Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Douce

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 22:28

Ziet er heerlijk uit Magrathea! En nog gezond ook, dat kunnen we hier in huis ook wel gebruiken. Het gaat gelijk in het weekmenu.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:33

Geen probleem! :D Wij vinden hem erg lekker. Ik hoop dat 't smaakt.

Ik zag vandaag runderstukcjes van Vivera liggen bij de Jumbo, volgens mij is dit nieuw! Heeft iemand ze al uitgeprobeerd? Ik ben benieuwd of je er hachee van kunt maken ofzo :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:09

NoorW schreef:
Hallo!
Ik ben al 11 jaar vegetariër en is anderhalf jaar geleden hetgeen gebeurt waarvan ik altijd zei dat het onmogelijk was: ik kreeg een vleesetende vriend. Gelukkig is ie zich wel heel bewust ervan en is hij het ook steeds minder gaan eten. Maar nu komt er natuurlijk weer een kerstdiner aan. In zijn familie zitten geen andere vegetariërs, en met hun kerstdiners wordt groots uitgepakt, want oom is chefkok. Vorig jaar heeft de tante hele lekkere dingen voor mij gemaakt. Maar dit jaar zijn we dus al een beetje aan het brainstormen wat er voor mij (en het zusje van mijn vriend, want ze houdt echt niet van lamskoteletten die nu op het menu staan voor de rest) gemaakt kan worden.
Kortom: hebben jullie lekkere, originele, maar ook een beetje makkelijke vegetarische/veganistische kerstdinergerechten?

Zoek even op Jamie Oliver vegan Christmas. Hij heeft een pagina vol geschreven en er staan leuke dingen tussen :)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:46

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:47

Gisteren deze op: http://veganchallenge.nl/pindasoep/ en wat was ie lekker! Naar mijn werk ook nog een kopje meegenomen :D

Ik heb besloten december als overstap maand (ivm feestdagen en reeds geplande menu's) te gebruiken en vanaf januari weer een poging te doen om vegan te zijn. Dit keer streng aan de B12 en hopelijk geen uitvallende haren en loszittende tanden.. Om er in te komen is heel de week het avondeten vegan. De pindasoep van gisteren viel bij mijn vriend ook enorm in de smaak.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:49

Dank jullie voor de recepten inspiratie. Die BBC good food recepten zien er allemaal niet normaal lekker uit zeg...

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:01

NoorW schreef:
Dank jullie voor de recepten inspiratie. Die BBC good food recepten zien er allemaal niet normaal lekker uit zeg...

Ik maak samen met mijn vader dit jaar een Brits kersdiner. Niet alleen de vega recepten zien er lekker uit :+ De Britten weten wel hoe je moet koken :9

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 06:57

Vandaag dit lekkere recept aan het uitproberen; http://www.cookincanuck.com/2011/02/focaccia-with-caramelized-onion-tomato/ Vegetarisch, maar zou eventueel ook veganistisch kunnen. Als je vervangers hebt voor de kaas en honing.

Wat honing betreft, even een vraagje aan de vegans hier. Wat is jullie motivatie om geen honing te eten? (buiten het niet nodig vinden/niet lusten) Ik heb geen verstand van het proces van honing, en weet dus niet in hoeverre dit slecht is voor de bij.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:13

__Sannne schreef:
Vandaag dit lekkere recept aan het uitproberen; http://www.cookincanuck.com/2011/02/focaccia-with-caramelized-onion-tomato/ Vegetarisch, maar zou eventueel ook veganistisch kunnen. Als je vervangers hebt voor de kaas en honing.

Wat honing betreft, even een vraagje aan de vegans hier. Wat is jullie motivatie om geen honing te eten? (buiten het niet nodig vinden/niet lusten) Ik heb geen verstand van het proces van honing, en weet dus niet in hoeverre dit slecht is voor de bij.

Ziet er lekker uit die foccacia!

Over de honing:
Afbeelding
Volgens mi zag ik bij Aldi laatst agave siroop, als mijn pot honing op is wil ik dat gaan proberen :j

Ik heb gister edelgist geprobeerd ipv parmezaanse kaas en weet niet zo goed wat ik ervan vond, nog even kijken hoe het bij een ander gerecht smaakt. Mijn hospita had het nog staan en ik mocht dat proberen. Kreeg ook direct 4 vegan kookboeken :D

Ook heb ik een bijna vegan smoohie gemaakt van soja yoghurt, soja melk, blauwe bessen, cranberry en aardbei. Ik heb er honing door gedaan want ik had geen suiker en dat had ik nog staan. Je proeft echt wel duidelijk het verschil met koemelk :j

Oja en eergister heb ik voor het eerst falafel gehad, maar dat vond ik niet echt geweldig haha. Ik heb het geprobeerd bij een kebab zaak op het station, weet niet of er verder nog verschil in zit qua smaak waar je het koopt?

Mensen reageren echt verschillend als ik zeg dat ik (een aantal dagen per week) veganistisch wil proberen te eten. Op school vonden ze het belachelijk, maar veel klasgenootjes hebben ook een agrarische achtergrond (agrarische school :') )

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:51

Hier ook een agrarische school. Ik durf in de klas zelf eigenlijk niks te zeggen er over, want ik weet dat mijn klasgenoten mijn mening niet delen. Als we eens keer met school eten dan krijgen wij (3 vega in de klas) wel een kaassoufle ipv een kroket.

Volgende week een discussie over biologisch vlees, dat wordt wat met onze klas.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:47

Ik lees stilletjes met jullie mee en had een vraagje :)

Zie hier soms tips over documentaires voorbij komen zoals Cowspiracy.

Zijn er nog zo'n aanraders? Bedankt!

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 14:51

Food inc.
Earthlings
Forks over Knives
Live and let live

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:00

PlantsTho schreef:
Food inc.
Earthlings
Forks over Knives
Live and let live

Merci!

Heb ondertussen die uit de openingspost ook gevonden, keek weer niet verder dan m'n neus lang is 8)7

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 15:07

:)) Ik had er inderdaad al een aantal in de OP genoemd :j
Vooral Netflix is ideaal voor docu's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:04

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 16:51

Dit jaar ga ik voor het eerst sinds jaren met kerst thuiseten, dus heb mijn ouders de leuke opdracht gegeven om een vegetarisch hoofdgerecht te maken. Ben benieuwd!

Ik vroeg mij trouwens nog af of er hier nog mensen leuke tips hebben voor vegetarische restaurants? Meestal kom ik niet verder dan friet en een beetje salade ofzo. Pizza en pasta is er vaak ook nog wel vegetarisch, maar zie niet zo vaak 'echte gerechten'.
Een tijdje terug toen we een weekend op wedstrijd waren ergens in Drenthe hadden ze in een restaurantje een stoofpotje met van die stukjes quorn erin, ontzettend lekker en vond het ook leuk dat er echt iets vegetarisch was. Maar was benieuwd of jullie meer van die restaurants weten :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 17:31

Beetje uit de richting voor jou, maar in Rotterdam heb je Leaf (Aziatisch) met een volledig vega(n) kaart en ook de Groene Passage, waarin een eetcafe zit, een bio winkel en (mijn favoriet) een buffetrestaurant waar aaaaalles vega is :D :D Er staat ook overal netjes bij of het vegan is, glutenvrij, sojavrij etc. dus ook een aanrader als je allergieën hebt

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:02

Magrathea schreef:
Beetje uit de richting voor jou, maar in Rotterdam heb je Leaf (Aziatisch) met een volledig vega(n) kaart en ook de Groene Passage, waarin een eetcafe zit, een bio winkel en (mijn favoriet) een buffetrestaurant waar aaaaalles vega is :D :D Er staat ook overal netjes bij of het vegan is, glutenvrij, sojavrij etc. dus ook een aanrader als je allergieën hebt

Uit de richting valt wel mee, mijn ouders wonen daar in de buurt en daar ben ik in de weekenden dus dan ga ik daar binnenkort maar eens heen :D

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:48

Bij de Lidl hebben ze (binnenkort) ook een vegetarische gourmetschotel. Evt iets voor de mensen die niet bij de Boni in de buurt wonen.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 19:25

Bij de AH hebben ze ook voort vegetarische schoteltjes en hapjes voor op de gourmet. En bij de Lidl had ik ze vorig jaar al, neem aan dat die er dit jaar wel weer zijn

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:35

Bij de Aldi verkopen ze met kaas gevulde rode pepers met vega stremsel :9 voor de liefhebber

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 01:11

Ik heb slechte ervaringen met gourmetschotels, zijn meestal alleen van die droge nugget-achtige dingen... Maar ik sta ervoor open, misschien zijn ze verbeterd ;)

Al ken ik volgens mij niemand met een gourmetstel :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 06:55

Precies Magrathea! Vreselijk smerig die schotels. Vind ik trouwens ook voor de bbq varianten gelden.

Toevallig gaan we gourmetten omdat mijn opa en oma dat fantastisch vinden. Ik haal twee vleesvervangers en voor de rest gebruik ik de gourmet als wok voor groenten, aardappeltjes en zelfs pannenkoekjes. Ook denk ik er aan om wraps erbij te leggen zodat we die kunnen vullen met groenten/vlees :)

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 08:42

Ik denk dat die vega gourmetschotel van de AH wel lekker is hoor! Zitten burgers in die ik wel eens vaker heb gehad in het groot. Die waren in ieder geval heerlijk!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-16 09:08

Ik heb eigenlijk nog nooit lekkere vleesvervangers geproefd van lidl of aldi. Maar ik heb ze ook nog niet allemaal geprobeerd. Het rul gehakt vond ik iig nergens naar smaken, en de kroketten van de Aldi vond ik vréselijk := Ik heb het idee dat ze ook te zuinig zijn met het zout.