Amber Albarda, gezond eten!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:03

Ryder schreef:
Eline, ik stel het ook niet hoor. :) Maar de auteur van de blog. Er zijn echter vele blogs geschreven over dit onderwerp (Google maar eens op agavesiroop+gezond). Ik zeg het ook niet om zelf een punt te maken maar juist omdat men zich in dit topic graag bewust wil zijn van zijn/haar eten. Ik ben het volledig met je eens dat men welke suiker(vervanger) dan ook met mate moet eten.

Was ook niet persoonlijk tegen jou bedoelt :) Had het meer tegen het artikel. Maar er is inderdaad meer over te vinden. Maar wat je al zegt, of je nu suiker of agave of eender welke andere zoetstof, je moet het met mate gebruiken. Ons lijf heeft niet zoveel fructose/glucose nodig, en daar gaat het mis, ook bij 'gezonde' vervangers.

Esther_

Re: Amber Albarda, gezond eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 18:06

Vandaag ook het nieuwe boek gekocht en ik vind dat er veel leuke, makkelijke en lekkere recepten in staan. Met de Pasen maar iets lekkers hieruit maken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:07

[***] schreef:
Wat is er precies mis met soja?

pseudoestrogeen = nep versie van vrouwelijk hormoon en daar kennen we al veel ellende van bij bv ijsberen (o.a. hermafrodiet) verder link naar endometriose, onvruchtbaarheid, schildklierproblemen (ziekte van hashimoto) en geheugenverlies. En dat is wat ik zo even onthouden heb. Als smaakmaker (sojasaus) zeker als de bewerkingen daarvoor op fermentatie basis zijn is het oké, maar veilige dosis is dan 6-8 gram per dag.
Staat niet in het boek van amber, maar ander boek wat ik toevallig tegen kwam.

Bewerkingsprocessen die normaal gebruikt worden om soja te ontgiften maken ook onuitspreekbare stoffen van de aminozuren die er in zitten. En wat je niet uit kan spreken moet je ook niet willen eten. Verder:
Citaat:
Monks took to tofu because it helped them keep their vows
of sexual abstinence: soy’s phytoestrogens lower testosterone lev-
els, and hence their libidos. “Except in areas of famine,” writes soy
expert Kaayla Davis, “tofu was served as a condiment, consumed in
small amounts, usually in fish broth, not as a main course.” The
Chinese ate soy as a protein source only when they were starving—
when they also ate their children.

Citaat:
In a study done on healthy Japanese adults, thirty grams of soy for thirty days
was enough to provoke thyroid disruptions.

(2 quotes uit the vegetarian myth van Lierre Keith)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:50

Pff ja dat sojagebeuren vind ik ook erg lastig! In het ene boek staat dat het wel kan, en ergens anders kom je weer tegen dat het toch meer slechte dingen bevat dan er in eerste instantie werd gedacht. Ik gebruik nu 150 ml sojamelk 's ochtends voor mn pap. Ben dat gaan doen omdat er in de amandelmelk die ik heb toch nog redelijk wat suiker en andere toegevoegde stoffen zitten die weer veel minder in de sojamelk zonder suiker zitten. Maar als ik die dingen lees ga ik toch wel weer twijfelen. Eet ook met enige regelmaat tofu, en als vegetarier kom je er sowieso niet helemaal onderuit om geen soja binnen te krijgen. Tenzij je echt geen vegetarische burgers meer gaat eten en alles zelf samenstelt.

Overigens zijn er ook positieve artikelen te vinden over de hormonen die in soja aanwezig zijn. Zo zou het volgens sommige studies de kans op borstkanker juist verminderen. En personen die dagelijks 30 gram soja-eiwitten consumeren hebben volgens een studie 20 procent minder kans op hart een vaatziekten.
Dit haal ik uit het boek de voedselzandloper van kris verburgh.

Overigens zijn het niet zozeer nep oestrogenen, maar fyto-oestrogenen, een plantaardig hormoon.

Citaat:
Fyto-oestrogenen zijn een groep stoffen die planten aanmaken (phytos betekent plant in het Grieks) en die net als het vrouwelijk hormoon oestrogeen affiniteit hebben voor de oestrogeenreceptor. In het algemeen geldt de volgende classificatie:
isoflavonen,
coumestanen zoals in Luzerne en
lignanen zoals in lijnzaad.
Binnen deze groepen worden weer subgroepen aangebracht. Het totaal aantal structuren wordt op meer dan honderd geschat. De grootste blootstelling aan fyto-oestrogenen gebeurt door inname van voedsel. Veelvoorkomende en meest bekende isoflavonen zijn genisteïne zoals in soja, quercetine zoals in kappertjes, catechines zoals in thee en cacao en naringenine zoals in pompelmoes.

Twee belangrijke vaststellingen over fyto-oestrogenen zijn het vermelden waard:
In Aziatische landen, waar een normaal dieet veel fyto-oestrogenen bevat, komt minder borstkanker voor dan in landen waar een Westers dieet wordt genuttigd, dat in verhouding minder fyto-oestrogenen bevat.
Borstkankercellen in celkweek of in rattenweefsel vermenigvuldigen zich in aanwezigheid van fyto-oestrogenen.

Geheugenverlies is overigens nog niet perse direct gekoppeld aan de soja zelf voorzover ik het goed begreep uit de voedselzandloper. Verschillende onderzoeken tonen ook aan dat het ook wel eens te maken zou kunnen hebben met het lokale productieproces in bijv. Hawaii en Indonesie, daarbij kwamen grote doses aluminium vrij wat het vergrote risico op dementie kan verklaren. Maar als kanttekening staat er in het boek ook dat ze er nog niet helemaal uit zijn en dat zeker op hogere leeftijd het aan te raden is om tofoe met mate te nuttigen.

Maar al die tegenstrijdige uitspraken en onderzoeken maken het nu niet bepaald eenvoudiger vind ik -O- Want wat jij typt tamary klinkt toch ook weer behoorlijk steekhoudend.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 19:50

MiraMar schreef:
Wat bedoel je met lege ijsbakken? En au bain marie met twee pannen.... ja, dat moet lukken denk ik. Ik wíst dat er een eenvoudiger manier moest bestaan, thanks! ;)

heel veel dingen zijn te vervangen, mueslirepen kan natuurlijk in alles met een opstaande rand , als het maar overbestendig is(als het gebakken moet worden dan he)
als het niet gebakken word kan het gewoon in alles wat rechthoekig is met een opstaande rand.
au bain marie, gewoon twee pannen in elkaar zetten, ik gebruik een ronde overnschaal die ik in een pan hang.
muffinvorm, sja, als het iets is wat je moet bakken dan zul je het ook vast wel in een ovenschaal kunnen doen, of in een cakeblik, daarna in porties snijden .

hier zijn de drie boeken ook binnen, alleen Amber beantwoord heb ik niet, maar voorlopig heb ik daar geen tijd voor :P genoeg te lezen .

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:04

Sentido schreef:
Ryder: Bedankt voor de link, ik had het al eens gelezen maar het blijft toch verontrustend.

En je hebt helemaal gelijk [***]! Jammer genoeg vind ik het voedingscentrum ook niet zo'n geweldig instituut, ik geloof er niks van dat ze 100% onafhankelijk zijn. En de politiek wordt gewoon onder druk gezet door alle lobby praktijken. Het beste is nog om als consument echt geen ongezonde dingen meer te kopen, goed de ingrediënten doorspitten en het aangeven als fabrikanten onwaarheden verkopen.

Overigens in de link van Ryder wordt in de reactie over Tagatose gesproken. Iemand hier ervaring mee? Wat ik daar las klonk goed, maar ik vertrouw die zogenaamde gezonde zoetstoffen niet meer zo.

Heb zelf eens Tagatose gekocht maar kreeg er enorme vreetbuien van.... Niets voor mij dus, heb nadat ik eruit was waar die vreetbuien vandaan kwamen de rest van het pak weggegooid. T is net als met alle handel: Als het te mooi is om waar te zijn dan is dat het vaak ook...
Zelf gebruik ik ipv gewone suiker donkere palmsuiker en dat is ook we gewoon sacharose maar heeft wel een lage GI (35) dus ook niet zoveel invloed op de bloedsuikerspiegel. Vind het ook veel lekkerder dan agavesiroop. T smaakt een beetje naar donkere basterd duiker

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:40

Hmm vreetbuien kan ik ook niet echt gebruiken, eet zo al genoeg hahaha :')

Palmsuiker gebruik ik wel eens in gebak. Geeft een mooie kleur ook. Maar ik probeer toch het liefst met (gedroogd) fruit te zoeten, dat is nog de meest natuurlijke manier. Alleen in de thee gebruik ik nog agavesiroop of honing, kan toch echt niet zonder haha :+

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:01

Waar halen jullie die palmsuiker dan?
Wat amandelmelk betreft, dat is 1,99 per liter, ingrediënten blanke amandelen en bronwater, dat kun je dus zelf ook maken met een blender dan is het pas echt kakelvers.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:02

jumbo heeft ook palmsuiker liggen zag ik
ik heb nu nog van de toko liggen

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:01

Ik heb het kookboek van Amber ook binnen. Er staan lekkere recepten in!

Ik wil voor de paasbrunch de hartige worteltaart maken, hiervoor heb ik koolzaadolie nodig. Ik heb even zitten googlen of ik het eventueel ook kan vervangen voor een andere olie soort, maar ik kom er niet echt wijs uit. Ik ga morgen in de natuurwandeling kijken of ik Er makkelijk aan kan komen, anders wil ik een andere olie gebruiken. Heeft er iemand ervaring met koolzaadolie?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:15

Wij gebruiken koolzaadolie heel veel, er zit omega3 in. In de natuurwinkel moeten ze het wel hebben hoor. Persoonlijk vind ik het een hele handige olie, heeft niet zoveel smaak zoals bijvoorbeeld olijfolie of lijnzaadolie. Dus voor de salades is het ideaal om wat goede vetten toe te voegen. Verder kun je het gewoon net zo als olijfolie gebruiken :j

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:20

Oh dan, dan ga ik morgen een fles halen! Ik vind het anders ook zo zonde als ik het voor een keer aan moet schaffen. Laatst ook een grote fles zonnebloemolie gehaald om mayo te maken. Maar ik gebruik de zonnebloem olie echt te weinig, vind het zo'n typische smaak hebben.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:41

Zonnebloemolie gebruiken wij ook nooit nee, maar dat is ieder geval niet zo duur. Koolzaadolie is wel ietsje duurder. Maar ook een heel stuk gezonder :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:03

Ik heb de venkelsoep gemaakt. Was niet vies maar ook niet bijzonder.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:43

Ik ga vanaf morgen proberen te eten op de manier van het hormoonbalans dieet.
Komt aardig in de richting van Amber Albarda moet ik zeggen.

Vanaf morgen ga ik ontbijten met smoothies, met fruit maar ook groente en rijstwafels voor erbij.
Water drinken ipv dingen vol suiker, maar ook gefilterd met een Bobble systeem.
Dus alles gaat eerst door een koolstoffilter om rotzooi zoals medicijnresiduen zoveel mogelijk uit te filteren.
Heb er wel zin in, zeker die smoothies. Hopelijk heb ik zo minder schommelingen in mijn bloedsuiker door minder koolhydraten. :)

S'avonds wil ik normaal mee eten hier, maar helemaal geen aardappels enzo hoeft voor mij ook niet.
Bij mijn vriend eet ik veel minder koolhydraten en daar doe ik het heel goed op. :D

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 21:57

Maar ehm.. Smoothies, fruit, groente, rijstwafels. Dat zijn toch allemaal koolhydraten. Ik ken het hormoondieet niet verder, maar ik zou wel zorgen dat je er wat eiwitten bij neemt. Dat remt de opname van de suikers uit fruit etc.

Persoonlijk moet ik 's ochtends vrij 'stevig' ontbijten. Dus iets van pap of muesli, veel noten en zaden erdoor etc. Maar dat is natuurlijk voor een ieder verschillend :)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:12

Deau schreef:
Oh dan, dan ga ik morgen een fles halen! Ik vind het anders ook zo zonde als ik het voor een keer aan moet schaffen. Laatst ook een grote fles zonnebloemolie gehaald om mayo te maken. Maar ik gebruik de zonnebloem olie echt te weinig, vind het zo'n typische smaak hebben.

Ik weet niet of je in de buurt van de grens met Duitsland woont, maar daar wordt Rapsöl veelvuldig gebruikt en is bv zelfs in biologische vorm bij de meeste Aldi's te krijgen.
Idd heel neutraal van smaak.

Ik wil graag de aardappelsalade gaan uitproberen als bijgerechtje tijdens de Paasdagen.
Momenteel nogal druk met klussen in huis, hoop volgende week samen met dochter ook wat mueslirepen/-koekjes te kunnen maken.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:13

Wel andere koolhydraten naar mijn ervaring waar ik minder last van heb als van brood. :)
Eiwitten eet ik inderdaad erbij ja. :)

Pap of muesli is leuk, maar ik mag geen gluten, geen melk, geen soja. :+
Dus ik mag en geen normale muesli, geen yoghurt en geen sojaproducten.
En droog vind ik het niet te eten, dus dan houdt het wel een beetje op.
Plus dat die muesli droog dus nog rozijnen bevat die ik ook niet mag omdat ik er niet tegen kan.
Daarbij is het 5 euro voor 200 gram, vrij prijzig. :(

Daarom dus deze keuze, ik heb gewoon weinig keuze of het is zo godsgruwelijk duur dat ik al geen trek meer heb. :')
Ik denk trouwens dat een fruit/groentesmoothie met rijstwafels met beleg voor mij echt een hele hap is mezelf kennende.
Met minder aardappelen en brood heb ik gewoon totaal geen snaaihonger meer, en daarbij blaas ik veel minder op.

Ik heb last van die allergieen en mijn lijf moet zo optimaal mogelijk functioneren, nu lukt dat niet helemaal naar mijn zin nog.
Daarbij nog supplementen, maar die bloedsuiker is gewoon zo niet stabiel genoeg naar mijn zin.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:25

Koude boekweit wrap/pannekoek van een water, ei, beetje bakpoeder beslag met bv fruit beleg een optie?

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:36

Ik mag ook geen koemelk en probeer gluten de vermijden. Als je bijvoorbeeld quinoa vlokken met amandelmelk kookt, heb je een gluten koemelk en sojavrij ontbijt. Er is echt wel veel mogelijk, alleen is het een beetje zoeken. En zoals ik zei verschilt het per persoon wat goed voor jou werkt.

Maar je kunt ook bijvoorbeeld lijnzaadjes of chiazaadjes door je smoothie doen. Dan voeg je ook goede vetten en eiwitten toe. Vergis je niet in fruit namelijk, daar gaat je bloedsuikerspiegel nog steeds van rondgieren.

Overigens eet ik vele malen minder nu ik AA volg, doordat al mijn eten vol met voedingsstoffen zit hoef ik niet zo veel meer. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:51

Dat is wel een goede om eens te proberen en ook lijnzaad heb ik nog wel liggen.
Is dat lekker Quinoa en amandelmelk? Amandelmelk nog niet zo lang geleden ontdekt en dat vind ik wel lekker.
Ik heb een natuurvoedingsdeskundige gesproken van de week en die ging nog even overleggen met iemand wat opties zijn voor mij.
Daar kan inderdaad best iets uit komen zoals een superfood of lijn of chiazaadjes.
Maar ik heb daar zelf nog niet naar gezocht verder ivm die voedingsdeskundige die zich er over gaat buigen.
Ik moet ook echt nog even zoeken wat nu werkt, misschien is dat inderdaad meer groente als fruit ik weet het even nog niet.

Het is inderdaad per persoon verschillend, ik ken er die het prima doen op crackers.
Nou ik heb al honger voor ik ze op heb en dan moet ik er nog veeeeel eten.

MiraMar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:18

Ik heb nu quinoamuesli uit de natuurwinkel; gecombineerd met amandelmelk lijkt me dat dan een prima ontbijtje voor jou!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:24

Is dat pure quinoa? :)
Ik heb nu glutenvrije muesli in de kast staan hier, maar ik kende amandelmelk dus niet voor ik de reclame zag van Alpro.
Nooit behoefte aan gehad ook eerder, dus vandaar.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:54

Ik heb nu 2 keer quinoa gegeten, maar wat ligt dat zwaar op de maag zeg ! Totnutoe dus niet echt een goede ervaring mee......
Brrr die amandelmelk s'ochtends , mij veeeeel te zoet ! Dus ik gebruik het nu om s'middags speltpannekoeken mee te bakken, dan is het wel lekker.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 10:54

Sentido schreef:
Maar ehm.. Smoothies, fruit, groente, rijstwafels. Dat zijn toch allemaal koolhydraten. Ik ken het hormoondieet niet verder, maar ik zou wel zorgen dat je er wat eiwitten bij neemt. Dat remt de opname van de suikers uit fruit etc.

Persoonlijk moet ik 's ochtends vrij 'stevig' ontbijten. Dus iets van pap of muesli, veel noten en zaden erdoor etc. Maar dat is natuurlijk voor een ieder verschillend :)

De vezels in het fruit zorgen al voor een sterk gereduceerde 'insulineshot'.