Hoe kook jij de rijst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:10

Ik heb van die buideltje. Maar nu rijst toch mijn vraag: waarom wassen jullie rijst?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:11

ik was het niet.
in de link die ik deelde kun je het lezen,vroeger deed ik dat vanwege bestrijdingsmiddelen.
maar dat hoeft niet meer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:15

Ik was mijn rijst echt nooit. Zit strak verpakt in de zak, dus ook schade/stof in de verpakking etc nooit last van.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:15

Wij hebben altijd een 20 kilo zak en ik vind het wel schoner om te wassen, komt best wat vanaf.
Zijn die buideltjes niet voor lontong?

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:18

purny schreef:
Ik heb van die buideltje. Maar nu rijst toch mijn vraag: waarom wassen jullie rijst?

Ik was witte rijst om zetmeel weg te wassen zodat de rijst niet aan elkaar plakt en je mooie droge rijst krijgt (wat bijv ook erg geschikt is voor gebakken rijst). Met zilvervliesrijst is dit bv niet nodig.

Caira

Re: Hoe kook jij de rijst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:21

Idd wassen en dan in de rijstkoker. Rijst daar uit is zo veel lekkerder dan ik het ooit zelf kan koken.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:23

Luckystory schreef:
Wij wassen de rijst en laten hem ook 10 minuutjes voorweken. Daarna weer 10 minuutjes laten drogen.
Vervolgens 4 eetlepels van de rijst bakken in de pot in olijfolie en genoeg zout. Tot hij goudbruin is. Zodra dat het geval is, de rest van de rijst erbij en water toevoegen tot net boven het niveau van de rijst. Dan alles hermetisch afsluiten met aluminiumfolie en het deksel van de pot. En op een zeer laag vuurtje laten droogkoken.
Heerlijk. Veel lekkerder dan koken en afgieten. Dat is maar smakeloos tov deze manier.

Klinkt goed, alleen het weer laten drogen vind ik echt te veel moeite. :')
En aluminiumfolie gebruik ik nooit, produceert zoveel onafbreekbaar afval.
Maar de rest van de stappen ga ik wel een keer proberen!

Ben het er sowieso mee eens dat de manier van koken echt de smaak bepaald. Ook de soort trouwens. Het verschil in textuur en smaak van zilvervliesrijst van een biodynamisch merk en ‘gewoon’ van de ah is echt enorm bijvoorbeeld.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:27

Ik gebruik bijna altijd basmati rijst, uit een zak van 1 kg. En sushirijst als ik zelf sushi ga maken.

Riddles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:31

Als iemand met familie woonachtig in Zuidoost Azië...

Rijst wassen is echt een must.. als zij (wij ook lol) zouden weten dat de kok/gastheer/vrouw z'n rijst niet wast.. we eten geen hap ervan ahhahaha
Er zit veel stof in, viezigheid etcetera...

Rijst wassen in vergiet, voor elk kopje rijst 2 kopjes water plus een beetje extra, eerst op hoog vuur, als het kookt lager zetten totdat er gaatjes in zitten, gas/inductie uit, deksel erop en even laten staan.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:33

Mijn schoonvader kwam van Java dus we hebben het ook zo meegekregen van het wassen Riddles :j

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:33

Ik kook meestal risotto-rijst als ik rijst kook, want gewone rijst ben ik niet zo'n fan van.
Dan is het eerst uitje fruiten met wat knoflook en evt andere kruiden, wat courgette erbij en dan ook de rijst even glazig bakken, dan vocht toevoegen, roeren, deksel op de pan.
Af en toe kijken en roeren en indien nodig vocht toevoegen, tot alle vocht is opgenomen en de rijst gaar.

Riddles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:38

chanicha schreef:
Mijn schoonvader kwam van Java dus we hebben het ook zo meegekregen van het wassen Riddles :j

+:)+ :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:43

Riddles schreef:
Als iemand met familie woonachtig in Zuidoost Azië...

Rijst wassen is echt een must.. als zij (wij ook lol) zouden weten dat de kok/gastheer/vrouw z'n rijst niet wast.. we eten geen hap ervan ahhahaha
Er zit veel stof in, viezigheid etcetera...

Rijst wassen in vergiet, voor elk kopje rijst 2 kopjes water plus een beetje extra, eerst op hoog vuur, als het kookt lager zetten totdat er gaatjes in zitten, gas/inductie uit, deksel erop en even laten staan.

In Azië is het misschien nodig, maar uit de fabrieken in NL komt gewoon schone rijst :j

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:49

Rijst koken in de thee is ook een leuke voor rijstliefhebbers

Riddles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 23:51

verootjoo schreef:
In Azië is het misschien nodig, maar uit de fabrieken in NL komt gewoon schone rijst :j

Rijst groeit niet in de fabriek. :=
Wij kopen rijst wat sowieso niet verpakt is in Nederland, maar stel: eenmaal gedistribueerd naar Nederland om te verpakken, neem ik aan dat zij de rijst echt niet voor je gaan wassen.
Op de platte land, tijdens het oogsten, sorteren, verpakken en verzenden komt het gewoon in contact met vele zaken die je liever niet eten wil. Dan is stof misschien wel het minst erge van allen. _O-

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 01:30

Riddles, dan zou je dus niet bij mij eten haha. Ik ben team niet wassen. Nog nooit ziek van geworden, maar koop dat ook alleen de kleine 1x gebruiken pakjes

Als ik rijst kook (komt niet vaak voor want eet liever zonder rijst, aardappels of pasta)
Kook ik water. Gooi de rijst er bij. Giet het daarna af(door deksel op een kiertje te zetten) en zet het dan op tafel om gelijk te eten.
Wassen die ik dus niet, maar door garen na afgieten ook niet.

sunny16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 02:06

Wij wassen ook niet.
Gebruiken zilvervliesrijst, 2x water op 1 kopje rijst. Laten koken (met deksel), 15 minuten op laag vuur daarna 5 minuten laten rusten. Heerlijke rijst :)

Nooit geweten dat er zoveel mensen zijn die rijst afgieten :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 02:14

chanicha schreef:

Yes, mijn vader komt van Sumatra. Wassen is gewoon een gewoonte, al denk ik dat het op zich niet hoeft.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 02:16

Water aan de kook brengen, rijst er in gooien, 8 minuten koken, afgieten en opeten.

Waarom laten jullie de rijst staan dan? Dan wordt het toch koud

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 03:13

Wij laten de rijst ook staan met de deksel op de pan. Volgens mij is dat om de korrel droger te krijgen?
Ik heb echt standaard teveel rijst trouwens :') Ben echt heel slecht in het afwegen.
En de kopjesmethode werkt hier niet zo goed, want dat is weer te weinig.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 03:34

Ik gooi er gewoon een pak rijst in en wat overblijft gaat in de diepvries (gewoon klaar, met alle groenten, vlees etc erdoor). Maar als je niet afgiet, wat doe je er dan mee? Droog laten koken? Dat duurt me veel te lang, dat doe ik alleen bij de speciale rijstsoorten met kruiden die er anders af gaan. Laten staan doe ik ook niet, ook dat duurt me te lang en ik wil ook geen koude rijst :+ Ik heb nog nooit beestjes in de rijst gevonden en ben ook nog nooit ziek geworden van niet wassen, dus het valt denk ik wel mee :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 05:19

Independence schreef:
Water aan de kook brengen, rijst er in gooien, 8 minuten koken, afgieten en opeten.

Waarom laten jullie de rijst staan dan? Dan wordt het toch koud

Dit. :+ Heb honger, ga niet nog langer wachten. :')

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 07:40

Ik kook water, gooi de rijst erin, proef als ik denk dat het 8 minuten gekookt heeft. Is het lekker, dan giet ik het af met de deksel op de pan en daarna ga ik het meteen eten.

Ingrid_ms

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 07:58

1 koffiekopje rijst met 2 koffiekopjes water per persoon, droog koken en klaar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 08:58

Riddles schreef:
verootjoo schreef:

Rijst groeit niet in de fabriek. :=
Wij kopen rijst wat sowieso niet verpakt is in Nederland, maar stel: eenmaal gedistribueerd naar Nederland om te verpakken, neem ik aan dat zij de rijst echt niet voor je gaan wassen.
Op de platte land, tijdens het oogsten, sorteren, verpakken en verzenden komt het gewoon in contact met vele zaken die je liever niet eten wil. Dan is stof misschien wel het minst erge van allen. _O-

Nee dat snap ik ook wel dat rijst niet in een fabriek groeit :roll: Maar in de fabriek wordt het wel gewassen, en heel goed ook.
In NL zijn heel strenge regels voor de verkoop van voedsel.

Buiten de EU was ik mijn voedsel wel heel goed.