Het verborgen vlees.. verrassende producten met "vlees"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Deoiridh

Re: Het verborgen vlees.. verrassende producten met "vlees"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:10

Het is soms echt walgelijk wat voor ingrediënten bepaalde producten bevatten, zeker als je het niet verwacht.
Glycerol kan dierlijk en plantaardig zijn, en het zin in veel verzorgingsproducten. Echter staat er niet altijd duidelijk bij of het dierlijk of plantaardig is. Ook aroma, bijvoorbeeld in een potje bruine bonen kan dierlijk aroma zijn.
Het is behoorlijk frustrerend eigenlijk allemaal.. :')
Als je echt van de dierlijke producten af wil moet je eigenlijk zo min mogelijk bewerkte producten gebruiken. Dus geen shampoo, conditioner, deo, ingeblikt of gepot eten, smeerseltjes voor je huid, schoonmaakmiddelen etc.
In plaats daarvan eigen producten van natuurlijke planten producten maken, bonen gedroogd kopen, olie i.p.v. conditioner gebruiken etc.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:18

De frietjes van de Amerikaanse McDonalds bevatten iets dat 'natuurlijk rundvleesaroma' heet. Schijnt dat het in de Nederlandse variant niet zit, maar ik keek er wel van op.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:28

Deoiridh schreef:
Als je echt van de dierlijke producten af wil moet je eigenlijk zo min mogelijk bewerkte producten gebruiken. Dus geen shampoo, conditioner, deo, ingeblikt of gepot eten, smeerseltjes voor je huid, schoonmaakmiddelen etc.
In plaats daarvan eigen producten van natuurlijke planten producten maken, bonen gedroogd kopen, olie i.p.v. conditioner gebruiken etc.

Jup, dit. En gebruik maken van diverse bronnen op het internet die voor jou al achter de fabrikant aan zijn gegaan om te checken of de vage ingrediënten vegan zijn :j

Ik las iets over bier: ik ben nog geen enkele biersoort tegen gekomen die niet vegan was. Je kunt deze site gebruiken: http://www.barnivore.com/ , ze hanteren een best streng beleid in wat er op de site mag: het mag geen dierlijke producten bevatten, er mag geen dierlijk product gebruikt worden bij het verwerkingsproces, en ze moeten er zeker van zijn dat er niet elders op de wereld hetzelfde drankje geproduceerd mag worden onder dezelfde naam (en dus mogelijk met andere ingrediënten/productietechnieken). Pas dan mag het op de site :)

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:42

nou wil ik niemand boos maken hoor, maar als non vegatierer vraag ik me met al dit soort dingen toch af hoe jullie dit vol houden, als je al niet eens shampoo of conditioner kunt gebruiken en er in zo veel onduidelijk is wat er gebruikt wordt hoe doe je dat dan? :<

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:47

Annalies03 schreef:
nou wil ik niemand boos maken hoor, maar als non vegatierer vraag ik me met al dit soort dingen toch af hoe jullie dit vol houden, als je al niet eens shampoo of conditioner kunt gebruiken en er in zo veel onduidelijk is wat er gebruikt wordt hoe doe je dat dan? :<

Veganisme streeft ernaar om, voor zover haalbaar en mogelijk, dierlijke producten te vermijden. Ik vind het niet non-vegan om een verzorgingsproduct te gebruiken waar dierlijke producten in zitten. Wanneer ik het weet zal ik een alternatief proberen te vinden natuurlijk :)
Het is geen wedstrijdje in wie gebruikt de minste dierlijke producten :o

Edit: blijkbaar was ik goed bezig want er staan hier pompjes handzeep van de Albert Heijn :D https://gewoonvegan.nl/category/verzorgingsproducten/

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:52

Annalies03 schreef:

Buiten dierlijke producten en schade aan het milieu zijn dingen als shampoo en conditioner voor je zelf ook niet zo gezond als je misschien denkt.
Ik gebruik zelf voor het wassen van mijn haar een aantal dingen afhankelijk van hoe mijn haar voelt en wat het nodig heeft.
Voor het wassen gebruik ik soms alleen water. Soms gebruik ik appelazijn 1:1 verdunt met water. Ook gebruik ik zo nu en dan vers citroensap gemengd met honing en water. Dit vind ik zelf een fijne shampoo. Je haar word er mooi schoon van. (Honing is dan geen vegan product, maar ik ben zelf op dit moment van mening dat honing van een lokale imker die netjes met de bijen omgaat niet zo'n ramp is.)
Let op: mensen die geen shampoo gebruiken gebruiken soms baking soda. Hier ben ik geen fan van, gezien je haar en hoofdhuid kwa ph eigenlijk licht zuur is. Als je baking soda wat heel basis is gaat gebruiken, net als shampoo, dan breng je je huid totaal uit balans.

Als stylingsproduct gebruik ik alleen een beetje plantenolie voor mijn haar. Meestal enkele drupjes argan of amandel. Het gaat hier mooi van glimmen en voelt fijn aan.
Voor iedereen die nu denkt dat dit echt niet gaat werken met bijv. lang haar. Ik heb redelijk veel haar, tot aan mijn kont. Het ziet er niet smerig of onverzorgd uit. ;) Doordat je geen stylingsproducten gebruikt merk je dat je hoofd en je haar ook veel schoner blijven.

Als deo gebruik ik kokosolie, gemengd met maizena en bakingsoda. Hier gaan enkele druppels etherische olie door naar keuze. Ik gebruik lavendel gezien het bacterie dodende effect en ik hou van de geur. <3 Er zijn veel andere deo mogelijkheden zoals mineralen sticks etc.

Dit zijn maar enkele voorbeelden van mij, anderen zullen dit ongetwijfeld anders doen. Wat ik hiermee wil aangeven is dat het zeker mogelijk is om je producten door natuurlijke producten te vervangen zonder dat het duur of extreem veel werk is. :)

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:54

ah bedankt voor de uitleg!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:56

Fenrir schreef:
Varken zit bijna overal in. Je zou het haast niet willen weten, maar lees anders: PIG05049 van Christien Meindertsma. Enkele voorbeelden: munitie, medicijnen, fotopapier, hartkleppen, remschijven, kauwgom, porselein, cosmetica, sigaretten, crèmespoeling en biodiesel.

Ik ben toevallig bij een lezing van haar geweest. Ik wist wel al dat er heel veel dier verwerkt wordt in eten omdat ik het zelf vermijd maar dit was echt een eye-opener om nog beter op te letten.

Van de ene kant ben ik blij dat het hele dier wel volledig wordt gebruikt maar van de andere kant is het erg jammer dat je als vegetarier, pescotarier, vegan, etc in principe haast gedwongen wordt dingen te eten die je niet wilt eten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:03

Hier geen vegetarier maar ben wel verbaast over dierlijke producten in mijn remschijven :')

Vitamine B12 verbaast me dan weer niets, B12 uit lever is makkelijk te winnen en het is de best opneembare vorm.
Ik snap wel dat dit extreem cru is voor veganisten die evtl juist injecties krijgen omdat ze een tekort hebben.

Dat boek ga ik zeker opzoeken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:23

moonfish13 schreef:
De mooiste ever: vitamine B12 injecties worden gemaakt van varkenslever.
Mijn bek viel open toen ik het las.

Waar dacht je dan dat het van gemaakt werd..?

Mijn bek valt open van de naïviteit van mensen. Zulke dingen zouden toch algemeen bekend moeten zijn :?

Er zit enorm veel B12 in lever. En laat de organen van varkens nu veel op die van mensen lijken. Je kan het hier makkelijk uithalen. 1+1=2 :)

mariekerocky schreef:
Jeetje, ik ben al sinds mijn 7e of 8e vegetariër maar heb nooit geweten dat er dierlijk stremsel in kaas zit :oo
Dat er iets met rode kleurstof en luizen was wist ik wel, maar ook dat van wijn wist ik echt niet. Ga dit topic maar eens goed in de gaten houden.

Dit ook. Ben je dan nooit in een kaasmakerij geweest? En weet je dan hoe kaas gemaakt wordt? De melk moet gestremd worden en dat gebeurt het meest met stremsel uit runderen.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:26

Interessant topic!

Ik ben zelf vegetariër en probeer wel op veel van deze dingen te letten, maar ik hoor hier veel dingen voorbij komen waarbij ik nog niet op gekomen was. Het is eigenlijk heel erg lastig, vooral omdat het vaak zo 'verstopt' zit.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:27

verootjoo schreef:
moonfish13 schreef:
De mooiste ever: vitamine B12 injecties worden gemaakt van varkenslever.
Mijn bek viel open toen ik het las.

Waar dacht je dan dat het van gemaakt werd..?

Mijn bek valt open van de naïviteit van mensen. Zulke dingen zouden toch algemeen bekend moeten zijn :?

Er zit enorm veel B12 in lever. En laat de organen van varkens nu veel op die van mensen lijken. Je kan het hier makkelijk uithalen. 1+1=2 :)

Van planten? Gezien de meeste gebruikers van de injecties juist geen dierlijke producten willen gebruiken? Dan verwacht je toch juist dat de injecties ook niet dierlijk zijn?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:27

Zo verootjoo ben je nu blij met jezelf?

Dit topic is er juist om te informeren. Vega(n) eten/leven is geen wedstrijd maar een continue zoektocht die elk op zijn manier invult.

Dat soort commentaar +:)+ +:)+ +:)+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:36

Deoiridh schreef:
Van planten? Gezien de meeste gebruikers van de injecties juist geen dierlijke producten willen gebruiken? Dan verwacht je toch juist dat de injecties ook niet dierlijk zijn?

In planten zit geen b12. Dat is nu juist waarom veganisten een tekort oplopen.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:38

phormicola schreef:
Deoiridh schreef:

In planten zit geen b12. Dat is nu juist waarom veganisten een tekort oplopen.

En dat is dus niet waar. ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:40

Prrrr schreef:
http://www.culy.nl/inspiratie/keuringsd ... ons-brood/

[ Video ]

Die aflevering stond me nog vrij levendig voor de geest...

Ik heb die aflevering ook gezien... :j
En er is dus inderdaad dikke kans dat l-cysteïne uit China gemaakt is van mensenhaar... maar doordat het haar door een chemisch proces volledig is afgebroken, kun je eigenlijk niet meer zeggen dat er "haar in je brood zit" als het toevallig voor je brood gebruikt is.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 15-01-17 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:41

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:44

phormicola schreef:
Deoiridh schreef:

Ja en daar kan het lichaam dus niets mee.

http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b ... voeding-2/

Op zich lijkt de bron niet verkeert, maar ik snap dan niet hoe veganisten die echt al jarenlang niets dierlijks gebruiken en geen injecties krijgen dit tekort niet hebben.
Las laatst ook iets over het zelf aanmaken van vit b12 in de mensendarm, maar weet niet of dat dan een verklaring kan zijn?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:47

verootjoo schreef:
Dit ook. Ben je dan nooit in een kaasmakerij geweest? En weet je dan hoe kaas gemaakt wordt? De melk moet gestremd worden en dat gebeurt het meest met stremsel uit runderen.

Ik verbaas me daar ook over... eeuwenlang werd stremsel notabene gemaakt uit de lebmaag van kalveren... dat zou toch bekend moeten zijn. (Maar goed, ik ben dan wel bij een kaasmakende boer op bezoek geweest.)
Het schijnt trouwens dat veel kazen bij AH met "vegetarisch" stremsel stremsel gemaakt zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:50

Deoiridh schreef:
phormicola schreef:

Op zich lijkt de bron niet verkeert, maar ik snap dan niet hoe veganisten die echt al jarenlang niets dierlijks gebruiken en geen injecties krijgen dit tekort niet hebben.
Las laatst ook iets over het zelf aanmaken van vit b12 in de mensendarm, maar weet niet of dat dan een verklaring kan zijn?

Er zijn ook mensen die jarenlang roken en daar niks aan overhouden ;)

Feit blijft dat overtollig B12 opgeslagen wordt in de lever en dat het dan dus de meest makkelijke manier is dit uit de varkenslever te halen en in een spuit te stoppen :)

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:54

Beide snap ik verootjoo, maar vraag me gewoon zo hard af of er geen andere mogelijkheden zijn.
Kan je er trouwens vanuit gaan dat die lever een bijproduct is? Nooit gehoord dat varkens lever gegeten word iig..

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:02

Ik hoorde onlangs dat rode lippenstift/lipgloss en andere cosmetica met rood pigment gemaakt is van een soort kevertje. Ik heb er nog niet het fijne over uitgezocht maar het zou zogezegd niet mogelijk zijn om dat rood pigment van iets anders te halen. Onzin dus!
Ik draag wel leer en eet ook vis maar voor mij gaat het eerder om duurzaam zijn. Dus enkel vis die vrij wordt gevangen in de zee en niet overbevist is en enkel leer als ik het ook lang ga gebruiken. Ik zie het een beetje als 1x/week biovlees eten versus elke dag 2x vlees, dat is een ander verhaal. Maar iedereen maakt zijn eigen keuzes natuurlijk!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:10

Voor shampoo's, conditioners, douchegels enzo kun je ook terecht bij de Lush. Die hebben zowel vegetarische en veganistische producten en niks op dieren getest.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:14

Zoolgangster schreef:
verootjoo schreef:

Ik verbaas me daar ook over... eeuwenlang werd stremsel notabene gemaakt uit de lebmaag van kalveren... dat zou toch bekend moeten zijn. (Maar goed, ik ben dan wel bij een kaasmakende boer op bezoek geweest.)
Het schijnt trouwens dat veel kazen bij AH met "vegetarisch" stremsel stremsel gemaakt zijn.

Veel? Dan moet ik die kazen nog vinden geloof ik, letterlijk het enige wat je bij onze AH kan krijgen met vega stremsel is de biologische kaas van het huismerk (alle andere bio kazen gebruiken gewoon dierlijk) en gatenkaas (maar 1 soort). Behalve dan geitenkaas, die heb ik nog nooit gezien met dierlijk stremsel.
Dus wij zijn maar gewoon gestopt met kaas eten. :')

Edit: ik dacht trouwens eindelijk een vegetarische verse pastasaus gevonden te hebben bij AH, met paddenstoelen. Hoezee, eindelijk een zonder kaas want de AH stopt overal kaas in met dierlijk stremsel. En wat staat er tussen de ingrediënten... rundvleesaroma. :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:35

Jammer van de toon van sommige mensen. Ik kan er slecht tegen het "Jamaar je weet toch zeker wel dat X, oh weet je dat niet, jeetje naïef ben jij"-toontje :') Dus als dat iets minder zou kunnen discussieert dat wel wat prettiger.

Wat vitamine B12 betreft, dat wordt door bacteriën gemaakt. Niet door een varkenslever, of in de uier van een koe, of in een kippenei. Dat kunnen wel producten zijn die toevallig B12 bevatten (of dat is eraan toegevoegd). Veel zinniger lijkt het mij dan om de B12 gewoon op te kweken in een lab ipv het te distilleren uit een lever... Overigens zijn veel veganistische B12-tabletten gemaak van algen, daar schijnt het ook veel op voor te komen.

phormicola schreef:
Deoiridh schreef:

Ik blijf het toch altijd vreemd vinden hoe het dan komt dat alle vega(n)s die ik ken geen enkel tekort hebben. Dat zal wel toeval zijn denk ik :j
Laatst las ik dat 12% van de US-inwoners een B12 tekort heeft terwijl maar 5% vega(n) is. B12 tekort lijkt me in essentie geen probleem van zij die dierlijke producten mijden dus :) Hoewel dat wel is wat men vaak wil doen geloven.