Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:56

Soophia schreef:
oke thanks, nou ben benieuwd dan hoe ze smaken.
Wel jammer... had gedacht pepers te krijgen ... ;(

Zullen we ruilen? Ik heb hier een peperplant terwijl ik dacht paprika's te krijgen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:58

silvana schreef:
Dat zijn igg paprika's

En waar zie je dat aan behalve dat de vruchten rond zijn?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:26

Karin schreef:
Mijn tomaten-in-pot zijn omgewaaid toen ik op vakantie was. |(

Ik had ze van tevoren wel 'gestut' met een bamboestok, maar ze zijn toch geknakt toen ze van hun verhoginkje stortten. |(

Mijn moeder heeft ze gered en uit de wind gezet. Ze zijn (nog) niet aan het afsterven, maar toen ik net de stokken van 60 cm verruilde voor die van 90 cm (ze zijn die van 60 ontgroeid) zag je het breekpunt duidelijk zitten, ze knakten ook echt naar voren toen ze 'los' stonden. Snel maar weer aan een stok gezet. Hopelijk heeft het geen grote gevolgen, zou toch jammer zijn als ze doodgaan, het zijn behoorlijke planten aan het worden.

Mijn tomaten-tegen-de-muur groeien inmiddels alle kanten op en de tomaatjes worden oranje! *\o/* Duurt even maar dan heb je hopelijk wat...

Gelukkig heb je meer tomatenplanten Karin. Zou wel erg jammer geweest zijn als de enige planten die je had zouden zijn omgevallen.
Hier rijpen de tomaten.
De paprika's groeien ook heel hard en er komt een hele vracht aan als ik de bloemetjes mag geloven die nu nog bloeien.

Heb vanmorgen de andijvie gezaaid, nog wat sla en paksoy. Paksoy is het eigenlijk te laat voor maar ik doe een poging. Mss gaat het toch wel goed.

anneliesdj

Re: Het mooie weer komt eraan....tijd voor de groententuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:28

Andijvie? Kan dat nu nog?
Dan ga ik dat ook nog even doen :j

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:30

anneliesdj schreef:
Andijvie? Kan dat nu nog?
Dan ga ik dat ook nog even doen :j

Jaaaaa :j
Tot ca. half juli. Moet je na de langste dag doen omdat het anders heel snel doorschiet.
Dus snel de tuin in ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:39

Moet ik wel eerst zaadjes halen, maar kan nog net voor ik op vakantie ga (volgende week).
Als ik dan terug kom heb ik mooie grote bonenplanten en ook al aardig andijvie.

Zaaien jullie meteen in de tuin of eerst in een bakje in huis?

Ik heb trouwens nog bonen gezaaid in een bakje in huis, ze stonden gister 4 dagen, met 3 dagen waren ze net ontkiemd, zag je een klein groen dingetje en gister waren ze al ruim 5cm hoog! Vandaag al over de 10cm! Dus die gaan morgen de tuin in, lekker boontjes eten na de vakantie.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:47

Ik beschik gelukkig over een klein plastic kasje en daarin kweek ik de meeste dingen voor. Dan zijn de kleine plantjes niet zo'n prooi voor slakken.

Mijn bonen staan langer maar gaan ook echt hard. Ik wilde ze tegen de mais op laten klimmen maar de bonen groeien veel harder dan de mais! Haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 23:28

anneliesdj schreef:
S schreef:
Dat zijn igg paprika's

En waar zie je dat aan behalve dat de vruchten rond zijn?

de bladeren van de peper zijn bij mij lichter en kleiner.Maar ik zie het vooral aan de paprikatjes die er aan hangen :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 15:23

Vreemde tomaten heb ik. 8)7

De vruchten aan de linker plant zijn groot, maar nog steeds hartstikke groen. Die aan de rechter plant blijven klein, maar zijn inmiddels al wel oranje! *\o/*

Mijn tomaten-in-pot lijken niets blijvens te hebben overgehouden aan hun knakavontuur, er komen nu ook bloemetjes aan.

Mijn aardbeien doen (nog) niets, mijn peterselie groeit als peters... eh, kool :+ (fijn, kan ik dat mooi door de salade doen als ik deze week eters krijg) en mijn chrysantenstekjes staan ook nog steeds mooi overeind, benieuwd wat die verder gaan doen. Jammer dat de hortensia is gaan hangen, de bloemen zijn te zwaar.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:38

Hoi, ik kom ook even binnenvallen.

Heb nog niet alles gelezen maar dat komt nog wel.
Ik ben van plan wat meer groente te gaan kweken maar heb al een beginnetje.
Tomaten! :D

Verder hebben we een paar appelbomen, een blauwe druif (waar heel veel trossen in zitten) en blauwe bessen.
Ik hoop hier veel handige tips te krijgen. :o

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:40

Karin schreef:
Vreemde tomaten heb ik. 8)7

De vruchten aan de linker plant zijn groot, maar nog steeds hartstikke groen. Die aan de rechter plant blijven klein, maar zijn inmiddels al wel oranje! *\o/*

.

zijn het geen verschillende soorten? een crerrytomaat en een gewone ofzo?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:40

Ik zou het bijna gaan denken... Maar de planten zien er exact hetzelfde uit.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:10

Mijn (volgens mij echt cherry tomaten) zijn ook groot en groen! Moeten nu ook echt zon hebben! Helaas schiet mijn andijvie nu door dus moeten snel gegeten worden! En ik heb drie appels aan mijn Elstar!! Ha ha heb nu de neiging er een verbandje omheen te leggen zodat ze er niet af waaien oid! Ha ha!

Aan mijn komkommerplanten zaten echt véél bloemen :D Hoop dat dat dus ook echt allemaal komkommers gaan worden! Zou vet zijn!

Vorige week nog wat kruiden gezaaid en die hebben super weer gehad en komen allemaal al op.
En ik heb allemaal pepers! Nu nog rood worden :D Mijn paprika, puntpaprika en snackkomkommer staan even stil, hoop dat die het wel weer gaan doen!!

Groeien jullie tomatenplanten ook zo flink na de afgelopen regen? Ze schoten de lucht in!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:13

Zijn jullie eigelijk nog van plan om nu nog dingen te zaaien?
Voor de late oogst zeg maar.

Ik ga zelf van de week boerenkool en andijvie zaaien en wat later in het jaar wil ik nog spinazie zaaien. Is er nog meer wat nu nog goed gezaaid kan worden?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:15

Mijn tomaten in pot hadden voor mijn vakantie (anderhalve week terug) nog ruim voldoende aan een stokje van 60 cm. Nu zijn ze zo hoog als een stokje van 90 cm. Die knak heeft weinig slechts gedaan, ze staan er nog steeds netjes bij. Dus ja, ze groeien behoorlijk. :j

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:50

anneliesdj schreef:
Zijn jullie eigelijk nog van plan om nu nog dingen te zaaien?
Voor de late oogst zeg maar.

Ik ga zelf van de week boerenkool en andijvie zaaien en wat later in het jaar wil ik nog spinazie zaaien. Is er nog meer wat nu nog goed gezaaid kan worden?

Andijvie is net gezaaid afgelopen week net als nog wat sla en lepelblad.
Wil volgende maand idd ook nog spinazie gaan zaaien. Boerenkool staat er super bij en ik zag gisteren dat mijn eerste spitskolen ook al gegeten kunnen worden.
De aardappels bloeien dus die kunnen er binnenkort ook uit maar staan niet in de weg dus ik doe gewoon per maaltje.
De witlof lijkt boven de grond er goed, onder de grond is afwachten. Weet trouwens niet wanneer dat eruit moet, denk het najaar maar moet ik even nakijken.

@Shan, welkom hier. De meesten van ons zijn hier het wiel aan het uitvinden maar samen komen we een heel eind :Y)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:54

Witlof? Blegh.
Volgens mij moet je dat inkuilen, dus alles opgraven en dan in een groot gat in de grond stoppen, dan kun je ze over een paar maanden weer opgraven, is om na te rijpen ofzo.
Ik weet het niet precies hoor, heb er geen verstand van :=

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:57

Je moet het idd onder het zand bewaren.
Gekookt vind ik er ook niets aan hoor maar als salade eten we het hier wel met smaak.
Vooral in de winter makkelijk als er geen sla te krijgen is voor salade.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:41

brocolli en snijbonen kan nog. Gisteren 2 uur bezig geweest brocolli te oogsten en in te vriezen (moet eerst 2-3 min gekookt worden) Had het heldere idee nog wat brocolli te zaaien......staat er op het pakje "laat de planten staan, want uit de bladoksels groeien steeds nwe bloemschermen die geoogst kunnen worden" _-:( gisteren alles in de kliko gedonderd :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:42

Ik heb een paar maanden geleden een paar kleine broccoliplantjes gekregen van mijn schoonzus maar die doen vrijwel niks... Staan er heel zieligjes bij, hoe komt dat?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:46

Hier hebben we de inmiddels elke ochtend verse tomaat op het brood :9

Maar ja, helemaal eerlijk is het misschien niet, want we hebben een aardig grote kas en meerdere soorten. Lageveld is er elke dag maar druk mee, maar dan heb je ook wat !

Anneliesdj: wel de goede grondsoort / bemesting / plaats waar ze staan ?
Laatst bijgewerkt door Westernfreak op 12-07-09 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:48

mijn broccoli was al opgevreten door rupsen. ik zag dat mn 1e gourgette ook aangegeten is.... wat kan ik daaraan doen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:54

Westernfreak schreef:
Hier hebben we de inmiddels elke morgen verse tomaat op het brood :9

Maar ja, helemaal eerlijk is het misschien niet, want we hebben een aardig grote kas en meerdere soorten. Lageveld is er elke dag maar druk mee, maar dan heb je ook wat !

Anneliesdj: wel de goede grondsoort / bemesting / plaats waar ze staan ?

Ik dacht het wel, de grond is potgrond bemest met koemestkorrel, staan in de halfzon.

suuzepuus; wegvangen is de vriendelijkste methode tegen rupsen. Maar dan moet je wel minstens 1x per dag alles controleren anders helpt het nog weinig.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 19:56

nou, je had mn broccolli niet willen zien hoor!! ik kwam s morgens buiten en zag dat de blaadjes aangegeten waren, loop ernaartoie en zie 100 en rupsen!! die ga ik niet weghalen hoor. ben niet bang voor rupsen maar had liever dat mn vriend de planten eruit haalde! haha echt erg maar hij heeft de planten incl. rupsen aan de kippen gegeven. had in elk geval nog iemand plezier...

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 20:12

Om die reden heb ik vandaag mijn chinese kool ook maar verwijderd,.. het was meer gat dan blad ! -:(-