overigens dat ik ook allergisch ben voor noten :+, dus cashewroom valt dan helaas al af.

Muhammara zit walnoot in
Waarschijnlijk voor jou ook niet zo een goed idee dan ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 22:35

Murthul schreef:
Het schijnt dus dat kippen de energie uit de niet-bevruchtte eieren weer opnemen door ze op te eten. :j

Op stal hebben we er 30 lopen
Ook als ze blijven liggen eten ze hij eigen eigen eieren niet op
Ze vinden de korrel, het graan en de extraatjes te lekker denk
Dus die energie zal meestal(bij goede verzorging) niet nodig zijn

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 22:37

Magrathea : Muhammara ipv de tomatensaus gebruiken en dan beleggen zoals je je pizza verder wil beleggen
Moet alleen even verzenden wat ik er nog meer op wil doen :+
Mijn kaas vervangen missie is nog steeds niet geslaagd
Misschien eens violife proberen :?
No muh vind ik structuurtechnisch niet tof

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:05

Mona81 schreef:
Nog even over het kippen gebeuren...ik vind het eieren "teruggeven aan de kip" toch wel een beetje een vreemd iets. Het is toch niet natuurlijk voor een kip om zijn eigen eieren op te eten? Een enkel per ongeluk stuk gepikt eitje daar gelaten. Ik begreep dat echt niet...

Tevens lijkt het me ook dubbel om wel kippen te kopen, maar dan vervolgens de eieren niet eten... Je koopt dan een kip die voor de mens gefokt is. Met als gevolg ongewenste hanen en hun slechte toekomstperspectief. Of ga je geen kippen kopen Selka?

Ik heb zelf ook kippen, van Red een legkip. Als ze leggen dan eten we de eieren. Leggen ze niks, dan hebben we pech :)

Het past überhaupt niet in het veganisme om speciaal gefokte dieren te kopen, dus ik denk niet dat dat iets waar je je zorgen om moet maken. :)

En nogmaals, ik denk dat het echt per kip verschilt wat ze gewend zijn. Ik hoor namelijk veel verhalen van mensen wiens kippen de eieren wel opeten. (En op websites lees je wel eens dat je vaak eieren moet rapen omdat de kans anders bestaat dat de kippen de eieren zelf opeten.)

Zo gek is het trouwens niet. Je ziet bij veel dieren (oa gerbils) dat de moederdieren de kleinste zwakste jongen doden en opeten om zo meer energie en voedingsstoffen te hebben voor de jongen die wél een kans maken. Hetzelfde zou kunnen gelden voor kippen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:41

In principe past het houden van wat voor dieren dan ook niet in veganisme.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 23:59

Ik denk dat we daarover van mening verschillen :) Ik heb in elk geval geen zin om die discussie hier weer te gaan voeren, zeker niet met iemand die schapen houdt voor de slacht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 06:33

Onze kippen komen idd ook grotendeels uit de legkippenindustrie.
Zo geef je kippen die eigenlijk geslacht zouden worden gewoon een tweede kans.

Ik heb het idee dat kippen alleen eieren eten wanneer ze tekorten hebben. Onze ex-leggers deden dat bv wel toen ze net uit de stal kwamen en er heel slecht uit zagen. Toen werden er ook eieren kapot gepikt, dat vond ik ook geen probleem.
Maar zodra de kippen in goede conditie zijn en buiten kunnen scharrelen komen ze niet meer aan de eieren. Zelfs wanneer er een kapot valt blijft die hier gewoon liggen en moet ik em weg gooien.
Ik denk dat kippen die eieren eten simpelweg te weinig goed voer of te weinig ruimte krijgen, waardoor ze tekorten hebben of zich gaan vervelen.