Havermout ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kieffer

Re: Havermout ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:52

Blauwe bessen door de havermout was echt heerlijk, absoluut een aanrader :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 08:23

kun je die vers kopen?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 08:37

:j AH heeft ze meestal wel.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 09:25

Ik had ze vers gekocht bij AH, maar ze hebben ze ook uit de diepvries. Net zo lekker en erg handig :)

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 11:03

Gooi je die blauwe bessen door de warme havermout, of eet jij je havermout koud?

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 21:37

Warm en dan na het koken er in gooien, bij het serveren :)

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:11

Had geen zin in mijn normale havermoutpap, dus heb pannekoekjes gemaakt vanmorgen. Omdat het oog ook wat wil heb ik er wat bosbessen en frambozen overheen gegooid. In mijn enthousiasme veel te veel gemaakt dus grootste deel staat in de koelkast voor morgen haha.

Ingrediënten (op gevoel):
Eieren (4)
Rijstmelk (scheut)
Bananen (2)
Havermout (flinke hand)
Chiazaad (handjevol)
Kaneel (snufje)

Afbeelding
Afbeelding

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:21

Dat ziet er écht heerlijk uit :~

Ik dacht aanvankelijk dat je het plaatje van internet had geplukt; nu wil ik ze ook :o

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:36

Is die onderste dan niet van internet?
Die ziet er wel verrukkelijk uit...

Ik heb voor morgen yoghurt met kwark in de week staan met havermout, speltvlokken, chia, maca, hennepzaad en frambozen en blauwe bessen uit de vriezer + nog wat water omdat het zo dik werd.
Dat wordt weer smullen morgen! :9

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 22:39

Flinke portie zo te lezen, daar kan je mooi een paar keer van eten. Ik eet ook graag havermoutpannenkoeken :~. Maar doe vaak óf ei óf banaan erdoor. En een beetje volkorenmeel en bakpoeder want dan worden ze lekker luchtig.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 23:23

Nee, zelf gemaakt de foto. Gebruik mijn witte barkruk als ministudio haha, beschouw het als een compliment. Bedankt! :D Hier nog een fotootje, vond ze ook wel aardig fotogeniek haha. Je wil mijn eerste batch die ik hiervan ooit maakte echt niet zien, zo lelijk!

Afbeelding

Heb nu weer mijn oude vertrouwde overnight-oats in de koelkast staan voor morgenochtend.

Edit: bakpoeder is wel een goede tip voor de luchtigheid, maar is het gezond?

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:19

Ze zijn er watertandend lekker uit, die pannenkoeken. Ontzettend mooie foto's ook inderdaad. Jammer dat chiazaad en rijstmelk aan de dure kant zijn en ik dat momenteel echt niet kan opbrengen, maar zeker een recept om te onthouden. En tot die tijd zijn pannenkoeken met alleen banaan, ei en havermout ook lekker. :D

Vanmorgen voor de verandering eens een peer door mijn tomorroats gedaan, samen met een appel, wat pompoenpitten, kaneel en honing. Jammie!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:17

Van mij kunnen zo ze in een kookboek Glitch! :j

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:38

Kieffer schreef:
Ik had ze vers gekocht bij AH, maar ze hebben ze ook uit de diepvries. Net zo lekker en erg handig :)

Zitten de vitaminen er dan gewoon nog in?
Wat

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:07

Ik heb wel eens gelezen dat diepvries fruit juist beter is qua vitaminen dan vers fruit. Diepvries fruit wordt namelijk rijper geoogst dan vers fruit, omdat diepvries fruit meteen ingevroren wordt en vers fruit eerst nog een tijd vervoerd moet worden voordat het in de winkels ligt. Als dat net zo rijp zou zijn als diepvries fruit dan zou het rot zijn tegen de tijd dat je het in huis hebt.
Stond op een site over smoothies volgens mij, maar heb de link niet bij de hand en ook niet verder onderzoek naar gedaan, maar ik vond het wel aannemelijk klinken.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:49

Volgens mij scheelt het tegenwoordig niet vee meer, vers of diepvries. Als het snel na het oogsten wordt ingevroren blijven veel vitamines bewaard heb ik wel eens gelezen. Vers heeft altijd mijn voorkeur, maar als ik een bak verse blauwe bessen koop, zit ik de halve week blauwe bessen te eten en daar heb ik niet altijd zin in. Dan is een pakje in de vriezer ideaal. Altijd bij de hand en gebruiksklaar :)

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:59

@KarinvdM en @Chanen; Bedankt!! Wat een leuke complimenten! Peer is trouwens ook een goed idee voor door de havermout, nog niet eerder aan gedacht. Gauw eens uitproberen.

Ik doe er eigenlijk altijd diepvriesfruit door, puur omdat ik dat makkelijker vind (altijd verkrijgbaar en lang te bewaren) en het is een stuk goedkoper dan bijv. een doosje verse frambozen. Heb nu ook verse framboosjes en aardbeien in huis maar vind dat gewoon zonde om in de havermout te doen, eet het liever zo op. :Y)

Voordeel van zo'n grote batch pannekoeken maken is dat ik er vanmiddag ook nog heerlijk van heb kunnen smullen, met aardbeien :9. En heb er ook nog drie voor morgenvroeg. Ook ideaal om naar werk mee te nemen, vind het altijd lastig om een gezonde lunch te bedenken voor op het werk. Grijp dan al snel naar brood en kaas.

Afbeelding

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:16

Glitch schreef:
Ik doe er eigenlijk altijd diepvriesfruit door, puur omdat ik dat makkelijker vind (altijd verkrijgbaar en lang te bewaren) en het is een stuk goedkoper dan bijv. een doosje verse frambozen. Heb nu ook verse framboosjes en aardbeien in huis maar vind dat gewoon zonde om in de havermout te doen, eet het liever zo op. :Y)

Herkenbaar! Vers fruit 'verdwijnt' een beetje in de havermout, zeker als je het verwarmt. Zo uit het vuistje, op een pannenkoek, in yoghurt, etc. heb ik er veel meer 'plezier' van :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:18

Weet zo'n mooie foto Glitch! Mag ik een keer bij jou komen eten?? :9
Ik heb nu ook weer overnightoats klaarstaan met diepvriesfruit. Ik sla dat in als het in de aanbieding is. :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:28

Ik schuif ook aan Glitch :))

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 00:14

Crap, mn koelkast is zo vol dat er geen tommoroats meer bij passen *sigh*

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 00:46

Voor de luchtigheid kan je ook bruisend water gebruiken :) Ik doe vaak een halve beker +/- 150ml er door heen.

En bruisend water werkt nog beter als je er ook een snufje gist door doet :=

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:16

Zijn die pannenkoeken na twee dagen in de koelkast nog steeds lekker, Glitch? Als ik 'gewone' pannenkoeken bak, leg ik het restant vaak in de koelkast voor de volgende ochtend, maar dan liggen ze daar hooguit een halve dag in. Geen idee hoe lang je ze zou kunnen bewaren, maar met die havermoutpannenkoekjes kan dat dus best twee dagen liggen?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:34

Ik ga vanmiddag ook eens een poging wagen voor die pannekoekjes.

Doen jullie dat gewoon in een kleine koekenpan? Want wij hebben alleen grote en dat spreidt hij helemaal uit. Terwijl zo'n kleine dikke juist lekker is.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:01

Ik heb ook geen kleine koekenpan, dus doe het altijd in een standaard formaat pan. Wil prima doordat het beslag best dik is en daardoor niet gelijk uitloopt. ;)