De eetbare tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:58

Bedankt voor de tip over zoete aardappelen. Notebooks verhit ik niet teveel. Roomboter liever niet omdat ik liever zo weinig mogelijk dierlijke producten eet. Meer een principe kwestie. Weet dat voor de gezondheid roomboter beter is dan margarine.

Kas wil ik ook ooit, maar ben al tevreden met een gewone. Hoewel die Victoriaanse natuurlijk erg mooi is :)

Sonja_vR

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:07

hihi ik hou van autocorrect :D
liljebo schreef:
Notebooks verhit ik niet teveel.

Liljebo, de zoete aardappel daar kun je ook ene heel simpel tunneltje overheen zetten, elektrabuis in een boog er overheen zetten met de uiteindes in de grond en dan folie er overheen trekken :j

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:29

Maandag 24 feb bij de lidl weer kweekkasjes en de zaadjes lagen al in de winkel. Ook een kas voor 49.95. Wel van plastic. Zal dat wat zijn?

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:07

kasje kan best wat zijn. lig meer aan waar je het neerzet. meestal is het wel handig als je het beschut kan neer zetten. waar wel de zon komt natuurlijk maar beetje uit de wind.

heb acacia gezaaid hoop dat er een paar op komen. lijk me wel geinig.
Heb alles wat ik net gezaaid heb op een warmte matje gezet helaas doe iemand hem elke keer uit. heb er nu groot afblijven op gezet. grrrr.
is een proefje van mij. dus ja mijn piemelpepers hebben warmte nodig en mijn paprika's en acacia ook.

buiten peultjes gezaaid en in de kas de kolen. Dus hopen dat er een paar opkomen. heb helaas nog erg weinig plek om groenten te kunnen verbouwen. Eigenlijk vind ik dat wel heel erg jammer.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:12

Oo sweetsox, heb jij de piemel pepers ja?
Die wil ik ook *\o/*

Ga morgen alvast wat zaaien die al kunnen, de rest wacht ik nog even mee.

Degene die de zaadjes laat kiemen in koffiefilter en plastic zak, zit dat helemaal lucht dicht afgesloten?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 19:33

Ik heb gewerkt aan de koude bak vandaag. Het frame is af, de ramen zijn af. Eigenlijk is hij bijna klaar. Morgen maken we hem af. En dan zaai ik uiteraard direct wat in. Jammer dat het vandaag niet af kwam, maar ik ben er nu al heeeel blij mee!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 19:34

Ohja, die bataten.... die zaten spontaan in mijn mesthoop......

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:54

Die piemelpepers zijn zo grappig :') helaas waren ze bij vreeken's even niet leverbaar en om nu speciaal voor één plant bij een andere webwinkel nog een bestelling te plaatsen..

De koffiefilters moeten niet helemaal luchtdicht zijn, cs. Ik heb de gripzakjes bovenaan een paar cm open gelaten. Werkt al erg goed trouwens! Een pepersoort begint al goed te kiemen. De tomaten zijn allemaal overgeplant in de perspotjes en doen het erg goed! Vandaag wil ik nog een paar andere tomatensoorten in de koffiefilters gaan doen. Ik ben daar toch érg tevreden over! Je ziet precies wat er kiemt, je kan de beste zaadjes een voor een in de grond zetten.. Ik zit te denken of ik het niet ook met alle andere zaadjes ga doen :)

Pff, jammer dat het zo lang duurt bij Vreeken's.. tot 5 weken levertijd := maar goed, de meeste zaden en planten kunnen toch pas later de grond in..

Ik zag vandaag echt een hoop mensen druk in de weer in hun moestuin bij de volkstuintjes enzo :D zijn jullie ook al zo hard bezig? Ik moet nog beginnen buiten.. Het waait zo hard hier.. ik wacht nog steeds op beter weer.
Leuk dat je de koude bak al af hebt antheman. Hoe heb je em gemaakt? Ook gewoon van oude ramen?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:56

Ok, dus de zakjes laat je iets open.
Wou dat systeem proberen bij een aantal dingen die vorig jaar bij mij heel slecht wouden kiemen.
Ik dacht, als ik dat dan doe, dan kan ik het ook beter volgen haha.

Ik krijg al wel kriebels om wat in mijn stukje tuin te doen, maar vind het er het weer nog niet voor.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 21:25

8nnemiek schreef:
Leuk dat je de koude bak al af hebt antheman. Hoe heb je em gemaakt? Ook gewoon van oude ramen?

Het is mijn nogal verlate verjaardagskado :D
Het hout is gekocht. De ramen heb ik mee kunnen nemen van de oude moestuin van mijn vader. Dit zijn echter alleen de platen, daar hebben we een frame voor gemaakt. Ik hoop morgen een foto te kunnen laten zien. *\o/*

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:35

Ben ook wel benieuwd antheman.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:43

Ik ben heel benieuwd :D

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:59

wat goed zeg

peter peper is verkrijgbaar bij www.zadenenzo.nl echt een aanrader kleine verpakkingen en ze hebben de peter peper op voorraad. en ze sturen het op binnen een week tijd.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 23:13

sweetsox schreef:
wat goed zeg

peter peper is verkrijgbaar bij http://www.zadenenzo.nl echt een aanrader kleine verpakkingen en ze hebben de peter peper op voorraad. en ze sturen het op binnen een week tijd.

Leuk!

Ga toch maar weer bestellen {:}

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:16

Ik heb em ook maar besteld :Y) wel jammer dat er altijd weer verzendkosten bij komen voor dat ene zakje, ach ja, die euro kan er nog wel vanaf :+

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 23:36

8nnemiek schreef:
Ik heb em ook maar besteld :Y) wel jammer dat er altijd weer verzendkosten bij komen voor dat ene zakje, ach ja, die euro kan er nog wel vanaf :+

8 dagen levertijd |(

Maar wel erg leuk :D

sweetsox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:37

hihihi hmmm zo blijf je bezig he. maar is en blijf leuk inderdaad

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:44

Ik ben nu erwten volgens deze methode aan't ontkiemen http://sjeftuintips.wordpress.com/2013/ ... en-kiemen/

Komt uiteindelijk op het zelfde neer als het koffiefilter. Alleen net een tikkie anders :+ Hopelijk komen ze nu wel op. Ik heb ze ook ik de aarde (komt rechtstreeks uit de moestuin), maar het ontkiemen gaat moeizaam.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 11:15

Oew wat een handige site ook!
Ik wil zelf eens een testje gaan doen met zaden die in waterstofperoxide zijn geweekt en in gewoon water en ongeweekt..

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:11

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 15:36

femiaans schreef:
Antheman, zit hier iets voor je bij? http://www.levenvanhetland.nl/weckring.htm

:n Helaas niet. Het gaat om Vegla potten, een type weckpot die vroeger veel gebruikt werd. Daar moest een dikke ring van ong. 0,5 cm tussen. Niet die ringen die nu overal verkrijgbaar zijn, die zijn maar 2 mm dik ofzo.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 16:44

Ik heb sinds een half jaar een balkon, dus ik volg dit topic om ideeën op te doen wat ik daar kan gaan planten/zaaien. Het is maar een klein balkon, iets meer dan 1 bij 2 meter, maar daar kan ik wel een paar van die langwerpige bakken kwijt (aan de balkonreling en een of twee rijtje op de grond.) Ik wil er in ieder geval diverse kruidensoorten hebben, maar ik kijk dus ook rond of ik iets anders tegen kom wat ook nog zou kunnen.
Ik heb vorige jaar voor ik hier heen verhuisde ook al wat geprobeerd in de vensterbank, dat ontkiemde allemaal goed maar stopte vrij snel daarna met groeien.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:23

Hallo, mag ik mee kletsen? Ik kom niet veel meer op bokt maar ik zag ineens dit topic. Wij hebben nu voor het 4e jaar een Volkstuin. Heel erg leuk, leerzaam en lekker :)

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:47

Spetter schreef:
Maandag 24 feb bij de lidl weer kweekkasjes en de zaadjes lagen al in de winkel. Ook een kas voor 49.95. Wel van plastic. Zal dat wat zijn?

Thanks voor de tip! Die ga ik halen! Hopelijk is hij nog niet uitverkocht als ik er ben.

Hee Diana! Welkom!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-14 22:05

Diana_Mabel schreef:
Hallo, mag ik mee kletsen? Ik kom niet veel meer op bokt maar ik zag ineens dit topic. Wij hebben nu voor het 4e jaar een Volkstuin. Heel erg leuk, leerzaam en lekker :)

Natuurlijk, welkom :j

De bakken zijn nét niet afgekomen vandaag. Geen foto dus ;)