Soja reepjes met stremsel ?!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Spetterlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:08

Ja en de vegetarische boterhamworst, daar zat vis in

Spetterlover

Re: Soja reepjes met stremsel ?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:09

Kayla schreef:
Het lijkt me lastig zeg, om na te moeten gaan of er iets dierlijks zit in alles wat je eet.
Voor veganisten is het duidelijk dat je niks dierlijks eet, maar bij vegetariers is het natuurlijk de vraag waar je de grens legt. In bijvoorbeeld taart en snoep zit gelatine, wat gemaakt is van de botten van dieren.

Ik eet geen gelatine. Maar weer wel ei. Ik draag weer geen echt leer..
Idd, eigen grenzen..

Antheya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 16:12

Btw, ik mag ook niet stoppen met vis eten. Omdat het goed voor me zou zijn.... Helaas..

Kayla ; idd , dat had ik ook, het gaat mij om de leefomstandigheden van slachtdieren, dus waarom zouden kippen wel moeten lijden voor zo'n eitje en koeien voor de melk... Soieso heb ik melk-intolerantie dus kan ik niet tegen koeienmelk, maar ik dacht dat geiten het een stuk beter hadden ? Omdat daar niet zoveel vraag naar is ? Ik zag op internet foto's van zo'n geitenstal die heel mooi ruim en schoon was...
Anders moet ik mijn lievelingsgerecht "cornflakes" laten staan, dat zou een ramp voor me zijn...

Spetterlover ; wat voor ei dan ? Leg-batterij / "scharrel" ei / eko ?

Antheya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 16:13

Maar, wat hebben eko -kippen eigenlijk te lijden ?

Spetterlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:21

Scharrel, maarja, niet dat dat nu nog veel zegt volgens mij.
Wil liefst verder kijken, maar dan moeten ze het er hier thuis mee eens zijn aangezien ik het niet betaal.

Van wie mag je niet stoppen?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:26

Kayla schreef:
Voor veganisten is het duidelijk dat je niks dierlijks eet, maar bij vegetariers is het natuurlijk de vraag waar je de grens legt. In bijvoorbeeld taart en snoep zit gelatine, wat gemaakt is van de botten van dieren.

Het gaat nog verder. Een èchte veganist gebruikt geen dierlijke producten. Het gaat verder dan alleen voedsel. Een veganist draagt geen leer, geen wol en rijdt volgens mij ook geen paard

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:30

Scharreleieren stellen volgens mij niet zo veel voor qua levenskwaliteit van de kippen. Ik koop altijd eieren waar op staat dat ze vrij buiten kunnen lopen, daar vertrouw ik dan maar op.

Antheya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 16:35

Waarom mag je geen paard rijden ?
Nee als een paard de hele dag op stal staat is het eigenlijk ook verboden, maar als je paard lekker de hele dag op de wei/paddock staat en hij de hele dag lekker kan grazen is er niks aan de hand toch ?

En ik mag niet stoppen van mijn vader..

Scharrelkippen hebben per kip 1 1/2 a4tje om op te staan , wel per kip hè . En legbatterij slachtoffers 1 a4tje, dat verschilt dus bijna niks. Scharrelkippen hebben ook geen hele snavel meer, die wordt ook afgebrand. Echt scharrelen zit er dus niet bij, veel legbatterij eieren worden ook vaak verkocht als scharreleieren, je weet dus niet wat je eet.
Niet aanvallend bedoeld. Ik kwam hier ook laatst pas achter en ben accuut gestopt.

Alleen EKO kippen kunnen vrij lopen en komen buiten, de rest niet.

Voor mij was het wel een grote stap aangezien ik een enorme vleeseter was. Hoe meer hoe beter. :/
Gelukkig ben ik er nu deels achter.

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:40

Misz_Do schreef:
Het liefst zou ik ook veganist worden, maar je hebt toch wel minstens 1x in de week wat melk of eieren nodig ? Anders zou ik het best willen worden...

Nee hoor, dat heb je niet nodig. Je moet wel bewust eten, dus niet zomaar dierlijke produkten weglaten, maar je eetpatroon er wel echt op aanpassen. Ik ben nu 8 jaar veganist, kerngezond en in topconditie

Antheya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 16:42

Maar wat moet je dan precies aanpassen ?
Ik ben uit mezelf niet zo'n groente-eter, nu moet ik dan wel. Maar wat moet er dan anders ?

Spetterlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 16:43

Vreemd dat je niet mag stoppen van je vader, het is toch jouw keuze.
Als ze het bij jou thuis een probleem vinden met eten, zou ik mooi mijn eigen eten maken

Hmm, scharrelkippen hebben idd ECHT weinig ruimte.
Jeetje met zulke info zou je haast zelf een paar kippen in de tuin zetten en alleen die eieren nog eten.

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:12

Misz_Do schreef:
Maar wat moet je dan precies aanpassen ?
Ik ben uit mezelf niet zo'n groente-eter, nu moet ik dan wel. Maar wat moet er dan anders ?

Nou, je moet bijvoorbeeld zorgen dat je eiwitten en ijzer binnen krijgt en alle vitamines. Dus niet alleen aardappelen met groenten gaan eten bijvoorbeeld, maar eet er dan noten, pitten, tofu of andere sojaprodukten bij. En inderdaad wel groente eten!
Voor de zekerheid slik ik af en toe een vitamine B12 pilletje. Het kan soms namelijk nogal lastig zijn om dat via je normale eten binnen te krijgen.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:21

Misz_Do schreef:
Waarom mag je geen paard rijden ?
Nee als een paard de hele dag op stal staat is het eigenlijk ook verboden, maar als je paard lekker de hele dag op de wei/paddock staat en hij de hele dag lekker kan grazen is er niks aan de hand toch ?

Je legt een dier jouw wil op door erop te rijden.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 17:27

Misz_Do schreef:
Alleen EKO kippen kunnen vrij lopen en komen buiten, de rest niet.

En hoe zit het dan met graseieren volgens jou? Op de verpakking staat dat ze.....op gras lopen! Of wordt er af en toe een grasmatje uitgerold binnen?

Ik heb respect voor de vegetariërs onder ons maar ik denk dat je de bio-industrie eerder een halt toe roept als je er juist voor kiest om biologisch vlees te eten. Want daar gaat het juist om, de situatie van dieren in de bio-industrie veranderen. En helaas bereik je dat niet door geen vlees meer te eten.

Hoe meer mensen kiezen voor bio-vlees hoe meer boeren erover kunnen schakelen waardoor het vlees ook weer goedkoper wordt. En hoe kleiner het prijsverschil des te meer mensen er biologisch vlees zullen kiezen boven het 'gewone' vlees.

Eigenlijk vind ik het ook een rotidee om vlees te eten maar ik kies er bewust voor om biologisch vlees te eten (kalf, lam en nog een hoop dingen eet ik uit principe niet maar da's een andere discussie)

Antheya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 18:00

Maar biologisch vlees is niet altijd zo biologisch. Dat is het probleem juist. Scharrelkippen kunnen ook niet scharrelen, hoewel de naam je dat wel doet geloven, je weet gewoon niet waar het vlees vandaan komt. Ik geef je wel gelijk dat als iedereen bio-vlees eet dat dat de boeren misschien aan het denken zet. Maar biologisch vlees is niet altijd echt biologisch...

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-06 19:39

Wel ten opzichte van het 'standaard vlees'

Een scharrelkip heeft dan misschien maar 1,5 A4-tje tot zijn beschikking terwijl dat bij een batterijkip één A4 is, het verschil is natuurlijk wel dat de batterijkip ècht in een hok zit en de scharrelkip loopt zegt maar op een gemiddelde zaterdag in de kalverstraat en kan dus echt afstanden afleggen. Ik zeg niet dat ik er blij van wordt maar vindt het zeker een vooruitgang!

Er zijn ook regelmatig open dagen op biologische veehouderijen, dan kan iedereen het eens voor zichzelf bekijken.

In elk geval probeer ik zo mijn steentje bij te dragen.

Antheya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 21:58

Maar 'ten opzichte van het standaard vlees' , is voor mij niet genoeg, ik wil niet aan dat soort dingen meedoen.

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 00:08

Hoihoi,

ik kan me voorstellen dat je vader je niet toestaat te stoppen met het eten van alle dierlijke producten. Ik heb niet opgezocht hoe oud je bent, maar gezien je vader nog voor je uitmaakt wat je wel of niet eet ga ik er vanuit dat je nog in de groei bent.

Wist je je bepaalde voedingsstoffen beter of zelfs alleen uit dierlijke producten kan halen? En wist je dat deficienties tot ernstige gevolgen kunnen lijden? Vooral als je nog in de groei bent heb je bepaalde voedingsstoffen nodig, die je niet zomaar kunt elimineren.
Je moet je goed beseffen dat je per dag vitamines en mineralen naar bepaalde hoeveelheid moet binnenkrijgen. Dierlijke producten leveren veel van deze nutrienten, en alles wat je niet uit dierlijk voedsel wilt halen zul je moeten vervangen.
Als je veganistisch eet moet je hele menu worden omgegooid en daar moeten je ouders allemaal rekening mee houden.

Ik zeg niet dat het dom of slecht is om veganischtisch te zijn, maar je kan je lichaam flink verpesten als je niet weet wat je doet.

Om even terug te komen om het topic
Veel zogenaamde vleesvervangers bevatten dierlijke bestanddelen, het woord vleesvervanger wil alleen maar zeggen dat het de gewoonlijke portie vlees op je bord vervangt. Kijk dus echt goed en vraag het idd even na als je een vleesvervanger koopt.
Voor een veganist is er al helemaal weinig te koop, aangezien veel vleesvervangers ontstaan door fermentatie

Gr. Jocelyn

xjudithx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 10:51

In een natuurvoedingswinkel is wel veel te koop voor veganisten en is het ook nog eens biologisch!

Spetterlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 16:06

Deze mail heb ik gekregen!

Geachte mevrouw,

Hartelijk dank voor uw e-mail. Het stremsel is puur plantaardig. Het
bestaat uit 2 ingrediënten: calciumchloride en calciumsulfaat. Het eerste
wordt gewonnen uit kalksteen en het tweede uit gips.

Met vriendelijke groet,
Albert Heijn klantenservice

Chantal Boekelaar

Antheya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 19:27

Dat is fijn om te horen, maar hoe kun je nou herkennen of er ergens plantaardig of dierlijk stremsel in zit ? Dat is dan onhandig gedaan als je dat niet kan zien...

Scooby ; bedankt voor je bezorgdheid, en ik snap het ook wel hoor. Maar áls ik vreemd zou gaan eten, is mijn vader de eerste die er iets over zegt. Mijn vader is arts, dus hij heeft er wel een beetje verstand van.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 19:31

raar.... ik eet niks wat van een dood dier afkomstig is. Maarjah ik vind dit wel heel vaag....

Antheya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 22:33

We hebben de vraag naar de ah gestuurd, en we kregen als antwoord dat het plantaardig stremsel was. Dus geen zorgen.