Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Aanrommelaars met koolhydraatarm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:18

Nou morrie, zou leuk zijn als je hier ook wat laat zien ter inspriratie, ben altijd benieuwd naar nieuwe/andere dingen.

Ik grijp altijd heel snel naar courgette en sla.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:46

dan ben ik snel klaar, want wat voor groente ik ook roerbak, het ziet er allemaal hetzelfde uit: een bergje groen-bruinige prut, daar krijgt niemand inspiratie van, vrees ik.
Een schaaltje magere yoghurt met havermout ook niet..... en een atkins cracker met kaas als (kantoor) lunch is ook weinig inspirerend.

Ik vind het knap dat mensen van die mooi uitziende gerechten kunnen maken!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:51

Dat je die Atkins krakers weg krijgt vind ik knap. Die vind ik echt oneetbaar. Karton.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 19:56

fokfanaat schreef:
Dat je die Atkins krakers weg krijgt vind ik knap. Die vind ik echt oneetbaar. Karton.

vandaar dat plakje kaas erop :P :+
Helaas is mijn kantoorgenoot dol op broodjes kroket en erwtensoep e.d., ik kom al kilo's aan als ik ruik en het hem zie eten.

Marjan1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:30

Eten jullie havermout? Dat past toch helemaal niet in een koolhydraatarm dieet?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:55

Marjan1984 schreef:

ontbijt, ik sta om half 7 (vóór mijn werk waar ik om 8 uur binnen moet zijn) al uit te mesten in de paddock en loop met hooi te zeulen. Geen tijd voor uitgebreid eieren bakken o.i.d. dus snel een bak magere yoghurt met havermout, dat werk ik er wel weer af. Om 9 uur verrek ik alweer van de trek op mijn werk, maar ik ben pas om 12 uur weer aan de beurt voor zo'n heerlijke cracker....... veel water drinken (warm of koud) tussendoor dus

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:18

Je zou volle Griekse yoghurt kunnen proberen met bv pecannoten. Dat is veel minder kh. Wel snel en een goede bodem.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:20

Heb je wel genoeg aan zo'n kracker. Honger hoeft echt niet. Je zou ook nog een tussendoortje kunnen nemen. Bifiworstje. Stuk Komkommer. Avocado. La vache qui rit kaasje. Gekookt eitje oid.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 23:18

Die honger lijkt mij inderdaad juist door de havermout te komen morrie,

Ik kon precies zoals jij ook om 7 uur eten, om 10 uur weer en om 12.30 had ik weer honger (en om 15.00, en om 17.00, dan avondeten, dan 20.00 en nog om 22.30). Nu ontbijt ik met dingen als spek met eieren en komkommer, of griekse vette yoghurt met zaden, noten, of een shake van griekse yoghurt met avocado en bevroren rood fruit (laag in kh).

En dan kan ik vooruit tot 13.00-14.00. Scheelt zo'n hoop.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 08:15

Marjan1984 schreef:

Ik eet het ook echt niet. Maar als je een systeem van een of twee koolhydraat momenten aanhoud dan zou het wel kunnen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 08:49

Ik heb jaren lang met havermout ontbeten. Rest van de dag niks meer van koolhydraten, voelde me fitter dan ooit. Voor mij was het goed voor het hongergevoel voor de rest van de dag, perfecte basis. Zo heeft ieder haar manier :)

@_Denise_, dank je wel voor het opzoeken van de suikers!

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 09:52

Kun je niet zelf de havermout droog even door de blender halen om een brinta structuur te maken? Heb je de suikers van de brinta niet maar wel de structuur.

Fokfanaat, leuke foto's! Ik zal vandeweek ook mijn creaties weer eens vastleggen

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:27

xNatas schreef:
Vinden jullie het ook lastig om de 'verborgen' koolhydraten te ontdekken? Ik wilde gisteren een omeletwrap insmeren met wat sambal, ging opzoek naar het etiket en vond de koolhydraten. Oeps.. voornamelijk suiker. Dat had ik niet verwacht. M'n geliefde sambal ;(

Verborgen koolhydraten zit deze wereld helaas vol mee :(
Door alles maar vooral mager te willen maken, werd de grootste smaakmaker (vet) uit het voedsel gehaald. Dus om het weer redelijk smakelijk te krijgen werd er vervolgens suikers en/of allerhande soorten zetmelen en gluten toegevoegd. Dat is dan ook de reden dat ik heel veel etiketten lees. Ik heb helaas al te vaak gezien dat als producten een 'verbeterd recept' kregen, dat vaak betekende dat de winst van de fabrikant verder gemaximaliseerd was door nog meer zetmeel toe te voegen.
Sommigen hier zullen uit het andere kha-topic vast nog wel de Ford-crackers kennen. Die hadden een hele fijne 3,3 gram kh/100 gram oorspronkelijk. Ineens waren ze vernieuwd en was het aandeel koolhydraat gestegen naar bijna 6 gram per 100 gram. Daarmee vielen deze crackers voor mij dus van de geschikte lijst af.

En los daarvan, is de Aziatische keuken ook vaak vol van suikers om het zout en zuur te kunnen combineren. Zelf ben ik gek op pittige chili-saus, maar in de winkels staan die helaas ook stijf van de suikers vaak. Laatst kreeg ik via een oude aflevering van Masterchef Australia een recept voor chili-saus, wat relatief weinig suikers bevat. Zeker in vergelijking met wat je in de winkel koopt. En die wil ik binnenkort eens maken. Dus als er meer liefhebbers zijn, zeg het maar, dan zet ik het hier in het topic :)

Marjan1984 schreef:

Havermout is inderdaad niet koolhydraatarm, maar valt onder de zogenaamde slow carbs. Het duurt langer om de suikers vrij te maken en daardoor piekt je bloedsuiker dus niet zoals bij bijvoorbeeld tarweproducten. Het wordt om die reden ook aangeraden aan diabetici.
Zelf eet ik af en toe ook een maaltje havermoutpap, heerlijk, zonder suiker maar wel met wat speculaaskruiden. En nee, dan heb ik de rest van de dag geen honger meer, en moet ik er echt aan denken dat ik rond lunchtijd m'n medicijnen niet vergeet :o

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:49

Zou ik ook mee mogen kletsen? :o

Eind oktober is bij mij de knop omgegaan: ik wil nu serieus gaan afvallen. Ik ben begonnen met dieet pro (shakes) als vervanging voor het ontbijt en de lunch. Rond de feestdagen + in januari een dipje gehad. Wel viel ik nog af, maar had best een dip. Mede door buikpijn klachten. Waarschijnlijk een melk allergie die toch weer op speelt. Afijn!

Als nog moeten er kilo's af. Mijn doel is 63,8 kilo, maar ik ben blij als er 50 af is. Momenteel zit ik op -8,4.

Vanaf komende week wil ik echt goed aan de bak met koolhydraat arm eten in combinatie met dieet pro.
Ik ben wat ontbijt en lunch betreft nogal een zeikerd met eten, dus is dit voor mij een prima oplossing!
Vrijdag heb ik mijn weekmenu in elkaar geflanst en boodschapjes gedaan. Wat zitten er in veel dingen koolhydraten zeg.. :wow:

Vandaag ga ik aan het bakken, zodat ik ook wat lekkere koolhydraat arme tussendoortjes heb. :):)

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:55

Welkom milatje! Pas op met dieetshakes, in veel zitten ook koolhydraten verwerkt. Tenminste in die van ons wel. (vriend heeft verschillende potten staan)
Heel veel succes, 50 kilo is niet niks!

Siamsmeesje ik ben heel benieuwd naar jouw chili saus! Net als jij ben ik heel gek op pittige chili saus :9

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:03

Hier zitten vrij weinig koolhydraten in, dat had ik al gecheckt.
Per shake:
Energie = 329 kJ / 79 kcal
Voedingsvezels = 0,0 g
Natrium = 0,008 g
Vetten = 0,3 g, waarvan 0,2 g verzadigd
Eiwit = 18,2 g
Koolhydraten = 0,8 g
Suikers = 0,8 g

Ik doe één shake met water en één shake met sojamelk. Met sojamelk erbij kom je op 5,4 koolhydraten. :-) In totaal zijn deze twee shakes dus 6,2 koolhydraten. Moet kunnen toch?

Ik heb voor mijzelf een maximum van 35 koolhydraten per dag gesteld.
En inderdaad het is niet niets, helaas! Maar goed, het is er ook aangekomen dus eraf zal ook moeten lukken! :Y) Iets met emotie - eter en het nooit in hebben willen zien. Al hoor ik vaak dat je het er niet vanaf zie dat ik ''zoveel'' weeg.

Vullen jullie je weekmenu ook zelf of hou je iets aan als leidraad?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:08

Ik zou ook dat chilisaus recept wel willen... ben gek op chilisaus, maar je kunt idd net zo goed een schep suiker naar binnen werken :=

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:13

Milatje, een maximum van 35 is netjes ja. Ik heb een streven van maximaal 45-50. Ik ben er dan ook pas een week mee bezig dus vind het ook nog best even puzzelen. (Overigens 1.8 kilo afgevallen al, zal voornamelijk vocht zijn denk ik?!)
Ik heb inderdaad een weekmenu, houd het netjes per dag bij zodat ik een beetje inzicht krijg. Voor mij werkt dat goed.

Nou inderdaad sonja_vr, bij sommige producten denk ik dat ook ja.. Erg jammer..

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:26

Netjes hoor! In het begin zal het inderdaad veel vocht zijn, maar ieder begin is er een!

Ik sta nu al de hele middag in de keuken om kha tussendoortjes te bakken! Ben benieuwd :D

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:56

Hey Mila! Welkom! Hier moet er ook ongeveer 50 af, dus mooi gezamenlijk streven.
Kijk je wel uit dat je niet te laat gaat zitten? Als je ontbijt en lunch samen nog geen 7 kh zijn? Je hebt er iig 20 per dag nodig om je hersenen gezond te houden

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:45

Sannanasje schreef:
Hey Mila! Welkom! Hier moet er ook ongeveer 50 af, dus mooi gezamenlijk streven.
Kijk je wel uit dat je niet te laat gaat zitten? Als je ontbijt en lunch samen nog geen 7 kh zijn? Je hebt er iig 20 per dag nodig om je hersenen gezond te houden

Hoi hoi! Ik zag jou al voorbij komen bij het doorlezen van het topic. Je bent goed bezig! Hoeveel heb jij er nu al vanaf? *\o/*

Ik zorg idd dat ik genoeg koolhydraten binnen krijg. Ik moet het vooral hebben uit tussendoortjes / bijgerechten naast mn shakes en mn avondeten.
Het plan is in ieder geval niet om mn shakes te vervangen, maar misschien kom ik daar komende week wel op terug. Vaak kan ik op mn werk nog wel een soepje bij mn lunch pakken, of zoiets dergelijks.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 23:31

Ik was er voor het weekend 11.7 kwijt, maar echt een schandalig slecht weekend gehad. Maar vooruit, het is niet anders.

En als jij je goed voelt bij die shakes gewoon lekker doen! Als je tussendoor wat tomaatjes pakt of savonds wat groente met meer kh dan haal je de 20 ook makkelijk hoor!
Wat voor baksels heb je gemaakt?

Ik heb vanavond een schotel uit een tastemade filmpje nagebouwd. Zal zo de link even posten.
Edit, gevonden! https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 4973206677

De rijst vervangen door bloemkoolrijst en was echt heel lekker. Alleen een hele bloemkool was een beetje veel, dus volgende keer doen we een halve.
Zo zag ons resultaat eruit :

Afbeelding

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 00:52

Welkom Milatje, ik hoop dat het je ook gaat lukken.

Voor de liefhebbers het chilisaus recept van Kylie Kwong. Deze chili saus serveert ze in haar restaurant.
Mijn gok is dat je de hoeveelheid suiker en soyasaus zelfs nog naar smaak zou kunnen doen, maar het is een mooi en eenvoudig basisrecept :)
In ieder geval zijn het smaken waar ik gek op ben :D

Citaat:
Kylie Kwong's Chilisaus

1 grote rode Spaanse peper, grof gesneden
1 knoflook teen, grof gesneden
7 gram gember, geschild en grof gesneden
15 ml pinda- of plantaardige olie
1/4 theelepel bruine of witte suiker
1/2 theelepel tamari of soyasaus (tamari is een lichte soyasaus)

Mix de peper, knoflook en gember in een blender tot het fijngemalen is.

Verwarm de olie in een wok en voeg de chili-mix toe.
Bak het ongeveer 5 minuten tot de mix zacht en geurig is.
Haal de wok van het vuur en voeg de suiker en de tamari toe. Goed doorroeren om het te mengen.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 07:21

Ik heb amandelcrackers, een appel-cranberry cake en boterkoek gemaakt.

Ik weet dat fruit niet mag, maar per plak valt het aantal koolhydraten reuze mee!

Ik volg voor het avond eten de recepten van gobento. Tussendoor inderdaad lekker groenten eten.
Deze week zit ik met m'n weekmenu rond de 30 koolhydraten, dat is dus wel netjes! :-)

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:24

Ziet er goed uit Sannanasje!

Ik kwam een heel leuke site tegen met heerlijke recepten: http://oanhskitchen.nl/ Tip!