de eetbare tuin vervolg

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_E_

Berichten: 383
Geregistreerd: 18-09-09

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:21

Ik meld me ook! Paar maanden geleden verhuisd en nu een grote tuin, dus ik ga ook een poging doen, super leuk!
Hebben een groot stuk aardappels gepoot en heb afgelopen maandag wat plantjes sla/rode bieten etc gepland. Ook eem grote kas gekocht, maar daar moeten we het glas nog even inzetten, dus momenteel de vensterbanken nog vol staan.

Vandaag ook een bananen en citroen plantje bij de lidl gehaald, ben heel benieuwd of dat wat wordt!

Marcella

Berichten: 37014
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:26

O ja en vorig jaar schijnbaar toch niet heel goed de aardappels eruit gehaald. Aangezien er nu achter in de tuin allemaal aardappelplanten omhoog komen. O:) _O-

Anoniem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:27

Marcella blij dat ik niet de enige ben met dat probleem :')

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:41

Hoe herken ik een stoofperen vs handperenboom?

Ik weet inmiddels van een paar bomen dat het handperen zijn, maar ik heb iets van 10 perenbomen en daarvan zouden er 1 of 2 stoofperen zijn :=

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 20:47

wow. Marcella, dat is mooi gedaan zo, kun je lekker verder met leukere dingen :D

ik zal ook eens bij lidl gaan kijken, ben wel altijd op zoek naar iets aparts

in mijn kweekbakje komt de tweede walnoot boven, das leuk, ik hoop dat ik er boompjes van krijg, heeft iemand er ervaring mee? geven ze later wel vruchten?

wat leuk, alle nieuwelingen welkom :D hoe meer mensen hier hoe leuker en leerzamer het is :D

grappig die foto's van bovenaf :j

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:50

Ik wil me hier ook graag melden! :)
Wil graag een groententuintje maken of klein kasje plaatsen in onze tuin.
Waar ik moet beginnen? Geen idee :')
Daar hoop ik hier achter te komen :)

Antheman

Berichten: 11836
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:34

Voel me vereerd dat je de OP hebt overgenomen

Vanavond heb ik de bosmaaier door de moestuin gehaald. Ik hen nog steeds stukjes gras helaas. En die zijn nauwelijks te maaien. De berenklauwen ook omgehaald. Jammer, want de knoppen zijn gesmoord waanzinnig lekker.

_Mara_

Berichten: 2138
Geregistreerd: 08-07-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:57

Een nieuw topic, een goede reden om van mijn meeleesstoel te komen en mee te gaan praten. :Y)

Ik heb een moestuin op een complex in Groningen van 350m2 en dat is de ene dag enorm groot en de andere dag te klein voor alle plannen. Haha. Momenteel heb ik zes groentebedden staan van 1.5x3m en zijn ze bijna allemaal ingezaaid/plantjes in gezet. Daarnaast heb ik rabarber staan, natuurlijk een boel aardbeien, een oude pruimenboom, nieuwe appel-, peer- en kersenboom en ook een nieuwe vijg maar die vond de vorst laatst niet heel leuk dus weet niet of die het weer gaat doen. Ik heb verschillende soorten bessenstruiken waaronder een enorme blauwe bessenstruik en een heleboel frambozen en bramen. Dinsdag heb ik een zwarte vlier (Black Beauty) gekocht en geplant en ik heb een kruidenbult gemaakt.

Daarnaast wil ik ook een recreatietuin creëren met veel plek voor de vogels, vlinders en insecten. De vorige huurder heeft een heleboel speciale bloemen laten staan in een mooie border en ik wacht in spanning af wat het allemaal is. Zelf heb ik er een kronkelhazelaar bijgezet, twee vlinderstruiken en ik heb verschillende bloemenborders gecreëerd. Vandaag heb ik stokrozen en vingerhoedskruid plantjes gekocht om een natuurlijke afscheiding te creëren en ik wil aan de andere kant van mijn tuin klimplanten neerzetten als kamperfoelie en blauwe regen om daarmee ook wat meer privacy te creëren.

Het is een heel project in wording en ik leer een heleboel met vallen en opstaan. Doperwten die worden opgegraven door woelmuizen, plantjes die worden opgegeten door naaktslakken, bepaald onkruid dat overal en nergens ineens omhoog komt, opgekweekte courgetteplantjes die zomaar dood gaan. Gelukkig staat er ook een boel succes al tegenover en ik vind het heerlijk om buiten bezig te zijn. Ook het lezen van de verhalen van anderen werkt inspirerend en stimulerend, dus ik hoop actief te blijven in het topic. :)

Een aantal foto's van mijn tuin(tje):

Zo begon ik, een tuin bedekt met plastic waar alleen nog maar meer gras onder lag:

Afbeelding

Toen waren er zes bedden:

Afbeelding

En de eerste sierborder:

Afbeelding

De tuin met mooi weer:

Afbeelding

Afbeelding

xMathilde
Berichten: 1012
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:40

He Anouk jij ook hier, grappig! Bijna afgestudeerd ondertussen?

Wat super fijn zeg Marcella, eindelijk je tuintje gefreesd! Scheelt toch een hoop spit werk.

Leuk om te zien dat jullie allemaal zo actief zijn in de tuintjes, het topic gaat hard zo +:)+

Ryder
Berichten: 1495
Geregistreerd: 30-01-13

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 22:58

Ik meld me ook! Ik heb sinds februari dit jaar een moestuin op een complex vlakbij. Ik heb een 'kleine' tuin van 50m2. Normaal formaat is 100m2. Toch ben ik reuze blij met dit formaat, het kost werk genoeg om netjes en onkruidvrij te houden.

Ik heb staan: blauwe bessen, zwarte bessen, frambozen, bramen, kruisbessen, aardbeien, rabarber, prei, tuinbonen, doperwten, radijs, peultjes, zomerwortel, ui, bietjes, sla, bloemkool, andijvie, spitskool, broccoli, koolrabi, zonnebloemen... en ondanks dat ijsheiligen pas over 2 weken is heb ik al 2 courgetteplantjes en een pompoen neergezet. In mijn kweekkas thuis heb ik er namelijk zoveel staan dat ik niet weet wat ik ermee moet. Ohja, ik heb ook nog artisjokken, mais, snackkomkommer en kiwibes staan in mijn kasje.

Ik had echt nooit gedacht dat het zo'n leuke hobby zou zijn maar ik heb er echt heel veel plezier in :)

AnoukvB

Berichten: 253
Geregistreerd: 12-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 07:40

Wauw mooie tuin mara! Gaaf zo'n sierborder :)

@tijger22 Heb je al ideeën over wat je wilt planten? Je kunt van alles, ook op een klein stukje :D

@xMathilde leuk dat jij hier ook mee praat! Ik ben nu bezig met een afstudeerproject over rotkreupel bij schapen en heb het erg naar mijn zin :) Tot nu toe alles gehaald dus ik hoop in Juli mijn diploma te hebben. Ben jij ook bezig met afstuderen?

lieke2
Berichten: 2140
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:14

Zo, jullie gaan hard!!

Marcella, wat is er gebeurd in je tuin *\o/* goed zeg! hopelijk is dit niet de oorzaak voor je nek?]
en een mooie kas opgezet, das aankomende week ook nog wel nodig zie ik net :brr:
Leuk die overzichtjes van bovenaf :D

En die tuin met die sierborders zijn ook mooi zeg!

Hier vooral eea voorgezaaid binnen, maar aan de voorspellingen te zien blijft het daar nog wel even staan :=

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:38

Marcella, tipje
Als je nou stukjes tuin hebt die langer leeg blijven (de winter door ofzo)
Zet het vol met een groenbemester
Dan slaat de grond veel minder docht door regen en de wortels van de groenbemester houden de bovenlaag belucht en voegen stoffen toe aan de bodem
Dan kun je die onderschoffelen en daarna gewoon beplanten ipv dat je weer een betonlaag door moet worstelen

Antheman

Berichten: 11836
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:11

lieke2 schreef:
Hier vooral eea voorgezaaid binnen, maar aan de voorspellingen te zien blijft het daar nog wel even staan :=

Hoezo, er is toch geen vorst voorspeld?

Tivara
Berichten: 6859
Geregistreerd: 08-10-05

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:27

Wat leuk een nieuw topic! En wat een mooie en creatieve tuinen komen er voorbij zeg!

Hiephoi!! Wat fijn Marcella, dat zal een opluchting zijn!

Wij hebben afgelopen week voor het eerst spinazie en pluksla uit de tuin gegeten! Vooral de spinazie kunnen we echt nog flink van eten de komende tijd.
Gisteren nog het een en ander (voor)gezaaid en wil vanaf morgen eens kijken of m'n binnen plantjes overdag buiten kunnen gaan spelen.

Siamsmeesje

Berichten: 2251
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:32

Ik meld me ook weer, al was ik geen meeprater in het vorige topic.
Inmiddels is mijn nieuwe moestuin bijna af, de wisselbedden zijn klaar, er staat inmiddels een nieuwe kas van 9 vierkante meter. Nu alleen nog het bed voor de vaste planten, daar gaat dan het frame van mijn oude kas overheen met gaas, zodat de planten daar wat bescherming hebben.

Op dit moment heb ik sla staan in een kleine koude kas, met wat gezaaide radijs, de aardappelen komen al op en de tuinbonen zijn inmiddels een 15 cm groot. Rucola groeit op dit moment als onkruid tussen de tuinbonen :+
En de gezaaide tomaten staan daar nu in de kas om af te harden, helaas nog niet zo heel groot, maar dat is ook vanwege tuinierende binnenkatten dat ik niet te vroeg kan zaaien.
Straks na de ijsheiligen gaat de rest de grond in. Dan worden de sla- en snijbonen gezaaid, gaan de pompoenen bij de bonen in het bed. Alleen de aardbeien moeten nog in hun nieuwe bakken worden gezet (die hangen rond de rand van de waterput). Courgette en komkommer worden dan ook gezaaid. Die kan ik helaas niet voorzaaien in huis, want in een klein huisje met die twee tuinierende katten wordt dat ook geen succes :Y)

Bomen in pot heb ik ook, en ook in het verleden best vaak gedaan. Mijn banaan heeft jaren overleeft, totdat ik hem een keertje vergat met een beetje nachtvorst -O- Hij was uiteindelijk een goeie meter hoog geworden. Citrusplanten ook erg graag uitproberen (zelf gezaaide en opgekweekte grape-fuit, mandarijn en citroen). Nu heb ik weer een citroenboom in pot staan, pakweg 50 cm hoog, maar wel op van die Italiaanse pootjes om potten van de vloer te lichten. Blijkt echt goed te werken en hij knapte zichtbaar op in een paar dagen.
Nu ook een kersenboom in pot, en ja, de eerste jaren moet je niet op veel fruit rekenen. En dan staat er nog een heel klein vijgenboompje, ras Brown Turkey, kan een beetje vorst hebben.
Maar fruitbomen in pot hebben ook veel hulp nodig, dus bij bloei met een oude make-upkwast langs de bloemen :D En vooral niet te weinig bemesten en op tijd verpotten, een fout die ik ook maakte in het begin.
Voor bomen in pot volg ik graag het BBC programma The Beechgrove Garden. Een tuin in Schotland waar ze door het klimaat een aantal dingen anders doen dan bij ons, dus fruitbomen in pot en in kas onder andere. Dit programma wordt op zondagochtend herhaald op BBC2 als er die week een uitzending was, en ze hebben online fact sheets zodat je dingen kunt nalezen.

Dat is in het kort mijn tuin nu. Hoop dat ik het nu kan bijhouden om te blijven meelezen en meepraten.

Eliana

Berichten: 5480
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:34

Leuk is dat als je echt uit eigen tuin kan gaan eten :). Bij sommige is het wel heel netjes zeg haha!
Gisteren 60 aardbeien plantjes in van die lange bakken gezet. Zag dat er 2 bonenplantjes opkomen en wat sla.
Hoeveel bonenplantjes moet je beetje hebben voor wat opbrengst? Heb er nu 6 voorgezaaid maar zal te weinig zijn denk ik?

Antheman

Berichten: 11836
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:35

Oh, en ik zie dat Marcella klaar is! Joepie!

En postelein kwam voorbij! Dat kun je heerlijk mengen met andere slasoorten. Meestal maak ik een honing/mosterddressinkje eroverheen. Dan heb je verder niets nodig over je sla.

chamion
Huisheks

Berichten: 3664
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:35

Prachtig om te zien Marcella!
Ik hoop zaterdag even de tijd te hebben om langs de volkstuin te gaan om te kijken hoe het ervoor staat (er moet geploegd en gefreesd worden) Als dat is gebeurt kan ik beginnen met het uitzetten van het 1 en ander.

Moet alleen even flink opruimen in de kas.

Verder wil ik alle nieuwe tikkers verwelkomen in dit topic. Wat leuk om te lezen van jullie plannen en foto's te zien van jullie tuinen. Ik wordt er soms gewoon jaloers op. Maar ik werk veel en ook regelmatig werk ik over en dan heb ik gewoon geen tijd om de tuin zo mooi te krijgen. Hopelijk heb ik deze zomer de tijd om op maandag, woensdag, donderdag en zaterdag de tijd om er urenlang, of een uurtje, bezig te gaan. Ik was namelijk zo goed begonnen dit jaar maar daar is nu al 2 maanden de klad in gekomen (door werk)

Qua planten in een pot; sommige planten (zoals fruitbomen) hebben flinke potten nodig wil je daar goed fruit afhalen (meer dan 1 enkele maaltijd) En dan worden ze 9 / 10 keer gewoon te zwaar om te verplaatsen. Je kan dan beter een soort kooi constructie bouwen die je in de zomer af kan dekken met doek (wat een andere bokker hier nu aan het maken is) en in de winter waar je glasplaten op kan leggen (of doorzichtig, stevig plastic) Dan kan je zowel kleiner houden in potten of als vaste plant in de volle grond. Planten die het altijd goed doen in een pot zijn; tomaten, paprika, pompoen, courgette, peultjes (met groeistokken) vele soorten kruiden, bessen soorten.

@ buiten zetten van voorgezaaide spullen. Hou er rekening mee dat je het moet laten afharden. Anders gaat het alsnog dood, vorst of geen vorst. Ik doe zelf bij zonnig weer (of warmer dan 13 graden) de planten al naar buiten en de koudere planten (paprika) haal ik in de avond naar binnen. Andere planten dek ik af met plastic doorzichtige bakje (kas effect) De pompoenen staan al buiten in potten en deze zijn nu zo groot dat ik ze niet meer afdek (ja, wanneer het weer richting de 2 graden gaat)


@tijger22 Welkom, om voor het eerste als tuinder aan de slag te gaan, raad ik je een kleine bak aan (of een kleine stukje grond afzetten) Vaak is 1m2 of 2m2 groot genoeg voor de eerste ronde. Daarnaast kan je prima een kleine kasje kopen (nu veel te koop bij de diverse supermarkten en winkels als intratuin) In de bak (of kleine stukje volle grond) kan je dan beginnen met peultjes (makkelijk, maar let erop of je klimmers wilt of een soort wat laag bij de grond blijft) Sla is ook altijd makkelijk, maar dan moet je het wel lusten. Maar dat geld voor alles ;) Kasje kan je gebruiken voor (cerry)tomaatjes en paprika.

Als je wat meer ruimte hebt of wilt gebruiken zijn courgette en pompoenen ook makkelijk, alleen nemen deze veel ruimte in (pompoen of begeleiden of op een stuk zetten waar ze alles mogen vol groeien) een courgette plant neemt zeker 1m2 in beslag (tenminste de soorten die ik heb)

En zoals ik eerder al zaai, neem dingen die je lekker vind ;) dan is het kweken standaard leuker.

Marcella

Berichten: 37014
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:43

lieke2 schreef:
Marcella, wat is er gebeurd in je tuin *\o/* goed zeg! hopelijk is dit niet de oorzaak voor je nek?]

Teveel gedaan en te lang door blijven gaan. :')

Stukken die leeg komen in het najaar gaan gelijk gespit worden dan kan van het voorjaar gewoon de frees erdoor anders heb ik weer dat probleem. ;) En verwacht met echt koud weer niet teveel te kunnen doen met mijn lijf. En er komen ook bonen dus dat kan mooi mee gespit worden de grond in.

Zal binnenkort eens ook beginnen met het zaaien van de wortels bij de uien. Kijken of die wat willen worden in de zware kleigrond en anders heeft paard mazzel. :P

Vandaag eerst straatje verder leggen en daar gaat ook veel tijd in zitten als je dit goed wil doen. Dan is het zaterdag alleen nog een kruiwagen zand halen en dat een beetje eronder doen voor stabiel blijven liggen. Gelijk met straatje verder leggen glad harken. En een paar uien stokje vervangen die zijn gesneuveld, maar dat kan gewoon gebeuren.

Ben al blij dat ik niet meer hoef te spitten wat dat betreft langleve de frees. *\o/* Maar degene die nu gefreesd heeft snapte na afloop ook wel waarom niemand wilde frezen bodem was inderdaad betonhard en dat nu dus zelfs ondanks de regen. :=

Zonder de regen van de afgelopen dagen was het eigenlijk ook niks geworden om te frezen.

Eliana

Berichten: 5480
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 09:56

Wat een werk heb je verzet zeg! Ik had het allang opgegeven geloof ik ;)

Moonfight

Berichten: 3684
Geregistreerd: 23-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:41

Een nieuw topic! Ik ben er ook weer bij!

Veel nieuwe gezichten, gezellig!

Wow Marcella, heb je nou iemand gevonden die het wilde freesen?

caroline_max
Berichten: 1039
Geregistreerd: 16-05-10

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 13:56

Leuk een moestuin topic!

Hier een melkveebedrijf dus grond genoeg. Toch gekozen om een moestuin aan te leggen in onze achtertuin. Ik weet uit ervaring ( haha) datje dan veel gemakkelijker even iets oogst, en dus niet met loeigrote planten zit ineens. Vorig jaar heb ik een pergola gebouwd van 10x 6 meter. daar heb ik kiw en druiven op groeien. Onder de pergola heb ik 12 meter moestuinen ( op hoogte), een kleine kas voor de paprika's en een kast getimmerd voor alle spullen.

In mijn tuin heb ik nu bonen, erwten, rucola, spinazie al aardig mooi staan. De aardbeien lopen ook de bak al uit, en ik zag mijn dropplant ook weer tot leven komen. Ik heb er ook al oost-indische kers staan en goudsbloemen. Die vangen een hoop schadelijke beestjes weg, en ze zijn heel lekker ( en mooi) in salades. Ik heb alleen eetbare planten staan op de dropplant na.

Binnen nog wat voorgezaaid in vermiculiet; sla, tomaat, courgette, komkommer, aubergine, palmkool, pompoen en nog wat kool. En in de keuken heb ik 8 potjes met kruiden, die gaan bij mooier weer naar buiten.

Roosje01

Berichten: 10765
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:27

Hoi mag ik mij hier ook melden? Heb ook een stuk van mijn tuin als moestuin ingericht. Heb div soorten aardbeien, gele en rozeframboos, kruising framboos braam, verschillende kruidenplanten, appelboom en stoofpeer. En elk jaar zaai ik van alles. Momenteel cavollo nero, komkommer, knoflook, augurk, courgette, tomaten, doperwten, wortels, spinazie, radijs, ruccola, kropsla. En heb nog staan om te zaaien bloemkool, ijsbergsla, rode biet en venkel.

Alleen stofpeer heeft geen bloesem dit jaar een appelboom ook maar zeer weinig geen idee hoe dat komt. Heb de tuin wel bemest een paar weken geleden

Marcella

Berichten: 37014
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 14:33

Kan zijn dat met de late vorst een hoop bloesem eraf gevroren is ben ook wat bloesem kwijt van perenboompje en andere perenboompje is helemaal zielig.

Zo even een paar dingen gekocht voor indeling nu nog even opzoeken wat de afstanden moeten zijn ook voor uitzetten bedjes. Vandaag gaan een kleine kasje opgezet worden en verhuizen de planten daarheen voor even tot ze de grond in kunnen na ijsheiligen.