Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peuk

Berichten: 6078
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 02:05

Wij aten bijna altijd AVG, maar dan vaak met gebakken aardappeltjes. Op zondag standaard friet. Mijn vader kookte altijd. Dus meestal doorgekookte groenten, doorbakken vlees of de saus niet ver genoeg ingekookt. Maar ik mag niet klagen. Er stond altijd een warm bordje voor me klaar. Toen ik jong was besefte ik dat helemaal niet wat een gegeven dat eigenlijk is.

Toen ik zelf ging mee koken aten we ook vaker pasta en rijst. Dat maakt mijn vader nu ook wel vaker klaar. Alleen ben ik ondertussen wel het huis uit.

Zelf kook ik overigens nooit meer AVG, gebakken aardappeltjes en friet haha. Veel te vaak gegeten dus het smaakt me ook niet meer.

Edit: Het bordje vla dat hier voorbij komt was bij ons ook vaste prik. Met siroop, slagroom of hagelslag. Ook kregen we in het seizoen vaak stoofpeertjes (ook helemaal kapot gekookt met veel te veel siroop en suiker haha). Of karnemelk met siroop.

absque_dubio

Berichten: 7888
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 02:40

Ik heb het idee dat het vroeger veel meer de standaard was om avg te koken dan nu. Was er vroeger eigenlijk wel zoveel keus in de supermarkt als dat nu is?

Hier vroeger thuis, en op verschillende tijdelijke thuisjes, en bij jeugdzorg;
Vooral herinneringen aan avg, een enkele keer nasi/bami/pasta, en eens friet/pannenkoeken/pizza/soep.
Alles op de meest simpele standaard goedkope manier zonder enige variatie. :+ wat ik achteraf eigenlijk erg goed begrijp (oa financieel gezien)

Eigenlijk vind ik het vooral sneu dat er bij jeugdzorg zo wordt gehamerd op de basisvaardigheden; aardappels, rijst en pasta leren maken (met goedkope groente uit zak of pot), elk kind 1x in de week koken. En alles binnen een bepaald klein dagelijks budget. Dat waren de uitdagingen. Erg jammer dat ze niet bijv een dagje broodje hamburger met salade erin gooiden, zodat er een andere dag budget over bleef om te gebruiken voor iets ‘aparts’ zoals een stukje vis, of een stoofpotje, of een dagje biefstuk met patat en sla, of eens een potje kruiden kochten (al was het iets simpels als kipkruiden of gehaktkruiden).

Wist ik veel wat een omelet, een broodje warm vlees of een loempia was.. Ik voel frustratie dat ik pas na m’n 23e garnalen en carpaccio heb leren eten, wat een gemis al die jaren. Maar wat heb ik me voor schut gevoelt toen ik in de horeca moest vragen wat een omelet was, en ook echt uitgelachen werd, zulke momenten vergeet je niet meer. Wist ik veel dat er variaties mogelijk waren op een broodje ei. :=
Eigenlijk was ik vooral heel erg wereldvreemd. Was wel goed voor m’n lijn. _O-

Niobe

Berichten: 8029
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 03:15

Wij aten ‘s avonds warm, veel aardappels/vlees/groente, maar ook wel genoeg afwisseling met pasta, stamppotten (al is dat nagenoeg avg := ), patat, pizza, etc.
Niet echt bepaalde dagen vastgezet voor bepaalde etenswaren. Alleen de zaterdagen waren “red jezelf dag”. Uiteraard wel vanaf een bepaalde leeftijd voor ons kinders :+

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 07:21

's Avonds warm, diverse soorten gerechten, ovenschotels die m'n vader dan vaak al op zondag gemaakt had, macaroni, AVG, rijst, etc.

Soms eens pannenkoeken of poffertjes, patat gingen we af en toe eens halen.

In de vakanties moesten wij alledrie al van kleins af aan een maaltijd verzinnen en mee helpen koken, toen we groter werden zelf je eigen verzonnen gerecht koken ipv meehelpen.
Met feestdagen aten we echt heel uitgebreid met alles zelf gemaakt, meerdere gangen, waarbij mijn broers en ik ook al redelijk jong betrokken werden om mee te helpen.
Er stond regelmatig in het weekend een bouillon te trekken, we aten zelfgemaakte toetjes, etc.
In de zomer maakten we ook zelf jam, er werd regelmatig wat zelf gebakken. Cake, taart, koekjes, noem maar op.

Toen mijn moeder in mijn tienerjaren veel tijd stak in haar baan en haar vrijwilligerswerk, kwam het vaker voor dat we minimaal 1x van die magnetron kant-en-klaar dingen aten, lasagne, boerenkool, nasi, etc.
En dat m'n vader in het weekend 2 ovenschotels maakte.
En naarmate mijn broers en ik ouder en handiger werden, dat ze met een tas boodschappen thuis kwam en zei, dit is het eten, bel je vader hoelaat hij thuis is, maken jullie het klaar?

Vonden we niet altijd leuk, maar we hebben er wel alledrie een heel goede basis aan overgehouden en kunnen alledrie goed koken nu.

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 07:39

Citaat:
Ik heb het idee dat het vroeger veel meer de standaard was om avg te koken dan nu. Was er vroeger eigenlijk wel zoveel keus in de supermarkt als dat nu is?


Toen ik klein was was er geen supermarkt maar het winkeltje om de hoek waar je op de pof kocht..
Wij hadden het toen ik klein was niet breed, dus gezegend met een moeder die kon koken, maakte ze van bv kopvlees, goulash, jachtschotel enz..
Ze maakte ook macaroni en rijst...maar vrij simpel..
Vrijdag altijd kippensoep en proberen wat meer op tafel te zetten..
Zaterdag brooddag..zo lekker als het brood toen was vind je niet meer.

En als pa een goede schnabbel had gehad, kookte hij paprikaschnitzels.

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 07:59

We aten van maandag tot zaterdag in de avond warm. Op zondag tussen de middag.

4 dagen soep, avg, pudding
Alles vers.

Op vrijdag frietjes

Op zaterdag macaroni en veel verder kwamen de "buitenlandse" kookkunsten niet.

Op zondag dorp die lang getrokken had en rundvlees. Met ook weer groente en pudding na.

Vlees werd echt nog in de juspan met veel boter gebakken.
Elke dag brood.
En toch was er niemand te dik.

Iris82

Berichten: 39873
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:00

Altijd aan de keukentafel. Geen vaste dag voor friet of andere dingen. Soms op zondag voor de televisie (met sport op) en dan soep met brood.

Vrij afwisselend voor die periode. AVG, bami, spaghetti met rode saus, af en toe een ovenschotel, goulash (:r).

Vis was of vissticks of doodgebakken kabeljauw. Ik haatte vis.

Wat mijn ouders 'fout' deden, was als ze iets fancy's hadden (want bezoek of kerst ofzo), dan kregen wij dat niet en kregen we iets simpels onder t motto: 'Is voor grote mensen, lustten jullie toch niet'. Gevolg was inderdaad dat ik niets durfde te eten. Op mn 18e had ik bv nog nooit zalm op en bleef ik mezelf een niet groot genoeg mens vinden. :')

Tango1979

Berichten: 2539
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:21

Mijn moeder is echt een hele slechte kok :o Wij hadden dus geregeld aardappels met zwarte randjes en rooksmaakje.

Bij ons was het vooral AGV, ik herinner me vooral droge tartaartjes, met op zaterdagavond zelfgemaakte frietjes, die mijn vader in de schuur in de tuin bakte.

Toen ik wat ouder was, kwamen de wereldgerechten uit pak geregeld op tafel. En ovenschotels met aardappel anders, chicken tonight, lasagnettes (van die kleine krulpasta)

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:46

Veel AVG, maar ook wel macaroni of bami of nasi. Als mijn vader niet mee at dan aten we een halve kip (hij houdt niet van kluiven) of maakte mij moeder zelf hamburgers. Op zaterdag aten we nog weleens 'makkelijk', soep (uiteraard zelfgemaakt) en pannenkoeken bijvoorbeeld of gebakken eieren of omelet. Daarbij aten we dan niet allemaal tegelijk, want groot gezin en mijn broers bakten zelf hun omelet en dat duurde altijd eeuwig. Patat aten we maar zelden, zelf bakken voor 9 man was een hele toer en halen te duur. Verder aten we altijd gezamenlijk en aan tafel om 18.00.
Als toetje maakte mijn moeder eigenlijk altijd zelf iets, van pudding tot pap en alles daar tussenin. Vla en yoghurt kreeg ik haast nooit thuis. Ze maakte 35 jaar geleden zelf al slagroomvla of -yoghurt door dit door een restant slagroom te kloppen. Dan kocht ze dus speciaal daarvoor yoghurt. Ik was altijd jaloers op vriendinnetjes die gewoon altijd vla hadden, mijn moeder met haar bijzondere toetjes ben ik pas veel later gaan waarderen. :=
Laatst bijgewerkt door Dreamybol op 04-03-21 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sicayes

Berichten: 3541
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:48

Wij aten elke avond warm. Veel pasta en rijstgerechten want beide ouders zijn niet zo van de stamppotjes en AVG’s :+ ookal zijn ze gewoon Nederlands. Eigenlijk altijd heel gevarieerd gegeten en ik lust nu eigenlijk ook alles. Mijn beide ouders houden van koken dus dat scheelt denk ik ook.

In het weekend op zondagochtend altijd uitgebreid ontbijt en s’avonds vaak verse soep met brood (kaiserbolletjes met kaas :D )

We hadden niet echt vaste frietdagen en ook geen toetjes standaard na het eten.

S’ochtends doordeweeks at ik vaak coco poffs of honey loops. Het enige wat ik beetje vlot at :’) hou nogsteeds niet van ontbijten. En tussen de middag een boterham met varierend beleg.

Ohja, avondeten NOOIT met de tv aan/voor de tv. Nu doe ik het zelf wel als ik alleen ben. Maar als ‘gezin’ zou ik hem ook weer uitzetten denk ik. :j

Mri

Berichten: 15326
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 08:52

Tango1979 schreef:
Mijn moeder is echt een hele slechte kok :o Wij hadden dus geregeld aardappels met zwarte randjes en rooksmaakje.

Bij ons was het vooral AGV, ik herinner me vooral droge tartaartjes, met op zaterdagavond zelfgemaakte frietjes, die mijn vader in de schuur in de tuin bakte.

Toen ik wat ouder was, kwamen de wereldgerechten uit pak geregeld op tafel. En ovenschotels met aardappel anders, chicken tonight, lasagnettes (van die kleine krulpasta)


Zoooo herkenbaar
Mijn moeder is de aardappels gaan "koken" in de magnetron :r :r :r :r
En ze heeft een tijd een kerrie tik gehad. Overal kerrie in/over/doorheen. Stampot andijvie met kerrie, hutspot met kerrie, kerrie door de pasta saus, kerrie poeder/saus over de groente :r :r


Andere dingen kon ze wel lekker maken. Maar die magnetron aardappels en de kerrie periode zal ik nooit vergeten

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:24

Hier hadden we het ook niet zo breed.
We aten op maandag / dinsdag AGV
Woensdag was brood-dag, aten we savonds gewoon brood
Donderdag weer AGV
Vrijdag was meestal een patatje met kroket of een ander snackje.
Zaterdag weer brood, dan was er smiddags al een pan soep klaar!
Zondag weer AGV

AGV was bij ons gekookte aardappelen/vlees/groete of gebakken aardappeltjes/sla/vlees of een stamppot etc etc

Soms kwam er dan macaroni op tafel, of rijst met ragout.
En als papa een keer weg was aten we bruine bonen met spekkies want dat lust ie niet.

Standaard was ook dat we op woensdagmiddag en zaterdagmiddag een bakje met chips kregen en een glas cola! Dat was feest. Verder geen koek/snoep etc, er stond een pot met dropjes, daar mochten we een dropje uit pakken...

Fitzroy

Berichten: 25230
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:40

SusanH schreef:
Wij hadden wel vaak avg. En ook wel echt dingen die ik goor vond. Rode kool met bloedworst bijvoorbeeld. Gekookte wortels met koolvisfilet. Of koolraap met zo'n maizenapapje. Tegenwoordig eten mijn ouders echt lekkere dingen. Maar vroeger waren ze nog niet zo creatief .


O ja, dat at ik ook allemaal. Vooral die koolraap, brrrr ...
Mijn moeder had volgens mij net als ik een ongelooflijke hekel aan koken. Soms kregen we ook gewoon aardappels met een pot appelmoes :))

En op vrijdag aten we vaak ‘kliekjes’ Wie kent dat nog?

DuoPenotti

Berichten: 30574
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:42

kliekjes gingen bij ons of naar de hond, ja die at ook regelmatig met de pot mee.
Of naar de dag erna.
dat werd niet bewaard tot een speciale dag.

Echwel

Berichten: 12538
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:43

Citaat:
En op vrijdag aten we vaak ‘kliekjes’ Wie kent dat nog?

Eten werd idd niet weggegooid, gewoonte die ik ook daardoor heb.
Chips gen hele zakken, maar een bakje met wat chips, nu nog...

Raar dat je gewoontes overneemt en nog steeds doet...

CairnTerrier

Berichten: 995
Geregistreerd: 12-07-20
Woonplaats: Laren

Re: Hoe werd er bij jullie thuis gegeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:05

Wij aten thuis altijd heel gevarieerd. Doordeweeks zo'n twee keer aardappelen, groenten en vlees, een keer een ovenschotel, gebakken aardappeltjes met zalm, Spaghatti/Macaroni, Bami, Nasi etc. etc. In het weekend op zaterdag standaard soep met luxe broodjes en beleg en één keer in de maand misschien een bordje patat met wat lekkers op de vrijdagavond.

Mijn moeder vond het altijd leuk om nieuwe recepten te proberen, omdat wij thuis altijd van die moeilijke eters waren. Dat vond ik altijd erg leuk en zorgt voor veel verandering. Thuis pak ik dat nu ook aan en probeer ik elke week weer wat anders te eten en dat is dan ook altijd weer een verrassing wat er op tafel komt.

Lieke

Berichten: 11356
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:07

Ik had het geluk dat mijn ouders wel lekker konden koken, alleen gebruikte zij wat meer zout en koken dingen wat verder door dan ik zou doen.

Wel aten we veel AVG, ovenschotels, stamppot, spaghetti met gehakt en tomatensaus, simpel rijstgerecht. Maar ook wel met variatie, gebakken aardappels, friet, gepofte aardappels, vis etc. Geen standaard dagen voor bepaalde gerechten, maar als we eens een keertje bijzonder aten was dat meestal in het weekend (wat uitgebreider koken of juist afhalen).
Mijn moeder was ook erg goed met salades en soep. Mijn vader weer met zelfgemaakte frietjes en vlees braden.
En altijd wel een toetje, meestal vla.

Mijn broer was wel een lastige eter, waardoor mijn ouders pas toen wij uit huis gingen nog creatiever werden met eten.

Zelf eet ik (net zoals de meesten hier) tegenwoordig veel meer pasta, rijst, wraps etc. Gekookte aardappels sla ik liever over. Af en toe (1x per 2 weken) eten we dat nog wel.

Wel in de avond altijd warm, niet in de middag. Dat was ook wel de standaard in mijn jeugd, middag warm eten is denk ik van langer geleden.

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:22

Leuk topic, komen heel veel herinneringen naar boven <3 .

Opgegroeid in de jaren 80 dus was het ma/vr avg. Wel vers. Kan mij niet herinneren dat er iets uit een potje kwam behalve doperwtjes en worteltjes.
Op donderdag aten we iets italiaans. Macaroni met ham en kaas (en smac)/de bolgonese variatie of spaghetti. En als mijn moeder zin had maakte ze lasanga.
Zaterdag was brooddag maar het beleg was altijd anders. Kroketje, vis, gebakken ei of we hadden stokbrood met franse kaas.
Zondag patat met duurder stukje vlees en iets van sla. Dan stond mijn pa in de keuken net als met de bbq en dat is nog steeds zo :D
Er was ook altijd toetje, vla, yoghurt, kwark (wat ik toen echt niet luste) , pudding of die zelf gemaakte pudding van dr oetker.
Soms was er een stukje vlaai als mijn vader voor zijn werk in limburg was geweest :j

Ochtend en middag was gewoon boterham/cracker. Moest wel altijd eerst iets van vlees of kaas op en dan pas hagelslag of andere zoetigheid.

Verjaardagen waren altijd soep met brood.

Pas later kreeg je die pakketen van knor enzo. Dus toen kwam er ook wel eens wereld gerecht op tafel. Of iets wat we op de huishoudbeurs hadden gekocht. Maar er was altijd wel ruimte om iets nieuws t proberen. Niet dat het altijd in de smaak viel.
Ik heb het eten nooit vies gevonden. Kan mij herinneren dat mijn buurjongens graag bij ons kwamen eten omdat de macaroni met ham en kaas zo lekker was.

Ik heb zelf nog steeds op zaterdag brooddag. Verder ben ik wel minder vlees gaan eten en heb ik de toetjes ook drastisch verminderd :P

ellepel

Berichten: 47556
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:26

hier vroeger ook veel vers, mijn moeder was er ook wel fan van om ons de wat minder bekende groentes te laten eten.
snijmoes,meiraapjes,postelein , dat soort groentes.
ze maakte ook wel eens pasta of nasi, maar was daar niet goed in.
soep kwam er in het weekend op tafel!
ik moest even googlen wat jullie bedoelen met avg.
hier zeiden we aardappels groente vlees,dus net een andere volgorde :')

toetjes, ja elke dag!
veel pudding,zelf gemaakte hangop.
heerlijk!

ElCamino

Berichten: 8953
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:28

Komen veel mensen uit dezelfde tijd als ik merk ik, zo herkenbaar alles!!!
HAHAHAHAHAH

Snippergroen

Berichten: 6711
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:29

Wij aten maandag t/m donderdag AGV, pasta's, ovenschotels etc. Altijd met een toetje (yoghurt of vla) want zonder vond mijn vader dat hij niet gegeten had := Op vrijdag en zaterdag aten we brood met wat lekkers. Dus bijvoorbeeld hotdogs, soep, puntje pizza per persoon, kibbeling etc. en op zondag kon het alle kanten op :) ene keer aten we patat en de andere keer iets in de lijn met maandag t/m donderdag.

En eens in de maand was het kliekjesdag en dan ging de hele vriezer aan restanten leeg. Dat waren dan de kliekjes die mijn vader icm zijn werk nog niet had opgegeten :)

Marije_jiplover

Berichten: 25443
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:36

Restjes aten wij idd ook met regelmaat ja :j
Dan at je macaroni met zuurkoolstamp ofzo :')

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:38

Mijn moeder was in de jaren 80 al Allerhande fan (weet niet of het blad toen al zo heette), de 'succes' recepten knipte ze uit en plakte ze in haar receptenboek :+ .

Maar ze werkte fulltime en was vaak laat thuis, dus doordeweeks aten we vaak makkelijke pasta's/nasi/bami of AVG. Meestal aten we om 19.00 uur, toetje was altijd fruit of noten (die je zelf moest kraken met een notenkraker :Y) ). Ze hield niet van hollandse pot, dus ben daar niet echt mee opgegroeid.

Es_ther

Berichten: 18735
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:38

Wij aten best gevarieerd. Niet dagelijks AVG, maar ook vaak ovenschotels, pasta, nasi/bami, of probeerde m’n moeder een recept uit.
Op zondag vaak zelfgemaakte soep, en als ik jarig was bbq, want ik ben in de zomer jarig :') .

Toen ik alleen met m’n moeder woonde en ik op zaterdag werkte was dat onze ‘snack’ dag. Dan werden het frietjes uit de oven en een broodje hamburger die we zelf dan maakten :).

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 10:40

Kan iemand zich nog herinneren dat je zakjes met een poeder had, wat door de yoghurt ging? Het was een pakje met 5 of 6 zakjes met smaakjes, zoals chocolade, banaan, aardbei. Dat was bij ons altijd een feest en geruzie wie welk smaakje kreeg.