de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje01

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:36

Net ff bijna rijpe aardbeien gered (geplukt) aantal waren nu al aangevreten -O-

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:56

Ik heb netten gehangen over alles en toch zag ik net een vogel met een aardbei in zijn bek :( HOE

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:57

Mijne blijven zuur smaken -O- , de vogels willen ze niet eens

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:59

Vanmorgen bij de buurman een eend die onder het gaas gekropen was en zat te snoepen van de aardbeien.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:01

Plukte zelfs een aardbei met slak erin :r

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:03

Lekker wortels!

Weet iemand wat voor plantje/ onkruid dit is?
Afbeelding

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:04

Lijkt op melde, of melganzevoet. Maar meestal zijn die blaadjes breder.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:07

Dat is melganzevoet inderdaad.
Ik heb er heel veel van :n

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:25

Dankjulliewel! Het kwam opeens op een stuk veel op. Geen idee waar het vandaan is gekomen...

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:41

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoi,

Ik lees al een poosje mee maar ik wil me nu toch eens voorstellen.
Als klein kind riep ik al dat ik later een lekkere tuin wilde
( mijn oma had rode bessen, kruisbessen en frambozen in de tuin).
Nu ik op eindelijk een echt balkon heb
(nog geen 2m² maar toch) ben ik eraan begonnen.

Vorig jaar had ik wat planten in IKEA zakken , nu heb ik mooie bakken gemaakt.
Ik heb aardbeien, tomaatjes, paprika, peultjes, tijm, rode biet, (mini) ,basilicum en munt.

De munt staat in een eigen bak want die overwoekerde. Vorig jaar alles.
Die grote plant in de grijs groene pot is wilg. We waren de vaas met zilveren katjes vergeten.
Die begonnen toen wortels en bladeren te vormen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 22:21

ClaudiaHS schreef:

alternative spinazie, dus niet helemaal nutteloos. Kippen en paarden lusten het hier ook.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 22:37

AvBreukelen schreef:
Lekker wortels!

Weet iemand wat voor plantje/ onkruid dit is?
[ [url=m/yw2OLu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lijkt op de ijsbergsla van de Lidl :+ (vorige pagina :D )

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 23:01

tamary schreef:
ClaudiaHS schreef:

alternative spinazie, dus niet helemaal nutteloos. Kippen en paarden lusten het hier ook.

Dat klopt helemaal.
Mijn paarden eten het ook.
Maar teveel schijnt niet zo goed te zijn.

Ik had trouwens niet helemaal opgelet in welk topic ik reageerde.
Normaal lees ik alleen maar mee :=
Ik heb 2 sla-plantjes, 3 cherrytomaat, wat aardbeien, peterselie, bietjes en wortel dus een hele sneue moestuin :D

Sophie_Wind

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 07:43

Leuk zo op je balkon weer, je kunt ook aardappelen in zakken planten, en dan groeien de aardappelen in het zand van die grote zak, en dan kun je ze er zo uit halen als ze klaar zijn :P

Mijn aardappelen zijn allemaal omgeknakt, de plantjes dan. Ze hangen echt allemaal een kant op. Nou zeggen heel veel mensen, ja ze moeten toch in de grond door groeien, maar nou lijkt het me toch wel een beetje dat als de plantjes zo zijn gaan hangen, dat de aardappelen onder de grond belemmerd worden in hun groei. Wat denken jullie, of hebben jullie dit ook?

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:59

Ik heb vanaf bladzijde 11 niet meer meegelezen, maar ik zag dat ali Expres allerlei "vreemde" zaden te koop heeft. Verschillende kleuren maïs en tomaten. Aardbeien zo groot als aardappelen en nog een aantal.
Zal dit wel helemaal "gezond" zijn?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 13:03

haffiefreak schreef:
Ik heb vanaf bladzijde 11 niet meer meegelezen, maar ik zag dat ali Expres allerlei "vreemde" zaden te koop heeft. Verschillende kleuren maïs en tomaten. Aardbeien zo groot als aardappelen en nog een aantal.
Zal dit wel helemaal "gezond" zijn?

Zie net in een lokale groep plantjes voorbij komen die blauwe aardbeien zouden moeten geven, het moet echt niet gekker meer worden :')

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 13:17

Vreemde alie zaadjes zijn meestal gewoon dikke fake
Zaad in originele verpakkingen klopt meestal wel
Maar die blauwe aardbeien en dat soort onzin
Die krijg je niet
Je mag al blij zijn als het überhaupt aardbeien zijn die er uit komen :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 13:26

Die blauwe aardbeien.. waarschijnlijk gewoon witte aardbeien waar ze tijdens de groei flink wat blauwe kleurstof bij in de voeding hebben gedaan :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 14:43

Geef mij maar gewoon rode :=

Hier de eerste framboos geoogst :

Afbeelding

Wat een schatje <3

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 14:48

Oew jammie. Hier al een roze op. De gele moeten nog rijpen. Sla en radijsjes doen het hier goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 14:52

Wil op den duur nog wat andere kleuren erbij hebben :) , hij doet het redelijk deze struik :))

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:38

Zoals jullie hebben gemerkt was ik even lange tijd afwezig. Erg druk in rl met proefperiode in DL en weer terug komen na 2,5 maand. Helaas dacht ik mijn volkstuin goed te hebben achter gelaten. Ik had met een vriendin gesproken en die zou er elke week even heen gaan en opkomende onkruiden te schoffelen. Ook mocht ze alvast courgette, pompoenen en peulen planten (en oosten als het vlot ging) ook mocht ze het aardbeien bed doen. Daarna zouden we de tuin samen gaan doen als ik terug zou komen en anders mocht ze die tuin gratis gebruiken als ik zou blijven en daarna de nieuwe huurder worden.

Kom ik eerdere terug (proefperiode ging goed maar ik kon maar niet aarden) en ligt er een "dreig" brief van de beheerders van de volkstuin. Onkruid staat te hoog. Binnen nu en 7 dagen weghalen anders zou het op mijn kosten worden gedaan. Dus ik razendsnel erheen (vriendin nam niet op) en inderdaad, hele veld staat vol paardenbloemen en dergelijkbare prikplanten en het gras stukje staat in bloei met hier en daar een hoogschieter tot je middel. Mijn bessen en appelbomen zijn volledig overlopen door kruipers (van die zogenaamde sierbloemen kruipers)

Ik ben echt helemaal kapot.
Hele winter en begin lente bezig geweest en plannen gemaakt. Ik lag prachtig op programma na die rot periode in 2016 en het is allemaal voor niks geweest. Ik ben de eerste dag 3 uur bezig geweest met 1m2 volledig leeg te maken. Ik ging die 200 m2 nooit halen.

Dus ik heb noodgedwongen mijn veld moeten platspuiten met gif. Gisteren de eerste lading erop gegooid. Hele fles, goed voor tientallen liters, in slechts 40 liter gedaan en over de planten heen gegooid. Zou binnen 3 uur effect hebben. Vandaag weer gekeken. En alleen maar wat bruine plekken erop...
Dus naar de intratuin en hardnekkig gif gehaald. De helft zit er nu op en morgen de rest. Hopelijk gaat het dan plat (klei grond en vers geploegd en gefreest dus niet te schoffelen)

En ik baal echt van dat gif maar ik zag gewoon geen andere optie. Ruim 25 jaar geen gif op de tuin gehad en nu....weg bio eten en zo eten direct van de plant. Nee, nu extra goed wassen enz.

Of te wel. Mijn hele tuin seizoen ligt plat. Gestopt zonder ooit echt te zijn beginnen. Thuis de plantjes zijn nog prachtig in leven (die heeft vriendin wel verzorgt) maar ik kan ze dus niet kwijt (ja enkele in de eigen achtertuin) maar niet voor de vele planten die ik heb staan. Nu al het 1 en ander is zeer grote potten gezet om te hopen dat het daar iets gaat doen.

Grond mag 3 maanden niet gebruikt worden. Dus ik kan alleen nog oost er vanaf krijgen als de herfst lekker lang op zich laat wachten....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:43

Wat ontzettend balen zeg
Denk je de boel goed achter gelaten te hebben

Wat betreft gif
Houd je echt aan de verdunning die ze adviseren
Met te veel , maar ook met te weinig Verdunnen kun je juist de werking beperken (slechter opneembaar door de planten die je weg wil hebben )

En qua wieden
Gewoon platschoffelen overal tussendoor en eventueel bij elkaar harken
dan ben je het ergste alweer kwijt (als het niet te hoog staat al idd... op een gegeven moment is er niet tegenop te schoffelen )

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:45

8nnemiek schreef:
Die blauwe aardbeien.. waarschijnlijk gewoon witte aardbeien waar ze tijdens de groei flink wat blauwe kleurstof bij in de voeding hebben gedaan :=

:+ :')

chamion, wat zonde van je volkstuin.

Dit jaar hier alleen gekochte aardbeien was het zat om ze met de slakken te delen (of tewijl, die rot slakken waren met toch altijd voor).

Dat bessen dilemma van wanneer zijn witte nou rijp? Heb ik hier ook, heb een rode struik en een witte, de rode spreekt voor zich, maar die andere?

En heb 6 plantjes broccoli, hoop dat die het overleven, 2 bietjes, en 1 komkommer en denk 4 courgette planten met bloemen erin.
Gekochte paprika planten doen het als tierelier, de gezaaide zijn ehhh, 6 cm groot :')
Slabak is leegegeten en vanwege bouwwerkzaamheden van de buurman... kan ik er ook geen nieuwe neerzetten, zit nu groot gat langs mijn gevel voor zijn hemelwater afvoer en hij moet langs mijn hele gevel en onder schuur door, daar gaat dan je achtertuin, zucht.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 18:07

Sonja_vR schreef:
Wat ontzettend balen zeg
Denk je de boel goed achter gelaten te hebben

Wat betreft gif
Houd je echt aan de verdunning die ze adviseren
Met te veel , maar ook met te weinig Verdunnen kun je juist de werking beperken (slechter opneembaar door de planten die je weg wil hebben )

En qua wieden
Gewoon platschoffelen overal tussendoor en eventueel bij elkaar harken
dan ben je het ergste alweer kwijt (als het niet te hoog staat al idd... op een gegeven moment is er niet tegenop te schoffelen )

Met de hardnekkige heb ik mezelf eraan gehouden ;)
Kleinste plant is een dikke 20 cm hoog. Als ik schoffel hak ik de wortel door midden. Had ik al geprobeerd. Daarna met de handen gaan werken, dan had de beste resultaten (altijd) maar dat kost zo enorm veel tijd. Morgen geen tijd en zaterdag maar kijken of er al wat dood gaat, en anders toch verder met de hand (zucht, auw mijn rug)