Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
purny schreef:Ik heb van die buideltje. Maar nu rijst toch mijn vraag: waarom wassen jullie rijst?
Luckystory schreef:Wij wassen de rijst en laten hem ook 10 minuutjes voorweken. Daarna weer 10 minuutjes laten drogen.
Vervolgens 4 eetlepels van de rijst bakken in de pot in olijfolie en genoeg zout. Tot hij goudbruin is. Zodra dat het geval is, de rest van de rijst erbij en water toevoegen tot net boven het niveau van de rijst. Dan alles hermetisch afsluiten met aluminiumfolie en het deksel van de pot. En op een zeer laag vuurtje laten droogkoken.
Heerlijk. Veel lekkerder dan koken en afgieten. Dat is maar smakeloos tov deze manier.
Riddles schreef:Als iemand met familie woonachtig in Zuidoost Azië...
Rijst wassen is echt een must.. als zij (wij ook lol) zouden weten dat de kok/gastheer/vrouw z'n rijst niet wast.. we eten geen hap ervan ahhahaha
Er zit veel stof in, viezigheid etcetera...
Rijst wassen in vergiet, voor elk kopje rijst 2 kopjes water plus een beetje extra, eerst op hoog vuur, als het kookt lager zetten totdat er gaatjes in zitten, gas/inductie uit, deksel erop en even laten staan.
verootjoo schreef:In Azië is het misschien nodig, maar uit de fabrieken in NL komt gewoon schone rijst
Riddles schreef:verootjoo schreef:In Azië is het misschien nodig, maar uit de fabrieken in NL komt gewoon schone rijst
Rijst groeit niet in de fabriek.![]()
Wij kopen rijst wat sowieso niet verpakt is in Nederland, maar stel: eenmaal gedistribueerd naar Nederland om te verpakken, neem ik aan dat zij de rijst echt niet voor je gaan wassen.
Op de platte land, tijdens het oogsten, sorteren, verpakken en verzenden komt het gewoon in contact met vele zaken die je liever niet eten wil. Dan is stof misschien wel het minst erge van allen.