Hoe dreumes met de pot mee laten eten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 06:27

DiantaM schreef:
Maar je kunt wel eens contact opnemen met een prelogopedist voor dat sterke kokhalsreflex.

Dat kokhalsreflex is juist niet sterk := dat zie ik namelijk bijna nooit.

Ik ga mij eens inlezen op wat een logopedist zou kunnen betekenen. :)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 06:34

Op zich is er volgens mij niks mis met potjes. Alleen vind ik ze allemaal zo hetzelfde smaken :'). En ze zijn inderdaad vrij zacht van structuur. Ik weet niet of de overgang naar "gewoon" eten dan lastiger gaat. Verder is kauwen wel erg goed voor de ontwikkeling van de mondspieren. Maar dat zegt de theorie :Y). In de praktijk gewoon in stapjes kijken wat werkt. En TS, laat je niet gek maken door je omgeving! Je kind is tot nog toe ook groot geworden op de potjes ;). Als jij weet dat ze iets nog niet kan eten, dan is dat nu zo. Als ze 2 is, eet ze vast wel een nijntje koekje, en anders als ze vier is zeker ;). Neem gewoon je eigen tussendoortjes mee als je weg gaat. En wees ook lief voor jezelf! Al zou je 2 dagen in de week zelf koken of helemaal nooit, het moet ook in je leven passen. Beter een moeder zonder stress, dan 1 die vindt dat ze perse moet koken en daardoor ongezellig doet ;).

Anoniem

Re: Hoe dreumes met de pot mee laten eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 07:46

De gastouder gaat vandaag de korstjes van het brood proberen en een wat harder kinderkoekje. Ze laat mij dan vanavond weten hoe dat ging := Ben heel benieuwd.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 07:52

gewoon in de middag warm eten,maar dat gaat natuurlijk niet als je man op zijn werk zit.
dan zou je het idd een kliekje van gisteren kunnen opwarmen.
wij aten daarom ook de laatste maaltijd om half 6 dan kan ze gewoon meeeten en op tijd naar bed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 08:16

Vroeger eten gaat niet aangezien wij beiden tot ongeveer 18.00 uur werken :) en ik wil sowieso wel samen met mijn man eten dus voor nu blijft mijn dochtertje eerder eten tot ze de laatste fles zal laten vervallen, dan kan ze wel later gaan eten denk ik.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 08:33

Heb je al eens craquottes geprobeerd?
Kregen onze meiden destijds op het kdv.
Knapperig om te bijten en zacht in de mond en rijstwafels?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:18

Is het niet zo dat je je veel makkelijker verslikt in iets kleins of vloeibaars?

Ik denk dat het wel belangrijk is dat je kindje alvast gaat oefenen met stukjes afbijten en eten, want je leert zulke dingen alleen maar door te oefenen tenslotte, niet door niet te doen.

Onze kinderen hebben nooit potjes of prakjes op. Die gingen vanaf ze rechtop konden zitten (maand of 5 a 6) gewoon mee aan tafel en kregen daar (veel van wat) wij ook aten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:33

Chubby schreef:
Is het niet zo dat je je veel makkelijker verslikt in iets kleins of vloeibaars?

Ik denk dat het wel belangrijk is dat je kindje alvast gaat oefenen met stukjes afbijten en eten, want je leert zulke dingen alleen maar door te oefenen tenslotte, niet door niet te doen.

Onze kinderen hebben nooit potjes of prakjes op. Die gingen vanaf ze rechtop konden zitten (maand of 5 a 6) gewoon mee aan tafel en kregen daar (veel van wat) wij ook aten.

Wij hebben het ook zo gedaan. Ook omdat ie geprakt voedsel niet lekker vond. Hier gewoon van wat wij aten ook gelijk aan hem gegeven. Als we bv wortels aten, hem een wortel in de hand gegeven, of een stuk broccoli of bloemkool of fruit. In het begin sabbelen ze alleen een beetje, maar later gaan ze ook echt knabbelen en lekker peuzelen.
Wordt wel een bende, maar ja, heb je hele goede schorten voor :')

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:25

Tja, maar als ze dat niet blieven (zoals die van mij bijvoorbeeld) moet je toch wat anders. Ik heb zijn eten gewoon tot zijn 2e jaar in de keukenmachine gemikt en dus wat fijner gehakt en nu met 3,5 eet ie werkelijk alles.
Ieder kind is anders, ze gaan vanzelf wel een keer eten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:43

Ik kreeg net een appje van de gastouder dat ze netjes haar korstjes op heeft en nu zit te knabbelen aan een kaaswafel en een stukje kaas := tot zo ver gaat het in ieder geval goed.

Denk dat het voor een groot gedeelte gewoon tussen mijn oren zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:45

Dat heb ik jou al veel zien typen Yalou. Al dan niet in combinatie met overbezorgd :D

Niet slecht bedoeld hoor!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:46

Anoniem schreef:
Ik kreeg net een appje van de gastouder dat ze netjes haar korstjes op heeft en nu zit te knabbelen aan een kaaswafel en een stukje kaas := tot zo ver gaat het in ieder geval goed.

Denk dat het voor een groot gedeelte gewoon tussen mijn oren zit

Peuters/dreumessen zijn soms ook gewoon een beetje raar hoor. De mijne eet momenteel alleen bij mijn moeder brood. Thuis ‘lust’ ie het niet, en wil ie soms alleen maar crackers ipv brood :')
Hoeft niet altijd aan jou te liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:51

DeMolenhoek schreef:
Dat heb ik jou al veel zien typen Yalou. Al dan niet in combinatie met overbezorgd :D

Niet slecht bedoeld hoor!

Klopt helemaal _O-
Wat betreft eten ben ik een beetje te bezorgd denk ik. Voor de rest ben ik wel een chille moeder denk ik haha.

Het volgende las ik ook nog op een website:
Eerst het goede nieuws: in gepureerd fruit, zoals in knijp- of slurpfruit, zit vaak alleen fruit zonder toegevoegde suiker. Toch is er ook een nadeel. Van het drinken van fruit zit je minder snel vol dan wanneer je het eet. Dit komt omdat je niet hoeft te kauwen en het snel opdrinkt. Dat kan ervoor zorgen dat je kind ongemerkt veel suiker, en dus calorieën, binnenkrijgt, terwijl hij of zij er niet verzadigd van raakt. Daarom geldt het advies: laat je kind zijn fruit eten in plaats van drinken.

Misschien dat ze daarom ook zo onverzadigbaar is? Omdat ze alles zo naar binnen slurpt zonder te hoeven kauwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 12:20

Ik verplaats dit topic van Huis, Tuin en Techniek naar Voedertijd. :)

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:22

Herkenbaar hoor, mijn zoon had toen ie een jaar was ook nog niet veel tanden, dus heel veel knabbelen enzo interesseerde hem ook niet zo. Het "mee eten van de pot" heb ik altijd gezien als dat je je vanaf dan wat minder druk moet maken qua soorten groente en wat ze wel en niet mogen (daar waar ik tot een jaar wel het schema bleef volgen dat ik gekregen had). Nu wordt hij straks 2 en hij eet echt alles, ook grotere stukken enzo, hij heeft ondertussen ook gewoon meer tanden.

Ik gaf tot over een maand ook trouw zijn warm/gekookt eten 's middags (dat is hij ook zo gewoon bij de onthaalmoeder) en 's avonds krijgen ze hier in BE normaal brood. Nu is hij niet echt fan van brood en eet hij 's avonds dus "mee met de pot" maar da is bij ons niet altijd even georganiseerd dusja, dat hij dan 's middags al zijn portie binnen had is dan wel een geruststelling. Ik heb heel lang mijn babycook gebruikt voor dat middageten trouwens. Potjes krijgt hij op verplaatsing of als ik minder tijd heb.

Ik gaf op de leeftijd van die van jou vaak een cracotte 's avonds! Daar knabbelen/sabbelen ze makkelijk op :j met een laagje boter dan.

Ik weet niet of dat opwarmen van overschotjes zoveel gezonder is dan potjes geven, wat behoud van vitamines betreft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:00

Het is vandaag heel goed gegaan bij de gastouder. Ze heeft de korstjes van haar brood, zelf een banaantje, stukje kaas, kaaswafel en een kaakje gegeten := netjes zonder te proppen en alles eerst zacht sabbelen alvorens door te slikken. :D ik ben blij

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:35

Soepstengels :)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:40

Nou Yalou, volgens mij zit het dan tussen je eigen oren :D. Wat mij hielp tegen de mamabibbers is een youtubefilmpje wat je moet doen als je baby stikt. Toen dacht ik das het ergste en ik weet hoe ik het op moet lossen. Gelukkig nog niet nodig gehad :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:56

Diddykong schreef:
Nou Yalou, volgens mij zit het dan tussen je eigen oren :D. Wat mij hielp tegen de mamabibbers is een youtubefilmpje wat je moet doen als je baby stikt. Toen dacht ik das het ergste en ik weet hoe ik het op moet lossen. Gelukkig nog niet nodig gehad :=

Haha, het ergste is dat ik mijn EHBO, BHV en kinder EHBO diploma heb := (oke, EHBO en BHV is dit jaar verlopen, maar toch)
Ik weet best wat ik moet doen, maar bij mij eigen kind denk ik dat ik sneller in paniek raak.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 19:01

Ik ben verpleegkundige :'). Maar eigen kind is toch echt anders, dus ik begrijp je helemaal

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 20:16

Gewoon aan zijn voeten pakken en schudden is meestal wel genoeg :P

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 08:08

Toen onze dochter kon kruipen ging ze ook in de tuin op het gras.Zo mijn dochter een keer met veel smaak een lieveheersbeestje op zien sabbelen en ik denk dat er nog wel meer insekten in haar verdwenen zijn.Ze heeft het overleeft.Misschien een insekten dieet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 08:13

Britta31 schreef:
Toen onze dochter kon kruipen ging ze ook in de tuin op het gras.Zo mijn dochter een keer met veel smaak een lieveheersbeestje op zien sabbelen en ik denk dat er nog wel meer insekten in haar verdwenen zijn.Ze heeft het overleeft.Misschien een insekten dieet :+

Hier is het tot nu toe gebleven bij zand en een aantal verdwaalde blaadjes. Blaadje kreeg ze overigens niet weg en toen ik haar overduidelijk zag kauwen heb ik hem uit haar wang gevist :=

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 08:53

Anoniem schreef:
. Ze kreeg toen geen lucht meer en werd al paars, maar (ondanks dat de EHBO het niet leert) toen heb ik het uit paniek met mijn vingers eruit geschept.

Ja hoor, prima gedaan. Ook binnen EHBO mag dat gewoon. Maar vaak kan dat niet omdat het veel dieper zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 17:47

Misschien is haar prop en niet kauw periode voorbij! Ze heeft vandaag zo’n Nijntje koekje gegeten en dat ging goed :D