Vreselijke konijnenvoer!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Re: Vreselijke konijnenvoer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 15:48

Fruit is het probleem niet en vis ook niet.
Ik eet zowieso wel 3 stukken fruit perdag.
En daarbij is het niet zo dat ik flessen cola leeg drink ofzo maar meestal gewoon water.
Het is dus niet zo dat ik met alles ongezond ben.
Want van snoep enzo moet ik ook niks weten.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:48

Worden de groenten niet te lang doorgekookt? Dan is het knapperige er af en ruikt het hele huis er naar. Daar word ik bijvoorbeeld ook niet vrolijk van.

Probeer een beetje creatief te zijn. Bijvoorbeeld aubergines grillen. Aardappeltjes met kruiden stomen (zo bij de supermarkt te koop). Ik ben zelf ook niet zo'n gekookte groente fan. Daarom roerbak ik veel.

En om heel eerlijk te zijn een gekookte aardappel komt er hier bij mij niet in. Geef mij maar pasta, rijst of Kasza (bij Poolse winkels te koop)

Probeer je ook een beetje aan de seizoenen aan te passen. Volgens mij zit niemand er op te wachten om midden in de zomer met 30 graden gekookte bloemkool te eten, maak dan iets van een salade.
En in de winter kan stampot of een ovenschotel juist weer heerlijk zijn.

Over 1 ding ben ik het wel eens je kan niet zonder groente en fruit, dus voor je gezondheid kan je het maar beter wel eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:49

Kir_Ples schreef:
Laat ik ui nou net wel lusten. Knipoog

Nou, kijk eens aan Lachen

Wat ik vaak doe trouwens is beetje experimenteren met ciabatta... Beetje aanbakken in de oven, door midden, dan bijvoorbeeld soepgroente, lente-uitje, zongedroogde tomaatjes (in kleine stukjes), tapenade, fêta, brie, gewone kaas, olijfjes, prei en dergelijke er op (niet alles tegelijk: wel beetje combineren Knipoog), dan nog weer even in de oven tot 't lekker warm is, brood helemaal klaar is, kaas gesmolten is... Iesj lekker!

Dus misschien een idee voor je om eens te proberen... Combi groente en kaas en "smaakmakers" en brood zou best kunnen werken Knipoog

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 15:50

Nimue schreef:
Kir_Ples schreef:
Ik heb ze niet genegeert?
Ik heb de wokgroentes, en de sausjes meerdere malen geprobeert, en oke het is te eten, maar als nog wálg ik van de groentes.
En het is heus niet leuk dat als je al zo goed je best doet, je zulke aanvallende reacties krijgt!

Maar als je dat niet vertelt en alleen maar zegt dat je nog meer tips wilt, dan denken mensen dus dat je niks doet met de tips die ze gegeven hebben. En dan zijn ze niet zo snel geneigd er nog meer te geven, dat is toch niet zo raar?

Salades, lust je die wel? Wat je misschien ook wel lekker vindt, is kaas erover doen. Heel veel groenten kunnen prima met alleen maar wat kaas erdoor, dat is misschien wel lekkerder dan in sausjes. Ik vind van veel sausjes het geheel vaak een beetje een snottig prutje worden, dat hoeft voor mij ook niet zo, maar heel kort gekookte bloemkoel of boontjes met kaas vind ik wel lekker, zelf.

Heb je al geprobeerd pasta of rijst met saus en groenten te mengen, zodat je niet 'los' groente zit te eten? Ik vind dat zelf het lekkerst.

Groentes door macaroni bami of spaghetti vind ik dan wel weer lekker, en die ga ik er ook niet uivissen.
Maar dat komt denk ik gewoon doordat de smaak van vlees en kruiden er aan zit.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 07-06-08 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:51

Marsu schreef:
Worden de groenten niet te lang doorgekookt? Dan is het knapperige er af en ruikt het hele huis er naar. Daar word ik bijvoorbeeld ook niet vrolijk van.

Vroegah lustte ik juist de knapperige worteltjes bijvoorbeeld niet, maar de onwijs doorgekookte (tot ze haast uit elkaar vielen) juist weer wel... Dus kan ook andersom Haha!

Nu vind ik ze hard ook veel lekkerder overigens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:51

Kir_Ples schreef:
Groentes door macaroni bami of spaghetti vind ik dan wel weer lekker, en die ga ik er ook niet uivissen.
Maar dat komt denk ik gewoon doordat de smaak van flees en kruiden er aan zit.

Dan mijn ciabatta-tip echt eens proberen! Vooral met smaakmakers als fëta of tapenade moet dat dan best goed gaan. Zijn ook fijne stukjes groenten...

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 15:52

Nou mijn ouders zijn bijden 'kok' in eigenbedrijf, dus die staan heel de dag van alles uit te proberen aan de klanten, die zijn overigens wel te vreden.
Dus ik neem niet aan dat het aan het koken van mijn ouders ligt.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 15:53

Nouks schreef:
Kir_Ples schreef:
Maar dat komt denk ik gewoon doordat de smaak van flees en kruiden er aan zit.

Dan mijn ciabatta-tip echt eens proberen! Vooral met smaakmakers als fëta of tapenade moet dat dan best goed gaan. Zijn ook fijne stukjes groenten...

Oke, ga ik die toch eens aan mijn moeder voor stellen. Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 15:56

Nog iets waar je goed mee kunt variëren trouwens: sla!

Mijn favo:

Veldsla met witte (pitloze) druiven, stukjes walnoot, roombrie, rozijnen, pijnboompitten en een mosterd-honingdressing.

Vooral een goede dressing maakt de sla vaak erg smaakvol is mijn ervaring. Gewone droge sla vind ik ook niks aan, en de standaardvariant met komkommer, tomaat en ei vind ik ook maar niets, van slasaus uit een fles wordt de sla ook niet direct veel beter, maar een goede dressing die past bij de rest van de ingrediënten van de salade maakt een hoop goed!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 16:00

Kir_Ples schreef:
Maar dat komt denk ik gewoon doordat de smaak van vlees en kruiden er aan zit.

Dan zou ik ook echt eens pasta gaan maken met groente!
Kun je aangeven welke groentes je het minst vies vind? Dan kunnen we je daar misschien een paar recepten voor geven met een heftige saus die de smaak een beetje camoufleert.

Een aantal groentecombinaties waar ik vaak mee kook en die niet al te exotisch zijn:

courgette / champignons (in combinatie met pittige kaas en pasta)
tomaten / paprika / champignons (in combinatie met olijven/kappertjes, of juist met zachte kaas, en ook met pasta)
wortel / prei / paprika / broccoli (in de woknoedels, dus met een oosters sausje erover)
broccoli / paprika (in de curry, dus lekker pittig zodat je weinig van de groentesmaak overhoudt)

Je zou ook kunnen proberen soep te maken, met wat bouillonblokjes erdoor zodat het lekker zout wordt. Dat kun je met bijna alle groenten doen: groenten koken in bouillon (dus met blokje) tot ze goed gaar zijn, dan vermalen met de blender of staafmixer. Vervolgens het prutje weer opwarmen. Eventueel kruiden of crème fraiche (als je romigere smaak wilt) toevoegen, en voila, een lekker soepje.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 16:06

Wat ik wel lust: Courgette, ui, knoflook, prij, sla, boontjes, brocoli, komkommer, tomaat.
En vast nog wel meer, maar daar kom ik zo 1 2 3 even niet op. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:21

Tja, misschien vond je me bot. Maar ik kan er gewoon niet tegen als mensen zeggen dat eten goor of ranzig is, of dat je er van walgt. Misschien moeten ze 'lussikniet' mensen als jij eens op Expeditie Robinson sturen Knipoog Dan leer je voedsel wel waarderen.

Maar goed, ik begrijp ook gewoon niet hoe het zo ver gekomen is. Je wordt niet geboren als 'lussikniet' kind, dus je hebt vroeger vast wel meer groenten gegeten dan nu?
Het was bij ons altijd eten wat de pot schaft en zo niet, dan krijg je vanzelf wel honger Haha! Met als resultaat dat ik nu alles eet, ik kan echt niks bedenken dat ik niet lekker vind of niet zal proberen.

Maar goed, als je er serieus mee bezig bent en wil gaan, ( want zo kwam het eerst niet over, vandaag mijn reactie ), dan nog wat tips Haha!

Salade van komkommer, tomaat, lente uitje en mozarella, lekkere dressing erover en klaar. Lekker met gebakken aardappeltjes.
Broccoli lust je, nou dan kan ook met gebakken aardappeltjes. Of wokken met een lekker sausje en biefreepjes en cashewnootjes. Rijst erbij...
Boontjes, maak eens sambal goreng boontjes. Is met de boontjes, tomaat, rundvlees, kokos, knoflook, ui en kruiden.
Met prei, appel, rozijntjes, hamreepjes en aardappeltjes kan je een lekkere aardappelsalade maken...

Kortom, je kan al best veel variëren met wat je nu hebt Lachen

En ga de afspraak met jezelf aan, dat je iedere week 1 nieuwe groente gaat proberen of zo. Als je écht wil veranderen, gaat dat wel lukken Ja

Oh en wat ook nog prima en lekker snel is. Pasta, spinazie a la crème en uitgebakken spekjes. Lekker door elkaar husselen ( je kan er nog een pakje Bousin doorgooien en wat nootmuskaat, nog lekkerder ) en een super easy maaltijd.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:30

Kir_Ples schreef:
Wat ik wel lust: Courgette, ui, knoflook, prij, sla, boontjes, brocoli, komkommer, tomaat.
En vast nog wel meer, maar daar kom ik zo 1 2 3 even niet op. Clown

Oh, maar daar kun je al best veel mee! Zomaar even een paar ideetjes die verder gaan dan gewoon gekookte aardappels met losse groenten:

Prei uit de oven me kaas erover, met aardappeltjes. Prei snijden, even koken, in de oven doen, kaas erover en een minuutje of 10 laten staan (ongeveer 200 graden). Dit kan ook met broccoli, trouwens.

Pasta met courgette en broccoli, met gesmolten creme fraiche en pittige kaas, eventueel met spekjes of gerookte zalm erdoor. Pasta koken, courgette en broccoli snijden (courgette in dunne plakjes), groenten even koken of roerbakken. Daarna gekookte pasta erdoor roeren, een paar lepels creme fraiche en wat stukjes blauwe kaas, et voila. Eventueel nog gebakken spekjes of gerookte zalm toevoegen.

Noedels en daarbij gewokte broccoli, prei en ui (eventueel ook courgette). Groenten even wokken, noedels koken en erdoor gooien, sausje erover (gewoon uit een flesje) en wat cashewnootjes erop, en klaar.

Gevulde courgette: binnenste eruit scheppen, die prut mengen met gekookte rijst, knoflook, een uitje en wat kruiden of kaas en dat een minuutje of 20 in de oven.

Rijst met boemboe voor sajoerboontjes van Conimex. Rijst koken, boontjes roerbakken, boemboe met water erdoor en een poosje laten stoven. Heel makkelijk en heel lekker.

Verder kun je met sla natuurlijk heel veel lekkere salades maken, met verschillende soorten kaas of nootjes, enzovoort.

Met de groentes die jij noemt kun je al best veel hele lekkere dingen doen. Als er iets bij zit dat je lekker vindt, zou je ook eens kunnen proberen daar voorzichtig wat andere groentes doorheen te doen en te kijken wat je nog meer wel lust.

En ik kan het echt niet vaak genoeg zeggen: het is belangrijk dat je groente GOED klaarmaakt. Je moet geen uitgekookte drab eten, dat is echt gewoon niet lekker. Of je het heel knapperig of juist wat zachter wilt maakt niet uit, als je het maar zo klaarmaakt als jij zelf het lekkerst vindt! Groente kun je echt waanzinnig verpesten als je het verkeerd klaarmaakt, dan houd je echt vieze prut over.