De eetbare tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 21:52

Ik zal dat dat brandnetelgier eens googlen. Ik heb de bladeren met die beesten verwijderd en mijn kropje nu in 'carantene?' geplaatst...

Tinky irri dat onkruid he.. Hier worden we gek.. of zeg maar gestoord van de paardenbloemen :roll:

net nog een flinke slakkenvangst gedaan.. Ze komen onder de schutting bij de buren vandaan. Denk dat ze overdag in de heg erachter verstopt zitten >;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 09:14

"Invasion of the snails" goeie titel voor een b-categorie horrorfilm :D :P

Ja onkruid is echt drama...vooral omdat ik er momenteel gewoon de energie niet in kan steken....nagelbijtend hoor.Nou ja....even doorbijten nog.Volgend jaar is het hopelijk dusdanig op orde dat de tuin zichzelf wat gaat onderhouden dmv bodembedekkers.
Voorlopig houden mijn jongens de boel een beetje kort,ik laat ze hier overal grazen waar ze bij kunnen...vanmiddag is het laatste deel van de oprit aan de beurt.Hard nodig want gras staat zo'n 30cm hoog :+

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 10:21

aikon schreef:
Zoek de dader(s), is nou helemaal. De buurman zelf misschien? Eerst de schapen sturen voor afleiding en dan 's nachts zelf toe slaan ~~}>
Mijn concurrentie is sterk, grijs tuinmonster en een kudde naaktslakken die bij de buren wonen. Zegt een buurman "ik heb geen last van slakken hoor, gek dat jij er zoveel hebt." "die slakken komen allemaal bij mij dineren" -:(- Ze zitten zelfs in mijn appelbomen, toch 2m. hoog. _-:(

Errug frustrerend als je buurman dat zegt idd. :=

@countrygirl: Ik denk dat Ibbel gelijk heeft wat betreft de verdwenen druiven. Wij krijgen ook 1x per jaar standaard een gigantische troep spreeuwen op bezoek, gewoon overdags. Die pikken dan binnen een kwartiertje met gigantische strijdkreten (bijna) de hele druivenstruik kaal.
Hoewel de rijinstructeur van mijn broertje er ook wel pap van lust. :') Dan gaat hij altijd eerst die struik plunderen voordat ze gaan autorijden.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:02

Haha.. dat zou een mooie horrorfilm worden :D

Mijn druif is idd ook leeggestolen door vogels die af en toe op bezoek komen..
Zitten nog wat verborgen trosjes in dus ik moet eik kijken wat ik redden kan.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:07

Jellie, dan eet je de paardebloem toch op? Blad kan je gewoon verwerken in de sla, zit veel pitamientjes in. Blad kan je ook drogen en is als thee een goed vocht afdrijvend middel. Word ook verkocht in natuurvoedingwinkels onder de naam pisselt. Uit eigen tuin is goedkoper :D

Speedywendy, buur is ook nog eens hovenier van beroep. Maar hij blijft wel UIT mijn tuin. Hij ziet witlof aan voor paardenbloemen en een vlier als sering en o ja, ik snoei volgens hem mijn bomen verkeerd. Mijn appel en peer dus. Mijn stiefvader snoeit ze altijd en er zitten veel appels aan, dus fout snoeien :n

Mijn witte druif word niks meer, meeldauw _-:( Heb hem behandelt, nieuwe spruiten zijn schoon de rest heeft het loodje gegeven.

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:23

Die bemoeit zich dus graag met anderen. _O-

Ik heb daar gelukkig geen last van, alleen mijn opa doet ook dingen in de tuin en adviseert mij, maar zonder hem had ik überhaupt geen groentetuin gehad, dus hij mag dat. :j Ik baalde alleen wel een beetje toen hij al mijn doorgeschoten sla had verwijderd.Ik wou er zaadjes van halen, maar dat vond hij onzin. :')

Eerst wou mijn buurvrouw ook een groentetuin aanleggen, maar ze vroeg of ze dan een stukje grond van ons mocht hebben. :o? Vonden wij een beetje vreemd en zijn we niet op ingegaan, omdat ze zelf ruimte genoeg heeft.
Nu heeft ze een soort hele grote bak (gewoon op haar eigen grond) waar ze volgens mij lavendel in heeft. Ik zal eens informeren of ze nog steeds een groentetuin wil, misschien begint ze volgend jaar. Lijkt me best gezellig, een mede-tuinier naast me. *\o/*

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 12:25

Zojuist de kruidenkneusjes bij t tuincentrum gered. *D

Alles is uiteraard afgeprijsd, dus thym, lavendel, rozemarijn en nog wat vaste planten voor de helft meegenomen.

speedyweedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 12:47

Antheman schreef:
Zojuist de kruidenkneusjes bij t tuincentrum gered. *D

Alles is uiteraard afgeprijsd, dus thym, lavendel, rozemarijn en nog wat vaste planten voor de helft meegenomen.

Slim van je! En een goede daad natuurlijk :Y)

Ik heb net al mijn tomaten (die zo'n beetje een kwart van mijn tuintje vulden) uit de grond getrokken --> allemaal hadden ze de aardappelplaag. Ergens ook wel te verwachten natuurlijk, omdat ze bij mij niet afgedekt staan. Ach ja, volgende keer beter!
Al weet ik nog niet of ik volgend jaar tomaten doe, misschien wel, maar dan niet zo veel meer of in potten.

Anoniem

Re: De eetbare tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:19

Wat is aardappelplaag? :o

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 13:20

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:03

Tsja.. misschien idd. toch vogels dan... alhoewel er ook écht schapenmest ligt.
Maar nou ja.... iemand heeft er in ieder geval LOL van gehad... het is niet verspild in ieder geval.
Mazzel: bij 'n buurman z'n oude waterput staan schitterende witte druiven ;-)) En die mag ik plukken. Dus ik heb al compensatie gehaald ;-))

Verder heb ik gisteren minstens 1 vergiet bomvol met tomaten geoogst, verschillende soorten.
(De courgettes zagen er niet uit... veels te klein en beginnen al geel te verkleuren... niet helemaal goed gegaan dit jaar geloof ik....)
Ik snij ze in vieren, doe ze in de keukenmachine en pureer alles.
Grote ui in stukken... tomatenprut erbij, peper/zout, takjes lavas (maggikruid), verse oregano, hele fijn engelenhaar (vermicelli) en nog wat erwtjes en mais.... en balletjes zelfgedraaid gehakt......
Resultaat: 2 grote pannen met tomatensoep staan NU te pruttelen. Het ruikt hier heerlijk!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 14:11

Hmmmm...lekker country :9

Ik bewaar mijn tomaatjes nog even,wil wat meenemen naar mams van de week :)
Heb foto van mijn tomaatjes maar photobucket ligt er even uit.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 14:29

Vraagje over het snoeien van de pruimenboom:

De pruim is leeg, dus ik ga hem snoeien. Ik wil er een hele dikke tak vanaf zagen. Nu roept iedereen dat ik de wond moet insmeren. Moet dit, en waarmee kan ik dit het beste doen?

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:51

Zowiezo schuin afzagen, zodat regenwater er vanaf kan lopen en niet IN de stomp.
Er zal wel speciaal spul zijn om af te dekken... teer of zo?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 15:52

Ik heb wel gehoord dat dat met klei kan. Dat rade mijn stiefpa ook aan als er dikke takken gezaagd zouden moeten worden. Ik zaag zo dat er geen water op kan blijven liggen.

Mijn buur vond mij maar idioot dat ik midden in een "stad" (dorp met grootheidswaanzin :)) een moestuin wou. Ik moest maar een volkstuintje nemen want daar hoorde dat. Ik ben heel blij met mijn moestuin. Was dood er dor, geen bodemleven en is nu mooi vruchtbaar. Hij is gewoon jaloers :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 18:06

countrygirl schreef:
Zowiezo schuin afzagen, zodat regenwater er vanaf kan lopen en niet IN de stomp.
Er zal wel speciaal spul zijn om af te dekken... teer of zo?

Teer doe ik er niet op.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:12

Vroeger werd er altijd geroepen afdekken met wondmiddel. Tegenwoordig is het advies, laat lekker open, dan kan er callus-weefsel overheen groeien.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-12 22:39

Ibbel schreef:
Vroeger werd er altijd geroepen afdekken met wondmiddel. Tegenwoordig is het advies, laat lekker open, dan kan er callus-weefsel overheen groeien.

Ok, dat klinkt ook wel goed. Ik heb mijn zwager om raad gevraagd, ik ben benieuwd naar zijn antwoord.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 09:34

Volgens mij behandel je enkel nog wonden als er kanker in heeft gezeten.
Vergeet trouwens niet om bij hele dikke takken aan de onderkant een kleine zaagsnede te maken.De zaagsnede aan de bovenkant een cm of 2 verder.Als de tak dan doorgezaagt wordt kan het gewicht van de tak geen schade veroorzaken als hij bijna door is :)

Photobucket doet het eindelijk weer *\o/*

Hier dan eindelijk mijn tomaatjes,al is deze foto wel een paar dagen oud...

http://i296.photobucket.com/albums/mm17 ... 2157kl.jpg

Close-upje :D

Afbeelding

Ik heb mijn tomaten nu allemaal getopt zodat ze niet meer verder groeien maar zodat ze zich kunnen concentreren op de vruchtgroei.

hinke_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 10:36

Druk gehad, dus weinig gelezen hier. Gister wel een hele tas vol aardbeienplanten klaargemaakt voor een medekletser hier, leuk om samen te delen.

@ Berdien: Waar in Friesland woon je? Ik heb eventueel wel rabarber voor je, mag je zo op komen halen.

Verder nog gelezen over de pruimenoogst. Mijn pruimen waren allemaal in 1x klaar, na een paar dagen kanen (wij, buren, kinderen van een vriendin, kippen en wespenspul) waren ze allemaal op...

@ Tinky: Het water loopt me in de mond bij het zien van die heeeeeerlijke tomaatjes :9

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 13:23

Aikon, ik wist niet dat paardenbloemen ook eetbaar waren voor mensen.. Is iig een x t proberen waard.
Haha, die buum van jou zou ik dan liever niet inhuren als ik t zo hoor :P Naar figuur :D
Balen van je druif.

Speedyweedy, leuk dat je hulp/advies van je opa krijgt.

Antheman een kneuzenopvang begonnen +:)+

Tinky, ziet er lekker uit :9

Heb t al eens eerder gevraagd maar zijn volgens mij nieuwe mensen bij. Maar is er ook iemand in t topic die aardappels in een aardappelzak kweekt?
Ben benieuwd hoe je t aanpakt met t poten, wat voor aarden, wanneer poten, wanneer oogsten, nog speciaal ras wat voorkeur heeft e.d..
Dus als iemand info heeft, heel graag _/-\o_

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 15:10

Jellie schreef:
Maar is er ook iemand in t topic die aardappels in een aardappelzak kweekt?
Ben benieuwd hoe je t aanpakt met t poten, wat voor aarden, wanneer poten, wanneer oogsten, nog speciaal ras wat voorkeur heeft e.d..
Dus als iemand info heeft, heel graag _/-\o_

Het kan ook in een autoband. Dat wilde ik proberen. Maar moet dit niet in het voorjaar?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:16

@Jellie. De bloemsteeltjes van de paardenbloem niet eten. Dat sap is niet gezond om in te nemen, kan wel op wratten om die te verdrijven.
Er is zoveel meer wat je kan eten, zevenblad bv. Gewoon klaarmaken als spinazie. Ik heb een boek "koken met onkruiden" Staan lekkere recepten in.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:19

Antheman schreef:
Het kan ook in een autoband. Dat wilde ik proberen. Maar moet dit niet in het voorjaar?

Klopt maar ik wilde t alvast ervaringen horen zodat ik dan goed voorbereid ben :D

aikon schreef:
@Jellie. De bloemsteeltjes van de paardenbloem niet eten. Dat sap is niet gezond om in te nemen, kan wel op wratten om die te verdrijven.
Er is zoveel meer wat je kan eten, zevenblad bv. Gewoon klaarmaken als spinazie. Ik heb een boek "koken met onkruiden" Staan lekkere recepten in.

Zevenblad wist ik idd wel dat dat kon.. Bedankt voor de boekentip! Is wel meer mogelijk dat je denkt.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:30

Zal eens in mijn boekenkast kijken naar meer boeken, heb er nog een paar.