Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waar komt jouw vlees vandaag?

Ik eet geen vlees, ik ben bewust vegetarisch.
127 (24%)
Ik eet vlees en dat koop ik in de supermarkt. Ik koop zo goedkoop mogelijk. Kortom: vlees uit de bio-industrie.
173 (32%)
Ik eet vlees en koop biologisch vlees in de supermarkt.
146 (27%)
Ik eet vlees en koop dat bij een biologisch bedrijf.
47 (8%)
Ik eet vlees van eigen dieren en deze dieren hebben een perfect leven gehad.
35 (6%)

Totaal aantal stemmen: 528

Mer1980

Re: Vlees eten. Hoe bewust ga jij daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:03

Ik eet gewoon vlees uit de supermarkt. Denk er niet over na. We zijn echte carnivoren hier thuis. Ik behoor dus tot het gros.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:04

verootjoo schreef:
Mijn optie staat er niet bij, wij halen vlees bij de slager. Of we bestellen vlees van een kennis die regelmatig een eigen koe slacht.

Ik begrijp niet waarom mensen vlees bij de supermarkt kopen. Ten eerste is het niet te eten en ten tweede is het toch algemeen bekend dat dat niet duurzaam is :? De meeste slagers streven naar duurzaam vlees en kunnen je vertellen waar het vlees dat zij verkopen vandaan komt (uit Nederland en bij die van mij van een dorp verderop) vlees uit de supermarkt komt vaak van buiten de EU, dat wil je toch niet :?
Daarom was ik eigenlijk stom verbaasd dat die optie er niet bij staat. Dat lijkt mij namelijk de meest logische optie. Zoveel duurder is het ook echt niet en al was het dat wel, dan maar geen vlees.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:05

Onze dochter eet geen vlees wat voor ons gezin betekend dat wij max 2 x pw vlees eten bij groene slager vandaan en verver vlees vervangers gebruiken

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:07

Ik denk dat er meer bij komt kijken dan de plek waar je het koopt, maar dat het ook erg gaat om hoe vaak je vlees eet. Dan gaat het niet alleen om het leven van dat ene dier wat je opeet, maar ook om de rest van de wereld (vleesindustrie is één van de meest belastende zaken voor het milieu).

Wij eten uitsluitend biologisch. Mijn vriend een keer of 4 in de week, ik hooguit één keer per week.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:28

Wij fokken bij mijn ouders zelf varkens en kippen op. Rund kopen we bij een slager groot in. Is een stuk goedkoper en smakelijker dan de super.
Rund van de slager is een stuk goedkoper omdat wij een flinke lading inkopen en zelf inpakken. Die verdelen wij onder ons gezin.

De varkens hebben hun eigen buiten ren waar ze vaak met vier inzitten. Ze hebben een schuilhok met stro erin en een plekje met modderbad. Vaak kopen we ze als kleine biggen van een boer in de buurt in augustus. En rond eind november als het wat kouder word laten we ze slachten. Hun buitenverblijf zal denk ik minimaal 15 bij 15 meter zijn

De kippen zijn onze leghennen die minder beginnen te presteren. Deze hebben ook een indoor als outdoor verblijf waar ze lekker kunnen zandbadderen en scharrelen. Volgens mij is het een frans ras. De eieren zien er hetzelfde uit als die van de super. Volgens mij is het 11 stuks op 10 bij 25 meter en binnenhok zal 2 bij 4 meter zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:55

xU_Blinghx schreef:
verootjoo schreef:
Ik begrijp niet waarom mensen vlees bij de supermarkt kopen. Ten eerste is het niet te eten en ten tweede is het toch algemeen bekend dat dat niet duurzaam is :? De meeste slagers streven naar duurzaam vlees en kunnen je vertellen waar het vlees dat zij verkopen vandaan komt (uit Nederland en bij die van mij van een dorp verderop) vlees uit de supermarkt komt vaak van buiten de EU, dat wil je toch niet :?

Misschien omdat mensen het geld er niet voor hebben om voor duurder vlees te gaan?
Ik ben een student en wil graag bewuster gaan eten maar als ik dan die priJzen verglijk ga ik toch liever voor de goedkopere producten. Zodra biologisch in de aanbieding is dan pak ik dat wel sneller. Maar over het algemeen toch gewoon de iets goedkopere variant. Daarnaast is de supermarkt tegenover mij en de slager is op 10 min, loopafstand. Loop ik toch liever even snel naar de supermarkt dan naar de slager. En ik denk met mij nog wel veel meer mensen. Het gemak van ons gaat toch vaak voor dan het gemak van dieren die er niet meer zijn.

Ik ben ook student geweest en toen at ik gewoon minder vlees :) ik wil wel graag lekker eten. Buiten dat supermarktvlees nog veel slechter is voor milieu en dierenwelzijn is het ook gewoon niet te eten :n

Bovendien is vlees als je in grote pakketten koopt goedkoper. Ik betaal voor 10kg rundvlees van eigen koe 9€ per kilo. Daar zit dan van alles bij. Van kogelbiefstuk tot gehakt en poulet. Daar doen wij erg lang mee :j

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:59

Verootjoo: ik denkt dat er ook verschil is in supermarkten. Bij ons in de delhaize in het dorp, komen de karkassen toe en versnijden ze dit zelf. Er staat aan de balie informatie van waar de koe komt, nummer van de koe, welk eten ze altijd gehad heeft,... ik denk dat dit wel goed vlees is terwijl het van de supermarkt komt.
Over het varkensvlees, juist hetzelfde aan informatie.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:09

Grote pakketten gaat hier niet lukken, de vriezer is daar gewoon te klein voor. Kun je wel delen onder studenten, maar dan gaat er vaak vlees slecht worden omdat ze het niet op eten bv. Dat is ook zonde. Het is natuurlijk een optie, en doe het ook wel eens, maar regelmatig is onhandig. Althans, hier toch.

Maar ik kies er dan gewoon voor geen vlees te eten.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:12

__Elizabeth schreef:
Ik ben me heel erg bewust waar vlees vandaan komt. Wij hebben namelijk vlees koeien en varkens.
Wij proberen zo veel mogelijk naar het dier welzijn te kijken maar zullen nooit biologisch worden. Simpelweg omdat biologisch niet diervriendelijk hoeft te betekenen. Onze koeien (en stieren) staan 24/7 buiten en hun kalfjes staan er tot ongeveer 9mnd oud bij. Krijgen geen graan en alleen mineralen.

Dit dus. Ik zie het niet zo zwart-wit als het hier een beetje geschetst wordt. Supermarktvlees is slecht en biologisch is goed.

Biologisch is niet slecht, dat wil ik voorop stellen. Maar ook "supermarktvlees" is niet per definitie slecht. Ik zie dat hier veel verschillende termen genoemd worden maar wat wordt er nou precies mee bedoeld. Wat is nou precies "supermarktvlees"?

Ik ken een boer die kleinschalig schapen fokt en (lams)vleespakketten verkoopt. Zijn dieren lopen buiten in de weide, maar hij is niet biologisch. Overigens is beweiding een eis voor biologisch boeren maar elk dier wat buitenkomt hoeft nog niet biologisch te zijn, iets wat veel mensen niet weten. Zijn schapen lopen er heel goed bij, krijgen goed te eten, zien er goed en gezond uit ed.
Deze boer heeft het voor elkaar gekregen om ook een schap in de supermarkt te bemachtigen om zijn vlees te verkopen.

Er zijn veel verschillende soorten vlees in de supermarkt, met hele diverse herkomst. Ik vind het persoonlijk dan ook niet juist om te spreken over "supermarktvlees" en alles over 1 kam te scheren.
De uitspraak dat het algemeen bekend is dat supermarkt vlees slecht is, echt not done.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:25

Biologisch koop ik ook niet als het even kan. Is meer commercieel dan dat die beesten echt een fijn leven hebben gehad imo.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:34

Ik geloof helemaal niet in biologisch en sterren op verpakkingen in de supermarkt.
Heb voor als ik verhuist ben wel wat adressen waar ik zou kopen en evt zelf wat dieren voor de slacht zou ik ook wel wat vinden.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:42

verootjoo schreef:
. Ten eerste is het niet te eten

Dat jij het "niet te eten" vindt wil niet zeggen dat andere mensen het niet lekker kunnen vinden ;)

Verder denk ik dat heel veel mensen er gewoonweg niet bij stilstaan. Net zoals dat lang niet iedereen stil staat bij bijvoorbeeld Fairtrade producten.

Verder, is Nederland nogal een "gierig" landje. Ik heb onderhand al aardig wat mensen ontmoet van over de hele wereld, en niemand zit zó graag voor niks op de eerste rij als de Nederlander. (Naar mijn beleving dan hè!) Dus ja, als je daar in de Appie je kippetje staat uit te kiezen, en er ligt een plofkippetje of een biologisch kippetje voor het dubbele, maar je weet eigenlijk niet zo goed wat nou precies het verschil is, snap ik best dat menig mens voor de plofkip zal gaan en met het "bespaarde" geld nog even drie extra biertjes haalt.

Nu wil ik het zeker niet goed praten. Maar ik denk dat geld toch zeker wel de hoofdzaak speelt, maar ook ontwetendheid. Of die ontwetendheid nou komt doordat men er niet in geïntereseerd is, of graag zn kop in het zand mag steken.

Ik ben ook van mening, dat als je "goed" vlees te duur vindt dan eigenlijk minder (maar goed) vlees eten beter zou zijn. Maar niet iedereen deelt diezelfde mening.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:45

kohtje schreef:
Ik geloof helemaal niet in biologisch en sterren op verpakkingen in de supermarkt.
Heb voor als ik verhuist ben wel wat adressen waar ik zou kopen en evt zelf wat dieren voor de slacht zou ik ook wel wat vinden.

Waarom geloof je daar niet in als ik vragen mag? (Geen aanvalling, maar oprechte benieuwdheid)

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:46

Waarom staat flexitarisch er niet tussen?

Heb geprobeerd veganistisch te eten en vegetarisch te eten maar ik viel er enorm van af helaas.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:47

Ik eet zelf niet veel vlees, ook omdat ik het niet lekker vind, maar ik heb snel bloedarmoede/ijzertekort en af en toe een klein stuk rood vlees lost dat voor mij het snelste op (ik verdraag die ijzerpillen moeilijk op mijn maag).

Mijn moeder doet de aankopen en ik denk dat die vooral koopt op kwaliteit, maar of ze let op de herkomst... dat zou ik eens moeten vragen. We kopen wel meer bij de slager dan in supermarkt geloof ik, maar dat zal weinig verschil maken.

Wel ook altijd eieren van vrije uitloop bv en seizoensgroenten en fruit. Daar let ze op.
Als ik binnenkort op mezelf ga wonen wil ik me er ook wel mee bezig houden. Als student economie wordt je enorm gewezen op andere bijkomende problemen zoals het belachelijk veel transporteren van voeding voor het op bestemming komt, geld gaat voor het minimum aan km's.
Dat staat los van de discussie over dierenwelzijn, daar zou ik me uiteraard ook meer mee bezig houden. Ik denk niet dat ik meteen vegetarisch wordt, ook door mijn gezondheid dus, ik ben te gevoelig om vlees weg te laten, maar ik eet eigenlijk enkel het absolute minimum wat nodig is, een mens heeft echt niet veel vlees nodig....
Als we dat allemaal zouden doen, was er minder vraag en dus ook meer ruimte om te kijken naar het welzijn van de dieren.

Je hebt waarschijnlijk weinig aan deze post :o maar ik praat graag mee, jullie inspireren me

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:53

xU_Blinghx schreef:
verootjoo schreef:

Misschien omdat mensen het geld er niet voor hebben om voor duurder vlees te gaan?
Ik ben een student en wil graag bewuster gaan eten maar als ik dan die priJzen verglijk ga ik toch liever voor de goedkopere producten. Zodra biologisch in de aanbieding is dan pak ik dat wel sneller. Maar over het algemeen toch gewoon de iets goedkopere variant. Daarnaast is de supermarkt tegenover mij en de slager is op 10 min, loopafstand. Loop ik toch liever even snel naar de supermarkt dan naar de slager. En ik denk met mij nog wel veel meer mensen. Het gemak van ons gaat toch vaak voor dan het gemak van dieren die er niet meer zijn.

Het gaat natuurlijk niet om de dieren die er niet meer zijn, maar om de dieren die er nú last van hebben ómdat mensen de voorgaande dieren kopen. Hoe meer mensen bio-industrie kopen (dus hoe meer vraag naar goedkoop vlees) > hoe meer aanbod van goedkoop vlees nodig is > hoe meer bio-industrie nodig is > hoe meer dierenleed/milieuvervuiling/etc. Uiteraard ben ik tegen verspilling, er wordt zo ontzettend veel weggegooid. Maar de enige manier om minder aanbod goedkoop vlees te bewerkstelligen, is bedrijven laten 'voelen' dat ze minder aanbod nodig hebben.
Nu ben ik heel blij dat mensen steeds bewuster omgaan met het kopen van vlees, door welke reden dan ook.
Ik eet de helft van de week ongeveer vlees 's avonds. Het is dan wel biologisch/scharrel/beter leven.
Heel soms 'zondig' ik, door bijvoorbeeld een broodje filet americain van de Hema te eten. Ik ben ook niet heilig en het gaat tegen mijn principes in, maar toch doe ik het soms.
Hier ook student trouwens en geen geld = geen vlees, ik zou nooit kiloknallers kopen.
Heb ook veel vega gerechten die ik heerlijk vind en er ook absoluut geen vlees in mis. Ondertussen is mijn vriend ook wel wat meer flexitariër geworden en vindt het ook niet in elk gerecht meer 'nodig'.
Laatst bijgewerkt door Kever op 02-12-16 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:54

420BlazeIt schreef:

Heb geprobeerd veganistisch te eten en vegetarisch te eten maar ik viel er enorm van af helaas.

Omdat dat niet bestaat. Je eet dierlijke producten of niet.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:57

Momenteel thuis wonend en wij eten gewoon supermarktvlees. Binnenkort een eigen stekkie met mijn vriend en we zijn erover aan het denken om vlees te kopen via sites als koopeenkoe.nl. Iemand nog tips om eerlijk vlees te kopen voor een relatief "lage" prijs? We zijn wel echte vleeseters en slechte vis eters, tot nu toe eten we wel iedere dag vlees.

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:58

Ik ben bewust vegetarisch en ga langzaam de kant op van veganistisch. Ik vind niet dat er dieren moeten lijden omdat ik persé een stukje vlees op mijn bord wil hebben en het is gewoon beter voor het milieu. Wat het makkelijk maakt is eigenlijk wel dat ik 90% van het vlees niet lust.

Ik kook alleen voor mijzelf en 2 á 3 keer in de week voor het hele gezin.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:01

Ik mis de optie dat je 50/50 scharrel (enkel biologisch in de supermarkt is namelijk ook verkeerde opvatting over betere dierenwelzijn) en bio industrie.

Vroeger aten we alleen goedkoop vlees dus bio industrie. Tegenwoordig wissel ik het bewust af omdat enkel biologisch gewoon te duur is maar ik ben er dus wel bewust mee bezig.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:05

Wij halen ons vlees bij de noodslager, deze dieren mankeren iets en Noorwegen toch worden afgemaakt. Maar ik hallo het soms ook gewoon in de supermarkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:09

__Sannne schreef:
kohtje schreef:

Waarom geloof je daar niet in als ik vragen mag? (Geen aanvalling, maar oprechte benieuwdheid)

Er wordt zoveel gerommeld denk ik.
Zo geloof ook niet in biologisch hondenvoer . Je gaat me toch niet vertellen dat je super goed vlees in hondenvoer doen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:12

Wij zijn niet heel bewust met vlees, wat op zich bijzonder is, want ik kom uit een grootslagers familie (met name de kwaliteitsrunderen die alle keurmerken bezitten). Wij eten vooral veel rundergehakt en kip van de supermarkt. Wel veel minder dan voorheen toen we student waren, tegenwoordig doe ik er veel meer groenten bij. Zelf ben ik tenger (snel ijzertekort en bloedarmoede) en heb ik de voedingsstoffen in het vlees wel echt nodig. Ik weet dat er veel vervangers zijn, maar omdat ik vlees ook lekker vind, gaan we daar niet voor.

Ik denk dat we met twee personen per week een halve kilo kip eten (3/4x) en een halve kilo rundergehakt (2/3x) en af en toe eten we een ovenschotel zonder vlees (meestal op zondag als we niet heel veel gedaan hebben overdag) en heel af en toe eten we vis. Als we uit eten gaan (meestal 1x in de twee maanden) dan kies ik meestal wel voor vis of een goed stukje rood vlees of wild. Een beetje bewust dus, minderen met vlees, maar we halen het niet helemaal weg.

We hebben wel plannen om bij een plaatselijke boer het vlees in te gaan kopen. Om met name in de weekenden wat kwalitatief lekkerder/beter te gaan koken. Door de week komen we met tijdsdruk vaak in de gehakt/kipfilet sfeer terecht.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:19

phormicola schreef:
420BlazeIt schreef:

Omdat dat niet bestaat. Je eet dierlijke producten of niet.

Inderdaad.
Flexitarier is gewoon een heel hip woord voor mensen die een stempel willen omdat ze niet dagelijks vlees eten.
Maar feit is; je eet gewoon vlees. :j

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:24

NatasjavE schreef:
Mijn optie staat er nu niet tussen.

Ik eet bewust minder vlees. Probeer niet meer dan 1 x per week vlees te eten. En dan biologisch.
Ik doe dit voor het milieu. Vlees eten is heel slecht voor het milieu.

Thanks, dit spaart me een hoop typwerk. :+ Bij mij precies zo.

Alleen: vervang 'biologisch' door 'bekende herkomst'; er zit bij ons een ekoboerderij waar je vlees van eigen dieren kunt kopen, en verder koopeenkoe.nl.