Meer veganisten op Bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:57

Emmaa_ schreef:
Kalfjes gelijk na de geboorte afspenen is voor mij een van de grootste redenen geweest om veganistisch te willen worden :o En vooral de smoesjes die ervoor verzonnen worden... Nee want koeien die hebben niet door dat ze een kalfje hebben gekregen als ze hem niet zien. Tuurlijk, dieren hebben namelijk geen hormonen en die hebben ook totaal niet in de gaten dat ze een kind dragen :? Alleen maar zodat wij een glaasje melk kunnen drinken. Krijg er echt kriebels van.

Zijn jullie dat verhaal wel eens tegengekomen van die koe die vlak voor de geboorte van haar kalfje is uitgebroken, en zich in het bos heeft verstopt met haar kalfje? Moest daar behoorlijk hard van huilen.

Ik snap dat helemaal! Dat vind ik ook verschrikkelijk. Bovendien is het gewoon super slecht voor een lichaam om telkens zwanger te zijn.

Dat verhaal ken ik overigens niet, heb je een linkje?

@ Magrathea, Het ging erom dat Totilas mocht starten in de GP terwijl hij links achter onregelmatig liep. Dierenarts twijfelde, maar door de voorzitter van de jury en door prestatiedruk is hij uiteindelijk toch gestart. Blijkt dat hij een botontsteking is, iets wat énorm pijnlijk is. Nu waren er dus mensen die er geen kwaad in zagen dat hij ondanks zijn botontsteking die proef had gelopen |o

Anoniem

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:59

Pff, daar zou ik even flink voor moeten graven. Mijn huisgenoot heeft het ooit aan me laten zien geloof ik. Zal het even navragen en dan laat ik het weten :)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:01

Emmaa_ schreef:
Pff, daar zou ik even flink voor moeten graven. Mijn huisgenoot heeft het ooit aan me laten zien geloof ik. Zal het even navragen en dan laat ik het weten :)

Oh je hoeft niet zoveel moeite te doen hoor! Als je het tegenkomt zou ik het graag lezen! (:

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:07

Ah gedver, van Tooti. :\ Lekker voor hem. Gelukkig mag ie nu op vakantie. :)

Emma, nou het is op zich wel zo dat als een dier geen moederliefde heeft gekend zij daar zelf ook moeite mee heeft. Kijk maar naar flessenveulens/kittens/pups die zelf een jong krijgen, die hebben vaak echt geen idee wat ze ermee moeten en die moet je echt op weg helpen. Soms kijken ze er niet eens naar om. Uiteindelijk komt dat wel maar het begin is dan wel een beetje lastig. Heb het zelf een keer meegemaakt dat een merrie haar veulen maar lastig vond en dat veulen heeft de fles erbij moeten krijgen de eerste paar dagen. Pas toen ging er ineens een lampje branden bij moeders :)* Ging prima daarna maar die eerste dagen was het wel spannend.

Dat is natuurlijk geen reden om het dan maar wel te doen. :\ Ik heb net een stukje terug zitten lezen in het topic en mijn hart breekt toch echt als ik dan lees dat het niet erg is om een kalfje in zijn eentje in een box te houden want het is maar voor de eerste twee weken, dat het kalfje rustig ligt te slapen en dat ie zijn moeder heus niet mist hoor (kun jij in het hoofd van dat beestje kijken denk ik dan...). Toen ik een post las over dat het behoorlijk verschilt per koe hoe ze ermee omgaan (dat sommigen dus inderdaad echt de boel bij elkaar brullen als hun kalfje wordt weggehaald) ben ik maar gestopt met lezen. Ik kan er echt niet bij met mijn hoofd dat sommige mensen zo makkelijk denken over ingrijpen tussen moeder en kind en beiden uiteindelijk afvoeren naar de slacht. Oh en het is zo verschrikkelijk dat er een koe is gestorven door zwangerschapsvergiftiging, ja jeetje, gek hè, als ze voor de vierde keer drachtig is (in vermoedelijk niet al te lange tijd) :\

Net ook nog een kort gesprek gehad over melk drinken. Ik moet toch altijd een beetje lachen als een volwassen kerel zegt graag melk te drinken. Ah, dus jij bent een volwassen vent maar drinkt nog borstvoeding? :') Ja maar het is bewerkt en ik drink het niet rechtstreeks uit de uier dus het is niet raar. Juistem. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:11

Ik denk dat het voor kalfjes inderdaad wel anders is, maar vooralsnog vind ik het echt hartverscheurend. Ik geloof er wel in dat er tussen moeder en kind (of dat nou een koe is of een mens..) een band is die niet te doorbreken is. Zo'n kalfje heeft heus wel door dat er iets mist, daarom zie je ook dat zoogdieren die in de hand worden opgevoed omdat er iets gebeurd is met de moeder zo naar mensen toe trekken. Die gaan ze als een nieuwe moeder zien. Door kalfjes weg te halen van hun moeder, in een box te stoppen en ze pas weer contact met soortgenoten te geven als ze met hun leeftijdsgenootjes komen te staan, geef je ze nooit een kans om zich ergens aan te hechten, en dat vind ik echt heel zielig.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:20

Tuurlijk is dat zo! Moederinstinct is een overlevingsmechanisme! Geen moederinstinct betekend minder overlevingskans voor nageslacht dus minder overlevingskans voor de soort. Al zie je soorten die hier op aangepast zijn, maar zeker koeien en paarden hebben hun moederinstinct nodig.

Net als dat pijn voelen een overlevingsmechanisme is.

Over welk topic hebben jullie het? (:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:22

Volgens mij gaat dit over 1 van de 2 topics over Totilas die nu lopen.. Ik heb 'ik hoop dat hij de dekdienst in mag' gelezen in het topic waarvan de titel iets te maken heeft met Sjef die zegt dat Toto met vervroegd pensioen moet :Y)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:23

Volgens mij is de hoofdreden van het meteen scheiden dat het kalfje heel erg ziek kan worden..?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:24

Emma, Alle dieren hebben dat hoor :j En ook bijv. kittens die bij een nest puppy's worden gelegd gaan dat teefje als moeder zien. Punt is, dier zonder moeder (afgezien van dieren die niet door hun ouders worden opgevoed) zoekt een "vervangende" moeder. Daarom vind ik het ook zo triest dat je in een melkveestal soms koeien ziet met zo'n ring met puntjes. Die is omdat ze drinken bij andere koeien, en dat mag niet want melk is voor de mensen (volkomen logisch :( ), dus met zo'n ring lukt dat niet meer (de koe die als moeder wordt gebombardeerd heeft die puntjes niet graag in haar uier). Arme vaarsjes. |(

Ik heb het eerder al gehad over de Bofkontfamilie, die wonen blijkbaar vlakbij Nelleke (had ik daarop gereageerd? Ik vind het echt heel leuk namelijk! :) ) en daar wonen ook een paar koeien. Dafne (de verzorgster) heeft onder (veel) meer een melkkoe van de slacht gered die al twee kalfjes als pleegkindjes bij zich heeft gehad. En het tweede kalfje drinkt al twee jaar bij haar als ik me niet vergis. Zo lief :) En waarom ook niet, als pleegmoeder en pleegkind het goed vinden?
Hier lees je een blog over die koe: http://familiebofkont.nl/weblog/2013-11-weblog.html
Daar word je blij van :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:24

xMercury schreef:
Volgens mij is de hoofdreden van het meteen scheiden dat het kalfje heel erg ziek kan worden..?

Ik heb altijd geleerd dat de hoofdrede van het scheiden is dat het kalfje niet de melk drinkt die bedoeld is voor de consumenten. Maar ik heb me hier uit zelfbeschermende overwegingen altijd een beetje voor afgeschermd, hoe meer ik erover weet hoe rotter ik me erover kan voelen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:28

Tuurlijk is er kans op besmetting, maar dat is toch logisch? Als het kalfje bij zijn moeder zit komt ie gewoon meer in aanraking met ziektekiemen dan dat ie alleen op een stal staat. Daar staat tegenover dat bewezen is dat de weerstand van de kalfjes(en moeders..) lager is door de stress van het uit elkaar halen van moeder en kalf.

Hoofdreden is inderdaad melkproductie optimaliseren..

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:34

Emmaa_ schreef:
xMercury schreef:

Ik heb altijd geleerd dat de hoofdrede van het scheiden is dat het kalfje niet de melk drinkt die bedoeld is voor de consumenten. Maar ik heb me hier uit zelfbeschermende overwegingen altijd een beetje voor afgeschermd, hoe meer ik erover weet hoe rotter ik me erover kan voelen.

Nee, de biest gaat naar de kalfjes.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:37

xMercury schreef:

Zelfs al is dit zo, dan is het toch van de gekke dat de gebruikte koeien zodanig zijn doorgefokt dat het beter is om ze te scheiden dan wanneer het kind bij zijn moeder blijft?

Nog zo'n uitspraak uit het koeientopic die ineens in m'n hoofd schiet: "Ik vind het wel zielig, zo'n baby in een klein hokje..." "Het is geen baby maar een kalfje." <slikt boos woord in>, een baby is een baby en een baby heeft zijn moeder nodig. -O-

Ik zocht daarnet eigenlijk deze blog, ook leuk leesvoer. :) Of nou ja, een beetje verdrietig ook, maar de schrijfster presteert het altijd om het eind toch fijn te laten aanvoelen. :)
https://www.facebook.com/FamilieBofkont ... 934534557/

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:41

Magrathea schreef:
xMercury schreef:

Zelfs al is dit zo, dan is het toch van de gekke dat de gebruikte koeien zodanig zijn doorgefokt dat het beter is om ze te scheiden dan wanneer het kind bij zijn moeder blijft?

Nog zo'n uitspraak uit het koeientopic die ineens in m'n hoofd schiet: "Ik vind het wel zielig, zo'n baby in een klein hokje..." "Het is geen baby maar een kalfje." <slikt boos woord in>, een baby is een baby en een baby heeft zijn moeder nodig. -O-

Ik zocht daarnet eigenlijk deze blog, ook leuk leesvoer. :) Of nou ja, een beetje verdrietig ook, maar de schrijfster presteert het altijd om het eind toch fijn te laten aanvoelen. :)
https://www.facebook.com/FamilieBofkont ... 934534557/

Sorry, maar dan sta je toch wel echt ver van de realiteit af als je als mens niet kan erkennen dat een kalfje een baby is..

Ik ga het stuk eens lezen ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:48

Ik heb wel eens gelezen dat die objectificering "nodig" is omdat een boer zijn werk anders niet kan doen. Dat het "de eerste paar keren" wel lastig is hoor, maar je went eraan. Ja of je kunt het gewoon NIET doen. Je maakt mij echt niet wijs dat je met geen mogelijkheid een omslag kunt maken als je écht wilt veranderen. Al is het maar naar een biologisch veebedrijf of een duurzame lupinekwekerij (echt, dat spul is de toekomst, al het lekkere nepvlees wordt ervan gemaakt en het groeit heel goed in het Nederlandse klimaat - dus geen of minder kassen/import uit andere landen nodig)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:52

Magrathea schreef:
Ik heb wel eens gelezen dat die objectificering "nodig" is omdat een boer zijn werk anders niet kan doen. Dat het "de eerste paar keren" wel lastig is hoor, maar je went eraan. Ja of je kunt het gewoon NIET doen. Je maakt mij echt niet wijs dat je met geen mogelijkheid een omslag kunt maken als je écht wilt veranderen. Al is het maar naar een biologisch veebedrijf of een duurzame lupinekwekerij (echt, dat spul is de toekomst, al het lekkere nepvlees wordt ervan gemaakt en het groeit heel goed in het Nederlandse klimaat - dus geen of minder kassen/import uit andere landen nodig)

Zeker, je leest steeds meer mensen, zelf oudere mensen, die altijd boer zijn geweest en nu een switch maken! Laatst nog een ouder koppel(rond de 50 jaar) die een geitenmelkerij hadden en nu vegan kaas maken ;)

Je hebt áltijd een keuze inderdaad.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:02

Oh men, door dit topic ik kan echt niet wachten totdat ik uit huis woon, dan kan ik lekker zelf koken en bepalen wat ik wel en niet eet!

Toen ik klein was ben ik ook een keertje met een kinderfeestje naar de boerderij geweest. Daar was toen echt net een koe aan het bevallen. Een tijdje later werd het pasgeboren kalfje in een kruiwagen afgevoerd. Mijn moeder zei dat de koe helemaal zat te roepen. Sneu.

Waarmee vervangen jullie eigenlijk boter op brood?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:04

UhNee schreef:
Oh men, door dit topic ik kan echt niet wachten totdat ik uit huis woon, dan kan ik lekker zelf koken en bepalen wat ik wel en niet eet!

Toen ik klein was ben ik ook een keertje met een kinderfeestje naar de boerderij geweest. Daar was toen echt net een koe aan het bevallen. Een tijdje later werd het pasgeboren kalfje in een kruiwagen afgevoerd. Mijn moeder zei dat de koe helemaal zat te roepen. Sneu.

:( Triest. Ga dat maar eens uitleggen aan kinderen...

Ik vervang m'n boter niet, je kunt gewoon kuipjes met plantaardige boter kopen in de supermarkt. En die zijn vaak nog goedkoper ook dan de "normale" boter. :) Wajang is ook een prima plantaardige boter om mee te bakken (voor in cake/koekjes etc.)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:13

UhNee schreef:

Ik koop altijd Alpro magarine, geloof dat ie iets van 0,79 euro kost.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:27

Oja dan heet het margarine := Maar goed, dat dus. Ik vind het net zo lekker. Mijn vriend proeft wel verschil maar ik vind dat hij zich aanstelt (al hou ik dat voor me :o )

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:52

Magrathea schreef:
Oja dan heet het margarine := Maar goed, dat dus. Ik vind het net zo lekker. Mijn vriend proeft wel verschil maar ik vind dat hij zich aanstelt (al hou ik dat voor me :o )

Ik proef zelf geen verschil, magarine is gewoon vet. Of het nou van dieren afkomstig is of planten :P

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:50

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:52

_Nelleke_ schreef:
http://www.vanillablack.co.uk/menus/vegan-menu

Ik ga hier woensdag eten! :D :D :D Een vega restaurant in londen genomineerd voor een michelin ster. Ze hebben ook een vegan menu en die gaan wij eten!

Wauw! En ons niet meevragen, hè!? }>
Ben benieuwd hoe het bevalt!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:56

Haha jullie mogen mee hoor naar Londen. :D

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 21:57

Wauw, ziet er chique en lekker uit!!!! Veel plezier!